Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: "2. Să trecem pragul prezenței lui Dumnezeu"

A doua cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Adventului 2019 are titlul "Să trecem pragul prezenței lui Dumnezeu" și ne ajută să descoperim primele momente ale sfintei Liturghii ca niște trepte pe care, urcându-le, putem ajunge să ne bucurăm de hrana Cuvântului lui Dumnezeu și de pâinea euharistică. Este vorba despre treapta milostivirii lui Dumnezeu și a încredințării vieții noastre în rugăciune.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și 6 în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

2. Să trecem pragul prezenței lui Dumnezeu

1. Trecând de la prezență la milostivire

La începutul Sfintei Liturghii, suntem introduși în taina unei prezențe reciproce: Domnul este în mijlocul poporului său iar poporul se adună înaintea lui Dumnezeu pentru a-l adora. Pășim astfel pragul întâlnirii pline de iubire cu Domnul. Căci iubirea cunoaște multe datorii, însă cea dintâi este aceea de a fi alături de cel iubit. Pentru a intra în prezența Domnului am pășit deja prima treaptă: i-am cântat atunci când El a intrat în adunare prin preot, ne-am amintim de Numele său preasfânt ("În numele Tatălui...") și, mai ales, l-am descoperim prezent în mijlocul celor botezați ("Domnul să fie cu voi."). Următoarea treaptă a pragului este descoperirea milostivirii lui Dumnezeu prin actul penitențial și, în unele zile de sărbătoare, preamărirea iubirii sale milostive prin imnul "Mărire".

Scoate-ți încălțămintea din picioare, căci locul pe care stai este pământ sfânt (Ex 3,5)

Când Moise a fost introdus în prezența lui Dumnezeu din rugul aprins a simțit distanța dintre el și sfințenia lui Dumnezeu și a auzit tocmai aceste cuvinte. Și noi la sfânta Liturghie suntem introduși în prezența lui Dumnezeu și nu putem să ne ascundem greșelile și păcatele. Dimpotrivă, prima noastră reacție este tocmai de a invoca milostivirea lui Dumnezeu. Doar iubirea sa milostivă ne poate ajuta să ne scoatem simbolic sandalele. Sfântul Augustin se întreba: "Ce sunt sandalele?" și răspunde: "Sunt piei de animale moarte care ne protejează picioarele. Ce ni se spune, așadar, prin interdicția de a purta sandale? Să renunțăm la faptele moarte" (Discursuri 101,7). Actul penitențial la începutul celebrării arată că orice credincios care se înfățișează înaintea sfințeniei lui Dumnezeu trebuie să treacă prin experiența purificării și a milostivirii divine. Și această trecere are loc gradat, prin cele patru momente obișnuite ale actului penitențial.

Invitația preotului: "Să ne recunoaștem păcatele pentru a celebra cum se cuvine sfintele taine." Suntem îndemnați astfel să scoatem la lumina și căldura iubirii milostive a Domnului atașamentul nostru față de propriul egoism și toate acțiunile care au derivat din el. E vorba, înainte de toate, de păcatele veniale sau lesne-iertătoare, care fac parte din experiența zilnică a slăbiciunii noastre omenești. Păcatele grave sau de moarte trebuie însă să le recunoaștem personal prin sacramentul reconcilierii. A ne recunoaște păcatele înseamnă și a ne angaja pe calea convertirii și a întoarcerii către Tatăl ceresc.

Tăcerea: Rămânem preț de câteva clipe în tăcere pentru a ne privi așa cum Domnul privește în adâncul sufletului nostru, adică în adevăr și cu iubire. Doar astfel putem intra în adâncul inimii și să dăm un nume concret slăbiciunilor pentru care ne căim. Chiar dacă timpul tăcerii e limitat, semnificația sa e salvatoare. Sfântul Isaac Sirianul spune: "Cine își recunoaște propriul păcat este mai mare decât acela care învie un mort. Cine își cunoaște propria slăbiciune este mai mare decât cel care vede un înger. Cine îl urmează pe Cristos în taină și în căință este mai mare decât cel care se bucură de faimă prin biserici."

Rugăciunea căinței: "Mărturisesc..." Este una dintre cele mai provocatoare și frumoase rugăciuni de la Sfânta Liturghie. Ne provoacă să ne asumăm la persoana întâi singular ("mărturisesc") gândurile, cuvintele, acțiunile prin care am rănit iubirea lui Dumnezeu ("lui Dumnezeu atotputernicul") sau am slăbit legăturile profunde ce ne apropie unii de alții ("și vouă, fraților"). Ne provoacă să ne batem pieptul asemenea vameșului căit (Lc 18,13), pentru ca să zdruncinăm astfel inima noastră de piatră și să o trezim din somnul indiferenței. Frumsețea rugăciunii e dezvăluită mai ales de a doua parte ("rog pe Sfânta Fecioară"): nu suntem lăsați singuri cu propria păcătoșenie, ci îi avem alături pe Sfânta Fecioară Maria, pe sfinți, dar și pe frații și surorile de lângă noi drept mijlocitori ai întoarcerii noastre la Tatăl.

Binecuvântarea milostivirii: "Să aibă milă de noi..." Ultimul element al actului penitențial este cel al unei binecuvântări rostite de către preot, care se numește și "dezlegare". Asupra noastră este invocat numele sfânt al lui Dumnezeu ("Atotputernicul Dumnezeu"), prin care creștinii căiți primesc iertarea păcatelor lesne-iertătoare. Pentru păcatele grave este nevoie însă de dezlegarea sacramentului Reconcilierii. De aceea, e bine să ne cercetăm conștiința înainte de sfânta Liturghie și, dacă există păcate grave, avem nevoie să mergem la scaunul de spovadă pentru a cere iertarea Tatălui ceresc.

Numele lui Dumnezeu este Milostivirea: cântarea Kyrie eleison

Papa Francisc a scris pentru anul jubiliar al milostivirii o carte cu acest titlu: Numele lui Dumnezeu este Milostivirea. Trăim acest adevăr prin cântarea de după actul penitențial: "Kyrie eleison" (Doamne miluiește-ne/îndură-te de noi!). După ce am primit milostivirea lui Dumnezeu, îl aclamăm pe Cristos Domnul: El este întruparea milostivirii lui Dumnezeu! De trei ori mărturisim acest nume: mai întâi îl aclamăm pe Cristos drept "Domnul Înviat" ("Kyrie"), în al doilea rând îl lăudăm pe Cristos, chipul milostivirii Tatălui ("Christe") și, în al treilea rând, implorăm cu încredere milostivirea Domnului Isus asupra întregului univers ("Kyrie"). Această cântare este un strigăt de laudă și de mărturisire a milostivirii lui Dumnezeu, pe care o invocăm asemenea celor doi orbi din Ierihon: "Doamne, îndură-te de noi!" (Mt 20,30).

Preamărind milostivirea Domnului: Mărire în cer lui Dumnezeu

După ce am fost purificați de milostivirea Domnului și l-am aclamat pe Cristos, chipul milostivirii Tatălui, suntem învredniciți să îl preamărim pe Dumnezeu prin cântarea îngerilor de la Betleem (Lc 2,14). Cântarea îngerească introduce versurile acestui imn antic (sec. al II-lea) prin care și noi mărturisim plini de uimire slava ("gloria") lui Dumnezeu: El și-a manifestat mărirea trimițându-l în lume pe Fiul său ca să ia firea noastră omenească și să o mântuiască. Am ajuns, așadar, la rugăciunea care este numită și "marea doxologie", adică "marele cuvânt sau rugăciune de preamărire". Acest imn este o adevărată explozie de bucurie și laudă a întregii Biserici, cea pământească și cea cerească. De aceea, este cântat în marile sărbători și duminica, în afara timpurilor de post și penitență.

Cele trei părți ale imnului ne ajută să trăim scopul pentru care am fost creați, acela de a-l cunoaște și a-l lăuda pe Dumnezeu. Începe prin aclamația de preamărire a îngerilor și continuă cu prima strofă ce îl preamărește pe Dumnezeu Tatăl. Aici înțelegem că milostivirea lui Dumnezeu ne permite să celebrăm cultul lui Dumnezeu Tatăl, care este exprimat prin folosirea celor cinci verbe specifice cultului, din prima parte: "Te lăudăm, te binecuvântăm, te adorăm, te preamărim, îți mulțumim Ție pentru slava ta cea mare". În a doua strofă ne îndreptăm spre Mântuitorul Isus Cristos, pe care îl recunoaștem drept "singur Domn, singur Preaînalt". El își arată domnia sa regească mai ales prin milă și îndurare: "Tu, care iei asupra ta păcatele lumii..." Căci doar prin iubirea sa milostivă noi suntem purificați de păcat, iar rugăciunea noastră poate fi primită și ascultată: "...primește rugăciunea noastră!"

2. Trecând de la milostivire la încredințarea propriei vieți: rugăciunea zilei

Poate că una dintre tristețile cele mai mari ale unui păstor este să vadă cum credincioșii comunității sale ies de la Liturghie la fel cum au intrat, fără să fi rămas atinși de nimic. La fel, poate că una dintre tristețile cele mai mari ale unei comunități este să își vadă păstorul celebrând Liturghia mecanic, rostind rugăciunile într-o manieră rece și distrată. În ambele cazuri Liturghia nu intră în propria viață, nu urnește propria inimă și rămâne ceva superficial, o datorie de împlinit. Rugăciunea de la finalul riturilor de început vrea să elimine acest risc și să ne conducă să îi încredințăm propria viață, propriile intenții de rugăciune iubirii lui Dumnezeu care devine prezentă aici și acum prin jertfa lui Cristos Domnul. Ultima treaptă a pragului prezenței lui Dumnezeu este această rugăciune, numită și "rugăciunea zilei". Reprezintă scopul tuturor pașilor făcuți până acum, pentru că ne conduce să formăm o comunitate ce își încredințează viața hranei cerești, pe care Domnul Isus ne-o va dărui prin Cuvântul său și prin Trupul și Sângele său.

Cum ne putem încredința viața la Sfânta Liturghie?

Rugăciunea zilei are un nume foarte simbolic în limba latină: collecta. Într-adevăr, scopul ei este de a culege, a aduna (colligere) toate intențiile de rugăciune ale credincioșilor care au venit la Liturghie. Preotul este cel care reunește toate rugăciunile într-una singură pe care o va prezenta lui Dumnezeu în numele întregului popor și a tuturor celor ce sunt prezenți.

Rugăciunea collecta reprezintă culmea rugăciunilor precedente, constituind sigiliul momentelor de adunare și de implorare a milostivirii. Este o rugăciune dialogată și se structurează în patru elemente: invitația la rugăciune ("Să ne rugăm"), pauza de tăcere, rugăciunea și "Amin"-ul comunității.

"Să ne rugăm": este o expresie prin care preotul dorește să trezească o mai mare atenție, arătând că rugăciunea în acel moment trebuie să devină și mai intensă. Este clipa în care viața noastră poate să se deschidă Domnului și să se încredințeze lui.

Pauza de tăcere: aceasta e necesară pentru reculegerea personală și comunitară, astfel ca să ne dăm seama că suntem în prezența lui Dumnezeu și să formulăm în inimă propria rugăciune. Este momentul propriei intenții la acea sfântă Liturghie. Dacă vom conștientiza pentru ce și cine ne rugăm la Sfânta Liturghie, atunci vom participa activ la toată celebrarea! Este important să trăim intens această rugă în tăcere pentru a evita ca Liturghia să fie un râu de cuvinte care rămâne doar la suprafața vieții și a inimii.

Rugăciunea recitată de preotul ce prezidează adunarea în persoana lui Cristos are scopul de a aduna toate intențiile de rugăciune și de a exprima harul cerut de Biserică la celebrarea respectivă. Acest lucru se realizează în general prin referințe la taina sau misterul care este obiectul celebrării. Este vorba de o referință cu un caracter sobru și general, pentru că trebuie să reflecte universalitatea liturgiei, dar și faptul că rugăciunea este spusă în numele tuturor celor prezenți și al întregii Biserici.

Ultimul moment al rugăciunii zilei îl reprezintă aclamația poporului: "Amin." Acest termen ebraic semnifică în acest caz "așa să fie". Prin acest "amin", ne unim la rugăciunea preotului, ne exprimăm adeziunea la ceea ce a fost rostit. Intențiile personale formulate în momentul de tăcere se unesc cu cele ale celorlalți și mai ales cu cererea formulată de preot în numele întregii Biserici. Viața noastră a fost încredințată acum iubirii Domnului, iar El ne va răspunde prin Cuvântul său și prin Jertfa sa. Preotul rostește această rugăciune cu brațele întinse și ridicate, asumând poziția clasică a omului care se roagă lui Dumnezeu pentru a-i cere ajutorul (cf. Ex 17,11-13; Ps 140,2).

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

  • Ce mă ajută mai mult să regăsesc prezența Domnului la Liturghie: cântările, tăcerea, rugăciunile?

  • Ce legătură simt că există între simțul prezenței lui Dumnezeu, simțul păcatului și căința inimii?

  • Ce cuvânt sau expresie din imnul îngerilor "Mărire în cer lui Dumnezeu" mă ajută mai mult la rugăciune?

  • Cum pot să comentez următoarea frază: "A participa activ la Liturghie înseamnă a participa susținut fiind de o intenție de rugăciune"?

  • Cum reușesc să îmi încredințez propria viață Domnului la rugăciunea zilei și ce importanță dau cuvântului "Amin"?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1490.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat