Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Urări și gânduri de Paști 2019

Cristos a înviat!

"Cristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le". Cu această cântare repetată creștinii sărbătoresc zilele Paștelui.

Fie ca sărbătoarea Învierii Domnului să vă aducă binecuvântare, multe haruri și belșug de bucurii. Lumina din Noaptea Sfântă să vă lumineze drumul vieții și să vă înalțe sufletul spre frumusețile lui Dumnezeu.

Sărbători fericite!

Pr. Cornel Cadar

* * *

Redăm mai jos câteva dintre textele dedicate sărbătorii Învierii, publicate în revista "Lumina creștinului" din luna aprilie 2019:

Papa Francisc către tineri: Visează lucruri mari!

Tinerețea fără visuri nu este tinerețe! Visul este temelia pentru viitor, deoarece crezi în el și speri să îl realizezi. Nu este amăgire și nici iluzie! "Dacă vrei să construiești un vapor - spunea Antoine de Saint-Exupéry în Micul prinț -, să nu începi prin a-i trimite pe oameni după lemne, cuie, unelte, sfori și alte materiale. Învață-i întâi dorul după marea îndepărtată, nesfârșită". Papa Francisc, când se adresează tinerilor, este atent tot timpul să trezească în ei această dorință după "marea" nesfârșită. Îi îndeamnă pe tineri să își păstreze privirea spre un orizont larg și să cultive speranța în fiecare acțiune zilnică.

Sâmbătă, 11 august 2018, Sfântul Părinte s-a întâlnit la Roma cu tinerii italieni, ca pregătire pentru Sinodul tinerilor ce avea să se desfășoare în luna octombrie a aceluiași an. În acest context, la momentul de rugăciune, papa Francisc a spus că "un tânăr care nu știe să viseze este un tânăr anesteziat; nu va putea înțelege viața, forța vieții. Visurile te trezesc, te duc încolo, sunt stelele mai luminoase, cele care indică drumul diferit pentru umanitate". Cuvintele papei ne spun că visurile nu trebuie să fie mărunte, aeriene, banale. Ele trebuie să fie legate de ceea ce se poate încerca, realiza și împlini. Astfel, visurile sunt antecamera realității. Un tânăr care nu visează este fără aripi, se târăște cu privirea mereu în pământ și este purtat în stânga și în dreapta de orice "vânt" dezinteresat de soarta lui.

"Visurile mari, pentru a rămâne așa, au nevoie de un izvor inepuizabil de speranță, de un Infinit care suflă înăuntru și le dilată. Visurile mari au nevoie de Dumnezeu pentru a nu deveni miraje sau delir de atotputernicie", a spus papa în același context. Pentru fiecare om, pentru fiecare tânăr, Dumnezeu a pregătit lucruri extraordinare și acestea se pot realiza doar dacă drumul spre împlinirea lor este parcurs cu Dumnezeu.

Într-un alt context, la o întâlnire cu copiii și adolescenții din Dieceza de Brescia (Italia), papa i-a întrebat: "Voi sunteți dispuși să-l ascultați pe Isus și să schimbați ceva din voi înșivă? Dacă sunteți aici, eu cred că este așa, dar nu pot și nu vreau să consider asta ceva sigur. Fiecare dintre voi să reflecteze înlăuntrul său, în propria inimă: Sunt dispus să-mi însușesc visurile lui Isus? Sau îmi este teamă că visurile sale pot să «deranjeze» visurile mele?" Într-adevăr, visurile pot deveni foarte amăgitoare dacă nu sunt trăite împreună cu Dumnezeu, dacă nu se "încarcă" de la sursa divină, și pot deveni adevărate coșmaruri.

Unul dintre darurile pe care le oferă Dumnezeu pentru a alimenta visurile este răbdarea. Dușmanul visurilor este graba, dorința de a obține totul în cât mai scurt timp. Nimic din ceea ce este măreț în viață nu se realizează peste noapte!

"Tu poți visa lucruri mari, dar singur este periculos, pentru că vei putea cădea în delirul atotputerniciei. Însă cu Dumnezeu să nu-ți fie frică: mergi înainte. Visează lucruri mari!", a continuat papa Francisc adresându-se tinerilor prezenți la Roma. A visa lucruri mari înseamnă a ridica privirea dincolo de propria situație și a crede că lucrurile frumoase care împlinesc viața se pot realiza, pot avea loc. A visa lucruri mari înseamnă a fi convins că lucrurile se pot schimba și că fiecare pas pe care eu îl fac în această direcție își are valoarea sa. A visa lucruri mari înseamnă a refuza resemnarea și a acționa cu perseverență, fără renunțare și fără oprire, așa cum a făcut Cristos, care a mers până la capăt pe drumul jertfirii de sine și astfel a făcut să strălucească lumina învierii.

Pr. Felix Roca

*

De la Grădină la... Lumină

Ghetsemani. Întuneric peste această grădină. O adiere rece înfioară întreaga ta ființă dumnezeiască. Lacrimile alunecă silențioase, amestecându-se și diluând stropii de sânge. Te rogi fierbinte, cu tot sufletul și prin fiecare por cererea de îndepărtare a paharului strigă spre cer. Este exact imaginea omului care se află în fața unei mari încercări.

"Moment de cumpănă", obișnuim să spunem. Doar că a ta avea proporțiile unei întregi omeniri. În trupul unui om aveau să fie cuprinse rănile a milenii de generații, iar scopul acestor răni nu era nicicum altul decât cel eliberator, salvator, călăuzitor. Un sacrificiu de iubire divină pe care, în pofida a tot disprețul și desconsiderația pe care urma să le primești, nu ai pregetat a-l face pentru a duce la bun sfârșit misiunea încredințată.

Suferința ta nu a fost doar în ultimele 24 de ore pe care le-ai trăit, ci te-a însoțit pe tot parcursul vieții tale. Fiind Dumnezeu, știai de ce ai venit. Încă de la bun început, de când i-ai chemat pe apostoli, știai chiar și cum aveau să se comporte fiecare: cine este trădătorul, fidelul, necredinciosul, lașul. Așa cum erai pe deplin edificat asupra tuturor acelora pe care urma să-i vindeci, să-i călăuzești, să-i întâlnești. Calvarul tău a fost prezent și retrăit în fiecare clipă a vieții tale. Chiar și când râdeai cu ucenicii. Chiar și când îi învățai pe oameni. Și mai ales atunci când rămâneai, meditativ, în tăcere deplină. Eu? Chiar și numai un spin din coroana ta mi-ar face imposibilă îndeplinirea treburilor zilnice, tulburând tot echilibrul și liniștea mea sufletească! Și mă întreb: Tu cum ai reușit să trăiești, zi de zi, cu toți spinii trădărilor, desconsiderației, batjocoririi, lipsei de sens pe care oamenii urmau să o găsească privind detașat, cu un aer de superioritate, la actul răstignirii tale?...

Ai putut, Doamne! Pentru că imaginea omului care imploră îndepărtarea paharului suferinței este transfigurată în imaginea Dumnezeului care nu își abandonează creatura, așa cum, încă de la căderea ei, i-a rămas pe tot parcursul istoriei alături. Mai departe decât suferința, ai păstrat mereu viu sensul ei, scopul pentru care aveai să pătimești atâtea: fericirea noastră eternă. Asta ți-a dat putere! Ai fi putut alege oricare alt mod, dar ai ales întruparea Infinitului în finit, făcându-ne să ne simțim și mai aproape de tine. Ai coborât între noi și ai experimentat toate trăirile noastre, pentru ca astfel să înțelegem că nu ești un dumnezeu din depărtări, care știe prin atotcunoaștere, ci ești "Dumnezeu-cu-noi", care știe din trăirile lui omenești. Ne-ai lăsat un exemplu în toate: în răbdare, în abandonare în mâinile Tatălui, în perseverență, în rezistența în fața ispitelor, în înțelegere, iertare, în apărarea celor mici, în slujire, iubire, în... tot.

Ce imagine mai puternică decât întunericul Grădinii Ghetsemani care este topit în lumina Învierii? Ce dovadă mai concretă a faptului că suferința nu este scopul ultim al vieții, ci un mijloc prin care ajungem la Lumină? Ultimul cuvânt nu l-a avut agonia din Grădina Măslinilor, ci strălucirea vieții în care erai înveșmântat atunci când te-ai arătat celor veniți la mormânt. Aici este, de fapt, cheia. Ultima grădină în care ai apărut, înviat, este prefigurarea grădinii cerești în care ne vei întâmpina și pe noi, când vom păși în veșnicie.

Învață-mă, Doamne, ca pe tot parcursul vieții mele să merg cu aceeași încredere deplină - pe care ai avut-o tu - de la Grădină la... Lumină!

Ana Moraru

*

În lumina învierii strălucește iubirea

Suferințele lui Cristos dau mărturie inimii că "nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). Acesta este misterul pe care îl contemplăm cu uimire și-l mărturisim cu credință în aceste zile: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Dumnezeu ne iubește, și prin viața, patima, moartea și învierea lui Isus din Nazaret ne-a arătat cât de prețios este sufletul nostru pentru el, cât de prețioasă este întreaga noastră viață: prin crucea și învierea lui Cristos i-a dăruit nemurirea, mântuind-o!

Oricine celebrează în aceste zile iubirea și viața simte că în lumina învierii ele au o nouă strălucire. Cel veșnic viu, Cristos glorificat, aprinde în inima noastră o nouă speranță: iubirea este forța care ne face capabili de orice sacrificiu. Totodată, glorificarea lui Cristos este garanția că sacrificiile făcute din iubire nu se pierd, ci aduc roade bogate în inima fiecărui om (cf. In 12,24-26).

Fericită este ziua în care înțelegem că iubirea este forța care scoate din pământ nu doar splendoarea și parfumul florilor, nu doar bogăția roadelor, ci mai ales este forța care îl smulge pe Cristos morții, îl scoate din mormânt și astfel cimentează în fiecare inimă adevărul: "Tare ca moartea este iubirea... Apele mari nu pot să stingă iubirea, nici râurile s-o spele", nici mormântul să o înăbușe (Ct 8,6-7). Iubirea poate totul: ea învinge răul și ura, teama și moartea.

Inima înflăcărată de acest adevăr se simte totuși tulburată văzând că în misterul pascal, ca și în iubire, se împletesc durerea și frumusețea, moartea și viața, întunericul și lumina, disperarea și speranța, puterea și slăbiciunea. Este atât de multă splendoare în învierea lui Cristos și în a iubi, însă în aceste mistere rămâne mereu un amestec de frumusețe și durere, de grâu și neghină (cf. Mt 13,24-30). Și totuși, noi rămânem înrădăcinați în convingerea că victoria finală aparține frumuseții și vieții.

Astfel, privind la Cristos înviat, la biruința lui asupra răului, ne simțim motivați să iubim în mod autentic, fără măsură, până la moarte. Victoria lui Cristos asupra răului, a urii și a morții ne încurajează să trăim frumos și să iubim necondiționat.

Pr. Laurențiu Dăncuță

*

Lumina lumânării pascale

Este Sâmbăta Sfântă și soarele, pierzându-și din raze, s-a retras de pe scena văzduhului, lăsând lumea în liniștea tenebrelor. Soarele a apus, însă odată cu el a venit răsăritul, răsăritul poporului creștin care se adună să celebreze Paștele. Se adună de pe ulițe și străzi și, în biserica brăzdată de umbrele nopții, se formează rumoare de suflete în așteptare. Întuneric... Nici luminile candelabrelor nu scânteiază. Întuneric și tăcere. În acest peisaj răsare o lumină plăpândă, o flacără a unei lumânări, o flacără ce străpunge timidă bezna. O lumină și un glas, un glas care în tăcerea mulțimii răsună: Lumina lui Cristos! Acesta este Paștele - o lumină ce străpunge întunericul din sufletele noastre; iar dacă vom face liniște acolo, înăuntrul nostru, vom auzi și glasul care ne spune cine este această lumină: Cristos cel înviat.

Pare firav anunțul unei victorii atât de mari. Marile victorii sunt anunțate de obicei cu salve de tun și cu fanfare impresionante, însă cea mai mare victorie, cea a lui Cristos împotriva morții, se ascunde în spatele unei lumini și a unei voci. De ce? Din două motive: ea ține cont de destinatarul veștii și de roadele pe care le poartă cu sine. Marea veste este adresată omului, însă nu urechilor sale, ci inimii. Victoria lui Cristos asupra morții, spre deosebire de celelalte mari victorii din istoria omenirii, nu aduce cu sine o pace politică, ci una a inimii. Amintiți-vă de Ilie care l-a întâlnit pe Dumnezeu într-un sunet de liniște adâncă (cf. 1Rg 19,12)!

Pe de altă parte, Cristos nu a venit să aducă pe pământ un mare spectacol de artificii, ci a venit să aducă foc și vrea ca acest foc să se aprindă, nu să ardă izolat (cf. Lc 12,49). De aceea, deși flacăra lumânării pascale pare fragilă, supusă voii celei mai mici adieri care ar putea-o stinge, ea rămâne aprinsă pentru că se împarte, pentru că aprinde lumânările tuturor celor din biserică. Și ceea ce abia străpungea întunericul luminează acum o întreagă biserică. La fel și învierea lui Cristos. Pare una singură, ascunsă de întunericul acelei morți minunate a Paștelui, însă Cristos a aprins și în noi învierea sa, căci, "dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el" (2Tim 2,11).

Dar răspândirea focului învierii nu se referă doar la o răspândire printre oameni. Cristos vrea ca focul său să cuprindă toate ramurile vieții noastre. Dacă limităm focul, pe care învierea sa îl aprinde în noi, la ceea ce se întâmplă în biserică, atunci această flacără rămâne slabă, în pericol să se stingă. Trebuie să lăsăm ca această flacără pascală să aprindă fiecare ramură din viața noastră, și astfel să trăim luminați de ea și dincolo de ușile bisericii.

Ciprian Fechetă

*

Spre înviere

Când s-a întors făptura-n tină
Și cerul s-a simțit pustiu,
De-atunci s-a hotărât să vină
Ca s-o salveze Cel ce-i viu.
 
Și-a pregătit intrarea-n scenă
Prin ne-ncetate întâlniri,
Plusând cu viața sa eternă,
Spre-a mult promisei nemuriri.
 
Cu dăinuirea-n descendență
A insistat spre-a fi dorit;
De la Abram, cu-a sa prezență,
A plămădit... și-a plămădit...
 
Iar marea binecuvântare
S-a conturat spre-un chip sublim
De mesianică-ntrupare,
În om, de personaj divin.
 
S-a întrecut pe sine cerul
Și-a dovedit că-i contopit
Cu ce cuprinde-n el misterul
De a muri spre-a fi iubit.
 
Cristos e nemurirea noastră,
Cristos cel mort spre-a învia,
Iar lovitura sa măiastră
Se va manifesta cândva...
 
Și va fi moartea nimicită...
Și trupul refăcut ca nou...
Iar învierea mult dorită
Va fi în act, nu doar ecou...

Pr. Cristian Chinez


 

lecturi: 1104.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat