Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Preoții răspund la scrisoarea papei Francisc

Interviuri și mărturii din diferite țări ale lumii

Cu mare plăcere publicăm astăzi cinci texte, sub formă de scrisoare sau de interviu, scrise de tot atâția preoți ca răspuns la scrisoarea pe care Sfântul Părinte a trimis-o tuturor preoților din lume la 4 august 2019, cu ocazia sărbătorii sfântului paroh de Ars. Și îmi place să subliniez această dată, 21 august, în care Biserica celebrează sărbătoarea unui alt mare sfânt, Giuseppe Sarto, ales Suveran Pontif în 1903 cu numele de Pius al X-lea. Papa Sarto a fost înainte de toate un preot, ba chiar un paroh de la țară, desfășurând slujirea sa în provincia Treviso unde s-a născut în 1835, cu atenție deosebită față de cei din urmă și față de cei săraci. Un umil "paroh de la țară", pentru a folosi expresia care dă titlul vestitului roman al lui Bernanos citat de papa Francisc în scrisoarea din 4 august. Tocmai această experiență de păstor l-a determinat, odată devenit pontif, spre câteva reforme semnificative între care amintim reordonarea parohiilor romane, instituirea de seminarii regionale, îndeosebi în Italia de centru-sud, menite mai ales pentru o formare mai eficace a clerului și apoi probabil reforma cea mai vestită a acestui pontif reformator, aceea a Catehismului. În lumina acestui papă sfânt (la patruzeci de ani după moartea sa, la 20 august 1914, a fost canonizat de Pius al XII-lea și timp de mulți ani a fost unicul papă sfânt din secolul al XX-lea) este frumos să citim răspunsurile care vin de la poporul slujitorilor lui Dumnezeu la scrisoarea paternă pe care papa Francisc a voit s-o adreseze fiecăruia din cei peste 400.000 de preoți răspândiți în toată lumea. Astăzi publicăm aceste cinci texte, așteptând să primim altele în viitor.

A.M.

***

Gânduri ale unui tânăr paroh

"Aseară, întorcându-mă acasă, mă gândeam la scrisoarea pe care cu o zi înainte papa mi-a trimis-o mie și tuturor preoților din lume; când intru în sufragerie o găsesc pe mama mea și pe bunica mea în fața televizorului care se uitau la un film și aud această glumă a unuia dintre personaje: «O scrisoare este frumoasă pentru că îi ia timp celui care o scrie și celui care o citește». Un mic mare adevăr: cine scrie o scrisoare se gândește bine, precum și cine o citește face la fel.

Părintele Tiziano Cantisani, paroh aici la Maratea, frumosul orășel din provincia Basilicata pe unde călătoresc, ține să-mi povestească acest episod, probabil pentru a câștiga timp. "În relațiile noastre de astăzi suntem obișnuiți cu o viteză de răspuns care aduce la zero timpul, distanța, precum și distanța corectă pentru gândire. În schimb o scrisoare scrisă recuperează acest timp, iar scrisoarea papei face acest efect, aș spune că vrea asta, cere asta. Și eu aș vrea să am timp s-o citesc, s-o studiez, «s-o rumeg»".

Și în schimb, este legea teribilă a jurnalismului, nu permit tânărului preot (născut în 1984) să "rumege" și îi cer o senzație "la cald", ce a simțit citind scrisoarea papei.

"Patern, l-am simțit un text patern, care este contrariul lui paternalist. Adică nu este un text care «coboară de sus», dojenitor, ci este scris de o persoană care a împărtășit și încă împărtășește aceeași condiție pe care o trăiesc destinatarii scrisorii, noi preoții. Este un discurs de tată, acela pe care-l face papa, clar și precis, pe care vrea să-l îndrepte spre o viață trăită pentru slujirea lui Dumnezeu și a poporului lui Dumnezeu, dar pornind de la această împărtășire".

Și cu privire la conținuturi părintele Tiziano a fost impresionat de scrisoare care prevede alături de câteva teme "tipice" ale papei cum ar fi bucuria, locul păstorului în mijlocul poporului, pericolele implicite în misiune, și unele elemente de noutate. De exemplu durerea, care este una din cele patru teme pe care se rotește tot documentul. "Un discurs așa de complet despre această temă eu nu-mi amintesc, probabil în vreo omilie a vorbit deja despre fragilitățile noastre și în Evangelii gaudium vorbise despre ispite și despre riscuri, dar acum a centrat punctul în mod direct, oferind o nouă cheie de lectură: durerea care vine prin ocazii determinate nu trebuie să se închidă în descurajare ci să se deschidă la forța Duhului Sfânt. Noi adesea atribuim durerea la ceva diferit dar nu fragilităților noastre; și papa are dreptate: se întâmplă să ne simțim neascultători și supraîncărcați, dar nu întotdeauna se înfruntă această condiție ca ocazie care poate să devină punct de întâlnire cu harul Domnului. M-a impresionat mult pasajul în care îl citează pe Iob vorbind despre misiunea noastre «nu ca teorie sau cunoaștere intelectuală sau morală a ceea ce ar trebui să fie, ci ca oameni care cufundați în durere au fost transformați și transfigurați de Domnul, și ca Iob ajung să exclame: "Am auzit de tine după auzul urechii; dar acum ochiul meu te-a văzut" (42,5). Fără această experiență de bază, toate eforturile noastre ne vor duce pe calea frustrării și a scepticismului»".

Îl întreb pe părintele Tiziano dacă aceste cuvinte intense ale papei au o repercusiune concretă în viața zilnică a unui preot tânăr și răspunsul nu se lasă așteptat: "Desigur, pentru aceasta spuneam că pare scrisă de un tată dar care este în același timp frate deoarece cunoaște și trăiește experiența noastră. De exemplu când papa vorbește despre «masca» pe care adesea o asumăm pentru a nu ne lăsa implicați, aceasta este o ispită foarte adevărată, faptul de a voi să ne distanțăm. Văd asta când experimentez, în mine și în ceilalți frați, așa-numitul «sindrom al burn-out», unul din semnale este distanțarea, asumarea unei răceli în fața durerii persoanelor pe care le întâlnim, o atitudine care pare înțeleaptă dar în realitate este cinică, dezumanizantă. Ne spunem mental: «bine, să facem și această înmormântare», așa ca o practică birocratică, și asta ne aduce o ușurare falsă".

Încercăm cu părintele Tiziano să recitim textul prin cele patru mari teme, după durere, recunoștința. "Și aici m-a impresionat mult papa care ne mulțumește pentru alegerea noastră, această alegere contra curentului împotriva tendinței «gazoase» a societății și, desigur, mi-a făcut multă plăcere. Mai înainte de multe ori mi s-a întâmplat să trăiesc situații stranii pentru care papa a spus ceva, sau mai bine zis mass-media îl făceau să spună ceva și în parohie se întâmplau lucruri stranii: credincioșii îți reproșau urmând reproșurile papei sau te provocau cu privire la teme precum împărtășania dată divorțaților și așa mai departe. În schimb aici acum este un papă care mulțumește. Într-o societate în care totul se cuvine, faptul de a ne opri ca să mulțumim este neobișnuit. În urmă cu câțiva ani am fost să slujesc într-o comunitate pentru toxico-dependenți «Emanuel» întemeiată de părintele iezuit Mario Marafioti. La început, după ce m-am prezentat, mi s-a mulțumit pentru simplul fapt că eram acolo. Faptul m-a impresionat și m-a impresionat faptul că m-a impresionat, ca și cum nu mai eram obișnuit nici măcar eu".

Al treilea punct, curajul. "Citind scrisoarea papei am reflectat asupra faptului că nu trebuie avut curaj, cât mai degrabă să se aibă încredere în cineva care ne încurajează. Reflectând asupra vieții mele pot spune că n-am avut cu adevărat curaj, alegerea mea a fost rod al unui proces treptat, aș spune aproape o nebunie lucidă, nu rodul unui curaj «în întregime al meu». Nu avem curajul de la sine, ci se naște dintr-o prezență care dă curaj. Și papa explică bine asta când vorbește despre riscul unei «tendințe prometeice», curajul care devine o ispită, o atitudine de mândrie, nu întâmplător îl citează pe sfântul Paul care recunoaște că este puternic în slăbiciune, că singura sa forță este Cristos care trăiește în el".

În sfârșit lauda. "Nu întotdeauna suntem capabili să-l lăudăm pe Dumnezeu; desigur în momentele frumoase este ușor, dar după aceea, în momentele dificile? Și totuși Evanghelia este clară cu privire la acest punct: fericiți sunteți când vă vor insulta... Cred că aceste patru puncte sunt legate de un nod crucial exprimat în reflecția asupra durerii care se deschide la bucuria și la speranța învierii. Îmi place această răsturnare a semnificațiilor, această viziune paradoxală, sunt recunoscător papei pentru acest text".

Îl salut pe părintele Tiziano, dar încă îl văd "rumegând" scrisoarea, vrea să adauge ceva: "Mă impresionează această insistență asupra poporului lui Dumnezeu. Papa ne spune, mie și fiecărui preot, că nu suntem singuri niciodată și că trebuie să menținem trainice legăturile cu Isus pe de o parte și cu poporul pe de altă parte. În asta rugăciunea este un element fundamental. Nu numai atât, papa ne spune că trebuie să ne încredem în popor, pentru că poporul are fler. Aceasta este o mică răsturnare. Prea mult timp poporul a fost obișnuit cu faptul că trebuia să-l urmeze pe păstor, acum termenii sunt, în parte, răsturnați; deci trebuie să crească o nouă mentalitate, un nou mod de a ne simți Biserică. Este nevoie de timp! Am senzația că Conciliul Vatican II încă trebuie să dea roadele, un pic toate acestea sunt normale, cred că așa a fost pentru toate marile concilii din trecut. Astăzi Conciliul Vatican II este încă necopt și unora li se poate părea o amenințare; conceptul de coresponsabilitate, de exemplu, pune în criză ideea autoritarismului. Asta este deja în Evanghelie: «Între voi să nu fie așa, ci cel mai mare să fie cel din urmă și să slujească...». Mă gândesc tot la tema durerii: misiunea Bisericii, o spune bine începutul constituției Gaudium et spes, este tocmai în a împărtăși bucuriile, speranțele dar și neliniștile și durerile oamenilor. Nu se înțelege această scrisoare fără a cunoaște Conciliul".

De Andrea Monda

***

La originile vocației

Scrisoarea papei Francisc a venit "punctuală" pentru preoții din toată lumea. A venit ca un mare izvor de credință și iubire fraternă, plin de speranță și de încurajare.

Pe bună dreptate el le spune preoților: adesea "«lăsați toate» pentru a vă angaja în viața zilnică a comunităților voastre". În cei nouăsprezece ani de preoție am simțit, am experimentat și am văzut cum preoți în locuri sau regiuni îndepărtate și inaccesibile se angajează în diferitele munci pastorale, predicând Cuvântul lui Dumnezeu în situații diferite și ducând speranță oamenilor cu iubire, spirit de slujire și angajare, întărind comunitățile și susținând cauza săracilor, și promovează drepturile umane, demnitatea umană și dreptatea socială în pofida numeroaselor dificultăți și provocări.

Ceea ce-i determină să facă ceea ce fac este iubirea lui Isus și iubirea persoanelor care au nevoie de prezența, de sprijinul și de participarea preoților în luptele lor zilnice. Ei fac asta fără atâta zgomot și suportă totul cu răbdare, angajare și curaj.

Papa are dreptate când spune că sunt preoți care suferă și suportă mare durere datorită greșelilor pe care nu le-au comis. Uneori superiorii preoților, episcopii și persoanele care ocupă roluri de autoritate, îi înțeleg pe preoți și în susțin în dificultățile lor. Însă există cazuri în care nu-i înțeleg și preoții cu toate acestea continuă să persevereze în misiunea lor și să fie generoși în apostolatul lor. Harul lui Dumnezeu îi susține pe preoții "care cu fidelitate și generozitate își dedică viața lor în slujba celorlalți".

Am experimentat personal că, în timpul de adversitate și dificultate în viața personală sau în munca pastorală, adesea mi-am amintit de "momentele frumoase" ale primei mele vocații la preoție, care au provoc at orientarea mea de viață ca să-l urmez pe Isus, în pofida limitelor mele; și îmi amintesc cu afect de persoanele care m-au influențat și au mers cu mine în parcursul meu de formare din seminar și în activitățile mele pastorale, în special părinții mei și cei din familia mea, formatorii din seminar, episcopii, prietenii preoți, laicii din diferite origini sociale. Iubirea lor și afectul lor au îmbogățit viața mea și angajarea mea sacerdotală de a mă dedica lui Isus și misiunii sale.

Scrisoarea papei amintește tuturor preoților să reînnoiască viața sacerdotală și munca misionară din iubire față de Evanghelie și să fie în slujba celorlalți cu fidelitate și inimă generoasă, ducând speranță și iubire lumii sfâșiate în care trăim astăzi. Provocările socio-politice și economice pe care trebuie să le înfruntăm actualmente sunt tot mai mari. În mijlocul acestor scenarii, Sfântul Părinte încurajează frățește să continuăm în viața pastorală din iubire față de Isus cu căldură și minte puternică.

Mulțumesc papei Francisc pentru această scrisoare importantă și punctuală trimisă preoților. Într-adevăr o apreciez mult. Îi vine din inimă și demonstrează marea sa iubire față de preoți. Cuvintele sale ne aduc speranță, iubire și afect și ne amintesc să rămânem statornici în Domnul în munca noastră pastorală și în misiunea noastră.

De Santosh Kumar Digal
preot din Arhidieceza de Cuttack-Bhubaneswar în statul Odisha (Orissa), India

***

Cu truda pescarului

În scrisoarea adresată preoților la 4 august, papa Francisc adresează cuvinte de recunoștință, afect și încurajare preoților, pentru oferta generoasă a vieții lor și angajarea tăcută și ascunsă, nu întotdeauna ușoară, pe care o duc înainte. Vorbește despre asta în acest interviu părintele Andrea Simone, vicar parohial al catedralei din Fabriano.

Ce au trezit în inima unui paroh aceste cuvinte?

Când am aflat știrea că papa Francisc a scris o scrisoare preoților cu ocazia celei de-a 160-a aniversări a morții sfântului paroh de Ars, nu ascund asta, imediat am intrat pe web pentru a ști mai multe, dar știrile citite sau ascultate nu m-au entuziasmat imediat, nu le consideram așa de fascinante încât să mă determine să le citesc. Însă profitând de perioada estivală mi-am tipărit textul și l-am citit. Sincer am rămas fascinat de cele 4 capitole (durere, recunoștință, curaj și laudă) care formează coloana vertebrală a textului. Am intenționat să citesc această scrisoare a papei nu impersonal către preoți, ci către mine, chiar către mine vicar parohial al catedralei din Fabriano, o dieceză să zicem "din periferie", dar care în sinteză cuprinde toate caracteristicile unei metropole. Iubirea, încurajarea, înțelegerea pe care le are papa față de preoți a risipit imediat în mine acel obscurantism pe care o societate străină de valorile Evangheliei încearcă să-l arunce asupra muncii preoților tăcuți și activi.

La cuvintele de recunoștință, papa Francisc adaugă dorința de a reînnoi curajul preoților în trăirea misiunii uneori în situații dificile și în momente de oboseală și de amărăciune a inimii. Cât este de important să se simtă însoțiți de păstori - de episcopi și de papa - și cât este de prețioasă fraternitatea sacerdotală pentru a nu pierde curajul?

Imaginea preotului ca bun păstor care poartă în mod hieratic pe umăr acea unica oaie rătăcită din staulul său uneori mă face mai mult decât orgolios de alegerea mea, dar nu este o imagine pe care o simt întrupată în țesutul contemporan; mai degrabă văd preotul ca acel pescar gârbovit în barca sa, obosit după noaptea de pescuit, ud și ros de sărătură, trăgând în barca sa un năvod greu unde va găsi de toate, dar chiar de toate, poate în afară de ceea ce se aștepta să găsească. Papa ne-a demonstrat nu numai că este capabil să înțeleagă truda pescuitului precum și insuccesele accidentale ale momentului, ci și o voință doritoare să-ți fie aproape, alături, și să-ți spună mulțumesc pentru ceea ce ai desfășurat și desfășori în slujirea ta. Societatea crede că preoția noastră este un loc de muncă pentru că primim o retribuție economică, dar nu știe că dacă n-ar fi o vocație, adică un tindere spre Sus și spre celălalt, niciun preot n-ar rezista în slujirea sa. A ști că succesorul lui Petru este "pescar" ca și el, cunoaște bine arta pescuitului cu jertfele sale și dezamăgirile sale, știe că "piața" nu oferă mari câștiguri și că cererea de pește este scăzută, ne dăruiește mare încredere, ne face să ne simțim înțeleși și mai ales încurajați în a fi mereu pe val. Trebuie să recunosc că a ne simți susținuți, așa cum evidențiază papa într-un din cele mai frumoase pasaje, de fraternitatea sacerdotală și de paternitatea episcopului este o mare binecuvântare, mai ales pentru că nu experimentezi acea singurătate primordială a omului, ci comuniunea ca un har pentru viața ta personală.

În scrisoare, papa Francisc recomandă compasiunea față de durere, prietenia cu poporul lui Dumnezeu și vigilența în rugăciune împotriva tristeții provocate de apatie: ce crede despre toate acestea un paroh?

Reflectez mult asupra recomandărilor papei. Compasiunea față de durerea altora este un dar intrinsec al vocației sacerdotale și cred mai specific al sacramentului pocăinței. Încerc adesea în slujirea mea sacerdotală să fiu prezent pentru spovezi pentru că observ atât în experiența personală ca penitent cât și în faptul de a fi celebrant al sacramentului că un credincios, în afară de a se căi de păcatul său, are dorința de a fi însoțit și susținut pe drumul de înviere din condiția sa. Odată un tânăr în confesional a început spunându-mi că s-ar fi simțit iertat numai dacă ar fi fost sigur că este însoțit și susținut. Trăiesc adesea experiența marii neputințe umane în însoțirea spirituală a tinerilor, ei "vomită" peste tine toate marile lor probleme și dezamăgirile lor, dar au o dorință asemănătoare ca tu să fii acolo lângă ei, pentru a plânge și a vă bucura împreună. Comunitățile noastre au nevoie să aibă alături de ele un "părinte" care să știe să-i sfătuiască și să-i lumineze, dar cred că și mai mult au nevoie de un prieten sănătos și echilibrat care să nu judece pe nimeni, ci să meargă cu ei. Am citit și am recitit de multe ori partea despre "cel mai prețios elixir al diavolului" pe care papa îl evidențiază cu privire la apatie. M-am gândit mult de câte ori, lăsându-se strânși de acest viciu, se simt singuri, descurajați și orfani. Lipsa unei vieți spirituale a preotului nu slăbește numai capacitatea de cateheză, ci umanitatea sa, te simți incorporal, paralizat, sterile, incapabil și într-un anumit sens trădezi chemarea ta, pentru că, este adevărat, enoriașii tăi vor de la tine un singur lucru, să fii preot în mijlocul lor; este în fond experiența care se formează mergând alături de familiile din parohia ta, ele sunt familiile tale și tu ești preotul lor, călăuza lor spirituală. Recunoștința pe care trebuie s-o trăim și s-o celebrăm în laudă, așa cum a indicat acest document, este aceeași pe care în acest moment o simt față de papa în darul acestei scrisori oferit nouă, este încurajarea de "a nu ceda niciodată" pe drumul obișnuit, sfatul de a avea privirea îndreptată spre Maria. De fiecare dată când merg la Sfânta Casă de la Loreto privesc și meditez mereu acea frază evanghelică spusă și scrisă acolo: fiat mihi, fă din mine cum vrei. Mulțumim Francisc.

A.M.

***

Treisprezece ani de închisoare n-au stins bucuria misiunii

În scrisoare, papa vorbește ca prieten, învățător și părinte. Ca prieten, el se exprimă cu cele mai sincere cuvinte și afirmă că Isus vrea ca discipolii săi să știe că sunt prietenii săi ("nu vă mai numesc servitori... v-am numit prieteni").

Ca învățător le oferă preoților săi un ghid pentru a depăși dificultățile pe care el însuși le-a trăit și relatează experiențele altor persoane pe care le-a întâlnit în viața sa apostolică.

Ca părinte dă întărire preoților care trec prin dificultăți și încercări. El manifestă bucuria sa și îi încurajează pe preoți să desfășoare misiunea lor precum și să prelungească această bucurie până la vârstă înaintată.

Mă întreb cum să răspund la scrisoarea papei. Și iată răspunsul meu personal.

Cred că este o scrisoare adresată mie. Îl iubesc pe papa și îi mulțumesc pentru asta.

Îi cer papei să se roage pentru mine, preot în vârstă de 71 de ani, care printre alte încercări a petrecut treisprezece ani în închisoare, a suferit șapte intervenții la inimă... și acum desfășoară propria misiune evanghelizatoare ca paroh și responsabil al mai multor misiuni, fericit să-și îndeplinească responsabilitatea încredințată lui de Conferința Episcopilor Catolici din Vietnam pentru evanghelizarea țării sale iubite.

Sunt obișnuit să citesc știrile și documentele papei, urmărind îndeaproape pașii pe care-i face pe drumul său apostolic imitându-l pe Isus Cristos și manifestate prin cuvinte, stil de viață și în special bucuria în slujirea sa.

Doresc să-i spun papei: "Vă iubesc, Sfinte Părinte. Ca una dintre multele mărturii, am tradus învățăturile și documentele dumneavoastră importante în limba vietnameză și le-am transmis iubitului meu popor vietnamez. Sfinte Părinte, să ne rugăm unul pentru altul".

De Dominic Ngo Quang Tuyen
preot din Vietnam

***

Un suflu de aer proaspăt

Este foarte frumos a ști că vicarul lui Cristos, papa, ne înțelege, știe să recunoască faptul că în noi preoții, în pofida slăbiciunilor noastre și a limitelor noastre, Dumnezeu face mari lucruri. Chiar dacă purtăm această comoară în vase de lut, știm că El face cu acest lut lucruri mari pentru omenire: El e cel care ne susține, El e cel care stă alături de noi. Chiar dacă există păcate care au provocat mari dureri Bisericii cu abuzurile sexuale comise de unii preoți, această criză este un timp de purificare pentru Mireasa lui Cristos pentru că El o vrea sfântă și neprihănită. Și drumul pe care papa ni-l propune cu convertirea, transparența și sinceritatea va ridica mari roade de sfințenie în preoții din toată lumea. Cuvintele sale ne deschid la speranță, să privim istoria noastră cu ochii lui Dumnezeu, să avem convingerea că Domnul este cel care conduce Biserica sa.

Cu cuvintele sale de recunoștință papa ne arată măreția preoției în micimea ființei umane. Suntem în mâinile Domnului și El e cel care scrie istoria Bisericii, chiar și cu limitele noastre. Dar aceste păcate ale noastre sunt motiv pentru a ne încuraja, pentru a ne ridica și a lua calea sfințeniei, pierdută de atâtea ori pentru că am pus ochii noștri în mondenitatea vieții.

Preoțimea este locul unde suntem chemați să arătăm lumii fața comuniunii și a fraternității și numai din această comuniune putem lua elanul pentru misiune. Papa ne amintește că misiunea divină s-a născut din comuniunea trinitară și că noi preoții suntem chemați să mărturisim această comuniune pornind de la raporturile noastre sacerdotale și de la comuniunea cu episcopul diecezan și cu frații noștri preoți. Astfel putem oferi apoi în misiune lumina Evangheliei, care luminează fiecare persoană. Această misiune este desfășurată de atâtea ori în parohii extinse, foarte populate și sărace din punct de vedere economic, dar cu mari bogății umane pe care lumea occidentală le-a pierdut. Noi preoții ne angajăm, înfruntând și oboseala, pentru a oferi sensibilitatea noastră de păstori atâtor oi care, în America Latină, experimentează crucea și durerea datorită sărăciei, discriminării, excluderii în periferiile fizice și existențiale ale vieții. Apropierea păstorilor noștri ne încurajează să mergem înainte, să nu cedăm în fața dulceței dulcege și să respingem dezolarea care nu va fi niciodată însoțitoare pe calea unui păstor cu inima lui Cristos Bunul Păstor.

Apropierea episcopului, fraternitatea prezbiterală, comuniunea în rugăciunea perseverentă și apropierea de Sfânta Fecioară Maria, Mama noastră, ne va face să oferim speranța cea mai frumoasă pe care Evanghelia vrea s-o ofere lumii.

În parohiile de periferie persoanele au multe motive pentru a avea o viață marcată de apatie, de disperare și de tristețe. Suntem martori ai atâtor credincioși ai noștri loviți de violență, de sărăcie, de excludere socială de diferite genuri, de puținele oportunități pe care le oferă statele marcate de corupție în administrația publică. În mijlocul acestei realități, cu scrisoarea sa papa ne încurajează să nu uităm durerea popoarelor noastre, să avem sensibilitatea inimii pentru a fi aproape de cei care suferă, să arătăm fața Tatălui, să facem să se simtă că în mâna Domnului nimeni nu este exclus, să face să se simtă milostivirea și compasiunea Bisericii. Dar avem nevoie să avem o inimă de păstor de apropiere față de cei care suferă. Cuvintele papei sunt un suflu de aer proaspăt care încurajează inima noastră de păstor.

De Juan Mardoqueo Aj Luis
preot din Dieceza de Suchitepèquez-Retalhuleu, Guatemala

(După L'Osservatore Romano, 21 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1081.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat