Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Considerație la sărbătoarea Prezentării la Templu a lui Isus - Anul A - 2020

Mal 3,1-4; Ps 24; Evr 2,14-18; Lc 2,22-40

Va intra dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutați. El va îndrepta calea înaintea mea (Mal 3,1).

Sărbătoarea prezentării la templu, sărbătoarea primei intrări a lui Isus în templul din Ierusalim, încheie oficial misterele de bucurie din timpul Crăciunului și ne deschide spre celelalte: de lumină, durere și de slavă. Această frumoasă sărbătoare are menirea de a ne lămuri exact și fără echivoc cu privire la niște întrebări firești cu privire la: cine este Pruncul Isus, pentru ce a luat trup din Maria neprihănit zămislită, de ce s-a născut om pe acest pământ, pentru ce a intrat astăzi în templul din Ierusalim, de ce se deschid porțile cerului?

Așa cum ne spune prima lectură de astăzi, Isus este Mesia pe omenirea îl cerea, îl căuta și îl dorea (cf. Mal 3,1) după căderea în păcat (cf. Gen 3,6-7) și după promisiunea mântuirii (cf. Gen 3,15) și Mesia care la plinirea timpului (cf. Gal 4,4) venit să o curețe și să o desăvârșească ca pe argintul rafinat în foc și să o mântuiască, ca să-i placă Tatălui ca în zilele de odinioară, ca în zilele veșniciei (cf. Mal 3,4).

Această divină lucrare a necesitat ca el să ia un trup ca al nostru de la Neprihănita Fecioară Maria (cf. Lc 1,31-32), pentru a se putea jertfi (cf. Evr 10,5), căci mântuirea de păcate presupunea jertfa de sine însuși a lui Mesia (cf. Evr 9,22), căci jertfele de până atunci: miei, viței, porumbei și turturele, cum am văzut astăzi în pericopa evanghelică (cf. Lc 2,22-40); jertfele de animale curate și fără meteahnă (cf. Dt 15,21; 17,1) numai aminteau de jertfa perfectă a lui Mesia, jertfă adusă la lumină chiar de Dumnezeu, atunci când pentru a acoperi goliciunea omului păcătos, a jertfit un miel pentru a face din el haine și a le acoperi rușinea (cf. Gen 3,21); dar jertfele de animale nu-i plăceau lui Dumnezeu (cf. Ier 6,20), căci ele nici nu putea spăla păcatele și nici nu puteau mântui (cf. Evr 10,4). Deci, Isus, Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat (cf. In 1,1) s-a născut om pentru a ridica păcatele lumii (cf. In 1,29) și pentru a le spăla apoi în sângele său pe cruce (cf. Ap 1,5), pentru a primi pedeapsa morții în locul nostru (cf. Is 53,4-5) și apoi prin învierea sa să dăruiască mântuirea și viața cea nouă și viața veșnică tuturor celor care vor crede în el (cf. Fil 3,10-11), pentru a da naștere unui nou popor care mulțumit de mântuirea primită în dar (cf. Tit 2,14), să umble fericit, să devină lumină din lumina lui Dumnezeu (cf. Mt 5,14-15), ca toți cei pe care îi vor întâlni și toți cei care așteaptă și caută mântuirea să poată intra și ei în poporul celor mântuiți care aduce preamărire lui Dumnezeu pentru asta (cf. Mt 5,16), deschizând și altora la rândul lor drumul spre această mântuire mare și lumină lină (cf. Evr 2,3), până ce din om în om, din comunitate în comunitate, din țară în țară, vor purta mântuirea lui lumina lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, până ce mântuirea și lumina lui Dumnezeu vor ajunge până la marginile pământului și la toți oamenii care le așteaptă, așa cum vedem din călătoriile misionare ale sfântului Paul și ale tovarășilor săi.

Iar noi creștinii, păcătoșii mântuiți prin venirea și jertfa lui Cristos, prin lumânarea aprinsă și binecuvântată pe care o purtăm în mâini, lumânare care îl simbolizează pe Isus, Răsăritul cel de sus (cf. Lc 1,78), pe Isus lumina și mântuirea noastră (cf. Ps 27,1), îl prezentăm împreună cu Maria și Iosif, aceluiași Tată ceresc, ca preț de răscumpărare al păcatelor noastre și ale lumii întregi. Dar odată cu prezentarea lui ne luăm și un angajament înaintea cerului și al pământului (cf. 1Cor 4,9), de a intra în noul popor de răscumpărat de Isus și de a duce mântuirea lui până la marginile pământului (cf. Is 49,6), angajament exprimat de noi și prin procesiunea cu lumânările aprinse care se consumă și luminează, lumânări simbolul lui Cristos care s-a consumat pe sine însuși jertfindu-se pe cruce spre a deveni mântuirea și lumina noastră veșnică; dar și simbol al nostru care ne-am angajat de a trăi prin Cristos ca fii ai luminii (cf. In 12,36; 1Tes 5,5) și să purtăm mântuirea și lumina lui Isus până la marginile pământului, ca toți cei care și le doresc și le așteaptă, asemenea bătrânilor Simeon și Ana, să le poată primi prin primirea mântuitorului Isus în brațele inimii lor (cf. Lc 2,25-33), ca apoi la rândul lor să-l poată dărui și altora spre mântuire și lumină până la sfârșitul veacurilor (cf. Lc 2,36-38).

Isus a realizat pentru noi mântuirea voită de Dumnezeu și dorită de noi, apoi s-a înălțat glorios la cer în gloria de unde a venit, în mijlocul strigătelor de bucurie și de laudă ale îngerilor și ale celor mântuiți ajunși deja în glorie și aflați în sărbătoare (cf. Ps 24,7-10), glorie și sărbătoare unde suntem așteptați și noi cei care trăim încă pe pământ, căci Isus și Tatăl său veșnic (cf. In 5,17), ne-a pregătit locuri în paradis și de unde va veni pe nori (cf. Mc 13,26) pentru a ne răpi în paradis pe unul fiecare dintre noi (cf. In 14,2-3; 1Tes 4,17).

Evrei dinaintea pasajului din prima lectură de astăzi (cf. Mal 1-3) îl acuzau pe Dumnezeu că nu-i drept cu ei, că nu-i iubește și dacă îi iubește ce a făcut el pentru ei? Și Dumnezeu le amintește că se trag din Iacob care nu merita alegerea de a fi primul iubit și binecuvântat, căci Esau era primul născut. Dar Dumnezeu l-a lepădat pe Esau cel mai mare și cel mai puternic, pentru a-i da prioritate în iubirea sa lui Iacob, cel mai mic și cel mai slab (cf. Mal 1,3; Rom 9,13). Pe pământ trăiau popoare mult mai mari, mult mai puternice și mult mai vechi decât evreii, dar Dumnezeu i-a ales pe ei cei mai mici, cei mai slabi și cei mai disprețuiți pentru a face primul său popor. Iar sfântul Paul le amintește și celor care dintre noi care ar cuteza să-l întrebe pe Dumnezeu "cum ne-ai iubit" (Mal 1,2) și le arată cum Dumnezeu ne-a ales pe noi, creștinii, care nu eram nici înțelepți, nici puternici și nici de neam ales în sensul lumii, pentru ca nimeni să nu se mândrească înaintea lui (cf. 1Cor 1,26-29).

Și pentru că evreii se credeau nedreptățiți și neiubiți de Dumnezeu, își permiteau multe rele asemenea copiilor răsfățați: preoții aduceau jertfe betege, oamenii din popor se uneau în căsătorii cu neamurile păgâne și asemenea lor practicau divorțul, nu mai ofereau zeciuiala la templu și cu fățărnicie întrebau: "În ce fel trebuie să ne întoarcem?" (cf. Mal 3,7). De aceea, Dumnezeu își anunță dreptatea, și aici este culmea și uimirea tuturor: Dumnezeu, în loc de pedeapsă, le promite și le trimite o iubire și mai mare, iubirea sa, iubirea Fiului său care să-i curețe de păcate ca pe argintul purificat în foc prin jertfa de sine și iubirea Duhului Sfânt care să locuiască în ei și să mijlocească pentru ei. Ei până atunci căutau să se curețe singuri de păcate prin sângele mieilor, vițeilor, porumbeilor și turturelelor, dar sânge care nu le putea aduce nici iertarea, nici ispășirea de păcate și nici mântuirea (cf. Evr 10,4), jertfe care le-au fost permise doar ca pe o profeție a sângelui lui Cristos care urma să vină (cf. Mal 3,1-4) și care să ne curețe de orice păcat (cf. 1In 1,7).

În urma venirii lui Isus păcătoșii sunt mântuiți prin jertfa lui Isus de la crucea din Golgota și vor forma noul popor care va avea intrare liberă la Tatăl ceresc (cf. Ef 2,18), numai dacă vor primi prin credință această jertfă de la Golgota și dacă o vor și face cunoscută în lume, ca toți oamenii să vadă și să vină la mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. Rom 10,9). De fapt asta a fost și misiunea primului popor al lui Dumnezeu, a fiilor lui Iacob, dar ei au refuzat și chiar s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, fapt care l-a făcut pe Dumnezeu să-și aleagă din popoarele păgâne un nou popor ales, Biserica (cf. Fap 14,36), care la rândul ei a primit aceeași misiune ca și vechiul popor ales de a mărturisi iubirea și mântuirea lui Dumnezeu, altfel îi va lăsa și pe ei și-și va alege iar pe alții. Să nu uităm că multe din primele comunități creștine alese în locul vechiului popor ales, comunități alese prin predica sfinților apostoli, în unele dintre ele n-a mai rămas nici urmă de creștin, căci în momentul când și-au găsit alt mântuitor, unul fals, unul care nu există (cf. Gal 1,6-7), Dumnezeu i-a lăsat în urmă și i-a chemat pe alți fii de mai de departe, din numărul cărora facem parte și noi.

Lectura a doua de astăzi (cf. Evr 2,14-18) ne spune care trebuie să fie vestirea noastră a celor care am primit mântuirea de la cruce. Noi trebuie să vestim lumii care zace în păcat și întuneric și să o lămurim că a fost absolut necesar ca Isus, Mesia, să se întrupeze și să devină om asemenea nouă, ca să poată deveni mare preot luat dintre oameni, credincios lui Dumnezeu și milostiv față de ei, ca să poată suferi și muri în locul nostru și pentru mântuirea noastră (cf. Evr 2,9), ca să-și poată ascunde dumnezeirea sub mantia de lut a trupului uman și astfel să-l învingă pe diavol, să biruie moartea, să învie și să ne ducă și pe noi la învierea din morți și să ne deschidă iar porțile paradisului (cf. Fil 3,11; 1Pt 1,3), pentru ca fără frica morți și sfințiți să putem trăi în această viață (cf. Evr 2,15), "ca lumini spre luminarea neamurilor" (cf. Lc 2,32), împreună cu el.

Concomitent cu sărbătoarea Prezentării la Templu a lui Isus, sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), începând din 1997, a dorit să fie celebrată în toată Biserica "o Zi specială a Vieții Consacrate". De fapt, oferirea Fiului lui Dumnezeu la templu este model pentru fiecare bărbat și femeie care dorește să își consacre întreaga viață slujirii lui Dumnezeu și mântuirii aproapelui. Persoanele consacrate din toate timpurile Bisericii au fost și sunt în lume un etalon la care trebuie să ajungă fiecare botezat, adică întreg poporul lui Dumnezeu, Biserica. Persoanele consacrate au meritul de a fi primele care și-au exprimat public și faptic adeziunea lor totală la Cristos, dar Cristos și-a dorit o nuntă cu întreaga omenire, el care ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19), căci la această nuntă a sa cu omul, nuntă începută la întruparea sa, a fost invitată întreaga Biserică și chiar întreaga omenire, care să devină una cu Isus (cf. Gal 2,20), una în gândire, una în vorbe și una în acțiune, în primul rând una în vestirea mântuirii de la cruce care trebuie să ajungă la toți oamenii.

Persoanele consacrate sunt doar primele care asemenea lui Isus și al apostolilor au decis umble din loc în loc pentru a predica Evanghelia (cf. Mc 1,38), pentru a se face totul tuturor și pentru a face bine (cf. 1Cor 9,22; Fap 10,38), căci la acest punct al dăruirii trebuie să ajungă fiecare ucenic, pentru că fiecare creștin a fost capacitat cu Duhul Sfânt la Botezul său.

Cândva în trecut unii oameni au crezut și chiar s-au exprimat că numai preoții din cele trei trepte ierarhice, călugării și călugărițele, au fost chemați la studierea Bibliei și la predicarea Evangheliei; iar din această eroare a lor mulți creștini au trăit indiferenți față de această chemare universală adresată de Isus tuturor creștinilor de a cerceta Scripturile care conțin viața veșnică și de a le predica cu viața și cu vorbele (cf. In 5,39). Astăzi purtăm în mâini lumânări binecuvântate pe care le-am aprins unii de la alții, lumânări simbol al lui Isus prezent în Scripturi și Euharistie, dar lumânări și simbol al fiecărui creștin și al misiunii lui de a transmite din om în om a lumina și puterea Evangheliei.

Ne place mult când vedem preoți din toate cele trei trepte ierarhice și apoi călugări și călugărițe care trăiesc dezlipiți de cele materiale și ne înfurie când vedem abateri de la această urmare a lui Cristos care de dragul nostru s-a făcut sărac pentru ca noi să ne îmbogățim (cf. 2Cor 8,9), dar uităm că sărăcia, dezlipirea, golirea de cele pământești este prima condiție a creștinului chemat pentru a moșteni împărăția cerurilor și de a fi umplut de bunurile vieții veșnice (cf. Mt 5,3; 19,27-29).

Ne place mult când vedem preoți din toate treptele ierarhice, călugări și călugărite, care trăiesc în ascultare față de Dumnezeu și față de Biserica sa, renunțând la voința proprie, dar uităm că aceasta este o chemare și o obligație pentru toți cei botezați (cf. 1Sam 15,22; Rom 16,19).

Ne place mult când vedem preoți din toate treptele ierarhice, călugări și călugărițe, care trăiesc în continență și curăție asemenea lui Isus și a intimilor lui: Maria, Iosif, Ioan Botezătorul, Ioan Apostolul, sfântul Paul și alții, căci numai cei curați cu inima îl vor vedea pe Dumnezeu (cf. Mt 5,8) și că numai cei feciorelnici îl vor urma pe Miel oriunde va merge și numai ei vor putea cântul cel nou al cerului (cf. Ap 14,3-4). Ne scandalizăm repede când vedem în rândurile lor abateri de la acest mod curat de a trăi, însă uităm că acest fel curat de a trăi este datoria fiecărui creștin, chiar laic, conform dictonului creștin: "Curat până la căsătorie și apoi fidel partenerului de viață până la mormânt"! Biblia spune: "Căsătoria să fie cinstită în toate privințele, patul conjugal să fie neîntinat, pentru că pe cei desfrânați și adulteri îi va judeca Dumnezeu" (Evr 13,4)!

Ne place când vedem preoți din toate treptele ierarhice, călugări și călugărițe care îngenunchează la spovadă și sunt zilnic la împărtășanie și ne scandalizează când nu vedem asta la ei; dar uităm că împărtășania deasă și zilnică (cf. Mt 26,26; 1Cor 11,24-26; In 6,53-54) și spălarea de păcate este voită de Dumnezeu (cf. Ezdra 10,11; Is 1,16; Iac 5,16), este o chemare și un mod de a face apostolat zilnic pentru orice creștin bun. Iar dacă nu suntem cu toții creștini buni, preoți din toate treptele ierarhice buni, călugări, călugărițe și laici buni, devenim pietre de poticnire și de cădere pentru mulți (cf. Is 8,14; Rom 14,13), pietre de care ne vom zdrobi în primul rând noi înșine și apoi alții (cf. Mt 21,44; Lc 20,18). Consacrarea primită de toți creștinii la Botezul lor și apoi reînnoită după caz în fel de fel de circumstanțe, nu poate fi trăită ca ceva opțional, "dacă voiești", ci este o obligație pe viață cea la care ne-am angajat, este un mod de a muri și a trăi împreună cu Isus, de acum și până în veac (cf. Col 2,12).

Deci, fidelitatea persoanelor consacrate față de angajamentele asumate începând cu Botezul poate deveni fie un stimul, fie o piatră de poticnire pentru cei din jurul lor. Vai cât de mulți botezați și nebotezați stau astăzi departe de mântuirea cea mare a lui Cristos, pentru că mulți consacrați trăiesc departe de modelul Cristos la care s-au angajat! Și așa cum nu concepem ca un mire sau o mireasă să nu fie fideli unul altuia, tot astfel este de neconceput ca un creștin să nu-i fidel lui Dumnezeu care i-a devenit mire și soț prin Botez (cf. Os 2,21-22; 2Cor 11,2; Ap 22,17).

Repet, persoanele consacrate spre care privim astăzi ca spre Isus, Maria și Iosif, sunt doar primele persoane din rândul poporului mântuit de Isus la cruce care și-au făcut curaj și și-au exprimat adeziunea totală de a deveni alți Isus, Maria și Iosif în lume, dar chemarea este pentru toți botezații. Și cu cât fiecare botezat va deveni o copie fidelă a lui Isus, de la leagăn și până la mormânt, cu atât va fi mai bine pentru noi toți.

Am insistat asupra consacrării începute cu Botezul, pentru că o focalizare a sărbătorii de astăzi mai mult asupra persoanelor consacrate într-o instituție religioasă, cum că numai ele l-ar urma mai bine, sau cum că numai ele sunt chemate să-l urmeze pe Isus sărac, cast, ascultător, misionar, dăruitor de bunuri vremelnice și vremelnice, mort, înviat și glorificat la Tatăl ceresc, ar crea confuzii și marginalizări în rândul poporului lui Dumnezeu, așa cum au creat profeții mincinoși confuzii și marginalizări în rândul vechiului popor ales, care n-a mai făcut apostolat printre popoarele păgâne, că Dumnezeu s-a văzut silit să-i facă fie robi, fie invadați de popoarele păgâne; așa cum ereticii, falșii apostoli ai lui Isus, au creat confuzii și marginalizări în sânul noului popor ales, Biserica, înșelându-i pe laici cum că ei ar fi scutiți de la chemarea la desăvârșire și de la misiunea de apostolat, întârziind astfel mântuirea lumii și lăsându-i pradă celui care caută să-i înșele pe toți de la început (cf. In 8,44).

Închei cu un cuvânt din cartea "Îndrumare la viața evlavioasă" a sfântului episcop Francisc de Sales (1567-1622): "Căci, așa cum orice fel de pietre scumpe puse în miere sau lac devin mai strălucitoare, fiecare după culoarea ei, tot așa, oricine devine mai plăcut în ocupația lui, când o unește cu evlavia: grija casei devine liniștită, iubirea soțului și a soției mai sinceră, serviciul principelui mai credincios și tot felul de ocupații mai dulci și mai prietenoase. Este o greșeală, ba chiar o erezie, de-a voi să scoți viața evlavioasă din cazarma soldaților, din prăvălia negustorilor, de la curtea capetelor încoronate, din căsnicia persoanelor căsătorite".

Închei cu Rugăciunea zilei: "Dumnezeule atotputernic și veșnic, noi implorăm cu umilință maiestatea ta, ca, precum Fiul tău unul-născut a fost prezentat astăzi la templu în trup omenesc, să ne dai și nouă harul de a ne înfățișa înaintea ta cu suflete curate. Prin Cristos Domnul nostru. Amin".

La mulți ani frumoși în Domnul
tuturor persoanelor consacrate și tuturor botezaților!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1027.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat