Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Abu Dhabi, un pas dincolo de Regensburg

De Gianni Valente

Conciliul al II-lea din Vatican a spus că Biserica onorează și privește cu stimă pe musulmanii care "caută să se supună din tot sufletul hotărârilor lui Dumnezeu", și "așteaptă ziua judecății, în care Dumnezeu îi va răsplăti pe toți oamenii înviați". Conform unei tradiții păstrate de musulmanii damaschini, Isus va apare chiar pe un minaret al marii moschei din Damasc în ziua întoarcerii sale, când va veni pentru a-l învinge pe Antihrist, pentru a proclama sfârșitul timpurilor și a despărți pe cei buni de cei răi. Între timp, mai înainte de acel moment, Biserica de Roma continuă să recalibreze periodic propria atitudine, în fața mulțimii care se roagă care-l venerează pe Dumnezeu conform Coranului. Continuă să facă asta în deceniile marcate de apariția islamului politic, și după lunga perioadă însângerată de pervertirea jihadistă. Face asta pentru că - așa cum repeta iezuitul Paolo Dall'Oglio, înainte de a fi răpit - a intuit că "islamul nu este un fenomen temporar, nici efemer", și rămânerea sa în istorie are de-a face cu Timpurile din Urmă și cu promisiunea de mântuire adresată de Dumnezeu fiecărui om.

Declarația de la Abu Dhabi despre Fraternitatea Umană, co-semnată de papa Francisc și de marele imam de Al-Azhar, marchează o tentativă importantă - că ne place sau nu - pentru a reînnoda drumuri de împărtășire și proximitate între cei botezați și membrii lui Umma a lui Muhammad, în concretețea contextelor istorice, în folosul întregii familii umane. Par conștienți de acest lucru chiar cei doi co-semnatari, dacă ne uităm la grija cu care atât episcopul de Roma cât și șeicul Ahmed Al-Tayyeb invită să se studieze documentul în școli, în universități și în cercurile "decidenților" politici.

Dincolo de Regensburg

În documentul semnat de papa și de marele imam se citește, printre altele, că Dumnezeu "a creat toate ființele umane egale în drepturi, în obligații și în demnitate"; le-a dăruit libertatea, "creându-i liberi", și pentru aceasta "fiecare se bucură de libertatea de crez, de gândire, de exprimare și de acțiune"; se recunoaște că printre principalele cauze de criză din timpul prezent este "o conștiință umană anesteziată și îndepărtarea de valorile religioase, precum și predominarea individualismului și a filozofiilor materialiste care-l divinizează pe om", și că tocmai aceste context favorizează căderea multora în "vârtejul extremismului ateu și agnostic, sau în integralismul religios, în extremism și în fundamentalismul orb". Se dorește "trezirea simțului religios" de reanimat "în inimile noilor generații", și tocmai această trezire este percepută ca zăgaz pentru a face față "radicalismului și extremismului orb în toate formele și manifestările sale".

Se afirmă că religiile ca atare "nu incită niciodată la război și nu solicită sentimente de ură, ostilitate, extremism", și se cheamă în cauză pentru aceste aberații "folosirea politică a religiilor" precum și "interpretările grupurilor de oameni de religie" care au abuzat de sentimentul religios pentru a-i determina pe oameni "să facă ceea ce nu are nimic de-a face cu adevărul religiei". Se repetă că "Dumnezeu, Atotputernicul, nu are nevoie să fie apărat de nimeni și nu vrea ca numele Său să fie folosit pentru a-i teroriza pe oameni", și se denunță "interpretările greșite ale textelor religioase" împreună cu "politicile de foame, de sărăcie, de nedreptate, de asuprire".

Cu această serie de afirmații clare și concrete documentul semnat de Succesorul lui Petru și de exponentul maxim al principalului centru teologic sunnit depășesc complicația de echivocuri, resentimente, capcane ideologice care au chinuit perioada care a urmat după vestitul discurs al papei Ratzinger la Regensburg, în septembrie 2006, care conținea un citat cult care a fost simțit de sectoare islamice ca ofensator față de Coran. Pe atunci, discursul papei-teolog a devenit ostatic ușor al instigatorilor de "cultural wars", amatori de tastatură ai confruntării aspre cu islamul, care sprijinind reacțiile mânioase ale ambientelor islamice l-au transformat într-un soi de manifest teoretic al ciocnirii de civilizații, sau măcar într-un pretext pentru a repropune tezele lor despre natura intrinsec violentă a credinței coranice și despre incompatibilitatea sa cu principiile moderne ale libertății religioase, cu tutelarea drepturilor umane și cu modelele societăților pluraliste.

Însuși Benedict al XVI-lea a încercat în toate modurile să clarifice faptul că lectio magistralis din Regensburg - așa cum a explicat în 30Giorni cardinalul secretar de stat Tarcisio Bertone - avea ca focus specific raportul dintre credință și rațiune și dintre religie și violență, "și nu aprofundarea problemei dialogului cu celelalte religii și cu islamul în mod deosebit".

Papa bavarez a vorbit și la o întâlnire convocată cu ambasadorii din țările cu majoritate islamică, pentru a repeta că el considera o "necesitate vitală" dialogul și colaborarea dintre creștini și musulmani, în folosul "întregii omeniri", pentru "a construi împreună lumea de pace și de fraternitate dorită cu ardoare de toți oamenii de bunăvoință".

Pe urma acelei perioade furtunoase, în octombrie 2007, a venit și în Vatican scrisoarea trimisă celor mai mari lideri creștini de 138 de personalități islamice eminente, interpelate de sensul autentic al discursului ratzingerian de la Regensburg, care propuneau să se găsească un "teren comun" pentru dialogul și colaborarea dintre creștini și musulmani, pornind de la trăsăturile împărtășite ale iubirii față de unicul Dumnezeu și față de aproapele. Confruntarea căutată de reprezentanții musulmani s-a dezvoltat în întâlnirile succesive ale așa-numitului "forum islamo-creștin". Și astăzi, eliberați de asediul ideologic al "războinicilor culturali", aceiași germeni de întâlnire și colaborare cultivați după furtuna de la Regensburg s-au întâlnit în declarația de la Abu Dhabi. Scrisă împreună cu papa de reprezentantul maxim al celui mai autoritar centru teologic sunnit, pentru a atesta că "credința îl face pe credincios să vadă în celălalt un frate care trebuie susținut și iubit".

Noile frontiere ale "gândirii critice"

Polemica occidentalistă față de islam are diferite gradații. Alături de teoreticienii naturii intrinsec violente a credinței coranice, există și versiunile soft care reproșează islamului incompatibilitatea afirmată cu modernitatea tolerantă, plurală, care respectă drepturile individuale.

Papa Francisc n-a luat niciodată postura "marelui preceptor" al islamului, chemat să favorizeze adaptarea sa la modernitatea multiculturală și multireligioasă. Papa și colaboratorii săi n-au avut niciodată nici măcar intenția de a fi considerați ca aceia care "dau lecții" islamului. Episcopul de Roma știe bine că nu intră în competențele sale aceea de a se erija ca "maieuticul" reformei "iluministe" mult dorite a culturii islamice. Și probabil tocmai pentru aceasta documentul de la Abu Dhabi se prezintă ca o hartă împărtășită fără rezerve și rezistențe și din partea islamică privitor la modul de a merge împreună și de a trăi credința în Dumnezeu în situația actuală a lumii. În același timp, fără a anunța noi cruciade și noi războaie sfinte, în documentul semnat cu marele imam se reafirmă și comuniunea substanțială de intenții în păzirea legii naturale. Așa cu s-a întâmplat deja în anii Nouăzeci, în timpurile lui Ioan Paul al II-lea, când Sfântul Scaun și țările islamice au făcut front comun împotriva politicilor avortiste la conferințele ONU de la Cairo (1994) și de la Pechin (1995).

În textul semnat împreună, papa Francisc și imamul Al-Tayyeb repetă că nedreptatea și distribuirea inegală a resurselor naturale "au generat, și continuă să facă asta, cantități enorme de bolnavi, de nevoiași și de morți, provocând crize letale"; că familia este "esențială" ca nucleu fundamental al societății și al omenirii, "pentru a aduce pe lume copii, a-i crește, a-i educa, a le da lor o morală solidă"; că viața este un dar al Creatorului "pe care nimeni nu are dreptul s-o elimine, s-o amenințe sau s-o manipuleze după propria plăcere", și trebuie să fie păzită "de la începutul său până la moartea sa naturală", contrastând și "avortul și eutanasia și politicile care susțin toate acestea". Astfel, fără a se teme să se expună acuzelor de obscurantism, papa și imamul experimentează redescoperirea fraternității fiilor lui Dumnezeu și ca rezervă de gândire critică față de noile ideologii individualiste și liberale care inundă timpul globalizării.

(După Vatican Insider, 8 februarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 576.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat