Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dependența de Internet și social. Emiliano Lambiase (psihoterapeut): "A preveni și a îngriji cu activități sănătoase și relații autentice în viața reală"

De Giovanna Pasqualin Traversa

Se răspândesc tot mai mult în rândul adulților, adolescenților și copiilor: sunt noile boli digitale, adevărate dependențe de Internet și social. Este din aceste zile știrea despre primul "dispensar" dedicat în Italia: un serviciu de Digital Life Coaching activat la Milano. De dependențe comportamentale se ocupă și Comunitatea terapeutică Sisifo la Tuscania (Viterbo). Între acestea dependența de Internet. Vorbim despre asta cu coordonatorul, psihologul și psihoterapeutul Emiliano Lambiase.

Care sunt principalele dependențe de Internet?

Printre cele mai răspândite este dependența de jocuri online (Internet Gaming Disorders), singura care este recunoscută efectiv ca dependență virtuală. Altele, ca de exemplu jocul de noroc online, sau cybersex-ul, sunt manifestări de tulburări mai ample cum ar fi jocul de noroc patologic - recunoscut fie în DSM 5 (Manual diagnostic statistic al tulburărilor mentale de la American Psychiatric Association), cât și în ICD 11 (International Classification of Diseases de la OMS) sau compulsivitatea sexuală. La asta se adaugă răspândirea exasperantă a dependenței de social network cum ar fi Facebook, Instagram și chinezul Tik Tok, și de instrumente de comunicare virtuală cum ar fi Whatsapp și Telegram, care au funcționalități tot mai noi și captivante menite să-l mențină pe utilizator conectat.

Se poate trasa un portret robot al "victimelor"?

Grație tehnologiei digitale și Internetului, care oferă foarte multe produse, gândite fie pentru bărbați fie pentru femei, dar grație și societății în care granițele sunt tot mai nuanțate între masculin și feminin și între diferitele vârste, este imposibil să se facă un portret robot al victimelor pentru că este vorba de persoane de orice vârstă, gen și condiție economică și socială. Cele care sunt lovite mai cu ușurință sunt cele cu dificultăți emotive și relaționale, care folosesc instrumentul tehnologic pentru a compensa sau a rezolva propriile inconveniente.

În ce măsură sunt victime adulții și copiii?

Nu cred că există date la nivel național. Nu există o instituție care să le adune și să le răspândească; uneori pot fi găsite în vreun articol științific. Altă limită este că orice statistică este produsă pe baza criteriilor stabilite de autor, deci datele obținute nu pot fi confruntate. Numai de puțin timp avem criterii univoce pentru jocul online, dar nu-mi rezultă că există statistici.

Voi ce pacienți tratați?

Avem foarte mulți adolescenți (de la 14/15 ani până la 24), un pic mai puțin adulți. Copii în terapie nu avem pentru că lucrăm direct cu părinții, dându-le indicații psiho-pedagogice pentru a le modifica modul de a educa și de a se relaționa cu copiii. În general avem puțin familii cu copii "dependenți" de internet. Nu pentru că sunt puțini, ci probabil pentru că nu-i aduc, încă nedezvoltând consecințe negative evidente. Vin mai mult părinți îngrijorați, sensibili față de această problemă, cărora le oferim indicații.

De ce crește abuzul de device-uri digitale?

Pentru că tehnologia este tot mai prezentă și tot mai proiectată pentru a fi folosită tot mai mult. Trăim într-o societate tot mai bazată pe "limbajul" tehnologiei centrat pe emoții și nu pe valori, rapid, fragmentat, multitasking. Realitatea în carne și oase este tot mai puțin în măsură să răspundă la această nouă formă de viață și de limbaj și, pentru acest motiv, persoanele folosesc tot mai mult tehnologia pentru a media și a realiza raportul lor cu ei înșiși, cu ceilalți, cu realitatea.

Ce probleme de sănătate psihofizică induc?

Problemele de sănătate fizică sunt legate de un exces de sedentarism (dureri la coloană sau creșterea în greutate), sau cu postura incorectă: durere la cervicală datorită privirii monitorului telefonului, la pulsuri datorită folosirii mouse-ului sau smartphone-ului. Problemele psihologice se referă la competențe precum abilitățile metacognitive, adică acea capacitate de a recunoaște conținuturile propriei minți și ale minții altuia - emoții, gânduri, fantezii, dorințe, senzații fizice -; capacitatea de a le distinge și a le lega între ele și cu realitatea externă; capacitatea de a le gestiona, a le reglementa și când este posibil a le modifica prin acțiune sau raționament. Dar se referă și la capacitățile de atenție și concentrare. Se pot reduce și capacitățile de compasiune, gentilețe, răbdare. În caz de patologii, cresc tulburările preexistente. Cu cât este mai mare folosirea tehnologiei, cu atât este mai dificil de a depăși propriile dificultăți emotive.

Cum este posibilă prevenirea lor? În copii este unica dependență indusă de adulți cu obiceiul de a-i fotografia cu smartphone-urile sau de a-i așeza în fața video-jocurilor...

În copii este greu de vorbit despre dependență: prin natura lor ei sunt profund emotivi, tind să se alipească de orice lucru care le activează emoțiile și nu au nicio abilitate de reglementare emotivă sau de discernământ conștient. Dacă adulții îi abandonează cu un device atrăgător, cu siguranță vor fi capturați. Fiind spuse acestea, prevenția este formată din activități sănătoase și relații autentice în viața reală. Cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai protejați. În afară de asta, cu cât mai târziu folosesc copiii tehnologia, cu atât este mai bine. Așa cum în prima copilărie este importantă relația și jocul cu părinții, crescând devin importante relațiile cu ceilalți, angajarea în activități satisfăcătoare care pun în joc competențele noastre. Un alt lucru fundamental sunt activitățile "contemplative" care cer răbdare, minte calmă și fermă, concentrare. Printre acestea rugăciunea contemplativă, dar mai simplu și lectura, mersul la o expoziție, o plimbare în tăcere în natură. A fi angajați în realizarea de valori și în crearea de legături afective sunt două elemente fundamentale, deoarece sunt unic umane.

Este posibilă îngrijirea lor?

Da. Înainte de toate, așa cum am spus, reluând relații și activități. Apoi este nevoie de granițe clare puse folosirii device-urilor, chiar stabilind ajutoare (de exemplu filtre). Trebuie cerut ajutorul altor persoane. Și când nu este suficient, este nevoie de o terapie structurată. Adulții sunt însoțiți în terapie individuală și, dacă este necesar, și cu ajutorul farmacologic. În unele cazuri, pentru a debloca sau a accelera parcursul terapeutic efectuăm internarea în comunitatea noastră la Tuscania. Fiecare terapie este un parcurs în sine, însă elementele de bază sunt trei: activități care au ca scop controlul comportamentelor problematice; activități de viață sănătoasă; muncă asupra emoțiilor și asupra nevoilor interioare care au favorizat apariția dependenței.

(După agenția SIR, 17 iulie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 746.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat