Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Chat al ororii. Mario Pollo (sociolog): "O coborâre în iad, dar din care se poate ieși"

De Giovanna Pasqualin Traversa

"Episoade ca acesta sunt un pumn în stomac, dar din păcate se întâmplă și sunt rezultatul unei profunde crize antropologice și de valori datorată combinației mai multor factori". Așa afirmă Mario Pollo, sociolog și profesor de pedagogie generală și socială, și de psihologie a noilor dependențe la Universitatea Lumsa din Roma, comentează la agenția SIR descoperirea lui "chat al ororii", în aceste zile comentată în presă, apărută grație denunțului, în lunile trecute la carabinierii din Siena, mamei unuia din copiii implicați - circa 300 pe tot teritoriul Italiei - un copil de treisprezece ani. În chat-ul gestionat pe WhatsApp de doi copii în vârstă de cincisprezece ani, materiale video cu pornografie infantilă, imnuri către Hitler și către ISIS, rasism și antisemitism, dispreț și batjocură față de copiii bolnavi de cancer, maltratări de animale. Totul condimentat cu svastici și blasfemii. Numele chat-ului "The Shoah party". În investigația declanșată ca urmare a denunțului sunt cercetați 25 de copii: 16 între 13 și 17 ani; 9 între 18 și 20. La 18 octombrie 2019 au început perchezițiile în locuințele lor.

Domnule profesor, din acest eveniment reiese un tablou de degradare descurajantă. Care sunt cauzele?

Înainte de toate dispariția copilăriei petrecută în ultimele decenii: grație televizorului și apoi a noilor mass-media copiii au intrat foarte precoce în contact cu realități din lume de care odinioară erau ținuți despărțiți de o centură protectivă care îi expunea treptat, pe măsură ce creșteau în vârstă și maturitate, la războaie, moarte, violență. În schimb astăzi televizorul și Internetul produc în copii o "înțărcare" precoce față de aspecte "crude" ale vieții precum și la aspecte "adulte" cum este sexualitatea. Nu mai vorbesc ca niște copii; limbajul lor este de adulți în miniatură, și tot așa și îmbrăcămintea, în timp ce piața îi face precoce mici consumatori. De aici adolescenți care de fapt nu descoperă viața ci deja au în urma lor un drum.

Fascinația nesupunerii, a riscului, a depășirii limitei este o trăsătură a adolescenței, dar aici este altceva...

În fața acestei fascinații avem o criză profundă a simțului limitei și a conștiinței. Astăzi la nivel cultural se tinde la negarea conștiinței ca loc în care persoana poate să aleagă propriile acțiuni, să orienteze și să conducă parcursul propriei vieți în timp ce se hipervalorizează dimensiunea inconștientului.

Ce a dispărut la nivel educativ?

A dispărut educația la conștiință și la stăpânirea de sine, a pasiunilor, impulsurilor și dorințelor, împreună cu valoarea limitei înțelese ca loc în care dorința se poate realiza în moduri și forme acceptabile social și etic. Adulții - începând de la părinți - nu mai au capacitatea de a se pune și ca limită față de copii; sunt mai degrabă facilitatori ai dorințelor. În adulți lipsește astăzi o viziune care să proiecteze sensul vieții; nu știu să-i educe pe copii la transcendență, să-i ajute să descopere ceva ce este mai presus de viață și la care să tindă: înainte de toate religiosul dar și idealuri și valori de tip laic: iubire, prietenie, solidaritate, idealuri politice și de dreptate. Lipsește o viziune de valoare a existenței și în plus este negarea prezenței răului care duce la negarea păcatului. Nu mai sunt în măsură să se confrunte cu propria vină: nimic nu mai este păcat, maxim este o eroare rod al slăbiciunii. În afară de asta, unii din copiii noștri hiperstimulați și plictisiți, deja au nevoie de droguri pentru a încerca ceva care să-i facă să se simtă vii.

Dar cum se explică lipsa de compasiune și cruzimea anumitor afirmații față de cei mai fragili?

Este vorba despre o atitudine legată de needucarea la suferința altora. Suntem o societate hiper-centrată pe eu. Însă eu-l nostru se dezvoltă numai în relație cu alții; dacă nu este așa devine un eu narcisist care ne face să ne închidem în noi înșine și duce la sociopatie, adică la incapacitatea de a percepe sentimentele altora și suferința pe care o trăiesc din vina noastră. Însă această dimensiune distructivă - care devine adesea și autodistructivă - este într-un fel un răspuns la cultura nihilismului, la pierderea dimensiunii metafizice a vieții și a sensului prezenței noastre în lume.

Dumneavoastră vorbeați de nevoia de nesupunere pentru a se simți vii. Însă viața este făcută din cotidianitate obișnuită...

Pentru aceasta modelul educativ trebuie să-i ajute pe tineri să știe să trăiască ceea ce pare banal. Cotidianul este o casetă de sens acoperită de un văl de praf. Dacă reușim s-o deschidem ne oferă daruri extraordinare: trebuie descoperit extraordinarul în cotidianul vieții normale. Numai asta poate salva de la cursa spre nesupunere.

Este posibil "să se recupereze" acești copii și toți cei care se află în situații asemănătoare?

Nu există o situație umană sau o persoană care nu pot fi răscumpărate. Desigur este dificil; riscul eșec este după colț dar fiecare persoană se poate ridica. Am văzut adolescenți care ajunseseră la capăt ridicându-se și ajungând, după o însoțire adecvată, la niveluri evolutive superioare celor pe care le-ar fi avut dacă n-ar fi trăit coborârea în iad. Însă este nevoie de parcursuri educative eficace care să-l pună pe copil în centru ajutându-l să descopere propria unicitate și să înțeleagă că aceasta poate să se dezvolte numai în relația solidară cu alții, legată de un sistem de valori și de sens care să transcende și să orienteze viața sa. Pentru aceasta sunt necesari adulți semnificativi și grupuri de tineret de tip educativ. Trebuie puși pe teren mai mulți subiecți: familie, școală, Biserică, realități sportive de timp liber. Trebuie redat tinerilor simțul și gustul unui proiect de viață; ispășirea vinei trebuie să aibă loc în cadrul acestui proiect.

Considerați corect să fie controlat smartphone-ul propriilor copii?

Astăzi există paradoxul că pe de o parte revendicăm o privacy absolută; pe de altă parte suntem monitorizați în fiecare acțiune a noastră și datele noastre sunt accesibile. Pentru copii este important controlul, nu polițienesc ci la lumina soarelui, educându-i pe copii încă de mici să știe că până când nu vor ajunge la maturitatea și autonomia lor de viață, se poate avea acces la ceea ce fac. O împărtășire pentru a-i ajuta să crească mai bine și să aibă o viață mai sigură și mai ocrotită. Asta face parte din dialogul și din încrederea care se construiesc încă din primii ani. Când există acest raport, înșiși copiii destăinuiesc spontan părinților ceva ce poate să fi provocat tulburare în ei. Dacă adolescenții se simt ascultați și înțeleși, și nu judecați, nu le este frică să se deschidă: dialogul este o artă care cere profundă empatie și capacitate de a se întruchipa.

(După agenția SIR, 21 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 745.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat