Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce un Sinod pentru Amazonia?

O contribuție la reflecție

De Antonio Spadaro

De ce un Sinod pentru Amazonia? Noi drumuri pentru Biserică și pentru o ecologie integrală este titlul micului volum îngrijit de iezuitul director al „La Civiltà Cattolica” (Àncora Editrice, Milano, 96 pagini), în vederea apropiatei adunări speciale care se va desfășura de la 6 la 27 octombrie 2019 în Vatican. Publicăm în această pagină prefața scrisă de coordonator.

În cursul lui Angelus din 15 octombrie 2017, papa Francisc a anunțat convocarea unei Adunări speciale a Sinodului Episcopilor pentru regiunea panamazoniană, primind astfel dorința câtorva Conferințe episcopale din America Latină, precum și glasul multor păstori și credincioși din alte părți ale lumii.

Îndeosebi a afirmat că scopul principal al convocării va fi acela de „a găsi noi căi pentru evanghelizarea acelei porțiuni a poporului lui Dumnezeu, în special a indigenilor, adesea uitați și fără perspectiva unui viitor senin, și din cauza crizei din pădurea amazoniană, plămân de importanță capitală pentru planeta noastră”. A încheiat Angelus cu o rugăciune pentru acest eveniment eclezial, „pentru ca, respectând frumusețea creației, toate popoarele de pe pământ să-l laude pe Dumnezeu, Domn al universului, și luminați de El să parcurgă drumuri de dreptate și de pace”.

Aceste cuvinte sintetizează semnificația evenimentului sinodal. Papa a pus în centru evanghelizarea și căutarea de noi căi. Și-a îndreptat atenția spre cei uitați, adică indigenii. A vorbit clar despre o criză ecologică. În sfârșit a făcut apel la „Stăpânul universului” cerând dreptate și pace.

Amintim că teritoriul din Amazonia cuprinde parte din Brazilia, Bolivia, Peru, Ecuador, Columbia, Venezuela, Guyana, Surinam și Guyana franceză într-o zonă de circa 7,5 milioane de kilometri pătrați, în inima Americii de Sud. Pădurile amazoniene acoperă circa 5,3 milioane de kilometri pătrați, care reprezintă 40% din suprafața globală a pădurilor tropicale. Viața în Amazonia este amenințată de distrugere și de exploatarea ambientală, de încălcarea sistematică a drepturilor umane fundamentale ale populației amazoniene: îndeosebi, de încălcarea drepturilor popoarelor originare. Amenințarea la adresa vieții derivă din interese economice și politice ale sectoarelor dominante ale societății, mai ales de companiile de extracție.

În fața la toate acestea, munca prealabilă Sinodului și documentele produse au scos în evidență că popoarele amazoniene originare au multe să ne învețe. Timp de mii de ani s-au îngrijit de pământul lor, de apă și de pădure, și au reușit să le păstreze până astăzi, pentru ca omenirea să poată beneficia de bucuria darurilor gratuite ale creației lui Dumnezeu.

Noile drumuri de evanghelizare trebuie să fie construite în dialog cu aceste înțelepciuni ancestrale în care se manifestă semințele Cuvântului. Astfel Sinodul pentru Amazonia devine un semn de speranță pentru poporul amazonian, dar și pentru toată omenirea.

În acest context Biserica este chemată să fie în Amazonia desigur profetică, deschizând noi drumuri în regiune. Ea este chemată să fie participativă, prezentă în viața socială, politică, economică, culturală și ecologică. Este nevoie de o Biserică primitoare față de diversitatea culturală, socială și ecologică, aptă să însoțească împreună cu poporul său construirea de noi răspunsuri la nevoile urgente. Se așteaptă o Biserică promotoare a valorilor păcii, milostivirii și comuniunii.

Instrumentum laboris al Sinodului prezintă o serie de probleme care vor fi propuse dezbaterii sinodale pentru ca să fie posibil să se treacă de la o „Biserică ce vizitează” la o „Biserică ce rămâne”, și printr-o reflecție asupra slujirilor ecleziale, în care poporul se simte protagonist.

O altă temă puternică este aceea a raportului dintre Biserică și putere. A pune în discuție puterea în apărarea teritoriului și a drepturilor umane înseamnă a risca propria viață, deschizând un drum de cruce și martiriu. Numărul celor care au fost uciși pentru dreptate și pentru apărarea pământului din Amazonia este alarmant. Biserica nu poate rămâne indiferentă la toate acestea; dimpotrivă, trebuie să susțină protecția apărătorilor drepturilor umane și să-i amintească pe atâția fii ai săi care și-au jertfit viața. Glasurile amazoniene interpelează Biserica universală să caute noi drumuri.

Pentru a trata tema, cu acest mic volum punem la dispoziția cititorilor reflecția născută în jurul revistei „La Civiltà Cattolica” în aceste ultime luni.

Prima contribuție este a iezuitului venezuelean Arturo Peraza. Reflecția sa pornește de la faptul că în pădurea amazoniană s-a dezlănțuit o profundă criză provocată de o prelungită ingerință umană, în care predomină o „cultură a rebutului” și o mentalitate „extractivă”. Extractivismul este un model productiv bazat pe o înaltă dependență de extracția de resurse naturale destinate exportului, cu o fază foarte scăzută de transformare locală. Modelul, în afară de a fi jefuitor, nu reușește să producă adevărată bogăție în națiunile care trăiesc acolo, ci numai structuri de dependență, care ajung să le lase și mai mult în mizerie. Sub acest profil, este emblematic cazul Venezuelei, a cărei economie este bazată pe profitul petrolifer. Acest tip de exploatare pune în criză viața comunităților și popoarelor ancestrale din Amazonia, constrânse să se mute și să asume noi stiluri de viață străine de tradițiile lor, până la limita etnocidului.

A doua contribuție, semnată de iezuitul brazilian Adelson Araújo dos Santos, prezintă câteva caracteristici ale spiritualității indigene și modus vivendi al popoarelor originare din Amazonia, îndeosebi al așa-numiților „indios” din Brazilia (305 grupuri etnice cu 274 de limbi diferite), cu scopul de a evidenția contribuția lor pentru păstrarea ambientului. În dialog cu creștinismul, aceste spiritualități pot să-i ajute pe creștini să comemoreze și să confirme ceea ce învață spiritualitatea lor cu privire la modul în care trebuie să se trateze creația divină, în cadrul acelei viziuni de „ecologie integrală” scoasă în evidență de papa Francisc în enciclica sa Laudato si’. Iată, așadar, întrebările pe care le tratează contribuția: ce se înțelege prin „spiritualitate” și ce sunt „spiritualitățile indigene”? Ce ne pot învăța spiritualitățile indigene din Amazonia? Unde și cum este posibil să se redescopere prezența lui Dumnezeu printre popoarele din pădure și chiar să se regăsească într-un fel o asemănare cu cuvântul lui Dumnezeu?

A treia contribuție este a cardinalului iezuit peruvian Pedro Barreto, arhiepiscop de Huancayo și vicepreședinte al Red eclesial panamazónica (REPAM)[1]. Obiectivul pe care-l focalizează este acela de a permite popoarelor care locuiesc în regiune să trăiască în mod demn și să privească la viitor cu încredere. Cardinalul descrie pe scurt situația de vulnerabilitate și de exploatare și importanța regiunii amazoniene, un complex ecologic[2] indispensabil pentru echilibrul vieții nu numai în America de Sud ci pe toată planeta.

Sinodul special pentru Amazonia și, mai amplu, misiunea Bisericii în acest teritoriu sunt de fapt expresii ale unei însoțiri semnificative a vieții zilnice a popoarelor și a comunităților care locuiesc acolo. Prezența Bisericii este, în realitate, o prismă care permite să se identifice punctele fragile ale răspunsului statelor, și al societăților ca atare, în fața situațiilor urgente. Sinodul, ca eveniment eclezial, poate să fie un semn important al răspunsului eficace pentru promovarea dreptății și apărarea demnității persoanelor mai lovite, îndeosebi a popoarelor indigene.

Conform doctrinei sociale a Bisericii, la misiunea fiecărui creștin este asociată o angajare profetică față de dreptatea, pacea, demnitatea fiecărei ființe umane fără deosebire, și față de integritatea creației, răspunzând la un model de societate dominantă care produce excludere și inegalitate. Cea mai mare parte a statelor din acest teritoriu a semnat principalele convenții internaționale despre drepturile umane și despre respectivele instrumente asociate la drepturile popoarelor indigene și la îngrijirea ambientului: le aplică într-adevăr în mod serios și eficace?

După glasul cardinalului Barreto urmează acela al unui alt cardinal implicat profund în procesul sinodal, cu un interviu de-al meu luat cardinalului franciscan din Brazilia, Cláudio Hummes, pe care papa l-a numit raportor general al Sinodului. Dialogul amplu este despre marile teme ale Sinodului (evanghelizare și moștenire colonială, necesitatea unei Biserici indigene, interculturalitate, ecologie integrală, unitate și diversitate, „slujiri diferențiate” în Biserică…) și despre semnificația sa pentru Biserica universală. Printre altele, cardinalul afirmă cu claritate că „vederea” păstorului nu este privirea analistului care examinează situația cu dezlipire, ci este o privire părtașă și implicată. Tot așa și Sinodul nu este o „abstracție sinodală”, ci o experiență a Duhului.

Micul volum pe care-l prezentăm se încheie cu o scurtă lucrare pe care am scris-o împreună cu Mauricio López Oropeza, secretar executiv al Red eclesial panamazónica și membru al Consiliului pre-sinodal amazonian. Obiectivul acestei ultime intervenții este de a-i ajuta pe cititori să înțeleagă întreaga dinamică a procesului sinodal și să-i simtă importanța dintr-o perspectivă generală în cadrul unei viziuni mai ample despre Biserică și despre reforma sa. Pentru aceasta se ilustrează diferitele mișcări și tensiunile din interiorul și din jurul Sinodului și se oferă un simplu ghid pedagogic pentru a înțelege acest eveniment eclezial și dinamica sa.

Și mulțumesc lui Mauricio López Oropeza și pentru colaborarea sa indispensabilă în realizarea acestui volum, pe care-l încredințez cititorului pentru ca să poată intra în temele Sinodului prin diferite abordări furnizate de voci relevante în dezbaterea pre-sinodală.

Suntem siguri că reflecțiile pe care le propunem vor fi utile și în timpul Sinodului și după aceea pentru că, așa cum se citește în Instrumentum laboris, procesul demarat trebuie să continue „ca element central al vieții viitoare a Bisericii”.

(După L’Osservatore Romano, 13 septembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] REPAM este o entitate co-fondată de instituțiile regionale ale Bisericii catolice: CELAM (Consiliul episcopal latinoamerican), CLAR (Confederația călugărilor și călugărițelor latinoamericani), Pastorația socială Caritas din America Latină, CNBB (Comisia episcopală pentru Amazonia a episcopilor din Brazilia), cu sprijinul Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale din Vatican. Reunește deci toți referenții diferiți din Biserica catolică ce lucrează în însoțirea pastorală și în apărarea integrală a grupurilor vulnerabile (cu atenție specială față de popoarele indigene și față de alte minorități) și a drepturilor lor, și în promovarea de alternative existențiale pentru popoare și comunități care locuiesc în acest teritoriu.

[2] Complexele ecologice sunt sisteme ambientale complexe, cu largă extindere geografică, constituite dintr-un ansamblu de ecosisteme, ale căror comunități animale și vegetale au ajuns, într-o anumită zona din suprafața terestră, la o relativă stabilitate în raport cu condițiile ambientale. Fiecare complex ecologic este caracterizat îndeosebi de condițiile climatice ale regiunii și de o vegetație deosebită care găzduiește o faună tipică (ansamblu de specii animale).


 

lecturi: 632.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat