Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sufletul meu îl preamărește pe Domnul! Maria la Vizitarea Elisabetei

A doua predică de Advent (13 decembrie 2019)

În această meditație urcăm cu Maria „spre munte” și intrăm în casa Elisabetei. Născătoarea de Dumnezeu ne va vorbi personal cu cântarea sa de laudă care este Magnificat-ul. Astăzi toată Biserica se strânge în jurul succesorului lui Petru care celebrează 50 de ani de preoție și cântarea Fecioarei este rugăciunea care urcă mai spontan din inimă în circumstanțe ca aceasta. O meditație despre ea este micul nostru mod de a participa și în acest moment la această aniversare.

Pentru a înțelege locul și scopul pe care cântarea Fecioarei îl are în Evanghelia lui Luca, este necesar să punem mai înainte câteva aluzii despre cântările evanghelice în general. Imnurile presărate în evangheliile copilăriei – Benedictus, Magnificat, Nunc dimittis – au funcția de a explica poetic sensul spiritual al evenimentelor relatate – Buna Vestire, Vizitarea Elisabetei, Nașterea – conferindu-le forma unei mărturisiri de credință și de laudă.

Ca atare, ele sunt parte integrante a narațiunii istorice. Nu sunt intermezzo sau texte separate, pentru că fiecare eveniment istoric este constituit din două elemente: din fapt și din semnificația faptului. Cântările inserează deja liturgia în istorie. „Liturgia creștină – s-a scris – își are începuturile în imnurile din istoria copilăriei”[1]. Cu alte cuvinte, noi avem în aceste cântări un embrion al liturgiei de Crăciun. Ele realizează elementul esențial al liturgiei care este acela de a fi celebrare festivă și credincioasă a evenimentului de mântuire.

Multe probleme rămân nerezolvate cu privire la aceste cântări, conform studioșilor: autorii reali, izvoarele, structura internă… Noi, din fericire, putem face abstracție de toate aceste probleme critice și să lăsăm ca ele să continue să fie studiate cu rod de cei care se ocupă de acest gen de probleme. Nu trebuie să așteptăm ca să fie rezolvate toate aceste puncte întunecate, pentru a ne putea edifica deja cu aceste cântări. Nu pentru că aceste probleme nu sunt importante, ci pentru că există o certitudine care relativizează toate acele incertitudini: Luca a primit aceste cântări în evanghelia sa și Biserica a primit Evanghelia lui Luca în canonul său.

Aceste cântări sunt „cuvânt al lui Dumnezeu”, inspirat de Duhul Sfânt. Magnificat-ul este al Mariei pentru că ei l-a „atribuit” Duhul Sfânt și asta face în așa fel încât l să fie mai mult „al său” decât l-ar fi scris ea material cu mâna sa! De fapt, pe noi nu ne interesează atât să știm dacă Magnificat l-a compus Maria, cât mai mult să știm dacă l-a compus prin inspirația Duhului Sfânt. Chiar dacă am fi foarte siguri că el a fost compus direct de Maria, el nu ne-ar interes pentru asta, ci pentru că în el vorbește Duhul Sfânt. Cântarea Mariei conține o privire nouă asupra lui Dumnezeu și asupra lumii; în prima parte, care cuprinde versetele 46-50, privirea Mariei se îndreaptă spre Dumnezeu; în partea a doua, care cuprinde versetele care rămân, privirea sa se îndreaptă spre lume și istorie.

O nouă privire asupra lui Dumnezeu

Prima mișcare din Magnificat este spre Dumnezeu; Dumnezeu are primatul absolut asupra a toate. Maria nu întârzie să răspundă la salutul Elisabetei; nu intră în dialog cu oamenii, ci cu Dumnezeu. Ea reculege sufletul său și-l introduce adânc în infinitul care este Dumnezeu. În Magnificat a fost „fixată” pentru totdeauna o experiență a lui Dumnezeu fără precedent și fără comparații în istorie. Este exemplul cel mai sublim al limbajului așa-numit supranatural. S-a afirmat că arătarea realității divine la orizontul unei creaturi produce, de obicei, două sentimente contrapuse: unul de teamă și unul de iubire. Dumnezeu se prezintă ca „misterul cutremurător și fascinant”, cutremurător prin maiestatea sa, fascinant prin bunătatea sa. Când lumina lui Dumnezeu, pentru prima dată, a strălucit în sufletul lui Augustin, el mărturisește că „a tremurat de iubire și de teroare” și că și în continuare contactul cu Dumnezeu îl făcea „să se înfioreze și să ardă” în același timp[2].

Găsim ceva asemănător în cântarea Mariei, exprimat în mod biblic, prin titluri. Dumnezeu este văzut ca „Adonai” (care spune mult mai mult decât „Domnul” nostru cu care este tradus), ca „Dumnezeu”, ca „Cel Puternic” și mai ales Qadosh, „Sfânt”: numele său este Sfânt! Însă, în același timp acest Dumnezeu sfânt și puternic este văzut, cu încredere infinită, ca „Mântuitorul meu”, ca realitate binevoitoare, amabilă, ca Dumnezeu „propriu”, ca un Dumnezeu pentru creatură. Dar mai ales insistența Mariei asupra milostivirii scoate în evidență acest aspect binevoitor și „fascinant” al realității divine. „Milostivirea lui rămâne din neam în neam”: aceste cuvinte sugerează ideea unui fluviu maiestuos care izvorăște din inima lui Dumnezeu și străbate toată istoria umană. Acum acest fluviu a ajuns la un „stăvilar” și pornește din nou la un nivel superior. „Și-a adus aminte de milostivirea sa”: promisiunea făcută lui Abraham și părinților s-a împlinit.

Cunoașterea lui Dumnezeu provoacă, prin reacție și contrast, o nouă percepție sau cunoaștere de sine și a propriei ființe, care este cea adevărată. Eu-l nu se percepe decât în fața lui Dumnezeu, „coram Deo”. Așadar, în prezența lui Dumnezeu creatura se cunoaște în sfârșit pe ea însăși în adevăr. Și astfel vedem că se întâmplă și în Magnificat. Maria se simte „privită” de Dumnezeu, intră ea însăși în acea privire, se vede așa cum o vede Dumnezeu. Și cum se vede pe ea însăși în această lumină divină? Ca „mică” („smerenie” înseamnă aici micime și condiția umilă, nu virtutea umilinței!) și ca „slujitoare”. Se percepe cum un mic nimic pe care Dumnezeu a binevoit să-l privească. Maria nu atribuie alegerea divină virtuții umilinței sale, ci favorii divine, harului. A gândi altfel (așa cum au făcut anumiți autori vestiți) înseamnă a distruge dintr-o dată umilința Mariei. Umilința are un statut cu totul special: o are cel care nu crede că o are; nu o are cel care crede că o are.

Din această recunoaștere a lui Dumnezeu, a propriei ființe și a adevărului, se eliberează bucuria și tresăltarea: „Duhul meu tresaltă de bucurie…”. Bucurie năvalnică a adevărului, bucurie pentru acțiunea divină, bucuria laudei pure și gratuite. Maria îl preamărește pe Dumnezeu pentru El însuși, chiar dacă îl preamărește pentru ceea ce a făcut în ea, adică pornind de la propria experiență, așa cum fac toți marii rugători din Biblie. Jubilarea Mariei este jubilarea escatologică pentru acțiunea definitivă a lui Dumnezeu și este jubilarea de creatură pentru faptul că se simte creatură iubită de Creator, în slujba Celui Sfânt, a iubirii, a frumuseții, a veșniciei. Este plinătatea bucuriei. Sfântul Bonaventura, care avea experiența directă a efectelor transformatoare ale vizitei lui Dumnezeu la suflet, vorbește despre venirea Duhului Sfânt în Maria, în momentul Bunei Vestiri, ca despre un foc care o înflăcărează în întregime: „A venit asupra ei – scrie el – Duhul Sfânt ca foc divin care a înflăcărat mintea sa și a sfințit trupul său conferindu-i o puritate foarte perfectă […]. Oh, dacă tu ai fi capabil să simți, în vreo măsură, ce și cât de mare a fost incendiul coborât din cer, ce răcorire adusă […]. Dacă ai putea auzi cântarea jubilantă a Fecioarei!”[3].

Chiar și cea mai exigentă și riguroasă exegeză științifică își dă seama că aici ne aflăm în fața unor cuvinte care nu se pot înțelege cu mijloacele normale de analiză filologică și mărturisește: „Cine citește aceste rânduri este chemat să împărtășească jubilarea; numai comunitatea concelebrantă a celor care cred în Cristos și a credincioșilor săi este la înălțimea acestor texte”[4]. Este o vorbire „în Duh” care nu se poate înțelege decât în Duhul.

O nouă privire asupra lumii

Magnificat se compune din două părți. Ceea ce se schimbă, în trecerea de la prima la a doua parte, nu este nici mijlocul expresiv nici tonul; din acest punct de vedere, cântarea este un flux continuu care nu prezintă cezuri; continuă seria de verbe la trecut care relatează ceea ce a făcut Dumnezeu, sau mai bine zis ceea ce a „început să facă”. Ceea ce se schimbă este numai domeniul acțiunii lui Dumnezeu: de la lucrurile pe care le-a făcut „în ea” se trece la observarea lucrurilor pe care le-a făcut în lume și în istorie. Se iau în considerare efectele manifestării definitive a lui Dumnezeu, reflexiile sale asupra omenirii și asupra istoriei. Aici observăm o a doua caracteristică a înțelepciunii evanghelice care constă în a uni cu euforia contactului cu Dumnezeu sobrietatea în a privi lumea, în a concilia între ele cel mai mare elan și abandonare față de Dumnezeu cu cel mai mare realism critic față de istorie și față de oameni.

Cu o serie de verbe puternice la aorist, Maria descrie, începând de la versetul 51, o răsturnare și o schimbare radicală a pârților între oameni: „A dat jos – a înălțat; a umplut – a lăsat cu mâinile goale”. O cotitură neașteptată și ireversibilă, pentru că este lucrare a lui Dumnezeu care nu se schimbă și nu se întoarce înapoi, așa cum fac oamenii în schimb în lucrurile lor. În această schimbare se evidențiază două categorii de persoane: pe de o parte categoria celor mândri-puternici-bogați, pe de altă parte categoria celor umili-flămânzi.

Este important ca noi să înțelegem în ce constă o astfel de răsturnare și unde se produce, pentru altminteri există riscul de a răstălmăci toată cântarea și cu ea fericirile evanghelice care sunt anticipate aici aproape cu aceleași cuvinte. Să privim la istorie: ce s-a întâmplat, de fapt, când a început să se realizeze evenimentul cântat de Maria? Oare a fost o revoluție socială și externă, prin care bogații sunt, dintr-o dată, sărăciți și flămânzii au fost săturați cu hrană? Oare a fost o distribuire mai dreaptă a bunurilor între clase? Nu. Oare cei puternici au fost material dați jos de pe tronuri și cei smeriți înălțați? Nu; Irod a continuat să fie numit „cel Mare” și Maria și Iosif au trebuit să fugă în Egipt din cauza lui.

Așadar dacă ceea ce se aștepta era o schimbare socială și vizibilă, a fost o dezmințire totală din partea istoriei. Deci unde s-a petrecut acea răsturnare? (Pentru ce s-a petrecut ea?). S-a petrecut în credință! S-a manifestat împărăția lui Dumnezeu și acest lucru a provocat o revoluție silențioasă, dar radicală. Ca și cum s-ar fi descoperit un bun care, dintr-o dată, a devalorizat moneda curentă. Bogatul apare ca un om care a pus deoparte o sumă uriașă de bani, dar noaptea a fost o devalorizare de sută la sută și dimineața s-a trezit că era un sărac mizerabil. Dimpotrivă, săracii și flămânzii sunt avantajați, pentru că sunt mai pregătiți să primească noua realitate, nu se tem de schimbare; au inima pregătită. Răsturnarea cântată de Maria este de același tip – spuneam – cu aceea proclamată de Isus cu fericirile și cu parabola bogatului nemilos.

Maria vorbește despre bogăție și sărăcie pornind de la Dumnezeu; încă o dată, vorbește „coram Deo”, îl ia ca măsură pe Dumnezeu, nu pe om. Stabilește criteriul „definitiv”, escatologic. Așadar a spune că este vorba de o răsturnare petrecută „în credință” nu înseamnă a spune că ea este mai puțin reală și radicală, mai puțin serioasă, ci că este infinit mai mult. Acesta nu este un desen creat de val pe nisipul mării pe care valul următor îl șterge. Este vorba de o bogăție veșnică și de o sărăcie la fel de veșnică.

Magnificat în gura Bisericii

Sfântul Irineu, comentând Buna Vestire, spune că „Maria, plină de tresăltare de bucurie, a strigat profetic în numele Bisericii: «Sufletul meu îl preamărește pe Domnul»”[5]. Maria este ca vocea solistă care intonează cea dintâi o arie care trebuie să fie repetată după aceea de cor. Aceasta este o convingere pașnică a Tradiției. Și Origene și-o însușește: „Pentru aceștia (adică pentru cei care cred) Maria îl preamărește pe Domnul”. Și el vorbește despre o „profeție a Mariei”, cu privire la Magnificat. Asta înseamnă expresia „Maria figură a Bisericii” (typus Ecclesiae), folosită de Sfinții Părinți și primită de Conciliul al II-lea din Vatican (cf. LG 63). A spune că Maria este „figură a Bisericii” înseamnă a spune că este personificarea ei, reprezentarea în formă sensibilă a unei realități spirituale; înseamnă a spune că este model al Bisericii. Ea este figură a Bisericii și în sensul că în persoana sa se realizează, încă de la început și în manieră perfectă, ideea de Biserică; în sensul că ea constituie, sub capul care este Cristos, membrul său principal și primul rod.

Dar ce înseamnă a spune aici „Biserică” și în locul cărei Biserici spune Irineu că Maria intonează Magnificat? Nu în locul Bisericii nominale, ci al Bisericii reale, adică nu al Bisericii în abstract, ci al Bisericii concrete, al persoanelor și al sufletelor care compun Biserica. Magnificat nu este numai de recitat, ci de trăit, de însușit de fiecare dintre noi; este cântarea „noastră”. Când spunem: „Sufletul meu îl preamărește pe Domnul”, acel „al meu” este de luat în sens direct, nu preluat.

Să fie în fiecare – scrie sfântul Ambroziu – sufletul Mariei pentru a-l preamări pe Domnul, să fie în fiecare duhul Mariei pentru a tresălta de bucurie în Dumnezeu […]. De fapt dacă după trup este una singură mama lui Cristos, după credință toate sufletele îl nasc pe Cristos; de fapt fiecare primește în sine Cuvântul lui Dumnezeu[6].

În lumina acestor principii, să încercăm acum să aplicăm nouă – Bisericii și sufletului – cântarea Mariei și să vedem ce trebuie să facem pentru „a ne asemăna” cu Maria nu numai în cuvinte, ci și în fapte.

O școală de convertire evanghelică

Acolo unde Maria proclamă răsturnarea celor puternici și a celor mândri, Magnificat amintește Bisericii care este vestea esențială pe care trebuie s-o proclame lumii. O învață să fie și ea „profetică”. Biserica trăiește și realizează cântarea Fecioarei atunci când repetă cu Maria: „I-a dat jos de pe tron pe cei puternici, pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale!”, și repetă asta cu credință, distingând această veste de toate celelalte pronunțări pe care chiar are dreptul să le facă, în materie de dreptate, de pace, de ordine socială, ca interpretă calificată a legii naturale și păzitoare a poruncii lui Cristos a iubirii fraterne.

Dacă cele două perspective sunt distincte, nu sunt însă separate și fără nicio influență reciprocă. Dimpotrivă, vestea de credință a ceea ce Dumnezeu a făcut în istoria mântuirii (care este perspectiva în care se situează Magnificat) devine cea mai bună indicație a ceea ce omul trebuie să facă, la rândul său, în propria istorie umană și, mai mult, a ceea ce Biserica însăși are datoria să facă, în virtutea carității pe care trebuie să o aibă și față de cel bogat, în vederea mântuirii sale. Mai mult decât „o incitare de a-i da jos de pe tron pe cei puternici pentru a-i înălța pe cei smeriți”, Magnificat este un avertisment salutar adresat bogaților și celor puternici cu privire la pericolul teribil în care se află, exact așa cum va fi, în intențiile lui Isus, parabola bogatului nemilos.

Cel din Magnificat nu este așadar unicul mod de a înfrunta problema, astăzi așa de simțită, bogăției și sărăciei, foamei și săturării; există altele legitime și ele care pornesc de la istorie, și nu de la credință, și cărora pe bună dreptate creștinii își dau sprijinul lor și Biserica discernământul său. Însă acest mod evanghelic este cel pe care Biserica trebuie să-l proclame mereu și tuturor ca mandat specific al său și cu care trebuie să susțină efortul comun al tuturor oamenilor de bunăvoință. El este universal valabil și mereu actual. Dacă prin ipoteză (vai, îndepărtată!) ar exista un timp și un loc în care să nu mai fie nedreptăți și inegalități sociale între oameni, ci toți să fie bogați și sătui, pentru asta Biserica n-ar trebui să înceteze acolo, cu Maria, că Dumnezeu îi lasă pe cei bogați cu mâinile goale. Mai mult, acolo ar trebui să proclame asta cu și mai mare forță. Magnificat este actuală în țările bogate, nu mai puțin decât în țările din lumea a treia.

Există planuri și aspecte ale realității care nu se percep cu ochiul liber, ci numai cu ajutorul unei lumini speciale: ori cu razele infraroșii, ori cu razele ultraviolete. Imaginea obținută cu această lumină specială este foarte diferită și surprinzătoare pentru cel care este obișnuit să vadă aceeași panoramă la lumina naturală. Biserica posedă, grație cuvântului lui Dumnezeu, o imagine diferită a realității lumii, unica definitivă, pentru că este obținută cu lumina lui Dumnezeu și pentru că este aceeași pe care o are Dumnezeu. Ea nu poate ascunde această imagine. Ba chiar trebuie s-o răspândească, fără a înceta vreodată, s-o facă cunoscută oamenilor, pentru că are legătură cu destinul lor veșnic. Este imaginea care la sfârșit va rămâne atunci când va trece „schema din această lume”. A o face cunoscută, uneori, cu cuvinte simple, directe și profetice, ca acelea ale Mariei, cum se spun lucrurile de care suntem intim și liniștit convinși. Și asta și cu prețul de a părea naivă și în afara lumii, în fața opiniei dominante și a spiritului timpului.

Apocalipsul ne dă un exemplu al acestui limbaj profetic, direct și curajos, în care, opiniei umane îi este contrapus adevărul divin: „Pentru că tu spui [și acest «tu» poate să fie persoana, așa cum poate să fie o întreagă societate]: «Sunt bogat, m-am îmbogățit și nu am nevoie de nimic», dar tu nu știi că ești mizerabil, vrednic de milă, sărac, orb și gol” (Ap 3,17).

Într-o celebră poveste a lui Andersen, se vorbește despre un rege pe care niște escroci l-au făcut să creadă că există o stofă minunată care are prerogativa de a fi invizibilă pentru nepricepuți și inepți și vizibilă numai pentru înțelepți. El, cel dintâi, desigur, n-o vede, dar îi este frică să spună asta, de teamă să nu fie considerat ca unul dintre nepricepuți, și așa fac toți slujitorii săi și tot poporul. Regele defilează pe străzi fără să aibă ceva pe el, însă toți, pentru a nu se trăda, se prefac că admiră haina foarte frumoasă, până când se aude glăsciorul unui copil care strigă în mulțime: „Dar regele este gol!”, stricând fermecarea, și toți în sfârșit au curajul să admită că acea haină vestită nu există.

Biserica trebuie să fie ca glăsciorul acelui copil, care, unei anumite lumi total infatuate de propriile bogății și care induce să fie considerat nesăbuit și nepriceput cel care arată că nu crede în ele, repetă, cu cuvintele din Apocalips: „Tu nu știi că ești gol!”. Aici se vede cu într-adevăr Maria, în Magnificat, „vorbește profetic pentru Biserică”: ea, cea dintâi, pornind de la Dumnezeu, a scos în evidență marea sărăcie a bogăției din această lume. Magnificat, singură, justifică titlul de „Stea a evanghelizării” pe care sfântul Paul al VI-lea l-a atribuit Mariei în exortația sa Evangelii nuntiandi.

Magnificat, chemare la convertire

Ar însemna să se răstălmăcească total această parte din Magnificat care vorbește despre cei mândri și despre cei smeriți, despre cei bogați și despre flămânzi, dacă am izola-o numai în domeniul lucrurilor pe care Biserica și credinciosul trebuie să le predice lumii. Aici nu este vorba despre ceva care trebuie numai predicat, ci despre ceva care înainte de toate trebuie practicat. Maria poate să proclame fericirea celor smeriți și a celor săraci pentru că ea însăși este printre cei smeriți și săraci. Răsturnarea prospectată de ea trebuie să aibă loc înainte de toate în interiorul celui care repetă Magnificat și se roagă cu această cântare. Dumnezeu – spune Maria – i-a răsturnat pe cei mândri „în cugetul inimii lor”.

Dintr-o dată, discursul este dus din afară înăuntru, de la discuțiile teologice, în care toți au dreptate, la gândurile inimii, în care toți greșim. Omul care trăiește „pentru el însuși”, al cărui Dumnezeu nu este Domnul, ci propriul „eu”, este un om care și-a construit un tron și șade pe el dictând altora legea. Acum Dumnezeu – spune Maria – îi dă jos pe aceștia de pe tronul lor; scoate în evidență non-adevărul și nedreptatea lor. Există o lume interioară, făcută din gânduri, voințe, dorințe și patimi, din care – spune sfântul Iacob – provin războaiele și certurile, nedreptățile și samavolniciile care sunt în mijlocul nostru (cf. Iac 4,1) și până când nimeni nu începe cu vindecarea acestei rădăcini, nimic nu se schimbă cu adevărat în lume și dacă se schimbă ceva este pentru a reproduce, în continuare, aceeași situație de dinainte.

Cât de aproape de noi ajunge cântarea Mariei, cum ne scrutează adânc și cum pune într-adevăr „securea la rădăcină”! Ce nebunie și incoerență ar fi a mea, dacă în fiecare zi, la vespere, aș repeta, cu Maria, că Dumnezeu „i-a dat jos de pe tron pe cei puternici” și între timp aș continua să doresc puterea, un loc mai sus, o promovare umană, o înaintare în carieră și aș pierde pacea dacă ea ar întârzia să vină; dacă în fiecare zi aș proclama, cu Maria, că Dumnezeu „i-a lăsat pe cei bogați cu mâinile goale” și între timp aș dori fără încetare să mă îmbogățesc și să am tot mai mult lucruri și lucruri tot mai rafinate; dacă aș prefera să fiu cu mâinile goale în fața lui Dumnezeu, în loc să fiu cu mâinile goale în fața lumii, goale de bunurile lui Dumnezeu, în loc să fie goale de bunurile din această lume. Ce nebunie ar fi a mea dacă aș continua să repet, cu Maria, că Dumnezeu „privește spre cei smeriți”, că se apropie de ei, în timp ce îi ține la distanță pe cei mândri și pe cei bogați în toate, și apoi aș fi dintre aceia care fac exact contrariul.

În fiecare zi – a scris Luther comentând Magnificat – trebuie să constatăm că fiecare se străduiește să se ridice mai presus de sine, la o poziție de onoare, de putere, de bogăție, de dominare, la o viață aranjată și la tot ceea ce este mare și mândru. Și fiecare vrea să stea cu astfel de persoane, aleargă după ele, le slujește cu plăcere, fiecare vrea să participe la măreția lor […]. Nimeni nu vrea să privească în jos, unde este sărăcie, dezonoare, nevoie, suferință și angoasă, ba chiar toți își întorc privirea de la această condiție. Fiecare fuge de persoanele încercate astfel, le evită, le lasă singure, nimeni nu se gândește să le ajute, să le asiste și să facă în așa fel încât și ele să devină ceva: trebuie să rămână jos și să fie disprețuite[7].

Dumnezeu – ne amintește Maria – face opusul la toate acestea: îi ține la distanță pe cei mândri și îi înalță până la El pe cei smeriți și pe cei mici; stă cu plăcere mai mare cu cei nevoiași și cei flămânzi care-l umplu de implorări și cu cereri, decât cu cei bogați și sătui care n-au nevoie de El și nu-i cer nimic. Făcând astfel, Maria ne îndeamnă, cu dulceață maternă, să-l imităm pe Dumnezeu, să ne însușim drumul său. Ne învață căile lui Dumnezeu. Magnificat este cu adevărat o minunată școală de înțelepciune evanghelică. O școală de convertire continuă.

Ca toată Scriptura, ea este o oglindă (cf. Iac 1,23) și știm că oglinda poate fi folosită în două moduri diferite. Poate fi folosită îndreptată spre exterior, spre ceilalți, ca oglindă concavă, proiectând lumina soarelui spre un punct îndepărtat până la incendierea lui, așa cum a făcut Arhimede cu navele romane, sau poate să fie folosită ținând-o spre sine, pentru a vedea în ea propria față și a-i corecta defectele și urâciunile. Sfântul Iacob ne îndeamnă s-o folosim mai ales în acest al doilea mod, pentru a ne pune „pe foc” pe noi înșine, mai înainte decât pe ceilalți.

„Scriptura – spunea sfântul Grigore cel Mare – crește cu puterea de a fi citită”[8]. Același lucru se întâmplă cu Magnificat, cuvintele sale sunt îmbogățite, nu consumate, de folosirea sa. Înainte de noi, cete de sfinți sau de simpli credincioși s-au rugat cu aceste cuvinte, le-au gustat adevărul, le-au pus conținutul în practică. Prin comuniunea sfinților în trupul mistic, tot acest patrimoniu imens aderă acum la Magnificat. Este bine să ne rugăm așa cum ea, în cor, cu toți cei care se roagă în Biserică. Dumnezeu ascultă astfel această cântare.

Pentru a intra în acest cor care străbate secolele, este suficient ca noi să vrem să prezentăm din nou lui Dumnezeu sentimentele și elanul Mariei care cea dintâi a intonat-o „în numele Bisericii”, al învățătorilor care au comentat-o, al artiștilor care au interpretat-o cu credință, al celor evlavioși și al celor smeriți cu inima care au trăit-o. Grație acestei cântări minunate, Maria continuă să-l preamărească pe Domnul pentru toate generațiile; glasul său, ca acela al unei corifee, susține și trage după el glasul Bisericii.

Un rugător din psaltire îi invită pe toți să se unească cu el, spunând: „Preamăriți-l pe Domnul împreună cu mine” (Ps 34,4). Maria repetă copiilor săi aceleași cuvinte. Dacă pot îndrăzni să interpretez gândul său, Sfântul Părinte, în ziua jubileului său sacerdotal, ne adresează aceeași invitație: „Preamăriți-l pe Domnul împreună cu mine”. Și noi, Sanctitate, vă promitem să facem asta.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] H. Schürmann, Il Vangelo di Luca, I, Paideia, Brescia 1983, pag. 251.

[2] Cf. Sfântul Augustin, Confesiuni, VII, 16; XI, 9.

[3] S. Bonaventura, Lignum vitae, I, 3.

[4] H. Schürmann, Il Vangelo di Luca, I, Paideia, Brescia 1983, pag. 172.

[5] Sf. Irineu, Adversus haereses, III, 10, 2 (SCh 211, pag. 118).

[6] Sfântul Ambroziu, Comentariu la Evanghelia lui Luca, II, 26 (CC 14, pag. 42).

[7] Ed. Weimar, 7, pag. 547.

[8] S. Gregorio Magno, Moralia, 20, 1 (PL 76, 135).


 

lecturi: 1194.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat