Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: "4. Liturgia Cuvântului: hrana vieții, a credinței și a rugăciunii"

A patra cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Adventului 2019 are titlul "Liturgia Cuvântului: hrana vieții, a credinței și a rugăciunii".

Liturgia Cuvântului este dialogul de iubire dintre Dumnezeu și poporul său. Prima parte a acestui dialog cuprinde lecturile biblice, iar partea a doua răspunsul la acestea din partea comunității prin omilie, mărturisirea de credință și rugăciunea credincioșilor. Prin acestea Dumnezeu continuă să ne hrănească viața, credința și rugăciunea. În a patra cateheza liturgică vom căuta să aprofundăm sensul acestor momente în desfășurarea celebrării, dar și în viața noastră de credință.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și 6 în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

4. Liturgia Cuvântului: hrana vieții, a credinței și a rugăciunii

Sfântul Augustin, un maestru al căutării fericirii în Dumnezeu, spunea: "pentru tine ne-ai făcut, Doamne, și neliniștită este inima noastră până se va odihni în tine". Neliniștea pe care o purtăm cu toții în inimă îmbracă diferite forme prin dorințele noastre profunde de fericire, de adevăr, de libertate, de dreptate, de iubire. Toate aceste dorințe vorbesc despre foamea noastră de fond după iubirea veșnică a lui Cristos. Prin liturgia Cuvântului, Dumnezeu vine în întâmpinarea foamei de iubire și ne dăruiește hrana Cuvântului său. După ce l-am ascultat pe Dumnezeu la prima parte a mesei Cuvântului (lecturile din Sfânta Scriptură și cântările dintre acestea), suntem invitați să-i răspundem prin a doua parte: omilia, mărturisirea de credință și rugăciunea credincioșilor. Răspunzându-i lui Dumnezeu, permitem inimii și minții să asimileze Cuvântul divin, care va deveni astfel hrană pentru viață (omilia), pentru credință (crezul) și pentru rugăciune (rugăciunea credincioșilor).

Omilia lui Isus Cristos de la Nazaret

O singură dată Isus ne este prezentat de Evanghelii în postura aceluia care proclamă Scriptura și o comentează într-o adunare liturgică: în sinagoga satului său natal, Nazaret, în mijlocul celor adunați pentru rugăciunea de sâmbătă (Lc 4,16-21). Isus își deschide misiunea publică deschizând cartea profetului Isaia și proclamând într-un singur verset (Is 61,1) sinteza vieții sale: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună...". Atunci a avut loc instituirea liturgiei creștine a Cuvântului, la fel cum în cenacol, la Cina de pe urmă, a avut loc instituirea liturgiei euharistice. În același mod în care Cristos a citit și interpretat fragmentul din profetul Isaia, adică descoperind legătura dintre acele cuvinte și propria sa persoană, tot la fel și noi creștinii citim, înțelegem și interpretăm Scriptura în adunările noastră găsind în ea toate cele scrise cu privire la El (Lc 24,27).

După ce Isus a citit versetul profetic despre Mesia și s-a așezat, ochii tuturor au rămas ațintiți asupra lui, așteptându-i comentariul și interpretarea. Luând atunci cuvântul, Cristos a orânduit modelul oricărei omilii creștine: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre!" (Lc 4,21). În aceste puține cuvinte sunt cuprinse elementele esențiale ale oricărui comentariu omiletic al Scripturii: "astăzi" și nu ieri, mâine sau altă dată; "Scriptura aceasta" și nu vreun alt text, sau vreun alt verset; "s-a împlinit" și nu doar s-a povestit, ori s-a citit; "urechile voastre", adică pentru cei care au fost atinși de glasul lui Cristos și nu pentru alții. Cristos a actualizat Cuvântul care a fost ascultat de către toți și le-a propus ascultătorilor să îl primească drept Mesia și Mântuitor. Acesta e rostul omiliei: să arate cum vestea cea bună a Evangheliei se împlinește "astăzi" pentru noi, comunitatea concretă care am ascultat glasul Domnului din Scriptură. Cuvântul devine eveniment în viața noastră, devine hrană pentru viața noastră.

Omilia de la Sfânta Liturghie: frângerea pâinii Cuvântului

Așa cum după prefacere sau consacrare, preotul frânge pâinea euharistică pentru a ne-o putea dărui la Împărtășanie, tot la fel după proclamarea Evangheliei, preotul "frânge pâinea Cuvântului" pentru ca să devină hrană pentru viața noastră. Cuvântul omilia vine din limba greacă (homilia) și înseamnă "conversație familiară într-o reuniune". Este un adevărat act liturgic și nu doar o paranteză între Evanghelie și Crez și de aceea este de datoria slujitorilor hirotoniți (episcop, preot, diacon) să o propună credincioșilor. Întrucât unicul său scop este de a ne hrăni credința, omilia poate fi ținută de către cei care, prin impunerea mâinilor și harul Duhului Sfânt, au fost rânduiți în Biserică să propovăduiască credința apostolică. Misiunea predicatorului nu este ușoară: el trebuie să asculte cu atenție glasul lui Dumnezeu prin textele proclamate și apoi să ne propună modalități concrete prin care să-i răspundem Domnului în viața noastră. De aceea trebuie să ne rugăm Duhului Sfânt atât pentru el, pentru ca glasul lui să fie un ecou al predicii lui Cristos și a apostolilor, dar și pentru noi, pentru ca să avem inima deschisă la mesajul pe care îl primim și bunăvoință pentru a-l adapta vieții noastre.

Papa Francisc a subliniat cu insistență rolul evanghelizator al omiliei în documentul cel mai important al pontificatului său, Evangelii gaudium (nr. 135-159). Sfântul Părinte vrea să îi ajute atât pe slujitorii hirotoniți care pregătesc omilia, cât și pe credincioșii care o ascultă, să trăiască acest momente liturgic drept "o intensă și fericită experiență a Duhului, o confortantă întâlnire cu cuvântul, un izvor constant de reînnoire și de creștere" (EG 135). Papa spune tuturor că într-o omilie ar trebui să se regăsească următoarele cinci lucruri: un ecou al dialogului dintre Dumnezeu și popor actualizat prin îndemnuri și explicații; forma unei conversații dintre o mamă și copilul său; căldura iubirii pe care Cristos o insuflă oricărui ucenic prin cuvintele sale; o idee, un sentiment și o imagine, prin care întreaga persoană să se simtă interpelată; un limbaj pozitiv care oferă speranță și orientare în viață. Într-adevăr pâinea Cuvântului devine hrană pentru viață atunci când omilia ne deschide orizontul speranței: viața noastră este prețioasă pentru Dumnezeu și poate deveni un dar pentru El și cei de lângă noi! La finalul unei omilii e bine să stăm puțin în tăcere, pentru a asimila și sintetiza mesajul primit și, mai ales, pentru a lua o decizie pentru propria viață în lumina Cuvântului actualizat pentru noi.

Crezul, sau cum să îi spunem lui Dumnezeu "te iubesc!"

Atunci când, prin ascultarea Cuvântului și omilie, întrezărim cât de mult Dumnezeu ne iubește, izvorăște în noi dorința de a-i răspunde și de a-i mărturisi, asemenea psalmistului: "Te iubesc, Doamne, tăria mea" (Ps 18,2). A spune "Te iubesc" în adevăr unei persoane înseamnă, pe lângă multe lucruri, a-i mărturisi bunătatea ființei sale, a pronunța un mare și categoric "da" existenței sale, a o prețui demnă de încredere. Este ca și cum am spune: "Da, viața ta e ceva bun și minunat, de aceea îți vreau binele și mă încred în tine!" A ne mărturisi credința la Sfânta Liturghie este același lucru. Crezul este formula prin care fiecare dintre noi și Biserica întreagă spunem propriul nostru "da" lui Dumnezeu după ce l-am ascultat vorbindu-ne prin Scriptură. Îi mărturisim iubirea noastră prin încrederea pe care i-o oferim drept răspuns la iubirea sa milostivă. Asemenea sfintei Faustina Kowalska ne arătăm iubirea față de Dumnezeu mărturisindu-ne, într-o formă mai dezvoltată, încrederea în El: "Isuse, mă încred în tine!". Dumnezeu devine astfel sensul profund al vieții, iubirea care mișcă totul în existența noastră.

În duminici și solemnități ne mărturisim public credința răspunzând astfel lui Dumnezeu care ni s-a adresat în Scriptură și pregătindu-ne să celebrăm misterul credinței. Dar de ce a fost introdusă mărturisirea de credință imediat după omilie? Crezul este o sinteză a modului în care Biserica interpretează Scriptura și, de aceea, este o sinteză a credinței Bisericii. Nu este un adaos față de Scriptură, ci este Biblia condensată într-o singură pagină. De aceea apare imediat după lecturile biblice și după omilia care le-a actualizat în viața noastră. Credința și iubirea noastră se nasc din ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu (Rom 10,17).

Mărturisirea de credință este numită "crez" dar și "Simbolul credinței". Primul nume vine de la cel dintâi cuvânt ("cred") și vrea să exprime actul în sine al credinței, ca și un act de abandon plin de încredere în Dumnezeu și credința în adevărurile conținute în formulă. Dar mai are și numele de "simbolul credinței": în antichitate simbolul era un semn de recunoaștere format din două bucăți care, odată puse împreună, formau un întreg, ca și două bucăți ale unui singur sigiliu. Mărturisirea de credință este numită "simbol" pentru că îi ajută pe creștini să se recunoască între ei, este un fel de carte de identitate a sufletului.

Crezul cu cele două formule ale sale, de la Niceea și cea apostolică, își are originea în celebrarea botezului, atunci când adulții, înainte de a fi botezați în numele Sfintei Treimi, își mărturiseau credința în Sfânta Treime. Această mărturisire era împărțită în trei declarații prin care, de fapt, se spunea: "Cred în Dumnezeu Tatăl, în Isus Cristos fiul său unic și în Duhul Sfânt". Cele trei părți erau numite articole și fiecare încerca să indice într-o formă concisă trăsăturile esențiale ale Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. De aceea Crezul ne amintește că am fost cu toții cufundați la botez în viața dumnezeiască a Sfintei Treimi și am primit credința. Recitând Crezul ne cufundăm din nou în oceanul iubirii Sfintei Treimi, și ni se reînnoiește credința prin care vom avea acces la misterul transformării pâinii și vinului în Trupul și Sângele Domnului de peste puțin timp.

A crede în Sfânta Treime nu înseamnă a crede într-o idee despre Dumnezeu, ci în persoanele reale ale Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt, adică în viața dumnezeiască ce ne-a fost dăruită prin moartea și învierea lui Cristos. De aceea recităm Crezul în picioare, poziție specifică celor ce cred în Înviere. Ne amintim astfel că Sfânta Treime ne dăruiește viața, ne înalță și ne învie. În timpul recitării sale facem un gest de plecăciune profundă atunci când ne arătăm credința în misterul întrupării Fiului lui Dumnezeu ("S-a întrupat de la Duhul Sfânt").

Rugăciunea credincioșilor, sau cum să spunem lumii "te iubesc"

Cuvântul lui Dumnezeu de la Sfânta Liturghie trezește în noi și dorința de a-i încredința în rugăciune necesitățile noastre, ale Bisericii și ale lumii întregi. Acest moment este un act de încredere în Dumnezeu și un act de iubire creștină față de lumea în care trăim. După ce i-am mărturisit lui Dumnezeu încrederea și credința noastră, îi încredințăm viața și nevoile tuturor prin rugăciunea credincioșilor sau rugăciunea universală. Aceasta reprezintă ultimul moment al liturgiei Cuvântului, un rod prețios al ascultării Cuvântului și al încrederii noastre în iubirea lui Dumnezeu. Isus Cristos ne-a promis că "orice veți cere în numele meu, voi face, pentru ca Tatăl să fie glorificat în Fiul" (In 14,13), iar sfântul Paul l-a îndemnat pe ucenicul său Timotei "să se facă cereri, rugăciuni, mijlociri și mulțumiri pentru toți oamenii" (1Tim 2,1). De aceea avem încredere că rugăciunea noastră este primită și ascultată de Dumnezeu.

Numele de "rugăciunea credincioșilor" ne arată că noi toți cei botezați ("credincioșii") ne simțim responsabili față de Biserică și de lumea în care trăim și de aceea le aducem în rugăciune înaintea lui Dumnezeu. Ne exercităm astfel preoția comună sau baptismală prin care am devenit și noi mijlocitori înaintea Tatălui pentru întreaga umanitate. Astfel înțelegem și cel de-al doilea nume: "rugăciunea universală". Intențiile de rugăciune îmbrățișează necesitățile întregii lumi și nu se opresc doar la nevoile noastre personale. Ne unim astfel la rugăciunea de mijlocire pe care Cristos din veșnicie o înalță către Tatăl său ceresc (Evr 7,25).

Primul moment al rugăciunii este invitația preotului de a lărgi rugăciunea noastră la nevoile lumii și a o îndrepta către Dumnezeu. Preotul este atunci un semn viu al lui Cristos care conduce rugăciunea poporului său la Tatăl ceresc. Prin exemplul vieții sale Cristos ne-a învățat de ce anume și de cine să ne îngrijim în viața noastră. Acum El se așteaptă de la noi ca inima noastră să se lărgească la dimensiunile Inimii sale Preasfinte pentru a cuprinde nevoia de mântuire a lumii întregi. Un diacon, un lector sau un credincios formulează rugăciunile de cerere în numele întregii adunări. Cu toții intervenim după fiecare cerere printr-un strigăt de încredere și rugăciune: "Te rugăm, ascultă-ne". Înainte de toate ne rugăm pentru Biserică, pentru ca ea să fie sfântă și să aducă la mântuire întreaga lume. Apoi ne rugăm pentru întreaga umanitate, mai ales pentru ca toți să poată ajunge la cunoașterea adevărului mântuitor. Cu alte cuvinte, ne rugăm pentru ca toate popoarele să fie adunate în jurul altarului lui Cristos, acolo unde noi deja ne aflăm. După ce am formulat rugăciunile noastre de cerere, preotul le adună și le îndreaptă către Tatăl ceresc într-o rugăciune finală care se încheie "prin Cristos, Domnul nostru". Suntem acum pregătiți să intrăm în cealaltă parte a Sfintei Liturghii, liturgia euharistică, prin care se va actualiza jertfa mântuitoare a Domnului Cristos. Această jertfă va fi oferită tocmai pentru intențiile de rugăciune pe care le-am încredințat Domnului la rugăciunea universală.

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

  • Cum aș putea trăi mai bine și într-o manieră mai personală răspunsul Bisericii la Cuvântul lui Dumnezeu?

  • Ce caut de obicei într-o omilie? Îmi amintesc de vreo omilie care mi-a luminat mai mult viața de credință?

  • Cum reușesc să dau greutate cuvintelor din Crez?

  • Ce îmi vine mai greu să înțeleg sau să cred din formula Crezului?

  • Care sunt intențiile cele mai importante, după mine, la rugăciunea credincioșilor?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1335.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat