Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: A doua cateheză de Advent cu episcopul Iosif

Joi, 5 decembrie 2019, la ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, PS Iosif a ținut a doua cateheză dedicată Anului Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași.

Tema acestei a doua cateheze a fost: "Pregătiți calea Domnului!"

Următoarele cateheze prezentate de PS Iosif în Timpul Adventului vor fi în serile de joi: 12 și 19 decembrie 2019.

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro (mai jos în această pagină) și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Înregistrarea video a transmisiunii în direct a acestei cateheze prin www.ercis.ro/media

* * *

Iași: Cateheze despre Anul Sfintei Liturghii cu episcopul Iosif (28 noiembrie, 5, 12 și 19 decembrie)

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

Pregătiți calea Domnului!

Cateheze de Advent cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a II-a (5 decembrie 2019)

Timpul Adventului (Anul A)

Texte liturgice: Is 11,1-10; Ps 71; Rom 15,4-9; Mt 3,1-12

Cu o semnificație impresionantă în istoria sacră a poporului ales, două locuri prind efectiv viață în liturgia cuvântului a duminicii a II-a din Timpul Adventului: Pustiul Iudeii, loc în care avea să se arate Mesia; și râul Iordan, loc de trecere între poporul lui Israel și celelalte neamuri. În aceste două locuri simbolice răsuna cu tărie "glasul" care predica: "Pregătiți calea Domnului!"

1. Glasul din pustiu

Îmbrăcat cu o haină din păr de cămilă și cu un stil de viață ce amintea de profeții de odinioară - avea în jurul coapselor o centură din piele și se hrănea cu lăcuste și miere sălbatică -, Ioan a mers în Pustiul Iudeii și a început să "vestească" un mesaj bine definit, spunând: "Convertiți-vă, pentru că s-a apropiat împărăția cerurilor!" (Mt 3,2).

Acest mesaj profetic nu ar fi trebuit să-i surprindă pe oameni, deoarece toți îl așteptau pe Mesia în acel timp. Totuși, se întrebau între ei: "Cine este acest profet, al cărui nume înseamnă "harul lui Dumnezeu" și al cărui glas răsună cu insistență în pustiu?" Mesajul despre sosirea timpurilor mesianice nu era pentru ei o surpriză; toți cunoșteau această profeție din Isaia: "Pământul va fi plin de cunoștința Domnului, așa cum apele acoperă fundul mării. În ziua aceea, rădăcina lui Iese va fi ca un steag pentru popoare" (Is 11,9-10).

Ioan își desfășura activitatea în pustiu. Locul ales avea semnificații precise: evoca experiența din timpul exodului și alimenta speranța în intervenția eliberatoare a lui Dumnezeu.

Pustiul Iudeii era o zonă renumită din antichitate. Prin teritoriul situat la răsărit de Ierusalim, spre vechea cetate a Ierihonului, trecuseră și trăiseră cei care au scris pagini memorabile din istoria poporului ales. Dar, în timpul lui Ioan, în acel loc se aflau numai roadele secetei și nu exista acolo decât întinderea liniștii - era locul mult căutat de căutătorii de Dumnezeu, cei care doreau să se prezinte înaintea Celui Preaînalt.

Chiar în acele locuri însemnate de secetă și liniște se așezaseră câteva grupări religioase, printre care se găsea comunitatea esenienilor de la Qumran. Iar pentru membrii acelor comunități, cuvântul "convertire" rezuma dorința puternică de schimbare a vieții și de redescoperire a vechilor învățături de altădată. Convertirea însuma aceste priorități: necesitatea unei schimbări, întoarcerea la Dumnezeu și dorința după o viață mai bună.

2. Pregătiți calea Domnului!

Ioan era "glasul" care striga cu tărie și îi invita la convertire pe cei veniți la el din Ierusalim, din toată Iudeea și din împrejurimile Iordanului. Le adresa tuturor acest mesaj: "Pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui!" (Mt 3, 3).

Se adunase în jurul lui Ioan multă lume. El continua să predice, iar cei care-l ascultau îi cereau să fie botezați în apele răului Iordan. Și, de fapt, ce se întâmpla acolo? Desigur, nu se întâmpla nicidecum o simplă spălare rituală, ci era o scufundare totală în apă. Această scufundare reprezintă renașterea: recunoașterea situațiilor de viață din trecut, însemnate de păcat, și începerea în acel moment a unei vieți noi, în harul lui Dumnezeu. Acesta era botezul lui Ioan.

Ioan avea o încredere totală în împlinirea promisiunilor făcute de Cel Preaînalt. Credea în împlinirea profețiilor mesianice. Ca adevărat profet, recunoștea plinătatea puterii și a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. Și, deoarece știa că este precursorul lui Mesia, că avea misiunea de a-l arăta pe "cel care vine" - pe cel care "va boteza în Duh Sfânt și cu foc" (Mt 3, 11) -, se vedea chiar mai mic decât un simplu slujitor. Se recunoștea ca un slujitor credincios.

3. Doamne, miluiește-ne!

Să aprofundăm îndeaproape mesajul clar, dar exigent în același timp, vestit de Ioan.

Notează evanghelia că veneau la Ioan să se boteze nu numai oamenii simpli din popor, dar și fariseii, recunoscuți pentru observarea cu strictețe a Legii lui Moise, precum și saduceii, renumiți învățători ai Legii și conducători spirituali ai poporului.

Fiind profet, Ioan cunoștea viața celor care veneau la el să se boteze. Știa că unii dintre ei erau ca niște "pui de vipere", erau ca șarpele ispititor din Eden. Vedea falsitatea din viața acestora și le cerea să facă "rod vrednic de convertire". Aveau nevoie de harul lui Dumnezeu pentru a se mântui. Judecata divină este iminentă și nimeni "nu poate fugi de mânia care vine" (Mt 3, 7-8), repeta Ioan. Chiar dacă ar spune cineva că este drept, că face parte din poporul ales, tot nu se poate sustrage judecății divine. Dumnezeu este fidel promisiunilor făcute, dar așteaptă ca poporul său să fie fidel. Doar fiind credincioși alianței și făgăduințelor putem păși pe calea mântuirii promise de Domnul.

Evanghelia folosește aici două imagini clare: una evidențiază îndepărtarea răului și ocrotirea binelui; cealaltă se referă la adunarea celor drepți și îndepărtarea celor răi. "Cel care vine", Mesia cel așteptat, îi va separa pe cei buni de cei răi.

Prima imagine folosită de evanghelistul Matei este foarte sugestivă: securea (pedeapsa lui Dumnezeu) este deja la rădăcina pomilor, este pregătită pentru a îndepărta pomul care nu aduce roade (răul) și pentru a face spațiu, a aduce aer și a face lumină în jurul pomului care aduce roade (binele).

Cât privește a doua imagine, să ascultăm ce este scris în Evanghelie: "Lopata de vânturat este în mâna lui [Mesia] și va curăța aria sa: va aduna grâul în grânarul său, iar pleava o va arde în focul care nu se va stinge" (Mt 3, 12).

Înțelegem din cuvintele Evangheliei că nimeni nu are cum să scape de judecata lui Mesia: el curăță ogorul (aria) cu exigența învățăturii sale ("lopata de vânturat") și adună binele (grâul) în locul pregătit celor drepți (hambar), iar răul (pleava) îl îndepărtează, îl așază în locul destinat celor care se pierd (va arde în foc).

Este foarte important să ascultăm glasul Domnului și să-i înțelegem mesajul. Să avem ochii deschiși pentru a vedea și urechile pregătite pentru a auzi. Aceste atitudini sunt specifice slujitorului credincios, vigilent și pregătit de întâlnirea cu Domnul.

Să îndepărtăm pleava și să aducem lumină, multă lumină în viața noastră. Așa cum avem nevoie de spațiu, aer și lumină pentru a trăi, la fel avem nevoie de harul lui Dumnezeu, ca să fim asemenea pomului bun care înflorește și aduce roade. Întreaga noastră ființă să se deschidă cu sinceritate înaintea harului divin, să primească acest har cu bucurie, să se convertească și să aducă roade.

Liturgia cuvântului ne pregătește pentru venirea lui Isus Cristos în mijlocul nostru. Știm că nu e suficient să ne mulțumim doar cu împlinirea datoriei și a unor practici religioase. E adevărat, suntem botezați, dar nu este suficient. Mergem la Sfânta Liturghie, dar trebuie să facem ceva mai mult.

Când mergem la Liturghia Rorate, să ne cercetăm cugetul și să ne întrebăm cu sinceritate: "Există neghină în vița noastră?" Să nu ne fie teamă de a privi cu atenție în trecut, în situațiile noastre de viață. Dacă descoperim neliniște sau zone de conflict în inima noastră sau în relațiile cu aproapele, să le recunoaștem și să nu le lăsăm acolo, ne pot face mult rău, pot aduce multă neliniște.

Riturile de la începutul Sfintei Liturghii sunt ca un prag cu trei trepte. A doua treaptă este descoperirea milostivirii lui Dumnezeu (actul penitențial) și preamărirea iubirii sale milostive (imnul Mărire), iar a treia treaptă este încredințarea propriei vieți (Rugăciunea zilei). Înfățișarea noastră înaintea sfințeniei lui Dumnezeu ne face conștienți de necesitatea purificării. Acesta e momentul în care cerem iertare și îl rugăm pe Dumnezeu să îndepărteze din noi neghina păcatului și obstacolele care ne separă de ceilalți frați.

Toți, cu voce tare, spunem aceeași rugăciune: "Mărturisesc lui Dumnezeu atotputernicul și vouă, fraților, că am păcătuit". Ne rugăm în văzul tuturor și spunem: "Doamne, miluiește-ne!" Păstor și credincioși, îi aclamăm pe Cristos Domnul: El este întruparea milostivirii lui Dumnezeu. Îi cerem iertare pentru păcatele lesne-iertătoare; pentru păcatele grave, trebuie să mergem însă la scaunul de spovadă. Îl lăudăm pe Domnul, avem nevoie de harul său mântuitor. Iar în zilele de sărbătoare mărturisim plini de uimire gloria lui Dumnezeu - o adevărată explozie de bucurie și de laudă. Numai după această cântare preotul rostește rugăciunea de la început, numită collecta, deoarece unește intențiile noastre, ale celor care participă la Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie.

De altfel, cum am putea noi să participăm împreună la Sfânta Liturghie altfel decât în comuniune, cu inima împăcată, ca o adevărată familie a copiilor lui Dumnezeu?

4. Să avem aceleași sentimente unii față de alții

În timpul sfânt al Adventului să-i cerem lui Dumnezeu să ne dea "aceleași sentimente unii față de alții, ca ale lui Cristos Isus, pentru ca, într-un cuget și într-un singur glas, să-l glorificăm pe Dumnezeu Tatăl" (Rom 15, 5-6). Să creăm spații de comuniune, să favorizăm un ambient în care fiecare să poată exista, să aducem lumină în viața noastră.

Păstor și credincioși, vă propun să luăm împreună două hotărâri: -

să conștientizăm mai mult faptul că avem nevoie de iertare: să ne iertăm pentru ceea ce nu este în ordine în viața noastră, să-i iertăm necondiționat pe cei de lângă noi, să primim iertarea lui Dumnezeu când ne prezentăm înaintea lui; -

să lăsăm ca dorința de Dumnezeu din inima noastră să se poată exprima în liniștea unei biserici, a unei mănăstiri sau a unui sanctuar.

Avem în Dieceza de Iași o salbă de patru locuri de rugăciune și de liniște: Bazilica Minoră de la Cacica, Mănăstirea Benedictină "Maica Unității" de la Viișoara, Mănăstirea Carmelită de la Luncani și Sanctuarul "Fericitul Ieremia Valahul" de la Onești.

Să ieșim și să mergem în locuri în care răsună glasul Domnului. Dumnezeu vorbește și astăzi, iar noi să fim pregătiți pentru a-i asculta mesajul. Să observăm specificul acestor patru locuri de rugăciune și de liniște. Vom descoperi patru carisme diferite între ele, dar complementare. În aceste locuri răsună același mesaj ce ne conduce spre Isus Cristos. Să le redescoperim în acest timp sfânt al Adventului și să lăsăm ca pocăința și convertirea să prindă rădăcini în viața noastră.

Să-i cerem Bunului Dumnezeu harurile de care avem nevoie. Să ne lumineze mintea și să ne întărească voința, pentru ca să observăm tot ce ne desparte de ceilalți frați, de cunoscuți, de vecini sau de colegii de muncă. Când observăm că avem dificultatea de a privi pe cineva din jurul nostru, să înțelegem că a sosit ceasul împăcării și al pocăinței, al rugăciunii și al iertării. Doar împreună putem pregăti calea Domnului, doar împreună ne pregătim pentru sărbătoarea Crăciunului.

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1922.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat