Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Miercurea Cenușii - 2019

Intra totus, mane solus, exi alius (Sfântul Ignațiu de Loyola).

Astăzi, cu ziua de Miercurea Cenușii, zi numită și poarta Postului Mare, creștinii romano-catolici intră în timpul Postului Paștelui, un timp de 40 de zile de pregătire pentru întâmpinarea solemnității Învierii Domului nostru Isus Cristos, dar mai ales un timp de muncă sufletească, un timp de "exerciții spirituale", un timp în care suntem chemați ca, prin post, rugăciune și fapte de milostenie, cum ne cere pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 6,1-6.16-18), să mutăm accentul de pe întărirea trupului pe întărirea sufletului; un timp de patruzeci de zile prin care simbolizăm dăruirea întregii noastre vieții lui Dumnezeu, căci în Biblie cifra 40 însemnă vârsta și viața unei generații (cf. Num 32,13; Ps 95,10).

Parafrazându-l pe sfântul Ignațiu de Loyla (1491-1556), în exercițiile sale spirituale, spunem și noi în prima zi a Postului Mare: "Intra totus, mane solus, exi alius" (Intră cu totul, rămâi singur și ieși altul), adică să intrăm cu toată ființa noastră pătată în rănile lui Cristos care, liturgic și tainic, în timpul Postului Mare pătimește și moare pentru mântuirea noastră; apoi să rămânem acolo liniștiți și singuri cu el, pentru ca la Paști să ieșim împreună cu el, ca dintr-un mormânt, alți oameni purificați și înviați sufletește. De aceea, Domnul ne zice în prima lectură de astăzi: "Întoarceți-vă la mine din toată inima voastră, cu post, cu plâns și cu jale! Sfâșiați-vă inimile, nu hainele" (Il 2,12-13). Iar noi să răspundem cu David cel căit: "Ai milă de noi, Doamne, căci am păcătuit" (Ps 51,3)!

Așa cum știm din pregătirea noastră creștină, mântuirea sufletului este o lucrare divino-umană, în care Dumnezeu își are partea lui, iar omul își are partea lui. Dumnezeu și-a făcut partea lui, căci "Atât de mult a iubit lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). Apoi, "Dumnezeu și-a revărsat iubirea în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit" (Rom 5,5). Dar este necesară și partea noastră în această lucrare, căci așa cum spune sfântul Augustin (354-430): "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". De aceea, însuși Domnul ne spune: "Ți s-a arătat, omule, ce este bine, și ce alta cere Domnul de la tine decât să faci dreptate, să iubești mila și să umbli smerit cu Dumnezeul tău" (Mih 6,8). "Vă îndemn deci, fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu; acesta este cultul vostru spiritual. Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut și ce este desăvârșit" (Rom 12,1-2)! După ce Dumnezeu și-a făcut partea lui la crucea Calvarului, trebuie să ne facem și noi partea noastră. În acest sens, așa cum sportivii fac exerciții fizice atât pentru întărirea, sănătatea și vigoarea trupului, cât și pentru o coroană care se vestejește (cf. 1Cor 9,24-27); exact la fel noi "atleții lui Cristos" trebuie facem acum "exerciții spirituale" atât pentru întărirea, sănătatea și vigoarea sufletului, cât și pentru o coroană nepieritoare, îmbrăcându-ne cu armura lui Dumnezeu ca să putem ține piept împotriva uneltirilor diavolului. căci așa cum ne spune sfântul Paul, "noi nu avem de dus o luptă împotriva sângelui și trupului, ci împotriva conducătorilor, împotriva autorităților, împotriva puterilor acestei lumi a întunericului, împotriva duhurilor răului care sunt în înălțimi" (Ef 6,11-13). De aceea, în acest timp de har și de mântuirea al Postului Mare: "luăm armura lui Dumnezeu ca să ne putem împotrivi diavolului care mugește ca un leu și ca să rămânem în picioare; ne încingem cu adevărul; ne îmbrăcăm cu platoșa dreptății; luăm ca încălțăminte râvna pentru vestirea evangheliei păcii; ținem scutul credinței pentru a putea stinge săgețile aprinse ale diavolului; luăm coiful mântuirii și sabia duhului care este cuvântul lui Dumnezeu; facem rugăciuni și cereri în Duh în orice timp; suntem vigilenți și statornici în rugăciune pentru toți sfinții și pentru ca să putem deschide gura, ca să vestim cu îndrăzneală cuvântul și misterul Evangheliei" (cf. Ef 6,13-19).

Ziua de astăzi se numește "Miercurea Cenușii". Știm că cenușa este ceea ce rămâne în urma unei arderi. Chiar omul în urma trecerii sale prin "focul lumii de păcat" rămâne un pumn de cenușă. În mod intenționat, cenușa pe care o primim pe frunte în Miercurea Cenușii este obținută din primele ramuri înflorite ale primăverii, ramuri cu care l-am întâmpinat pe Isus de Florii când a intrat în Ierusalim pentru a-și împlini pătimirea sa mântuitoare care l-a dus până la moartea pe cruce. Asta înseamnă că toți oamenii, de la copil la bătrân, de la preotul din templu până la omul din casă, cum spune profetul Ioel (cf.Il 2,12-18), dar și întreg universul au trebuință de mântuirea lui Isus de la cruce, căci focul păcatului a pârjolit totul chiar de la începutul creației (cf. Rom 8,19-23) și chiar de la zămislirea noastră (cf. Ps 51,5). În acest sens, a primi cenușa pe cap înseamnă a ne umili în fața lui Dumnezeu și a recunoaște că în urma păcatului lui Adam am ajuns cu toții praf și cenușă (cf. Gen 3,19; Iov 30,19) și că toți avem nevoie de mântuirea lui Dumnezeu, care dă harul celor căiți și umili (umil de la "humus" = pământ). Căci, iată ce ne spune Biblia: "Dumnezeu se împotrivește celor mândri, însă celor umiliți le dă har! Așadar, umiliți-vă sub mâna puternică a lui Dumnezeu pentru ca el să vă înalțe la timpul potrivit" (1Pt 5,5-6)!

Căci "Domnul iubește cu gelozie țara lui și îi este milă de poporul său" (Il 2,18).

Ne umilim și primim cenușa ca recunoaștere a păcătoșeniei și a nevoii de mântuire din păcate, dar și ca un semn de apartenență la grupul de aleși de care Dumnezeu se îndură și le dă har. Căci așa cum pentru evrei sângele de pe tocurile ferestrelor și ușilor de la case a fost un semn de mântuire (cf. Ex 12,13), tot astfel acum cenușa umilinței de pe frunțile creștinilor este un semn care atrage îndurarea și mântuirea divină. Apoi încă un amănunt deloc de neglijat este și faptul că, pe cel umilit nu-l poate atinge și nici nu-l poate înfrânge diavolul cel mândru care nu se poate pleca. De aceea și Isus s-a smerit pe sine până a lua chip de rob și până a muri pe lemnul de ocară al crucii (cf. Fil 2,6-12). În acest sens este și o legendă grecească care vorbește de un personaj pe care nu-l putea învinge nimeni cât timp era lipit de pământ.

Pe cel umilit Dumnezeu îl ajută, îl înalță și îi dă înapoi mult mai mult decât a pierdut prin păcat sau prin nedreptate. Iată câteva exemple din Biblie în care niște oameni impunându-și cenușa și recunoscându-se păcătoși înaintea lui Dumnezeu, au fost salvați și chiar au devenit eroi: Madorheu, unchiul reginei Estera, și evreii din Persia s-au îmbrăcat cu sac și și-a pus cenușă pe cap când a auzit de decretul de exterminare împotriva lor dat de regelui Artaxerxe (485-464 î.C.), la acuzele mincinoase ale edomitului Haman și au fost salvați și înălțați (cf. Est 4,1-3; 10,3). Când Iov cel acuzat pe nedrept de diavol și de prietenii săi, s-a îmbrăcat în sac și și-a presărat cenușă în cap, a fost vindecat și a primit îndoit ceea ce avusese mai înainte (cf. Iov 42,6.12). Când profetul Daniel, îmbrăcat în sac și cenușă, i-a cerut lui Dumnezeu să-l salveze pe Israel din robie, a fost ascultat (cf. Dan 9,3). Când ninivitenii au cerut iertare acoperiți cu sac și cenușă, au primit-o (cf. Iona 3,6). Când evreii din Betulia și Iudita au cerut izbăvire de la Dumnezeu în sac și cenușă, au primit-o odată cu înălțarea (cf. Idt 4,11; 4,15; 9,1). Când Macabeii, se pregăteau pentru luptă, biruiau pentru că se rugau în sac și cenușă (cf. 1Mac 3,47; 4,39). De aceea, profetul Ieremia, ne cheamă la pocăință zicând: "Încinge-te cu sac și-ți presară cenușă pe cap" (Ier 6,26). Iar Isus îi cheamă pe cei neconvertiți la pocăință cu sac și cenușă ca să primească izbăvirea" (cf. Mt 11,21; Lc 10,13). Repet, cenușa este un semn de recunoaștere a celor umili cărora Dumnezeu le dă har și înălțare. Este ca semnul "thau" de pe frunțile locuitorilor Ierusalimului, după care vor fi recunoscuți cei care suspină după mântuire (cf. Ez 9,4). Este ca pecetea numelui lui Cristos cel smerit de pe frunțile celor aleși care vor vedea veșnic fața lui Dumnezeu (cf. Ap 22,4).

Timpul Postului Mare nu este numai un timp de pocăințe și de exerciții spirituale, dar este și un timp pentru pregătirea catecumenilor în vederea Botezului și un timp optim de reînnoire a Botezului deja primit, când suntem chemați să trecem de la cenușa păcatului și a morții la viața ivită izvorul baptismal și din mormântul gol al lui Isus. Apoi, primind cenușa în Miercurea Cenușii ne angajăm de a muri față de păcat și egoism ca să putem trăi pentru Dumnezeu (cf. Rom 6,11) și astfel să ajungem la viața deplină a Celui Înviat, la Paști. De Miercurea Cenușii ne amintim că suntem oameni muritori și pierduți, iar la Paști ne amintim că suntem înviați împreună cu Isus. De Miercurea cenușii ne amintim că trebuie să ne convertim și să credem în Evanghelie (cf. Mc 1,15), iar la Paști ne amintim că devenind mădulare ale Trupului lui Cristos prin Botez, vom învia și vom trăi împreună cu el (cf. 1Cor 6,14-15).

Vorbeam puțin mai sus despre "mântuire" ca fiind o lucrare divino-umană, unde Dumnezeu își are partea lui, iar omul își are partea lui. Partea lui Dumnezeu știm că a fost planul strategic prin care Isus ne-a spălat de păcate la cruce și a anulat zapisul condamnării noastre (cf. Col 2,14), iar Duhul Sfânt a ocupat templul ființei noastre și a rămas cu noi ca un apărător până la răpirea noastră în raiul redeschis (cf. In 14,16; 2Tim 1,14). Iar partea noastră de lucrare este lupta ca în noi să trăiască Cristos (cf. Gal 2,20) și ca diavolul să nu mai ocupe inima noastră așa cum vrea (cf. Mt 12,45). Prima strategie și secretul biruinței în lupta cu diavolul mândru care nu se poate pleca, este smerenia în fața lui Dumnezeu și ascultarea totală față de el. Însuși Isus a folosit această strategie și a biruit chiar suferind și murind, așa cum și noi vom birui chiar suferind și murind, ascultând de el (cf. Fil 2,6-9).

Evanghelia de astăzi ne mai vorbește și despre alte surse de putere și har: pomana, rugăciunea și postul. Așa cum mare putere are rugăciunea fierbinte a celui neprihănit (cf. Iac 5,16), la fel de mare putere au și postul și pomana, care împlinite cu dragoste acoperă multe păcate (cf. 1Pt 4,8). Satan știe de puterea lor de a ne atrage mântuirea lui Dumnezeu, de aceea ori ne abate de la ele, ori ne fură rodul lor veșnic, amăgindu-ne să căutăm lauda de la oameni. Pomana, rugăciunea și postul sunt niște secrete personale dintre noi și Dumnezeu și trebuie împlinite numai pentru ochii lui, altfel se pierd.

Ca la developarea fotografiilor unde lumina strică și filmul și hârtia fotografică, tot astfel ochii străini strică și pierd pomana, rugăciunea și postul.

Diavolul ne amăgește să ne mândrim cu aceste fapte, așa cum o vulpe dintr-o fabulă a poetului, dramaturgului și prozatorului francez, Jean de La Fontaine (1621-1695), perfid a lăudat glasul unui corb și i-a cerut să-i cânte pentru a-i fura cașul din coc și credul corbul l-a scăpat. La fel și pe noi ne amăgește diavolul ca să ne lăudăm cu faptele noastre ca să ne fure rodul lor. Biblia ne spune că: pomana laudă și împrumută pe Dumnezeu care răsplătește (cf. Sir 35,4; Prov 19,17); rugăciunea aduce vindecare și mântuire de la Dumnezeu (cf. Iac 5,15); iar zilele de post vor aduce zile de veselie și de bucurie a mântuirii (cf. Zah 8,19). Toate aceste binefaceri ale pomenii, rugăciunii și postului, le pierdem la diavol atunci când le împlinim ca să fim văzuți de oameni. Ca să folosim o imagine biblică, ele sunt ca niște secrete al puterii divine date nouă, cum a fost și semnul secret al puterii divine din "părul lui Samson". Când secretul a fost descoperit, Samson și-a pierdut orice putere (cf. Jud 16,17-21). Și noi pierdem eficacitatea acestor fapte puternice la Dumnezeu, când le împlinim ca să fim văzuți și lăudați de oameni.

Isus însuși, mergând pe linia profeților și drepților din Vechiul Testament care au obținut tot binele dorit prin pomană, rugăciune și post, spre mântuirea și învățătura noastră, așa cum găsim scris în Biblie, s-a folosit și el cu succes de forța lor tainică la Tatăl ceresc (cf. In 13,29; Lc 6,12; Mt 4,2). Apoi apostolii și creștinii buni din toate timpurile s-au folosit și ei de forța pomenii, rugăciunii și postului în lupta lor: contra diavolului, contra a mentalității greșite a lumii și contra patimilor din ei; dar și pentru curajul predicării Evangheliei și a martiriului (cf. Fap 3,1-10; 7,59; 12,3; 13,1-5; 14,23). De aceea, Isus insistă astăzi asupra importanței acestor lucrări spirituale, dar și pe secretul lor. Mulți dintre fariseii care doreau să atragă atenția oamenilor asupra lor, când împlineau aceste fapte puternice, alegeau locurile cele mai aglomerate și astfel pierdeau puterea. Puteau să fie puternici ca Samson, dar orbiți și slabi învârteau la râșnița diavolului. Despre ei și despre toți cei care fac ca ei, Isus, repetă astăzi de trei ori: "Adevăr vă spun, și-au primit răsplata" (Mt 6,2.5.16). Ce trist și ce nechibzuință! De aceea și versetul de la Evanghelie ne spune: "Astăzi nu vă împietriți inimile, dar ascultați glasul Domnului" (Ps 95,8)!

Noi, preoții, vă spunem astăzi cu sfântul Paul: "Fraților, noi suntem împuterniciți ai lui Cristos ca și ai lui Dumnezeu care vă îndeamnă prin noi. Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu! Pe cel care nu a cunoscut păcatul el l-a făcut păcat de dragul nostru, pentru ca noi să cunoaștem justificarea lui Dumnezeu în el. Deoarece noi colaborăm cu el, vă mai îndemnăm să nu primiți harul lui Dumnezeu în zadar, căci el spune: La momentul potrivit te-am ascultat și în ziua mântuirii te-am ajutat. Iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 5,20-6,2). Mulțumim, Doamne! Amin.

Vă urăm tuturor un Post Pascal binecuvântat și plin de roadele mântuirii!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2019

Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2019 (26 februarie)

Itinerar spiritual în timpul Postului Mare pentru tineri: Îmbrățișați de Cristos (versiune online și ca aplicație)

Itinerar spiritual pentru Postul Mare adresat tinerilor


 

lecturi: 2944.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat