Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Panama
cu ocazia celei de-a XXXIV-a Zi Mondială A Tineretului

(23-28 ianuarie 2019)

Liturgia penitențială cu tinerii privați de libertate

Centro de Cumplimiento de Menores Las Garzas de Pacora, vineri, 25 ianuarie 2019

"Acesta îi primește pe păcătoși și mănâncă cu ei" (Lc 15,2), tocmai am ascultat în Evanghelie. Este ceea ce murmurau unii farisei, cărturari, învățători ai legii, destul de scandalizați, destul de deranjați de modul în care Isus se comporta.

Cu această expresie încercau să-l descalifice, să-l discrediteze în fața tuturor, însă n-au făcut decât să evidențieze una dintre atitudinile cele mai comune, mai distinctive, mai frumoase ale lui Isus: "Acesta îi primește pe păcătoși și mănâncă cu ei". Și toți suntem păcătoși, toți, și pentru aceasta Isus ne primește cu afect, pe noi toți care suntem aici; și dacă vreunul nu se simte păcătos, între noi toți care suntem aici, să știe că Isus nu-l va primi, va pierde ceea ce este mai bun.

Lui Isus nu-i este frică să se apropie de cei care, din mii de motive, purtau povara urii sociale, ca în cazul vameșilor - ne amintim că vameșii se îmbogățeau furând chiar de la popor; ei trezeau multă, multă indignare -, sau purtau ura socială pentru că au făcut unele greșeli în viața lor, erori și greșeli, vreun păcat, și astfel îi numeau păcătoși. Isus face asta pentru că știe că în cer se face mai mult sărbătoare pentru unul singur dintre cei care greșesc, dintre păcătoșii convertiți, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care continuă bine (cf. Lc 15,7).

Și în timp ce aceste persoane se limitau să murmure sau să se mânie, pentru că Isus se întâlnea cu persoanele marcate de vreo greșeală socială, de vreun păcat, și închideau ușile convertirii, ale dialogului cu Isus, Isus se apropie și se compromite, Isus pune în joc reputația sa și invită mereu să privim un orizont capabil să reînnoiască viața, să reînnoiască istoria. Toți, toți avem un orizont. Toți. Cineva poate să spună: "Eu nu-l am". Deschide fereastra și-l vei găsi. Deschide fereastra inimii tale, deschide fereastra iubirii care este Isus și-l vei găsi. Toți avem un orizont. Sunt două priviri foarte diferite care se contrapun: cea a lui Isus și cea a acestor învățători ai legii. O privire sterilă și nerodnică - aceea a murmurării și a bârfei, care întotdeauna vorbește rău despre alții și se simte drept -, și o alta - care este aceea a Domnului - care cheamă la transformare și la convertire, la o viață nouă, așa cum ai spus tu puțin mai înainte [adresându-se unui tânăr care a făcut mărturia].

Privirea murmurării și a bârfei

Și acest lucru nu este valabil numai pentru acele timpuri, este valabil și pentru astăzi! Mulți nu suportă și nu iubesc această alegere a lui Isus, ba chiar, mai întâi cu jumătate de glas și la sfârșit strigând manifestă dezacordul lor încercând să discrediteze acest comportament al lui Isus și al tuturor celor care sunt cu El. Nu acceptă, refuză această alegere de a fi aproape și de a oferi noi oportunități. Acești oameni condamnă o dată pentru totdeauna, discreditează o dată pentru totdeauna și uită că în ochii lui Dumnezeu ei înșiși sunt discreditați și au nevoie de duioșie, au nevoie de iubire și de înțelegere, dar nu vor să accepte. Nu o acceptă. Cu viața oamenilor pare mai ușor să se dea titluri și etichete care congelează și stigmatizează nu numai trecutul ci și prezentul și viitorul persoanelor. Punem etichete persoanelor: acesta este așa, acela a făcut asta și de acum există și trebuie să poarte asta pentru restul zilelor sale. Așa sunt acești oameni care murmură, bârfitorii, sunt așa. Etichete care, la sfârșit, nu fac altceva decât să dezbine: aici cei buni, acolo cei răi; aici cei drepți, acolo cei păcătoși. Și acest lucru Isus nu-l acceptă. Aceasta este cultura adjectivului: ne place mult "să adjectivăm" oamenii, ne place mult. "Tu, cum te numești?" - "Mă numesc bun" - "Nu, acesta este un adjectiv. Cum te numești?". A merge la numele persoanei: cine ești, ce faci, ce vise ai, ce simte inima ta... Bârfitorilor nu le pasă de asta; caută imediat o etichetă pentru a-i elimina. Cultura adjectivului care discreditează persoana. Gândiți-vă, pentru a nu cădea în această [atitudine] care cu atâta ușurință ne este oferită în societate.

Această atitudine poluează totul pentru că ridică un zid invizibil care ne face să credem că marginalizând, despărțind și izolând se vor rezolva în mod magic toate problemele. Și când o societate sau o comunitate își permite asta, și nu face altceva decât să bâlbâie, să bârfească și să murmure, intră într-un cerc vicios de dezbinări, reproșuri și condamnări. Este interesant: aceste persoane care nu-l acceptă pe Isus și ceea ce ne învață Isus, sunt persoane care se ceartă mereu între ele, se condamnă reciproc, între aceia care se numesc drepți. Și în afară de asta este o atitudine de marginalizare și de excludere, de opoziție care ne face să spunem în mod iresponsabil precum Caiafa: "Este mai bine pentru voi ca să moară un singur om pentru popor și să nu piară întregul neam" (In 11,50). Mai bine să fie păziți toți acolo, să nu vină să deranjeze, noi vrem să trăim în pace. Este dur acest lucru, și asta a trebuit să înfrunte Isus, și asta înfruntăm și noi astăzi. În mod normal firul se rupe în punctul mai subțire: cel al săracilor și al celor lipsiți de apărare. Și sunt aceia care suferă mai mult datorită acestor condamnări sociale, care nu permit să se ridice.

Cât de rău face să vedem o societate care își concentrează energiile sale mai degrabă în murmurare și în mâniere decât în angajare, angajare pentru a crea și oportunitate și transformare!

Privirea convertirii: cealaltă privire

În schimb, toată Evanghelia este marcată de această altă privire care se naște nici mai mult nici mai puțin decât din inima lui Dumnezeu. Dumnezeu nu te abandonează niciodată. Dumnezeu nu abandonează pe nimeni. Dumnezeu îți spune: "Vino". Dumnezeu te așteaptă și te îmbrățișează, și dacă nu știi drumul vine ca să te caute, așa cum a făcut păstorul cu oile. În schimb, cealaltă privire refuză. Domnul vrea să facă sărbătoare când îi vede pe fiii săi care se întorc acasă (cf. Lc 15,11-32). Așa a mărturisit Isus manifestând până la extrem iubirea milostivă a Tatălui. Avem un Tată. Ai spus-o tu: mi-a plăcut această mărturisire a ta: avem un Tată. Eu am un Tată care mă iubește. Este un lucru frumos. O iubire, aceea a lui Isus, care nu are timp pentru a murmura, ci încearcă să rupă cercul criticii inutile și indiferente, neutre și aseptice. "Îți mulțumesc, Doamne - spunea acel învățător al legii -, pentru că nu sunt ca acela". Nu sunt ca acela. Aceștia care cred că au sufletul purificat de zece ori într-o iluzie de viață aseptică ce nu folosește la nimic. Odată am auzit un țăran care spunea un lucru care m-a uimit: "Apa cea mai curată care este? Da, apa distilată - spunea el -. Dumneavoastră știți, părinte, că atunci când o beau nu are niciun gust". Așa este viața celor care critică și bârfesc și se despart de alții: se simt atât de curați, atât de aseptici care nu au niciun gust, sunt incapabili să invite pe cineva, trăiesc îngrijindu-se de ei înșiși, pentru a-și face chirurgia estetică în suflet și nu pentru a întinde mâna spre alții și a-i ajuta să crească. Care este ceea ce face Isus, care acceptă complexitatea vieții și a oricărei situații; iubirea lui Isus, iubirea lui Dumnezeu, iubirea lui Dumnezeu Tatăl - așa cum ai spus tu - este o iubire care inaugurează o dinamică aptă să inventeze drumuri, să ofere oportunități de integrare și transformare, oportunități de vindecare, de iertare, de mântuire. Și mâncând cu vameși și păcătoși, Isus rupe logica ce desparte, ce exclude, ce izolează, ce împarte fals între "buni și răi". Și nu face asta prin decret sau numai cu intenții bune, nici cu voluntarisme sau sentimentalism. Cum face asta Isus? Creând legături, legături capabile să permită noi procese; pariind și sărbătorind la fiecare pas posibil. Pentru aceasta Isus, când Matei se convertește - veți găsi asta în Evanghelie - nu-i spune: "Bine, de acord, felicitări, vino cu mine". Nu, îi spune: "Să mergem să sărbătorim acasă la tine", și îi invită pe toți prietenii săi, care erau, ca Matei, condamnați de societate, să facă sărbătoare. Bârfa, cel care dezbină, nu știe să facă sărbătoare pentru că are inima amară.

A crea legături, a face sărbătoare, este ceea ce face Isus. Și în acest mod se dezice de o altă murmurare care nu este ușor de descoperit și care "perforează visele" pentru că repetă cu o șoaptă continuă: "Nu vei reuși, nu vei reuși". De câte ori voi ați auzit asta: "Nu vei reuși". Atenție, atenție: asta este ca molia care te mănâncă dinăuntru. Când tu auzi "nu vei reuși", dă-ți o palmă: "da, voi reuși și îți voi demonstra asta". Este murmurarea interioară, bârfa interioară, care apare în cel care, plângând propriul păcat, și conștient de propria greșeală, nu crede că se poate schimba. Și asta se întâmplă atunci când suntem convinși intim că acela care s-a născut "vameș" trebuie să moară "vameș"; și acest lucru nu este adevărat. Evanghelia ne spune tot contrariul. Unsprezece dintre cei doisprezece apostoli erau păcătoși gravi, pentru că au comis cel mai rău dintre păcate: l-au abandonat pe Învățătorul lor, alți l-au renegat, alții au fugit. Au trădat, apostolii, și Isus a mers să-i caute pe fiecare în parte, și sunt cei care au schimbat lumea. Nimănui nu i s-a întâmplat să spună: "nu vei reuși", pentru că văzând iubirea lui Isus după trădare, [spune el]: "Voi reuși, pentru că Tu îmi vei da forța". Atenție la molia lui "nu vei reuși"! Este nevoie de multă atenție.

Prieteni, fiecare dintre noi este mult mai mult decât "etichetele" pe care i le pun; este mult mai mult decât adjectivele pe care vor să ni le dea, este mult mai mult decât condamnarea pe care ne-au impus-o. Astfel ne învață Isus și ne cheamă să credem. Privirea lui Isus ne provoacă să cerem și să căutăm ajutor pentru a căuta căile depășirii. Uneori murmurarea pare să învingă, dar să nu credeți în ea, să n-o ascultați. Căutați și ascultați glasurile care ne determină să privim înainte și nu acelea care vă trag în jos. Ascultați glasurile care vă deschid fereastra și vă fac să vedeți orizontul. "Dar este departe!" - "Da, dar vei reuși". Privește-l bine și vei reuși! De fiecare dată când vine molia cu acel "nu vei reuși", răspundeți-i dinăuntru: "Voi reuși" și priviți orizontul.

Bucuria și speranța creștinului - a noastră a tuturor, și a papei - se naște din faptul de a fi experimentat uneori această privire a lui Dumnezeu care ne spune: "tu faci parte din familia ta și nu te pot abandona intemperiilor". Asta e ceea Dumnezeu spune fiecăruia dintre noi, pentru că Dumnezeu este Tată - ai spus tu. "Tu ești parte din familia mea și nu te voi abandona intemperiilor, nu te voi lăsa la pământ pe drum, nu, nu pot să te pierd pe drum" - ne spune Dumnezeu, fiecăruia dintre noi, cu nume și prenume - "eu sunt aici cu tine". Aici? Da, aici. Asta înseamnă a fi simțit, așa cum ai împărtășit tu, Luis, că în acele momente în care părea că totul s-a terminat ceva ți-a spus: nu!, nu s-a terminat totul, pentru că ai un scop mare care-ți permite să înțelegi că Dumnezeu Tatăl era și este cu noi toți și ne dăruiește persoane cu care să mergem și să ne ajutăm să ajungem la noi ținte.

Și astfel Isus transformă murmurarea în sărbătoare și ne spune: "Bucură-te cu mine! (cf. Lc 15,6), să mergem ca să sărbătorim". În parabola fiului risipitor mi-a plăcut odată când am găsit o traducere care spunea că tatăl, când l-a văzut pe fiul care se întorcea acasă, a spus: "Să mergem ca să sărbătorim" și acolo a început sărbătoarea. Și o traducere spune: "Și acolo a început dansul". Bucuria, bucuria cu care suntem primiți de Dumnezeu cu îmbrățișarea Tatălui. "A început dansul".

Fraților, voi faceți parte din familie, voi aveți mult de împărtășit. Ajutați-ne să știm care este modul cel mai bun pentru a trăi și a însoți procesul de transformare de care, ca familie, toți avem nevoie. Toți!

O societate se îmbolnăvește atunci când nu este capabilă să facă sărbătoare pentru transformarea fiilor săi; o comunitate se îmbolnăvește atunci când trăiește murmurarea care strivește și condamnă, fără sensibilitate, bârfirea. O societate este rodnică atunci când știe să genereze dinamici capabile să includă și să integreze, să ia asupra sa și să lupte pentru a crea oportunități și alternative care să dea noi posibilități fiilor săi, atunci când se angajează să creeze viitor cu comunitate, educație și muncă. Această comunitate este sănătoasă. Și chiar dacă poate experimenta neputința de a nu știm cum, nu capitulează și reîncearcă din nou. Și toți trebuie să ne ajutăm pentru a învăța, în comunitate, să găsim aceste drumuri, să încercăm, să reîncercăm iarăși. Este un pact pe care trebuie să avem curajul să-l facem: voi, tineri, tinere, responsabili ai pazei și autoritățile de la Centru și de la Minister, toți, și familiile voastre, precum și lucrătorii pastorali. Toți, luptați, luptați - dar nu între voi, vă rog! -, pentru ce anume?, pentru a căuta și a găsi drumuri de inserare și de transformare. Și asta Domnul binecuvântează. Asta Domnul susține și asta Domnul însoțește.

Peste puțin timp vom continua cu celebrarea penitențială, în care toți vom putea experimenta privirea Domnului, care nu vede un adjectiv, niciodată: vede un nume, privește ochii, privește inima. Nu vede o etichetă nici o condamnare, ci vede niște fii. Privire a lui Dumnezeu care dezminte descalificările și ne dă forța de a crea acele pacte necesare pentru a ne ajuta toți să dezmințim murmurările, acele pacte fraterne care permit vieții noastre să fie mereu o invitație la bucuria mântuirii, la bucuria de a avea un orizont în față, la bucuria sărbătorii fiului. Să mergem pe acest drum. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 565.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat