Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: "3. Invitați la masa Cuvântului lui Dumnezeu"

A treia cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Adventului 2019 are titlul "Invitați la masa Cuvântului lui Dumnezeu".

După ce am fost introduși în taina prezenței Domnului prin cele trei trepte ale riturilor de început, suntem invitați să ne hrănim din cuvintele vieții veșnice. Cristos însuși este Cuvântul pe care Tatăl ceresc ni-l adresează prin orice cuvânt inspirat de Duhul Sfânt din Scriptură.

Cateheza a treia despre sfânta Liturghie vrea să descoperim importanța Cuvântului în viața noastră și să trăim mai bine prima parte a liturgiei Cuvântului.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și 6 în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

3. Invitați la masa Cuvântului lui Dumnezeu

Hrana necesară a Cuvântului lui Dumnezeu

Urcând cele trei trepte ale pragului riturilor introductive, am devenit cu toții prezenți prezenței lui Dumnezeu. Acum, plini de uimire, descoperim că El ne vorbește, ne dezvăluie taina iubirii sale și ne hrănește sufletul. Sfânta Liturghie este un autentic ospăț pascal la care Cristos ni se oferă ca hrana vieții, atât la masa Cuvântului lui Dumnezeu (liturgia Cuvântului), cât și la masa Trupului său euharistic (liturgia euharistică). Înainte de a aprofunda desfășurarea liturgiei Cuvântului să-i descoperim necesitatea pentru viața noastră.

Învingând ispita diavolului Isus Cristos ne-a arătat care este hrana sa interioară: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4). La liturgia Cuvântului creștinii se hrănesc din cuvintele lui Dumnezeu, la fel cum Maria din Betania (Lc 10,39), așezată la picioarele Învățătorului, îi asculta cuvintele și se bucura de "singurul lucru necesar: Maria și-a ales partea cea bună, care nu-i va fi luată" (Lc 10,42).

Hrana Cuvântului este partea cea bună și necesară pentru viață: fără Cuvântul lui Dumnezeu credința noastră este văduvită de esența sa, suferă de malnutriție. Zilnic descoperim că nu ne hrănim doar cu alimentele pe care trupul nostru le asimilează, ci și cu toate cuvintele, gândurile și imaginile prezente în întâlnirile, lecturile și evenimentele vieții. Și așa cum există un nivel minim pentru alimentația trupului, altfel riscăm să ne îmbolnăvim, tot la fel avem un prag minim de hrană sufletească. Altfel, dacă negăm inimii și minții noastre îmbogățirea cu substanțele hrănitoare ale Cuvântului lui Dumnezeu, ajungem să avem o inimă de piatră și o minte incapabilă de discernământ. Pe lângă acestea, consecința cea mai gravă ar fi o anestezie a simțurilor noastre spirituale, care nu ne-ar mai permite să vedem, să ascultăm, să gustăm, să mirosim și să atingem Cuvântul care s-a făcut trup omenesc (1In 1,1-3) la Betleem și trup euharistic la Sfânta Liturghie. Dacă nu ne-ar încălzi inimile Cuvântul vieții, ochii noștri nu ar fi capabili să îl recunoască pe Domnul la frângerea pâinii vieții (Lc 24,31).

Liturgia Cuvântului: Istoria Mântuirii "în direct"!

Ne-am obișnuit să fim martorii "în direct" ai evenimentelor importante ale vieții noastre publice prin diferite transmisiuni la radio sau televizor. Simțim că suntem conectați la realitate, că suntem și noi protagoniștii ei. Într-o manieră asemănătoare, dar mult mai profundă și reală, la Sfânta Liturghie, Cuvântul lui Dumnezeu ne pune "în transmisiune directă" cu Istoria Mântuirii! Atunci are loc un eveniment uimitor: "Dumnezeu vorbește poporului său, iar Cristos continuă să-și vestească evanghelia" (Sacrosanctum Concilium 33). Prin liturgia Cuvântului devenim protagoniști ai evenimentelor relatate de Sfânta Scriptură, prin care Dumnezeu ne vorbește și nouă astăzi.

Cuvintele Bibliei, fiind inspirate de Duhul Sfânt, transmit mult mai mult decât niște simple cuvinte umane. Prin proclamarea acestor cuvinte, evenimentul relatat devine prezent pentru noi. Evenimentele Istoriei Mântuirii devin evenimente ale Bisericii, ale fiecăruia dintre noi! Cuvintele din Biblie sunt asemenea notelor dintr-o partitură muzicală. Atunci când din "partitura" cărții biblice sunt proclamate cuvintele Domnului, "muzica" evenimentelor înfăptuite de Dumnezeu răsună în mijlocul adunării noastre! De altfel, când Isus Cristos a înviat din morți, a înviat împreună cu întreaga sa viață trăită printre noi. Orice cuvânt rostit de Isus și orice acțiune săvârșită de El pot deveni prezente pentru noi, căci au înviat împreună cu Isus! De aceea, cuvintele Scripturii devin vii și lucrătoare la Liturghie, au puterea de a coborî de la ureche la inimă, de a ne întări credința și înflăcăra dragostea (Is 55,10).

Din tainele dialogului cu Dumnezeu...

Dumnezeu vrea să deschidă un dialog cu noi la Sfânta Liturghie prin cuvintele Bibliei. Noi îi răspundem ascultând în tăcere, cântându-i, rugându-ne și aderând cu încredere la adevărul mântuitor. Acest dialog are așadar două părți: prima, cea principală, este formată din lecturi, din psalm și din Evanghelie, culmea întregii Scripturi; a doua este o dezvoltare a celei dintâi și constă din omilie, profesiunea de credință și rugăciunea universală sau a credincioșilor. Dialogul lui Dumnezeu cu noi se realizează cu ajutorul unor semne și simboluri liturgice: glasul lectorului și al preotului/diaconului, tăcerea și ascultarea adunării și amvonul de unde se vestește Cuvântul. Înțelegerea acestor mici "taine", adică realități concrete care realizează legătura invizibilă dintre Dumnezeu și poporul său, ne ajută să trăim mai bine Liturghia.

Inima liturgiei Cuvântului este proclamarea însăși a Scripturii. Este vorba de un gest simbolic, pentru că acțiunea umană a lectorului sau a preotului care citește manifestă acțiunea divină a lui Dumnezeu care vorbește inimii! Suflul uman ce permite articularea și emiterea cuvintelor activează răspândirea suflului divin, a Duhului Sfânt, în sufletele credincioșilor. Rolul lectorului ce proclamă lecturile este extrem de important, întrucât își împrumută glasul său Cuvântului viu al lui Dumnezeu. Acest Cuvânt este proclamat dintr-o carte liturgică specială: Lecționarul. Împreună cu Evangheliarul, Lecționarul reprezintă un adevărat "tabernacol" al Cuvântului lui Dumnezeu, un simbol al realității divine pe care ne-o transmite, instrumentul hranei noastre spirituale.

Dar pe lângă un glas care să îi dea viață, Cuvântul lui Dumnezeu are nevoie de urechi care să îl asculte. Doar că pentru a putea asculta, trebuie să facem tăcere! Dumnezeu nu vrea să facă un monolog, ci un dialog. Iar orice dialog presupune atenție, o inimă primitoare și reculeasă și o minte capabilă să aducă tăcere în propriile gânduri. Teologul Romano Guardini spunea că "viața liturgică începe cu dobândirea tăcerii". Fără tăcere, Cuvântul nu poate pătrunde în suflet și să trezească apoi un răspuns de credință și gratitudine. Să nu ne fie teamă de tăcerea sacră de la Liturghie, pentru că doar astfel putem să-l întâlnim personal pe Dumnezeu prin Cuvântul său! "Dumnezeu locuiește în tăcere", spun misticii, nu pentru că ar fi mut, ci tocmai pentru că El este Cuvântul.

Și locul de unde se proclamă Cuvântul este simbolic. Acesta se numește amvon, pentru că este un loc înălțat, de unde Cristos își adună poporul pentru a-l hrăni la masa Cuvântului. Este spațiul de unde se proclamă lumii vestea bună prin excelență: "Cristos a înviat"! De aceea amvonul reflectă demnitatea Cuvântului lui Dumnezeu: este fix, și nu un simplu pupitru mobil, întrucât manifestă stabilitatea Cuvântului (Mt 24,35); este înălțat și vizibil, căci Cuvântul e lumină pentru pașii noștri; are o formă nobilă și frumoasă, în strânsă legătură cu forma altarului, care e masa Trupului euharistic al lui Cristos.

Prima parte a liturgiei Cuvântului: "Cuvântul Domnului" - "Mulțumim lui Dumnezeu!"

Partea principală a liturgiei Cuvântului o constituie lecturile luate din Sfânta Scriptură (lectura din Vechiul Testament, cea din Noul Testament și lectura din Evanghelie), împreună cu cântările ce se intercalează (psalmul responsorial și cântarea la Evanghelie - Aleluia). Prin acestea Dumnezeu însuși ni se adresează, dezvăluindu-ne adevărul despre noi și despre El. Atmosfera de tăcere și de primire a acestui adevăr este întreruptă doar pentru a-l aclama pe Dumnezeu prin recunoștință ("Mulțumim lui Dumnezeu") sau prin laudă ("Laudă ție, Cristoase" - "Aleluia"). Să încercăm să descoperim împreună cum ne hrănește Dumnezeu prin aceste lecturi.

Lectura întâi, din Vechiul Testament: drumul către Mesia

Prima lectură din lecționarul duminical este în general luată din Vechiul Testament. Cineva s-ar putea întreba: de ce ar trebui să mai citim Vechiul Testament, de vreme ce noi credem în Cristos? Însuși Mântuitorul ne-a răspuns la această dilemă atunci când, adresându-se celor doi ucenici ce mergeau spre Emaus, "le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la el, începând de la Moise și toți profeții" (Lc 24,27). Așadar noi citim Vechiul Testament în lumina lui Cristos, descoperim în toate evenimentele și scrierile poporului ales o impresionantă pregătire a venirii lui Mesia. Marile personaje ale Vechiului Testament - Abraham, Isaac, Iosif, fiul lui Iacob, Moise, Iona, slujitorul suferind din cartea profetului Isaia (Is 53) - sunt, într-o anumită măsură, prefigurări ale lui Cristos. Iar evenimentul central din viața poporului ales, adică ieșirea din Egipt și ospățul pascal, reprezintă fundamentul pentru a înțelege misterul pascal al lui Cristos și ospățul său pascal. Tocmai de aceea prima lectură este aproape mereu într-o concordanță tematică cu centrul liturgiei Cuvântului, Evanghelia.

Psalmul responsorial: dialogând cu Dumnezeu

După ce am ascultat în prima lectură promisiunile lui Dumnezeu care s-au împlinit în Cristos, dorim să îi răspundem prin cuvintele psalmilor. Fără psalmul responsorial, liturgia Cuvântului ar fi mai degrabă un monolog al lui Dumnezeu, și nu un dialog cu El. Psalmii reprezentau cartea de rugăciuni a poporului ales și, prin urmare, a lui Cristos însuși. Psalmii sunt rugăciunile unui popor ce l-a auzit vorbind pe Dumnezeu prin creație și prin evenimentele istoriei sale, dar și rugăciunile lui Cristos care l-a ascultat mereu pe Tatăl său și și-a oferit viața drept răspuns de iubire. De aceea și noi îi răspundem ("responsorial") lui Dumnezeu prin rugăciunea care i-a aparținut lui Cristos ("psalmul"). Scopul psalmului responsorial este de a fi un ecou al Cuvântului lui Dumnezeu, de a favoriza meditarea mesajului Scripturii și de a trezi participarea activă a întregii adunări, mai ales prin versetul care este cântat de toți creștinii.

Lectura a doua, din Noul Testament: "în direct" cu Apostolul

Duminica și în solemnități, Dumnezeu ne vorbește și printr-o lectură luată din Noul Testament, mai precis din una dintre Scrisorile sfinților Apostoli (Paul, Petru, Iacob, Iuda și Ioan). De aceea lectura aceasta mai este numită și "epistola" sau "Apostolul". Apostolii au avut un rol esențial în istoria mântuirii: au dat mărturie despre moartea și învierea Domnului și au pus bazele credinței Bisericii. De aceea prin proclamarea scrierilor apostolice suntem conectați "în direct" cu lucrarea Duhului Sfânt în viața Bisericii de la început. Putem "atinge" astfel fervoarea și intensitatea credinței apostolilor și a acelora care încă de la început au experimentat puterea Duhului Sfânt în viețile lor. Iar rodul lecturii apostolice va fi creșterea noastră în înțelegerea și trăirea vieții în Duhul Sfânt.

Proclamarea Evangheliei: Aleluia! Cristos e viu!

Centrul Evangheliei Domnului nostru Isus Cristos este vestea cea bună că Domnul a învins definitiv răul și moartea și este viu, a înviat! De fapt cele patru evanghelii (Matei, Marcu, Luca, Ioan) sunt tot atâtea relatări ale pătimirii, morții și învierii Domnului cu o mai largă introducere. Proclamarea textului evanghelic la Liturghie reprezintă culmea întregii liturgii a Cuvântului, întrucât ne pune în contact cu momentul culminant al istoriei mântuirii: viața, moartea și învierea lui Cristos!

Ne pregătim să ascultăm Evanghelia ridicându-ne în picioare, adică în postura celor înviați, și cântând unicul cuvânt care e strâns legat de Înviere: "Aleluia", adică "Lăudați-l pe Domnul". Acesta este cuvântul pe care Domnul Isus, ridicat din mormânt, îl rostește înaintea Tatălui ceresc. Iar Duhul Sfânt ni-l pune pe buze și nouă, celor care formăm trupul tainic al lui Cristos. Îl primim astfel între noi pe Domnul cel viu care ne va anunța și nouă vestea cea bună a mântuirii. Tocmai de aceea diaconul sau preotul ne invită să ne bucurăm de prezența Domnului în cuvântul său ("Domnul să fie cu voi") și să ne manifestăm încrederea că El însuși ne va vorbi ("Mărire ție, Doamne"). În timp ce rostim aceste cuvinte, ne însemnăm și noi, asemenea preotului, fruntea, buzele și pieptul cu sfânta cruce. Trasând acest semn al biruinței lui Cristos, vrem ca mintea, buzele și inima să se deschidă la hrana cuvintelor vieții veșnice. Iar în zilele de sărbătoare, cuvintele lui Cristos și, prin ele, Cristos însuși primesc ritul plin de respect și venerație al tămâierii.

În timpul proclamării Evangheliei intrăm cu adevărat în prezența Domnului care ne vorbește. Domnul Înviat face ca faptele și cuvintele relatate de textul evanghelic să devină prezente pentru noi și să ne transforme cu puterea lor purificatoare ("Prin cuvintele sfintei Evanghelii să ni se ierte păcatele"). Mai mult, întrucât Cristos este Cuvântul Tatălui ceresc, în acele momente trebuie să ne amintim că însuși Tatăl ceresc vrea să ne descopere iubirea sa și identitatea noastră de fii și fiice. Duhul Sfânt ne însoțește în aceste clipe, ajutându-ne să interiorizăm și să asimilăm hrana Cuvântului. Și tot Duhul Sfânt ne împinge să îi spunem lui Cristos la finalul textului evanghelic: "Laudă ție, Cristoase!". Apoi urmărim plini de uimire gestul de afecțiune și de respect al preotului față de Cristos prezent în Cuvântul său: sărutul cărții sfinte. El săvârșește acest gest de iubire în numele întregii Biserici, Mireasa lui Cristos. Suntem așadar la ospățul de nuntă al Mielului cu Mireasa sa!

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

Care sunt cuvintele sau expresia din Scriptură care mi-au hrănit viața cel mai mult până acum? Ce dificultăți întâlnesc în a mă conecta la evenimentele relatate în lecturile biblice? Care sunt elementele din liturgia Cuvântului care îmi arată importanța sa? Cum mă pregătesc să primesc Evanghelia lui Cristos cel Înviat? Ce mă ajută să fac mai multă tăcere în interiorul meu pentru a-l asculta pe Domnul?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1199.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat