Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza a șaptea a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 15 aprilie 2019)

A lupta conform regulilor (GE 159-165)

Lupta spirituală nu este un moment al vieții creștine, ci condiția obișnuită a celui botezat pe pământ. Așa cum Isus după botezul în Iordan a fost condus în pustiu de Duhul pentru a fi ispitit, tot așa și noi în compania sa înfruntăm bătălia bună. În noi retrăiește misterul luptei sale și al victoriei sale. Pustiul este metafora vieții noastre pământești: așa cum în el nu există puncte de sprijin, tot așa este viața noastră aici pe pământ; imediat ce crezi că ai găsit un pic de stabilitate totul se repune în joc; și așa cum în pustiu ne putem orienta numai privind stelele, tot așa creștinul în această viață merge privind cerul, la Cel care șade sus la dreapta Tatălui. Însă pustiul în care suntem ispitiți este și înăuntrul nostru: temeri și înfrângeri își pun cortul fără să ne ceară permisiunea. Inima este locul luptei unde harul se confruntă cu seducțiile. Însă să nu ne descurajăm: lucrurile cele mai minunate în favoarea poporului său Dumnezeu le-a făcut chiar în pustiu. Răbdare: nu suntem singuri; ne așteaptă lucruri mari. Sfântul Ignațiu amintește: cine este dezolat să-și amintească faptul că în curând va fi consolat. Și încercările se termină și Dumnezeu nu permite ca să fim ispitiți peste puterile noastre.

• Lupta și Duhul Sfânt. Înainte de toate este bine de subliniat o legătură importantă. De fapt o falsă idee de pace spirituală a izolat lupta creștină printre "vechituri". Motiv pentru care și astăzi cred că viața lor spirituală merge bine atunci când nu sunt ispitiți sau încercați. În schimb este tocmai contrariul, și Evanghelia ne învață asta: "când se va spune «pace și siguranță», atunci va veni ruinarea". Evangheliștii ne relatează coborârea Duhului asupra lui Isus în formă de porumbel. Apoi tot acest Duh îl duce în pustiul ispitirii. Din asta înțelegem un lucru foarte important: încercarea este parte a pedagogiei Mângâietorului. El dă mărturie inimii noastre - scrie Paul - că suntem fii ai lui Dumnezeu, și tot El ne ia de mână și permite ca credința noastră în faptul că suntem fii să fie încercată în cuptor. Cine îl primește pe Duhul este ispitit, cine este ispitit devine tot mai puternic fiu. Să-l amintim pe Ben Sirah: "Fiule, dacă te prezinți pentru a-l sluji pe Domnul, pregătește-te pentru ispită". Fără ispită este lâncezeală, și în lâncezeală devenim orfani. O frumoasă istorie a Părinților pustiului povestește despre un călugăr bătrân care plângând mărturisea fraților că nu mai este ispitit de mulți ani; plângea și spunea: "dacă nu mai sunt ispitit, oare înseamnă că Dumnezeu a uitat de mine!?". Epicleză și ispită; Rusalii și pustiu. Aceasta este aventura minunată a creștinului.

• Rolul celui rău. Papa Francisc amintește cu hotărâre și în multe ocazii persoana diavolului. El în planul lui Dumnezeu are un rol foarte precis. Nu este un mit sau metafora răului, este persoană, dar nu este liber să facă ceea ce vrea. Există, dar nu este atotputernic așa cum cred mulți. Creatorul - în milostivirea sa - îl dezleagă atât cât îi este suficient pentru a-l lăsa să-și facă treaba: să dezvăluie secretul inimilor, să dezvăluie pe cel care-l iubește pe Dumnezeu numai pentru folosul personal. Fără lucrarea sa - destinată oricum să se termine în parusia - n-ar exista luptă spirituală ci numai nevroză, suferință a eu-lui. Cel rău nu este psihismul deranjat, chiar dacă obișnuiește să se ascundă în spatele tulburărilor noastre mentale. Ce face el mai precis? Ceea ce a făcut cu Isus: să-l inducă să întunece filiația sa, s-o pună în discuție. "Dacă tu ești cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, atunci...". Cel rău ne înșeală în două moduri. Primul: făcându-ne să credem că Tatăl nu se îngrijește de noi. Cel rău - care este gelos - vrea să ne facă să regresăm la rangul de orfani! Al doilea - și mai rău - inducându-ne să-l manipulăm pe Dumnezeu, să-l aservim planurilor noastre: "aruncă-te jos de pe creastă, astfel Dumnezeu va fi constrâns să-i trimită pe îngerii săi ca să te salveze". Cel Preaînalt redus la rangul de majordom al ego-ului meu!

• Corupția spirituală. Tocmai din această ultimă ispită se naște corupția. Papa Francisc amintește asta adesea: coruptul nu este păcătosul, ci acela care se încăpățânează să facă răul știind că este rău. Dar atunci, ne întrebăm, dacă el cunoaște răul său pentru ce continuă să-l comită? Pentru că îl subevaluează: vigilența și conștiința morală sunt stinse. Atunci se folosește credința, Biserica, pentru propriul "sfânt" folos. Corupția ajunge apoi mereu în arătarea cu degetul, în calomnie... la sfârșit se întâmplă că se descoperă păcatele altuia în proporție cu cât se subevaluează păcatele proprii. Cum ne dăm seama dacă noi cădem în corupție? Din cel puțin două semne: nu știm niciodată bine și precis de ce anume să ne acuzăm când (și dacă!) mergem să ne spovedim; vedem că alții - dincolo de vreo favoare - nu se încred în noi și nu ne deschid inima.

• Discernământul. Papa Francisc, ca toată tradiția, indică în discernământ modul privilegiat de a înfrunta lupta bună a credinței. Aș vrea să vă vorbesc despre discernământ prin trei cuvinte: adevăr; viziune; Cuvânt.

Adevăr: discernământul este fiu al adevărului. Scria Tereza de Avila că cunoașterea de sine este pâinea zilnică a omului spiritual. Trebuie cunoscut adevărul credinței pentru că într-o inimă care merge după orice vânt de doctrină nu poate să fie lumină. În afară de asta este necesar să trăim în adevărul despre noi înșine: adevăr de creaturi și de condiție morală. Adică sunt în adevăr atunci când mă recunosc limitat, fragil, incapabil să remediez totul și să "adaug chiar și o singură oră la viața mea". Sunt adevărat - apoi - când îmi iau responsabilitatea răului pe care-l fac fără alibi și fără a învinovăți pe alții. Creștinul poate învăța să spună două cuvințele mici: "sunt slab", "este (și) vina mea". Fără adevărul doctrinal și existențial nu există discernământ.

Viziune: discernământ înseamnă a ieși din vraja prezentului veșnic, din uitarea caracterului nostru de creatură (care ne face să ne simțim veșnici) pentru a ne înălța capul și a vedea că "eliberarea noastră este aproape". Nu putem discerne dacă nu ne punem constant în fața întrebării: "unde mă duce Domnul?", "ce realizează în manieră ascunsă în familia mea, în comunitatea mea, în institutul meu călugăresc?". A avea viziune înseamnă a medita în inimă ziua de astăzi din punctul de vedere al lui Dumnezeu. Viziune înseamnă a demara procese - chiar lungi - fără a ne limita să înregistrăm întâmplarea care vine la rând.

Cuvânt: numai Scriptura constituie subiectul discernământului. În manieră simplă: de fiecare dată când trăiesc o situație ar trebui să știu ce text, episod sau personaj din Biblie poate să fie în măsură s-o interpreteze. Bărbatul și femeia spirituali regăsesc în Scriptură paradigma a ceea ce trăiesc acum și sunt consolați pentru că găsesc acolo un motiv pentru a fi cu pacea în inimă. Pot să fiu obosit în conducerea comunității și atunci mă regăsesc în activitatea lui Moise; pot să fiu înspăimântat în fața unui pericol serios și mă regăsesc ca Ilie în fața reginei Isabela; pot să fiu într-un moment de alegere importantă de făcut și atunci simt prezența Născătoarei de Dumnezeu care spune "da" Celui Preaînalt. Acesta este adevăratul și cel mai mare discernământ. În sfârșit, Cuvântul suprem al discernământului - așa cum învață Paul și papa Francisc - este Cuvântul Crucii: unde se moare se trăiește; unde suntem slabi suntem puternici; unde se pierde se învinge. Voința lui Dumnezeu este eu-l unde ego-ul meu este despuiat, răstignit, simplificat. În lucrurile frumoase care îmbracă însă ego-ul de vanitate - chiar dacă sunt lucruri virtuoase sau religioase - nu există niciodată Duhul! Cel rău travestit în înger de lumină poartă mereu în mână roade otrăvite: falsa evlavie este după colț!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 338.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat