Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: A treia cateheză de Advent cu episcopul Iosif

PS Iosif a ținut a treia cateheză dedicată Anului Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași joi, 12 decembrie 2019, la ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași. Tema catehezei a fost: "Venirea lui Mesia".

Ultima cateheză prezentată de PS Iosif în Timpul Adventului va fi joi, 19 decembrie 2019.

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro (mai jos în această pagină) și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Înregistrarea video a transmisiunii în direct a acestei cateheze prin www.ercis.ro/media

* * *

Iași: Cateheze despre Anul Sfintei Liturghii cu episcopul Iosif (28 noiembrie, 5, 12 și 19 decembrie)

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

Venirea lui Mesia

Cateheze de Advent cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a III-a (12 decembrie 2019)

Timpul Adventului (Anul A)

Texte liturgice: Is 35,1-6.8.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11

Cât este de diferită calea lui Dumnezeu de calea oamenilor! Noutatea adusă de Isus, Învățătorul din Nazaret, avea să-i surprindă pe toți, inclusiv pe Ioan Botezătorul. Mesia cel mult așteptat era prezent în mijlocul oamenilor și semnele adevereau prezența acestuia, dar oamenii din timpul său nu reușeau încă să recunoască împlinirea profețiilor și sosirea timpului mesianic.

1. Cel care trebuie să vină

Nu prea departe de râul Iordan, în partea de nord-est al Mării Galileei, se găsea colina Maherus cu o cetate fortificată, în care Irod îl pusese în lanțuri pe Ioan Botezătorul. Glasul lui Ioan și mesajul insistent de convertire atrăseseră ura mai-marilor timpului de atunci. Ioan trebuia redus la tăcere numaidecât. Devenise un real pericol pentru puterea politică, deoarece tot mai mulți oameni mergeau la Iordan, se botezau și așteptau cu nerăbdare venirea regelui Mesia (Zah 14,15; Ps 118,26). Profețiile despre domnia noului rege se aflau pe buzele celor care îm-brățișaseră mesajul lui Ioan, iar speranța în revenirea gloriei de altădată prindea rădăcini în inimile oamenilor.

Ioan Botezătorul își împlinise cu entuziasm misiunea de precursor al lui Mesia, dar acum, în închisoare fiind, trecea prin momente foarte grele, se vedea constrâns să facă un bilanț și să clarifice. Trăia cu speranța de a vedea zilele lui Mesia, însă aceste zile parcă nu mai soseau. Deși era izolat, Ioan afla tot ce făcea și învăța Isus din Nazaret. Desigur, își amintea bine faptul că el îl bote-zase în Iordan și că i se descoperise ca Fiul Preaiubit al Celui Preaînalt (Mt 3,13-17). Chiar el profețise că sosise timpul în care Mesia avea să împlinească judecata lui Dumnezeu, să tăie copacul uscat și să-l îngrijească pe cel care aduce rod (Mt 2,10).

Profețiile mesianice erau clare, dar mintea lui Ioan nu reușea să facă legătura între cuvintele Scripturii și faptele lui Isus ce ajungeau la el în închisoare. Crezând că ar trebui să-și revadă așteptările despre Mesia și că ar fi necesar să asculte din nou, în liniște, cuvântul lui Dumnezeu, i-a chemat în grabă pe ucenicii săi și i-a trimis la Isus ca să-l întrebe: "Tu ești cel care trebuie să vină, sau să așteptăm pe altul?" Voia să știe ce sens aveau toate cele împlinite în pustiu și la Iordan.

Ioan aștepta cu nerăbdare împlinirea celor profețite despre Isus. Timpul trecea, mai nimic nu se adeverise încă și începu să se îndoiască. Aflase de la ucenicii săi că Isus avea un mod nou de a fi și de a învăța. Nedumerit de veștile ce ajungeau la el, nu mai recunoștea semnele profeti-ce și se îndoia de ideea pe care și-o făcuse despre Mesia ca judecător escatologic (Mt 3,11-12). Cu mintea profund tulburată, gândea că ceva nu era în ordine. Posibil să se fi întrebat: "Oare nu sosise încă timpul pentru împlinirea profeției despre Mesia sau trecea el însuși printr-o gravă criză de credință?"

2. Ceasul împlinirii profețiilor

Nu avem un posibil răspuns dat de Isus la neliniștea profundă din mintea lui Ioan. Evanghelia subliniază însă modul în care Isus a transformat întrebarea primită și a îndreptat-o de la propria persoană înspre cele pe care le înfăptuia.

Discipolilor trimiși de Ioan, Isus le-a cerut să-și schimbe modul de a gândi și de a vedea, să recunoască venirea lui Mesia în forme noi; chiar dacă acestea erau creionate în profețiile de demult (Is 29,18-19; 35,5-6; 61,1), ele nu mai fuseseră imaginate până în acel moment. Le-a spus celor trimiși: "Mergeți și faceți-i cunoscut lui Ioan ceea ce auziți și vedeți: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună! Și fericit este cel care nu se scandalizează de mine" (Mt 11,4-6).

Fericiți sunt aceia care primesc noutatea adusă de Isus. Și sunt fericiți pentru că pot să recunoască în faptele și cuvintele sale prezența lui Dumnezeu între oameni. Neașteptând un Mesia lumesc, ei nu se scandalizează de Cel trimis de Dumnezeu, ci îl recunosc în mijlocul lor și împăr-tășesc cu el aceeași viață în simplitate și sărăcie.

Sosise ceasul în care profețiile se împlineau, iar răspunsul la întrebarea lui Ioan se afla în prezența lui Isus în mijlocul celor simpli, bolnavi și săraci. Această prezență tainică era nouta-tea ce inunda prezentul de lumină și deschidea calea spre iubirea milostivă a lui Dumnezeu. Sosirea ceasului mesianic confirma profețiile din vechime: "El vine și vă va mântui. Atunci se vor deschide ochii orbilor și urechile surzilor se vor destupa. Atunci șchiopul va sări ca un cerb" (Is 35,5-6).

Isus este Mesia cel așteptat, dar rolul său nu era nicicum cel imaginat de Ioan. Pre-zența Sa mântuitoare nu are nimic în comun cu un mesianism amenințător și dur, nici cu un mesia-nism eliberator sau apocaliptic: este expresia unui mesianism marcat de milostivirea divină. Misiunea lui Mesia nu cuprinde rolul de judecător escatologic - a-i distruge pe cei păcătoși, a-i separa pe cei buni de cei răi. Misiunea constă în a-i face fericiți pe toți cei care descoperă că el a fost trimis între oameni pentru a aduce mântuirea, pacea lui Dumnezeu.

3. "Ce ați ieșit să vedeți?"

Isus și-a îndreptat ochii spre cei din jurul său și i-a întrebat cu privire la identitatea lui Ioan: "Ce ați ieșit să vedeți în pustiu? O trestie clătinată de vânt? Sau ce altceva ați ieșit să ve-deți? Un om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei care poartă haine moi sunt în casele regilor! Dar ce ați ieșit să vedeți? Un profet? Da, vă spun, chiar mai mult decât un profet" (Mt 11,7-9).

Ioan nu era asemenea trestiei ce creștea de-a lungul Iordanului, el nu se înclina în bătaia vântului ce bătea dinspre pustiu. Nu era un curtean, nu făcea parte din suita unui suveran. El era un profet, un om integru, cu un mesaj clar și coerent. Era profetul despre care s-a scris: "Iată, eu îl trimit pe îngerul meu înaintea feței tale; el va pregăti calea înaintea ta" (Mt 11,10). Ioan era mai mult decât un profet: cel mai mare dintre cei născuți din femeie, cel care denunță păcatul și cheamă la convertire. Profețiile din vechime l-au asemănat cu acel "crainic" din pustiu (Ex 23,20; Mal 3,1), care conducea poporul spre țara promisă.

Matei a consemnat marele și unicul elogiu adus de Isus lui Ioan. De asemenea, isto-ricii timpului au confirmat imaginea lui profetică, iar prima comunitate creștină i-a rezervat o înaltă venerație. Faima lui se va opri însă în pragul noii lumi ce stătea să apară cu venirea lui Mesia și vesti-rea Evangheliei.

Evenimentele importante din istoria întâlnirii lui Dumnezeu cu oamenii este relatată și aprofundată în liturgia cuvântului de la Sfânta Liturghie, mai exact, în lecturile biblice, psalmul responsorial și Evanghelie. Aceste lecturi prezintă modul în care oamenii au înțeles rolul alianței din-tre Dumnezeu și ei. Din aceste pagini au învățat să-l cunoască pe Dumnezeu.

Liturgia cuvântului este un dialog între Dumnezeu și noi. Șezând în timpul lecturi-lor, suntem asemenea Mariei din Betania care, "stând la picioarele Domnului, asculta cuvintele Lui" (Lc 10,39). Dumnezeu ne vorbește prin gura preotului sau a lectorului, iar noi îi răspundem prin cântare și aclamații, prin rugăciuni și mărturisiri de credință.

Prima lectură este luată, de obicei, din Vechiul Testament și este aleasă în funcție de mesajul textului Evangheliei. Această alegere are un scop bine definit: istoria mântuirii destăinuie mesajul plin de iubire adresat de Dumnezeu poporului său, prin oameni sfinți și prin profeți. Iar psalmul responsorial este asemenea unui ecou, cântec sau rugăciune, ca o experiență personală sau ca un răspuns plin de admirație în fața cuvântului proclamat. Descoperim astfel nu numai grija iubitoare a lui Dumnezeu față de orice făptură, dar și planul său de mântuire, o impresionantă pregătire a veni-rii Mântuitorului, o revelație progresivă care ajunge la împlinire în persoana lui Isus Cristos.

Majoritatea textelor din a doua lectură sunt luate din scrisorile sfântului Paul și au drept cheie de interpretare convertirea și dăruirea sa fără rezerve pentru vestirea lui Isus Cristos. "Pentru mine a trăi este Cristos", mărturisea cu pasiune apostolul neamurilor.

Vestea cea bună, Evanghelia, este mărturia cea mai grăitoare despre viața și învăță-tura lui Isus Cristos. Cântarea Aleluia, riturile care însoțesc proclamarea textului sacru - bi-necuvântarea, procesiunea, dialogul dintre preot și credincioși, cele trei cruci, sărutarea evangheliaru-lui -, poziția în picioare a celor prezenți indică marea venerație pe care o aducem lui Isus Cristos, pentru învățăturile și pentru opera sa mântuitoare.

4. "Venirea Domnului este aproape" (Iac 5,8)

Să găsim răspunsul la întrebările pe care le avem despre venirea lui Mesia sau des-pre misiunea sa în mijlocul nostru. Să găsim răspunsul pe care îl căutăm, deschizând Sfânta Carte. În liturgia cuvântului de la fiecare Sfântă Liturghie descoperim mărturia căutătorilor de Dumnezeu și a celor care l-au întâlnit pe Isus, i-au adresat întrebările lor, au stat de vorbă cu el, și-au mărturisit cre-dința în el.

Isus a suscitat întrebări prin modul de a învăța, prin propria lui acțiune. Pornind de la întrebări, introducea un nou fel de "a vedea și a auzi". Trezea astfel atenția ascultătorilor săi și îi ajuta să găsească răspunsuri la neliniștile din viața lor și la întrebările pe care le aveau. Să ne gândim numai la întâlnirea cu Nicodim din timpul nopții (In 3,1-21) sau cu samariteana la fântâna lui Iacob (In 4,1-30) sau cu orbul Bartiméu ce ședea în praful drumului și cerea de milă (Mc 10,46). De la întrebare trecea la reflectare, iar apoi, la schimbarea mentalității.

Să punem în această cateheză două întrebări și să ne străduim să răspundem cu sinceritate.

- Prima întrebare: Care este imaginea pe care o avem despre Mesia?

Isus cere să ne schimbăm schemele mentale pe care ni le-am făcut despre el. Ne invită să recunoaștem timpul de har pe care-l trăim și prezența sa mântuitoare în mijlocul nostru. În această exigență se află cheia răspunsului de la întrebarea pusă. Nu este suficient să deschidem Evanghelia, să vedem faptele pe care el le-a făcut și să-i ascultăm învățăturile. A crede nu înseamnă doar "a merge să vezi", ci implică schimbarea de perspectivă - intuirea dincolo de fapte și cuvinte a unei realități spirituale care surprinde și care este cea adevărată. Cheia este prezența lui în mijlocul celor simpli.

- A doua întrebare: În ce constă noutatea prezenței lui Isus în mijlocul celor umili, bolnavi, săraci, păcătoși?

Evanghelia îl prezintă pe Isus ca revelatorul infinitei milostiviri a lui Dumnezeu. Așadar, să descoperim iubirea divină în parabole și în modul de a acționa al lui Isus legat de sabat, de Lege, de interdicții, de obiceiurile tradiționale. Răspunsul îl găsim în prezența iubirii milostive nu numai în învățături, cât mai ales în "faptele lui Cristos" (Mt 11,2).

Să ne apropiem în liniște de cuvântul lui Dumnezeu. Să cerem harul de a înțelege revelarea lui Dumnezeu în Isus Cristos și de a vedea chipul său milostiv în centrul vieții. Să descope-rim semnul prezenței lui Isus în viața noastră și a celor dragi, în viața fiecărei persoane pe care o în-tâlnim, indiferent de forma de apartenență la o structură socială sau religioasă. Fascinați și surprinși de chipul lui Cristos, să reînnoim modul de a privi lumea și tot ceea ce există în jurul nostru.

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1663.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat