Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A șopti Evanghelia la inima Asiei

De Cristina Uguccioni

"Unul din harurile cele mai mari pe care l-am primit - și pentru care îi mulțumesc Domnului - este să pot desfășura activitatea mea într-o țară în care Cristos încă nu este cunoscut". Sunt cuvintele părintelui Giorgio Marengo, 45 de ani, torinez de la "Missionari della Consolata": de 16 ani trăiește în Mongolia, în micul centru din Arvaiheer. În ajunul Zilei Misionare Mondiale care se celebrează duminică, 20 octombrie, în Luna Misionară Extraordinară, relatează la Vatican Insider propria experiență în țara asiatică și reflectă asupra operei de evanghelizare a Bisericii.

Mongolia, caracterizată de ierni extrem de rigide (temperaturile ajung și la -40°), este locuită de trei milioane de persoane, în mare majoritate de religie budistă; catolicii sunt 1.500. Biserica a ajuns în această țară abia în 1992 când - la cererea guvernului care tocmai stabilise relații diplomatice cu Sfântul Scaun - au venit primii misionari. Astăzi sunt șapte parohii și circa șaizeci de misionari și misionare de diferite naționalități și Congregații care se întâlnesc cu regularitate pentru a examina împreună problemele, a coordona activitățile și a proiecta noi inițiative. Angajați în domeniul social, educativ și sanitar, în decursul anilor au întemeiat școli, spitale, institute pentru invalizi, centre de primire și de asistență; și s-au dedicat vestirii, catehezei, administrării sacramentelor.

Ajutat de un confrate și de trei surori de la "Missionarie della Consolata", părintele Giorgio conduce misiunea din Arvaiheer unde botezații, an după an, au devenit 38, majoritatea adulți. Acest mic grup de călugări, angajat în activitatea pastorală, a demarat proiecte fie în domeniul educativ, cu activități de susținere a studiului, casă după-școală și un centru preșcolar (pentru copii între 2 și 5 ani), fie în domeniul social cu asistarea persoanelor mai vulnerabile (inclusiv numeroșii alcoolizați) și cursuri de cusut destinate populației feminine.

Dumneavoastră ați publicat recent un volum intitulat "A șopti Evanghelia în țara veșnicului soare albastru" (Urbaniana University Press). De ce ați folosit imaginea șoptitului?

Expresia "a șopti Evanghelia la inima Asiei" este a unui episcop indian, monseniorul Thomas Menamparampil: când am auzit-o, în urmă cu câțiva ani, m-a impresionat imediat și am înțeles că descria bine natura angajării misionare în Mongolia și în țările asiatice. Șoptitul este un simbol potrivit: face trimitere fie la relație, pentru că se șoptește numai celui pe care-l cunoaștem deja, fie la conținutul a ceea ce se revelează, pentru că se șoptește Acela care este cel care ne trimite și ne ține în viață: Cristos, care trebuie întâlnit în inimă. Misionarul nu este un comis-voiajor și Evanghelia nu este un produs de situat pe piață.

Aici, pentru a construi adevărate relații, trebuie să ne mișcăm cu curaj, dar și cu delicatețe, umilință, respect deoarece cultura mongolă este foarte bogată și articulată, aș spune chiar elegantă: de exemplu, raporturile sunt conduse de un cod precis de comportament care se revelează expresie a valorilor spirituale profunde, nu simplu formalism. Este nevoie de ani și de multă muncă pentru a cunoaște bine această cultură.

Care este bucuria cea mai mare pe care ați experimentat-o în acești ani?

Bucuria cea mai mare este de a putea însoți persoanele la întâlnirea cu Isus. Mă înduioșează mult să observ uimirea lor atunci când, în timpul întâlnirilor de cateheză (întemeiate pe Scriptură și lectio divina), descoperă viața Sa, moartea și învierea Sa. Ceea ce impresionează mai mult este milostivirea Domnului, care iartă mereu și ridică după căderi: aici sacramentul reconcilierii este foarte iubit.

A însoți un popor la întâlnirea cu Isus, a-i susține pe cei care încep să-l urmeze, a răspunde la întrebări (uneori chiar surprinzătoare) despre El impune să nu se considere nimic sigur, să se dea ascultare profundă fiecărei persoane, să se încerce de a fi cât mai transparent posibil și a trăi cu coerența pe care credincioșii o așteaptă de la mine. Impune să se meargă la esențialul credinței și acesta este, pentru mine, un mare har.

Ce implică acest drum spre esențial?

Implică fie a experimenta toată nepotrivirea mea și a lăsa spațiu acțiunii Domnului fie a sta tot mai unit cu El în favoarea tuturor și - în special când apar probleme dificile - a înălța cu intensitate deosebită rugăciuni de mijlocire. Noi preoții împreună cu surorile am hotărât să dedicăm o oră pe zi adorației, acelei rămâneri cu Domnul care ajută să vedem lumea cu ochii săi. Cu laude, invocații, implorări - uneori și lacrimi - ne rugăm pentru persoanele care ne sunt încredințate și pentru a putea deveni, păcătoși cum suntem, instrumente cât mai adaptate posibil pentru lucrarea lui Dumnezeu: pentru El este cel care atinge și convertește inimile. A observa o persoana care-l întâlnește pe Cristos înseamnă a vedea harul în acțiune.

Într-un context ca acela occidental, condus de legile pieței, care determină la optimizarea energiilor și resurselor și premiază eficiența și rezultatele, există ispita pentru misionari, și mai în general pentru poporul lui Dumnezeu, de a se lăsa cuprinși de neliniștea recoltei și de a pierde bucuria semănatului?

Da, ispita de a înțelege evanghelizarea în termeni de eficiență și optimizare, de a judeca viața Bisericii după criterii umane și non-evanghelice, de a evalua autenticitatea experienței de credință după numărul de persoane pe care le implică, există pentru toți. Am învățat că modul cel mai bun pentru a ne adăposti de ea este întoarcerea la cuvintele lui Isus: de exemplu la parabola semănătorului, care înainte de a arunca sămânța nu selecționează terenurile pe baza randamentului, și la imaginile folosite pentru a descrie Împărăția lui Dumnezeu: un grăunte de muștar, o bucățică de drojdie, un pic de sare. Ceea ce contează este autenticitatea experienței creștine trăite de credincioși, nu numărul lor.

Neliniștea recoltei riscă să ducă la pierderea sărbătorii care se face în cer pentru fiecare "oaie", "monedă", "fiu" regăsiți și a invitației de a ne bucura cu Domnul (Lc 15).

Da. Mi-am dat seama că dacă noi misionarii ne lăsăm prea mult târâți de dorința - în sine bună - de a proiect mereu noi inițiative și activități, ajungem să pierdem această sărbătoare și să nu ne bucurăm împreună cu Dumnezeu pentru credința încolțită în inima unei persoane. Și ajungem să neglijăm însoțirea de care are nevoie fiecare. Aici în Mongolia raportul discipol-învățător este foarte simțită: fie credincioșii fie cei care încă nu-l cunosc pe Isus cer colocvii personale și eu încerc mereu să fiu disponibil. Mă gândesc de exemplu la doi tineri soți: într-o seară au bătut la ușa mea invitându-mă la cină pentru că voiau să știe cine era acest Isus despre care vorbeam la misiune: de atunci ne întâlnim în mod obișnuit, adesea în locuința lor, care este un ger (cortul mongol tipic), pentru a continua dialogul pornind de la numeroasele lor întrebări. Îngrijirea atentă a fiecărei persoane mă ajută să primesc invitația lui Isus la sărbătoare.

Catolicii din Mongolia trăiesc ca o povară faptul că sunt puțini? Și cum este trăit de dumneavoastră?

A deveni creștini, în Mongolia, nu este ușor: cere o bună doză de curaj și determinare. Am admirație sinceră față de credincioșii noștri, care adesea îndură umiliri datorită alipirii lor de Cristos. Totuși ei, probabil și pentru că nu au termeni de comparație, nu trăiesc ca o povară faptul că sunt puțini. Și nici eu. Am înțeles că atunci când este experiență autentică de comunitate numerele nu contează: frumusețea credinței care apare în inima persoanelor, celebrările euharistice la care credincioșii participă cu entuziasm, rugându-se cu intensitate emoționantă, îmi dau bucurie mare. Adaug o considerație: din motive istorice și culturale comunitățile catolice au fost mereu o minoritate în Orient; cred că astăzi istoria, bogăția experienței lor, modul lor de a trăi credința, pot spune mult credincioșilor din Occident care îndură condiția de a fi devenit minoritate.

(După Vatican Insider, 19 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 481.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat