Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Octava Mondială de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor - 2019

"Dreptatea, numai dreptatea să o cauți" (Dt 16,20)

În fiecare an creștinii din întreaga lume se unesc în rugăciune pentru unitatea Bisericii, voită și poruncită de Cristos: "Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Anul acesta tema pentru rugăciune și meditație este: "Dreptatea și numai dreptatea să o cauți" (Dt 16,20). Această temă a fost aleasă și propusă ca temă de meditație și de rugăciune, de comunitatea creștină din Indonezia, o comunitate care suferă mult din cauza nedreptății și a corupției, o comunitate creștină dintr-o țară 86% musulmană.

Ne alăturăm și noi rugăciunilor lor și smeriți îi cerem lui Dumnezeu ca să ne scape pe toți de flagelul corupției, lăcomiei și a nedreptăților, vicii ridicate la rang de lege în multe țări de unii politicieni corupți, dintre care unii sunt și creștini, dar numai cu numele, căci cu inima lor sunt departe de Dumnezeu (cf. Is 29,13). Mulți dintre politicienii care au devenit lacomi și corupți și-au atras de partea lor oameni necinstiți îmbogățiți peste noapte, apoi și-au atras de partea lor chiar și pe unii lideri religioși care și-au trădat vocația, și astfel toți împreună, pentru un câștig trecător, dar și pentru o pedeapsă veșnică, în loc de iubire promovează ura, în loc de armonie promovează prigoana, în loc de unire promovează dezbinarea și în loc de dreptate promovează nedreptatea. "Cei care sunt considerați conducători domină și cei mari dintre ei își fac simțită puterea asupra lor. Dar între voi să nu fie așa! Dimpotrivă, cine vrea să devină mare între voi să fie robul vostru și cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor! Pentru că nici Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,42-45).

În urma păcatului, lumea noastră este dominată de marele înșelător, satana, diavolul. Isus Cristos a venit aducând vești bune, vești că el: a venit să strice lucrările diavolului (cf. 1In 3,6) și că a venit să instaureze împărăția lui Dumnezeu (cf. Lc 9,11), adică: împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii. Isus este "acel om de neam mare care s-a dus într-o țară depărtată, ca să primească împărăția, și apoi să se întoarcă" spre a ne-o împărtăși și nouă (cf. Lc 19,12). De aceea, Isus ne-a învățat să ne rugăm: "vie împărăția ta; facă-se voia ta, precum în cer și pe pământ" (Mt 6,10). De aceea, sfântul Paul ne-a învățat: "Să o rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești, și să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate și evlavie, așteptând fericita noastră nădejde și arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu și Mântuitor Isus Cristos" (Tit 2,11-13).

Dumnezeu a pus binecuvântările și răsplățile sale la dispoziția celor care îl slujesc de bună voie și cu credință vie (cf. Iac 2,17-23). Dumnezeu s-a așteptat ca primii oameni, Adam și Eva, să aibă încredere în el și să răspundă cu supunere la ceea ce le-a poruncit. Șarpele a prezentat-o pe Eva cu o alternativă la planul divin, convingând-o că apropierea de el este o cale mai bună decât calea lui Dumnezeu. Diavolul a convins-o pe Eva că Dumnezeu i-a ascuns o informație importantă, aceea că poate deveni ca Dumnezeu mâncând din pomul oprit (cf. Gen 3,1-6 ). Eva l-a convins apoi pe Adam să i se alăture în rebeliunea ei contra lui Dumnezeu prin luarea din pomul cunoașterii răului și binelui. Și în loc să devină ca Dumnezeu, s-au văzut goi ca satana de care au ascultat (cf. Gen 3,7). Și de atunci până astăzi au venit peste întreaga omenire toate relele și necazurile inventate de răutatea satanei, căci am ajuns să suferim și din cauza corupției, prigoanei și nedreptății.

Una dintre frumoasele metafore ale Sfintei Scripturi referitoare la Cristos, este cea de "stâncă" (cf. Dt 32,4; Is 26,4; 1Cor 10,4). Prin această metaforă, Isus spune fiecărui credincios, ca el a fost constituit "stâncă mântuitoare" pentru orice păcătos dornic de convertire; stâncă pentru cel care vrea sa-și zidească viața în siguranță; ajutor care nu ne lipsește niciodată în nevoi; mângâiere în timp de necaz; ușurare în suferință; pace în timp de neliniște; odihnă în timp de oboseală; curaj în timp de temeri; tărie când este ispită; bucurie când este iertare; cetate de scăpare în orice necaz; port de mântuire veșnică pentru credincioși etc. De aceea să nu părăsim niciodată această "stâncă" (cf. Dt 32,18).

Se spune că pe un munte înalt trăia un bătrân ce avea misiunea de a păzi un tezaur ascuns în acel munte. Într-o zi, la poalele muntelui a apărut o ceată de tâlhari, care, cu lovituri de ciocan și târnăcop, încercau din răsputeri să sape în munte și să fure comoara. Văzându-i, bătrânul le-a vorbit astfel: "Zadarnic faceți aceasta! Au mai încercat mulți înaintea voastră să ia această comoară și nu au reușit. Iar acum, uneltele lor ruginite zac împreună cu osemintele lor la poalele acestui munte, chiar sub picioarele voastre". Însă ei nu l-au ascultat și, insultându-l pe bătrân, au continuat să lovească mai departe. Deodată, o stâncă s-a desprins din acel munte și, rostogolindu-se cu putere, s-a prăbușit peste tâlhari, punând capăt încercării lor de a intra în posesia comorii.

Iată în imaginea stâncii și a comorii o imagine a Bisericii cu toate valorile sale spirituale. Bătrânul este imaginea sfântului Petru și a succesorilor săi, iar tâlharii sunt dușmanii Biserici care luptă împotriva ei de veacuri. Biserica a avut și are de suportat numeroase persecuții și suferințe. Dar unită în Cristos și întărită de el și apoi unită în jurul capului ei vizibil, va face întotdeauna față acestor încercări, adeverind de peste două mii de ani că "porțile iadului nu o pot birui" (Mt 16,18)

Astăzi corupția, intrată în lume din invidia diavolului, infectează politica, comerțul, justiția și chiar religia în fruntea căreia au fost propulsați de adepții lui satan oameni fără Dumnezeu, generând urmări grele pentru oamenii cinstiți și corecți. Din păcate, cei care ar trebui să promoveze justiția și să-l ocrotească pe cel slab, fac tocmai contrariul. De aceea, diferența dintre bogați și săraci a crescut, chiar în țări bogate, astfel că multe persoane trăiesc în sărăcie materială și spirituală. Toate acestea ar lăsa să pară că Biserica începe să cadă sub loviturile oamenilor lui satan, totuși de peste două mii de ani ea dăinuie pentru că este zidită pe stânca, piatra din capul unghiului, Cristos.

Numai ascultând rugăciunea și porunca lui Isus pentru unitatea ucenicilor săi (cf. In 17,21) îl vom putea învinge pe diavol și vom putea reface unitatea sfâșiată și vom putea trăi iarăși uniți în diversitatea darurilor. Numai Isus, care a distrus vechiul "zid despărțitor" (Ef 2,14), poate surpa și zidul ridicat de satana între creștini. Numai uniți în Cristos vom fi capabili să luptăm împotriva nedreptăților și să ne punem în slujba omenirii suferinde. În acest context unitatea nu este ceva opțional, cum cred și o tratează unii lideri amăgiți de "dezbinătorul din iad", căci unitatea este o poruncă și o chemare sfântă. Apoi nu putem fi credibili în fața lumii suferinde și care așteaptă un sprijin divin dacă trăim separați. De aceea, Isus s-a rugat Tatălui ceresc, în Duhul Sfânt: "Ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21).

Isus îi spusese lui Ioan care refuza să-l boteze: "Lasă acum, căci așa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea. Atunci el l-a lăsat" (Mt 3,15). Pentru că omul nu a știut să facă decât rău, se cuvine de acum să-l lăsăm pe Dumnezeu să lucreze prin Cristos și să împlinească întreaga dreptate. "Pentru că, necunoscând dreptatea lui Dumnezeu și căutând să-și impună propria lor dreptate, oamenii nu s-au supus dreptății lui Dumnezeu (cf. Rom 10,3). Poate suntem curioși să aflăm ce însemna dreptatea pentru Isus. Pentru Isus dreptatea a însemnat, renunțarea la dreptatea lui. "Isus, fiind din fire Dumnezeu, nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost aflat ca un om. S-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, și încă până la moartea pe cruce. Pentru aceasta, și Dumnezeu l-a înălțat" (Fil 2,6-9). La fel nici noi nu trebuie să ținem morțiș la dreptatea noastră, ci să mergem în întâmpinarea fraților noștri și să le oferim gratuit împăcarea și să refacem astfel unitatea.

Cunoaștem bine relația dintre cei doi ochii ai noștri: clipesc împreună. se mișcă împreună, plâng împreuna, se bucură împreună, văd lucruri împreună și se odihnesc împreună. Unitatea creștinilor trebuie sa fie la fel. Ochii se închid independent unul de celălalt doar atunci când creierul decide așa. Tot așa și unitatea nu se arată între noi creștinii doar când noi decidem să nu se arate. Primii creștini nu făceau asta, ei erau o inimă și un suflet în dragoste.

Dumnezeu Tatăl a rostit porunca "căutării dreptății" (Dt 16,20) în contextul chemării bărbaților la cele trei mari sărbători: Sărbătoarea Azimelor, Sărbătoarea Săptămânilor și la Sărbătoarea Corturilor, care toate se terminau cu o masă frățească, o anticipare a mesei "Ospățului veșnic din paradis (cf. Is 25,6-10) dar și o anticipare a mesei ecumenice (cf. Fap 6,1-2). "Să pui judecători și scribi înăuntrul porților tale în orice loc pe care ți-l dă Domnul Dumnezeul tău, după triburile tale, ca să judece poporul cu o judecată dreaptă! Să nu viciezi, să nu fii părtinitor, să nu primești daruri, căci darul orbește ochii înțelepților și pervertește cuvintele drepților! Dreptatea, numai dreptatea să o cauți, ca să trăiești și să iei în stăpânire țara pe care ți-o dă Domnul Dumnezeul tău"! Toate aceste "Sărbători" și-au atins împlinirea în Isus Cristos, cum în Cristos își va atinge plinătatea și "Ospățul ecumenic" și "Ospățul veșnic din paradis", la care vor intra numai cei care aici pe pământ "au căutat dreptatea și numai dreptatea" (Dt 16,20).

Creștinii, ca popor al alianței stabilite de Isus, știu că bucuriile ospățului ceresc vor fi date celor cărora le este foame și sete dreptate, și care adesea sunt persecutați pentru dreptate, "căci a lor este împărăția cerurilor" (Mt 5,6.10). Biserica lui Cristos este chemată să fie o anticipare a acestei împărății. Insă, "Nu există ecumenism adevărat fără convertire" (cf. Conciliul Vatican II, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, 7). Saul din Tars nu a intrat în comuniune cu întreaga Biserică decât prin convertire și tot prin convertirea a ajuns "Apostol al neamurilor" și "Sfânt al Bisericii". Toți trebuie să ne convertim de la dreptatea noastră, la dreptatea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 421.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat