Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Ayuso: "Suntem responsabili de o nouă generație de educat la pace și la conviețuire"

de Elena Dini

La un an de la semnarea Documentului despre Fraternitatea Umană pentru Pacea Mondială și Conviețuirea Comună din partea papei Francisc și a marelui imam de Al-Azhar Ahmed al-Tayyeb, reflectăm asupra importanței dialogului, îndeosebi în Țara Sfântă, și asupra temelor cheie tratate în document împreună cu cardinalul Miguel Ángel Ayuso Guixot, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios.

- Eminență, ce drumuri deschide "Documentul despre Fraternitatea Umană" semnat de papa Francisc și de marele imam de Al-Azhar al-Tayyeb în urmă cu un an?

Înainte de toate trebuie amintit că declarația de la Abu Dhabi s-a construit progresiv. Papa a inițiat un raport de prietenie cu marele imam. Necesitatea de a face ceva împreună pentru binele umanității și, în același timp, coincidența că Emiratele au proclamat anul toleranței și au deschis un minister al toleranței pentru a promova conviețuirea au creat contextul favorabil. Documentul care a fost semnat la Abu Dhabi are caracter universal și se adaptează perfect pentru realitatea care se trăiește în Orientul Mijlociu. Îmi place să amintesc ceea ce spunea în această privință iubitul nostru cardinal Jean-Louis Tauran: "Orientul Mijlociu este un laborator", pentru că în populația locală se respiră un profund respect față de celălalt, un înalt nivel de responsabilitate civică și de solidaritate, în pofida dificultăților socio-politice. Cea mai mare parte a poverii primirii față de refugiați o găsim, de exemplu, în țări ca Libanul și Iordania. Dincolo de versiunea pesimistă, fiecare cetățean și credincios este chemat să lucreze pentru bunul comun. Documentul de la Abu Dhabi a trasat o Road Map în această direcție. Fraternitate, pace și conviețuire sunt cele trei elemente esențiale prin care să se parcurgă o cale de integrare pentru a vindeca rănile lumii. Unicul balsam care poate vindeca de populism trece prin fraternitatea umană care ne unește. Problematicile care creează greutate și împiedică climatul de comuniune au un caracter mai politic și ideologic. Documentul de la Abu Dhabi trebuie propus și repropus încontinuu. Nu trebuie să uităm că Sfântul Părinte a voit să-l semneze personal: așadar nu este exclusiv declarația unei conferințe. Trebuie pornit de la prezentarea lui și de făcut cunoscut îndeosebi prin instituțiile educative și școli.

- Care este specificul dialogului în Țara Sfântă?

Inima Țării Sfinte este orașul Ierusalim și papa Francisc în călătoria sa în Maroc în martie 2019 a voit să semneze împreună cu regele Mohammed al VI-lea un document pentru protejarea și apărarea orașului Ierusalim ca Oraș Sfânt, centru al celor trei religii monoteiste, afirmând că: "Noi considerăm important să se ocrotească Orașul Sfânt Ierusalim / Al Qods Acharif ca patrimoniu comun al umanității și mai ales pentru credincioșii din cele trei religii monoteiste, ca loc de întâlnire și simbol de coexistență pașnică, în care se cultivă respectul reciproc și dialogul". Dacă inima acestui ținut, Ierusalim, trăiește într-o situație de dialog, înțelegere și comuniune între evrei, creștini și musulmani, poate iradia lumină în toată această regiune care a văzut aceste comunități interacționând în moduri diferite. Știm că nu se poate înțelege Orientul Mijlociu fără creștini dar nu este posibil de făcut asta nici fără dialogul interreligios. Specificul acestui ținut este ADN-ul realității care se trăiește aici.

- Problema cetățeniei desfășoară un rol important în a permite dialogului să înflorească...

Embrionul acestei discuții din partea Bisericii Catolice vine de la de la apelul Sinodului din Orientul Mijlociu în care se cerea ca să nu fie considerați creștinii cetățeni de clasa a doua ci niște cetățeni cu titlu deplin. De acolo s-a dezvoltat după aceea un dialog despre această temă și eu m-am implicat personal în această direcție pentru a afirma că fiind creștini nu vrem să fim protejați, apărați, tolerați. Noi vrem să fim cetățeni deplini și să lucrăm împreună cu alții pentru bunul comun. Asta e ceea ce și cardinalul Tauran în ultima sa vizită în Arabia Saudită (aprilie 2018) a avut ocazia să împărtășească. Au fost făcuți mulți pași înainte și nu trebuie uitate cuvintele imamului de Al-Azhar cu ocazia semnării Documentului de la Abu Dhabi, când a amintit că, în pofida diferitelor comunități de apartenență, suntem frați, nu străini și nici protejați. Cetățenia deplină este un element fundamental pentru a ocroti identitatea. Așadar este necesar să se lucreze cu respect și prietenie pentru bunul comun, așa cum dorește papa Francisc, dincolo de diferențele religioase și de problemele de majoritate și minoritate. Acesta este un domeniu în care nu contează câți suntem într-o comunitate sau în alta: fiecare persoană trebuie să fie respectată în individualitatea sa, desigur și aceia care nu aparțin la nicio tradiție religioasă.

- Care vedeți ca provocări mai mari și care sunt elementele de speranță?

Cunoaștem bine dificultățile și aspectele negative dar aș vrea să vorbesc despre ceea ce este pozitiv invitând la optimism. Îl amintesc pe iubitul și regretatul nostru cardinal Tauran care în fața atâtor dificultăți cu caracter social, politic și economic, făcea referință mereu legea internațională. Multe din conflictele noastre ar putea să fie rezolvate pur și simplu aplicând legea. Mai mult decât să vorbesc despre problematici, aș vorbi despre bogății și despre patrimoniul cultural, istoric, liturgic și de conviețuire cu care se laudă această regiune. În Orientul Mijlociu, este important a conștientiza din nou faptul că suntem cetățeni și credincioși și, ca atare, trebuie să construim societatea îmbogățind-o cu valorile respectivelor noastre tradiții religioase, trecând de la diversitate respectuoasă la comuniune a valorilor împărtășite de la care pornind putem recrea acea conviețuire care nu este toleranță ci capacitate de a trăi în diversitate. Este simțire comună a vorbi despre dificultăți și problematici, însă experiența mea de misionar m-a învățat că oamenii obișnuiți, în schimb, trăiesc adesea un spirit de apropiere și conviețuire.

- Cuvântul "dialog" este folosit adesea în atâtea contexte și moduri diferite. Cum l-ați descrie?

Pe situl Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios am ales să punem o frază care reprezintă bine dialogul: "Dialogul cere să se vorbească și să se asculte, să se dea și să se primească, creștere și îmbogățire reciprocă. Se întemeiază pe mărturia propriei credințe ca și pe deschiderea la religia celuilalt. Amintesc mesajul pe care papa Francisc ni l-a trimis cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a Dicasterului nostru în care, printre celelalte lucruri, amintea că trebuie să devenim însoțitori de călătorie a fiecărei ființe umane pe drumul nostru spre adevăr. Așa cum spunea papa Benedict al XVI-lea, nu suntem noi cei care suntem posedăm adevărul, el este cel care ne posedă pe noi. Noi ne facem docili față de acest adevăr pe care-l mărturisim și ne pornim la drum cu celelalte persoane de bunăvoință. De aici condamnarea oricărui tip de prozelitism care merge împotriva principiilor fundamentale ale Bisericii și ale celorlalte tradiții. Trebuie să avem o formare solidă a tradiției noastre religioase și o bună informare cu privire la aceea a celorlalți. Desigur avem responsabilitatea de a fi primit un mandat de la Dumnezeu însă viața noastră trebuie să fie o vestire continuă. Trebuie să ne întrebăm cum suntem martori ai adevărului: dacă suntem autentic așa acolo este Dumnezeu. Este adevărat că uneori unii vor să impună singura notă pe care ei o cântă dar nu trebuie să uităm că dacă vrem să facem un concert provocarea este aceea de a pune împreună diferitele note pentru a crea o simfonie.

- Cum putem lucra mai în concret pentru a pune în practică în realitățile noastre zilnice o atitudine impregnată de dialog?

Pornind de la punctele pe care le avem în comun. Invitația este aceea de a ne angaja împreună pentru a construi o platformă umană care trebuie susținută pornind de la valorile noastre religioase printr-un compromis comun care să ne determine să facem bine. Și aceasta trebuie să fie o activitate constantă, zi după zi, nu numai legată de evenimente ci amintindu-ne că suntem responsabili de o nouă generație pe care suntem chemați s-o educăm la pace și la conviețuire. Procesul este lent. Noi trebuie se semănăm în tăcere, să punem în practică, nu să facem focuri de artificii. Suntem chemați să fim respectuoși în diversitate, să facem discernământ, să fim onești în raporturi și să fim credibili în ceea ce facem și cel care face așa dă mărturie. Este ca o candelă deasupra sfeșnicului care face lumină peste tot, preluând imaginea evanghelică. Așa cum face Ierusalimul, orașul sfânt. Ne dorim ca această lumină să poată ajunge la inimile tuturor ființelor umane pentru ca să se depășească piedicile care dezbină și să ne putem simți în schimb frați și surori în unica umanitate pe care Dumnezeu ne-a dat-o și pe care noi trebuie în mod respectuos s-o însoțim, s-o protejăm, s-o apărăm, respectând planul lui Dumnezeu față de fiecare dintre noi.

- Ordinul Sfântului Mormânt numără circa 30 de mii de membri în întreaga lume. Ce sfat vreți să ajungă la ei?

Apreciez foarte mult munca desfășurată și acțiunea celor 30.000 de membri ai voștri care susțin și ajută comunitățile locale din Țara Sfântă. În experiența mea de misiune mi-am dat seama că am dat toată viața mea și tinerețea mea slujirii Bisericii și acum îmi dau seama că ceea ce am primit este mult mai mult față de ceea ce am putut să dau. Vreau așadar să amintesc acestor 30.000 de binefăcători că este foarte generos ceea ce fac și îi invit să descopere tot mai mult cât primesc de la mărturia celor pe care-i susțin cu ajutoarele lor pentru că mereu cel care dă, primește.

(După Vatican Insider, 4 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 393.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat