Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Leonardo, investigatorul fin al umanului
de Cristina Uguccioni

Anul acesta este a 500-a aniversare a morții lui Leonardo da Vinci, petrecută la Amboise, în Franța, la 2 mai 1519. În timp ce în Italia se înmulțesc inițiativele pentru a-l celebra pe geniul vincian, Vatican Insider investighează picturile sale cu subiect religios în această conversație cu Monseniorul Timothy Verdon, profesor de istorie a artei la Stanford University și director al Muzeului Operei din Domul de la Firenze.

- Leonardo, care a creat una dintre cele mai mari icoane ale artei sacre, Ultima Cină, făcută în sufrageria conventului milanez de la "Sfânta Maria a Harurilor" în ultimul deceniu din secolul al XV-lea, era un om de credință?

Această operă minunată ne-ar induce să gândim că ar fi așa. În realitate nimic, în viața sa, nu confirmă această supoziție: dimpotrivă, multe aspecte din biografia sa sugerează că era un artist dedicat cu pasiune artei dar mult mai puțin aspectului religios al subiectelor pictate, spre deosebire de un artist sfânt precum Beato Angelico sau a unui artist păcătos dar profund credincios precum Michelangelo. Ne-am putea întreba cum a reușit să creeze Ultima cină precum și alte picturi care cu mare elocvență vorbesc tuturor celor care cred în Cristos. Ei bine, și vin la punctul central al reflecției mele: Leonardo (care desigur că nu era ateu ca de exemplu Perugino, autor al unor sfinte Fecioare Maria foarte evlavioase) era un om mai puțin interesat de dimensiunea delicat religioasă în timp ce era fascinat în schimb de psihologia umană, de legătura profundă dintre gesturile noastre și gândurile noastre, sentimentele noastre, acelea pe care el le numea mișcările minții: această legătură era, pentru Leonardo, cheia sigură pentru a deschide sensul subiectelor religioase. Când trebuia să înfrunte o temă religioasă se îndrepta fără ezitare spre dimensiunea umană. În Ultima cină armonia, perfecțiunea anatomică a corpurilor organizate în jurul mesei, dar mai ales investigația psihologică a personajelor, a gestualității ca exprimare a reacțiilor psihologice absolut credibile creează o operă care le vorbește celor care cred și exprimă un conținut central al credinței: creștinismul este credința într-un Dumnezeu care s-a făcut om, un Dumnezeu care a voit să împărtășească umanul cu bucuriile sale și durerile sale, inclusiv moartea.

- Așadar, să analizăm Ultima cină în această cheie.

În această operă Leonardo, ca om din secolul al XV-lea și asemenea altor autori florentini, analizează reacțiile discipolilor: însă, în timp ce ceilalți artiști au încercat să interpreteze fiecare apostol ca o monadă, o mică lume de sine stătătoare, Leonardo înțelege că acei doisprezece oameni care au trăit împreună, uniți în credința în Isus, n-ar fi reacționat individual la cuvintele rostite de Învățător în timpul ultimei cine dar, asemenea tuturor ființelor umane, ar fi interacționat imediat între ei, ar fi întrebat unii pe alții ce intenționa să spună Domnul vorbind despre trădare. Deci Leonardo ne arată nu douăsprezece monade, așa cum se văd în Cenacole de autori precum Andrea del Castagno sau Domenico Ghirlandaio, ci patru grupe de trei oameni, două la dreapta și două la stânga figurii izolate și centrale a lui Cristos. Cei trei apostoli din fiecare grup interacționează între ei și gesturile și pozițiile unesc cele două grupuri de la dreapta și de la stânga prezentându-ne o realitate articulată care oglindește realitatea Bisericii, în care, desigur, fiecare are o reacție personală dar - pentru că experiența urmării este împărtășită cu alții - se vorbește, se interacționează, se caută lumină în interpretarea pe care o oferă fratele vecin. Leonardo înțelege toate acestea pe baza analizei naturii umane făcute de el: se poate spune că printr-o întâmplare fericită, ba chiar providențială, acest mare investigator al umanului este în măsură să relateze dramatismul acelui moment într-un mod pe care alți artiști, probabil convențional mai credincioși, n-ar fi putut s-o facă niciodată. Cristos este figura centrală a operei spre care converg gesturile discipolilor și liniile perspectivei sălii: inspirându-se din vechea tradiție religioasă a artei florentine, Leonardo împrumută marea figură medievală a lui Cristos așezat cu brațele deschise în formă de cruce, prezent în Baptisteriul din Firenze, opera cea mai mare din punct de vedere material (înaltă de opt metri) existentă în oraș în acea epocă, și îl transformă în omul solitar în centrul mesei care își deschide brațele acceptând pătimirea care-l așteaptă: cu mâna dreaptă se mișcă spre un pahar de vin în timp ce cu stânga indică o pâine pe masă. Se înțelege că Leonardo ilustrează momentul în care Cristos instituie Euharistia. Primirea pătimirii se transformă în fața ochilor noștri în darul vieții sale oferită în pâine și în vin pe care El îl dă liber. Leonardo nu răspundea la acest dar cu credința, dar îl cunoștea foarte bine pentru că făcea parte din acel secol, din acea societate și a fost educat să înțeleagă sensul acestui mister. Cristos, al cărui cap inclinat este străbătut de o tristețe subtilă, se arată ca om conștient că merge în întâmpinarea morții pe care o acceptă liber, "știind că Tatăl a dat toate în mâinile lui și că a venit de la Dumnezeu și se întorcea la Dumnezeu" (In 13,3), "știind", "acceptând", dar suferind omenește, dând frâu liber emotivității, cum va spune un contemporan al lui Leonardo, Pico della Mirandola. Cristos al lui Leonardo se află exact în fața unui alt Cristos: în sufragerie de la "Sfânta Maria a Harurilor" sunt, de fapt, două fresce mari: una este Cenacolul vincian, cealaltă este o mare Răstignire făcută de un artist milanez, Donato Montorfano, în aceeași ani în care era la muncă Leonardo: deci cele două opere fac parte dintr-un unic program: prima, Cenacolul, relatează Joia Sfântă, Răstignirea relatează Vinerea Sfântă. Leonardo leagă deci brațele care deja se deschid joi seara, când - acceptând pătimirea - Cristos le-a explicat sensul prin semnele pâinii și vinului, cu misterul fidelității îndeplinit în după-amiaza următoare, vineri, când Cristos a deschis brațele sale pe cruce. Pătimirea pentru umanul lui Leonardo, dorința sa inspirată de a percele sensul uman al gesturilor lui Cristos îl face să-i pătrundă figura în mod incomparabil: dacă Dumnezeu s-a făcut om atunci Isus acționa ca om adevărat nu numai ca Dumnezeu. Leonardo ne pune în contact cu Dumnezeul care a voit să împărtășească natura noastră: în acest sens artistul a oferit o contribuție extraordinară modului în care creștinii din Occident de atunci au trăit raportul cu Mântuitorul.

- Ce alte opere îl revelează în mod deosebit pe Leonardo ca fin investigator al umanului?

Mă gândesc la câteva opere mariane de mare interes din punct de vedere religios și psihologic. Prima, păstrată astăzi la Muzeul Louvre din Paris, este o pictură pe care probabil artistul a început-o deja la Firenze înainte de a se muta la Milano în anul 1481, așa-numita Fecioara între stânci: o arată pe Maria așezată în fața unei grote alpine; în fața ei sunt doi copii: Isus, așezat lângă o baltă, în poziția de binecuvântare a micului Ioan Botezătorul îngenuncheat cu mâinile împreunate. Leonardo, care ca bun florentin cunoștea toate istoriile referitoare la Ioan Botezătorul, patron al orașului, arată momentul, relatat în legende, în care, în timpul fugii în Egipt, cei doi copii s-ar fi întâlnit și ar fi vorbit despre viitoarea pătimire a lui Isus. Așadar, pentru Leonardo, Ioan, care ca adult îl va vesti pe Cristos "miel al lui Dumnezeu", deja de copil ar fi intuit moartea Domnului și ar fi vorbit despre asta micului Isus care, binecuvântându-l, ar fi acceptat această profeție. În pictură, Maria are mâna dreaptă pe spinarea lui Ioan: dacă se analizează poziția degetelor Fecioarei se înțelege că ea caută cu gentilețe să-l rețină pe Ioan să se apropie de Isus în timp ce cu mâna cealaltă, stânga, începe un gest protector: de fapt mâna coboară spre căpșorul Fiului, pentru a-l proteja. Însă există o a patra figură în pictură, un înger îngenuncheat în stânga Mariei, care ne privește și, cu mâna sa dreaptă, întrerupe coborârea mâinii Fecioarei, indicându-l pe Ioan. Leonardo ne spune că Maria, ca mamă, ar vrea să evite viitoare moartea sângeroasă a Fiului și încearcă să-l protejeze, dar acest gest de protecție nu se va putea împlini niciodată pentru că intervine un trimis divin. Leonardo în loc să ne arate, cum au făcut mulți alți artiști, o Marie total pasivă, ne spune că această tânără, femeie preacurată, chemată să fie mama lui Dumnezeu, la sfârșit va accepta destinul Fiului și va fi alături de El sub cruce, dar în momentul în care îi este vestită moartea Fiului a opus rezistență în mod instinctiv. Leonardo ilustrează acea minte divizată, acel soi de criză spirituală a Mariei despre care unii autori spirituali ai vremii (suntem pe la 1480) au scris. Această femeie pe de o parte este slujitoarea perfectă a Domnului și va accepta totul, pe de altă parte este o mamă și, ca toate mamele, în mod instinctiv vrea să-și protejeze propriul fiu. Această luptă interioară este vizibilă pe fața tensionată a Mariei: desigur, pe față nu apare acea frică, acea teroare pe care va putea s-o picteze un artist precum Caravaggio, dar nici nu este acea dulceață perfectă și pasivă mai tipică pentru partea a doua a secolului al XV-lea. Leonardo își însușește o întrebare pe care mulți continuă să și-o adreseze: Maria, care a acceptat totul, ce simțea ca mamă? Asta e ceea ce explorează Leonardo.

- La National Gallery din Londra este expusă o altă versiune a Fecioarei între stânci. Ce diferențe sunt față de opera de la Louvre?

Cea prezentă la National Gallery este o versiune succesivă și, dacă dintr-un punct de vedere catehetic este mai explicită, din punct de vedere psihologic este mai puțin intensă. Făcând abstracție de diferențele de tehnică, care multor studioși și astăzi le sugerează că este vorba de o operă de atelier eventual condusă de Leonardo dar material făcută de asistenții săi chiar dacă are retușuri ale maestrului, cel care a pictat versiunea londoneză a voit să explice ideea lui Leonardo punând în mâna micului Ioan Botezătorul crucea tradițională: așadar, în mod clar Ioan Botezătorul profețește pătimirea, deoarece crucea purtată de Ioan, nu numai în arta florentină, indică profeția pe care o va rosti ca adult. Pe planul catehetic este vorba, așa cum spuneam, despre un avantaj dar pe planul psihologic, dramaturgic, acea cruce reduce imaginea, o privează de fascinația operei de la Louvre în care Leonardo îl obligă pe spectator să citească atent pictura făcând-o de neuitat. Din primul moment opera de la Louvre pare s-o arate pe Maria care îi determină pe cei doi copii să se joace între ei: însă când se analizează degetele Fecioarei și raportul dintre Cristos și Ioan ne dăm seama cu un sentiment aproape de stupoare de drama ascunsă și în acel moment citim fața Fecioarei cu o înțelegere diferită. Leonardo a pregătit un itinerar de descoperire în care realitatea profundă a personajelor este dezvăluită treptat în fața spectatorului și, făcând astfel, a creat o experiență complet asemănătoare cu aceea trăită de fiecare ființă umană: de fapt, fiecare dintre noi, în viața zilnică trebuie să facă un efort, să trudească și să reflecteze pentru a descifra și a percepe sensul autentic al gesturilor și al expresiilor persoanelor: înțelegerea mișcărilor sufletului nu este imediată, cere timp și angajare.

- Leonardo se va întoarce asupra figurii Mariei în marele desen pierdut, despre care scrie și Giorgio Vasari.

Desigur: este vorba de mare desen, probabil făcut la Milano, pe care Leonardo l-a luat cu el în 1501, când s-a întors la Firenze, și l-a expus în conventul părinților serviți. Vasari relatează că întregul oraș a mers să vadă această operă care o arată pe Maria, așezată pe genunchii sfintei Ana, în timp ce îl ține în brațe pe micul Isus care încearcă să se elibereze de îmbrățișarea maternă pentru a merge spre un miel. Cunoaștem descrierea detaliată a desenului de la un contemporan al lui Leonardo, carmelitanul Pietro da Noverllara, care era la Firenze agentul ducesei de Ferrara, Isabaella d'Este. În acest desen Maria încearcă să rețină pe Isus în îmbrățișare și apoi acceptă moartea sângeroasă simbolizată de miel. Sfânta Ana are o mână ridicată și cu un deget arată cerul; fratele, într-o scrisoare adresată ducesei d'Este, relatează că a înțeles că sfânta Ana reprezintă Biserica în momentul în care o învață pe fiică faptul că Biserica are nevoie de moartea mântuitoare a lui Isus: sfânta Ana, arătând cerul, afirmă că voința Tatălui este mai importantă decât cea a Mariei. Există o altă versiune a acestui desen, pierdut, păstrată actualmente la National Gallery din Londra care arată aceeași temă; însă există o diferență: în locul mielului este micul Ioan Botezătorul și Isus încearcă să se elibereze din brațele mamei pentru a-l îmbrățișa. Pe fața Mariei se percepe din nou acea luptă interioară dintre instinctul matern și oferirea perfectă pentru voința lui Dumnezeu. După aceste desene urmează după o operă, expusă la Louvre, care o arată pe Maria pe genunchii sfintei Ana și Isus care încearcă să îmbrățișeze mielul: deci Leonardo s-a întors la ideea dezvoltată în desenul care s-a pierdut. Însă sfânta Ana nu arată cerul ci expresia feței sale permite să se înțeleagă că o privește cu compătimire pe fiică intuind lupta sa interioară. Leonardo, în această analiză profundă a sufletului Mariei, dezvoltă o temă importantă a umanului, pentru că fiecare mamă, mai devreme sau mai târziu, trebuie să înfrunte momentul în care propriul fiu se va simți chemat să facă ceva ce va putea reprezenta și un pericol. Leonardo ne face să raționăm cu privire la figura Mariei într-un mod nou și semnificativ pentru maturizarea noastră personală de credință.

- Vasari, în biografia lui Leonardo, scrie că artistul, de acum bătrân, după o lungă boală "și văzându-se aproape de moarte [...] cu multe plânsuri, spovedit și căit, deși nu se putea ține pe picioare, susținându-se în brațele prietenilor și servitorilor săi, s-a îndreptat cu evlavie să se roage la Preasfântul Sacrament în afara patului său".

Acest parcurs interior care-l face pe Leonardo să caute Euharistia este absolut comprehensibil pentru că artistul a trăit cufundat în creștinism. Nu trebuie să uităm forța enormă de gravitate a tradiției din acea epocă: deși Leonardo nu era în mod deosebit religios cunoștea destul de bine Evangheliile și teologia pentru că era un pictor și pictorilor, în acel timp, le era cerută această cunoaștere: așa cum am scris și într-o carte a mea, "Michelangelo teolog", toți artiștii cunoșteau religia creștină mult mai mult decât persoanele obișnuite pentru că cea mai mare parte a comenzilor provenea de la Biserică, ea care nu se mulțumea cu interpretări banale ale faptelor de credință. Provocarea, pentru artiști, era să găsească un mod nou, fascinant și aderent cu Scripturile de a relata credința creștină.

- În ce mod a influențat Leonardo arta din secolele următoare și ce artiști au fost mai mult marcați de operele sale?

Aș distinge două niveluri. Primul, mai puțin important: Leonardo a avut o continuare, un soi de școală la Milano, oraș în care s-a dezvoltat ca artist matur între 1480 și sfârșitul secolului. Există o serie de opere care imită stilul său, care reproduc ideile sale, opere realizate de artiști lombarzi ca Bernardino Luini și Marco D'Oggiono, care au avut faimă mai ales în Lombardia. Apoi este un al doilea nivel, mai greu definibil dar mai important. Leonardo, în 1501 s-a întors la Firenze și, înainte de a merge în Franța, a trăit, probabil a și muncit (deși nu au fost comenzi oficiale), la curtea pontificală a papei Iuliu al II-lea și este legitim să se presupună că a arătat operele sale. Stilul său, ideile sale au circulat și au influențat începutul secolului al XVI-lea: de exemplu, în unele desene Michelangelo arată clar că se inspiră din vestitul desen vincian care s-a pierdut. Și Raffaello, care a mers la Firenze, a creat seria de Sfinte Fecioare Maria florentine într-un anumit fel participând la fermentul prezent în oraș printre artiștii animați de dorința de a răspunde la desenul expus de Leonardo în 1501. Însă, mai ales la Roma, Raffaello a arătat că a înțeles de la Leonardo cum să întinerească stilul din secolul al XV-lea în care a fost educat de perugin. De fapt, la Roma, Raffaello se revelează capabil să folosească un limbaj mult mai monumental, fluid și apropiat pe de o parte de natură, pe de altă parte de idealul naturii, care va deveni stilul sfârșitului renașterii exportat în restul Europei. Se poate spune că maturizarea stilului lui Raffaello trebuie atribuită aproape cu siguranță și unei experiențe directe a lui cu operele lui Leonardo.

(După Vatican Insider, 25 aprilie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 558.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat