Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 2-a de peste an - Anul C - 2019

"Cum se căsătorește un tânăr cu o fecioară, tot așa se va căsători cu tine cel care te-a zidit" (Is 62,5).

Spuneam în solemnitatea Epifaniei Domnului că acea celebrare era compusă din trei momente distincte: arătarea lui Isus ca mântuitor al păgânilor, prin vizita magilor; arătarea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu și ca mântuitor al întregului univers afectat de păcat, de către Tatăl ceresc și de către Duhul Sfânt, la Botezul Domnului în apele Iordanului; și astăzi arătarea lui Isus ca Mire ceresc pentru toți păcătoșii care se convertesc și vin la el ca o mireasă curată, la nunta din Cana Galileii, când apa de curățire devine vin pentru nuntă.

În Evanghelia după sfântul Luca, întoarcerea fiului risipitor este întâmpinată cu muzică, dansuri și haine de nuntă (cf. Lc 15,22-24). Aici întoarcere fiului risipitor simbolizează convertirea iudeilor și a popoarelor păgâne. Psalmistul vorbește despre Isus ca despre un mire care iese din camera sa nupțială (cf. Ps 19,6). Cuvântul a coborât pe pământ, adunând Biserica dintre popoarele păgâne. Prin întrupare, el s-a unit cu natura omenească și i-a dat un contract de căsătorie și o zestre. Un contract, când Dumnezeu s-a unit cu omul; o zestre, când Isus s-a jertfit pentru mântuirea omului. Prin contract înțelegem mântuirea prezentă iar prin zestre, viața veșnică.

Revenind la Isus ca "mire" spunem că unul dintre multele titluri sub care este prezentat Isus în Biblie este și acesta. În Noul Testament, Isus este numit deseori "mire" (cf. Mt 9,15; 25,1-13; In 3,29). Noi, oamenii, numim "mire" pe bărbatul logodit cu o tânără, pe bărbatul plin de o dragoste față de mireasa sa. Acest titlu dat lui Isus exprimă dragostea sa veșnică față de mireasa lui, Biserica.

La început, Dumnezeu și-a ales mireasa dintre fii lui Abraham și a separat-o dintre națiuni (cf. Is 43,20-21; Lev 20,24). Dar această mireasă l-a părăsit pe Domnul, a devenit infidelă și a practicat idolatria, comparabilă cu desfrânarea și adulterul (cf. Os 1,2; 2,2). Dar în viitor, Domnul îi va vorbi la inimă acestei mirese, ea se va converti și Domnul se va logodi pentru totdeauna cu ea (cf. Os 2,14-23).

În Vechiul Testament, Ierusalimul păcătos și neconvertit fusese abandonat și în această stare el a fost comparat de profetul Isaia: cu o femeie sterilă și întristată și cu o femeie văduva și fără copii (cf. Is 54,1-17). Dar în momentul convertirii sale, această "femeie" se va numi: "mireasă", "măritată", "căutată", "cetate locuită", iar Domnul se va numi Mirele ei care se bucură din nou de ea (cf. Is 62,4-5).

Dacă în psalmul 95 convertiții Vechiului Testament se îndemnau între ei, "să cântăm, să ne închinăm, să ne plecăm genunchiul"; acum în psalmul 96 întreg pământul și chiar natura întreagă sunt chemați cu aceleași cuvinte: "cântați, binecuvântați, închinați-vă înaintea Domnului" (Ps 96,1-2.9). Convertiții lui Israel sunt un preludiu la convertirea popoarelor păgâne când acestea își vor lepăda idolii și îi vor da Domnului gloria și puterea (cf. Ap 1,5). Acest psalm 96, cântat de noi astăzi, a fost compus și intonat cu prilejul întoarcerii chivotului alianței în locul de unde fusese furat, imagine a întoarcerii lui Israel, dar și al popoarelor păgâne la Dumnezeu (cf. 1Cr 16.23-30).

După ce vechiul popor ales a fost lepădat pentru un timp, timp în care Cristos, mirele și împăratul său, a fost răstignit și a înviat la Ierusalim, a apărut o altă "mireasă", Biserica, formată din iudei și păgâni convertiți. Pe aceasta Isus o numește "Biserica mea" (Mt 16,18) și pe aceasta Isus a ales-o înainte de întemeierea lumii (cf. Ef 1,4; In 6,37; 17,24; 18,9).

Sfânta Ecaterina de Siena (1347-1380), o îndrăgostită de Mirele Cristos, spunea în scrisorile sale: "O abis și înălțime inestimabilă cât de mult iubești tu această mireasă a omenirii. Tu ai smuls-o din mâinile diavolului și te-ai logodit cu ea! I-ai dat sângele tău drept arvună în euharistie și pe urmă la cruce ai oferit prețul întreg. O inestimabilă iubire tu ai alergat ca un orb nebun de iubire spre rușinea crucii, luând asupra ta goliciunea și sentința rostită asupra miresei tale. Orbul și nebunul de iubire nu văd nimic decât pe mireasa iubită; astfel și tu ca un orb și nebun de iubire nu ne-ai văzut decât pe noi și te-ai dus mai bine la moarte decât să ne pierzi. Și nu te-a îndepărtat de noi nici ignoranța noastră, nici nerecunoștința noastră și nici egocentrismul nostru (cf. Epistolar 221-225).

Mireasa lui Isus nu a fost aleasă pentru că a fost frumoasă și nici pentru că a avut calități excepționale. Multe locuri din epistole ne arată, din contră: ceea ce era nebun, ceea ce era slab, ceea ce era ordinar și disprețuit în lume, Dumnezeu a ales, pentru ca nimeni să nu se laude înaintea lui (cf. 1Cor 1,26-29). Cei aleși erau fără putere, erau păcătoși, dușmanii lui Dumnezeu, aparțineau unei generații strâmbe și pervertite, erau neascultători, rătăciți, ba chiar morți spiritual în păcatele și în greșelile lor (cf. Rom 5,6-10; Fil 2,15; Tit 3,3; Ef 2,1). Dar Dumnezeu a ales în Cristos pe cei care aparțin acum Bisericii, Mireasa sa (cf. Ef 1,4 ). Aceasta este de o mare însemnătate. Isus, care a devenit mirele lor, a făcut prin lucrarea sa de la crucea și de la învierea sa, o schimbare minunată în ei (cf. Fil 2,5-8).

Pentru Isus, Biserica a fost ca și "comoara ascunsă în ogor", pentru care de bucurie a mers și a vândut tot ce avea, a schimbat locul slavei cu locul celor mai adânci batjocuri și a cumpărat ogorul. S-a asemănat negustorului care caută perle frumoase. Pentru el, Biserica, care urma să ia naștere pe baza lucrării sale de la cruce, era "o perlă de mare valoare"; pentru ea a vândut tot ce avea, viața sa, pentru a o cumpăra (cf. Mt 13,44-46 ). "Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine însuși pentru ea" (cf. Ef 5,25 ). "Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască ce era pierdut" (Lc 19,10 ). "Isus a venit ca oile sale să aibă viață, și să o aibă din belșug" (In 10,10). Deci, "Dacă cineva este în Cristos, este o făptură nouă; cele vechi s-au dus; iată, toate s-au făcut noi" (2Cor 5,17).

Faustus de Riez (+ 495), episcop francez, în predica 5, spune: Prin activitatea lui Isus în Galileea, apa se schimbă în vin, adică legea dispare și harul îi ia locul; umbra se îndepărtează și adevărul se face prezent; cele trupești conduc la cele spirituale; vechea respectare a Legii face loc noii alianțe. Așa cum spune Apostolul: Cele vechi au trecut, iată, au devenit noi (cf. 2Cor 5,17). Așa cum apa conținută în vase nu pierde nimic din ceea ce era, dar începe să fie ceea ce nu era, la fel Legea nu dispare, ci ajunge la desăvârșire prin venirea lui Cristos (cf. Mt 5,17). Așadar, când vinul începe să lipsească, este procurat un alt vin; vinul vechii alianțe era bun, însă cel al noii alianțe este și mai bun. Vechea alianță, cea pe care o respectau iudeii, se termina la literă. Noua alianță, cea care ne privește pe noi, restituie gustul vieții dându-ne harul. Porunca Legii vechi spunea: Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău (cf. Mt 5,43). Acesta era vinul cel vechi care s-a terminat. Însă vinul Evangheliei este și mai bun căci el ne învață: Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și faceți bine celor care vă urăsc (cf. Mt 5,44).

Pentru o mireasă, poziția mirelui este importantă, deoarece prin legătura ei cu el, va avea și ea parte de o poziție privilegiată. Ca Fiu al Omului, Isus este: "strălucirea gloriei lui Dumnezeu și întipărirea Ființei sale" (Evr 1,3 ); "moștenitor a toate" (Evr 1,2 ); "Împărat al împăraților și Domn al domnilor" (Ap 19,16); "stăpânitor peste lucrurile lui Dumnezeu" (Ps 8,6); "stăpânitor peste națiunile pământului" (Ps 2,8); "Cap peste toată Biserica" (Ef 1,22 ). Iar mireasa este împreună-moștenitoare cu el; ea va moșteni și va fi glorificată împreună cu el (cf. Rom 8,17; 2Tim 2,12).

În acest timp, care se scurge până la unirea dintre Mire și Mireasă care va avea loc în cer, străduințele lui Isus pentru Biserica sa sunt: El o sfințește, o separă de lume pentru sine. În acest scop, el o curăță, o eliberează de tot ce nu este în armonie cu el și cerul (cf. Ef 5,27). El o iubește ca pe propriul trup; "el o hrănește și o îngrijește" (Ef 5,29). Cum asta? Cu Biblia, cu trupul și sângele său!

Apoi îi dă să se îmbrace în in subțire, strălucitor și curat, pentru că inul subțire sunt faptele drepte ale sfinților și-i amintește că: "Ferice de cei chemați la cina nunții Mielului" (Ap 19,8-9)! Miresei sale slăvite îi pregătește un loc la dreapta sa (cf. Ps 45; In 14,2-3). Și haina de nuntă a Miresei sale este dată de el. Cristos va domni peste cer și pământ, iar împreună cu el, mireasa lui, adică noi (cf. Ap 21,9-22,5).

Și nu în ultimul rând i-l dăruiește pe Duhul Sfânt, izvorul tuturor harurilor. De aceea Biserica a ales pentru această duminică textul din 1Corinteni 12,4-11. Iată ce ne spune sfântul Paul: "Căci unuia îi este dat prin Duhul cuvântul înțelepciunii, altuia, cuvântul cunoașterii, după același Duh, iar altuia, datorită aceluiași Duh, credința, altuia, darul vindecărilor, prin același unic Duh; unuia îi este dată puterea de a face minuni, altuia, profeția, altuia, discernământul duhurilor, altuia, varietatea limbilor, iar altuia, interpretarea limbilor. Însă toate acestea le lucrează unul și același Duh, care împarte fiecăruia după cum vrea" (1Cor 12,8-11).

Dar cel mai frumos dar al Duhului Sfânt este puterea de a predica Evanghelia: "Prin predicarea Evangheliei, Dumnezeu ne-a chemat să moștenim gloria Domnului nostru Isus Cristos" (2Tes 2,14).

Fără Duhul Sfânt nimeni nu poate spune Isus este Domnul (cf. 1Cor 12,3). Pierderea gustului pentru apostolat este un semn al pierderii darului Duhului Sfânt. "Taina fărădelegii lucrează deja în lume" (2Tes 2,7; 1In 2.18). Numai dacă predicăm acum, Duhul Sfânt, poate pune o barieră în desfășurarea răului în lume. De aceea sfântul Paul ardea de dorința de a predica Evanghelia: "Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia" (1Cor 9,16)!

Cuvântul Evanghelie este tare plăcut. Noi nu izbutim să exprimăm dulceața acestui cuvânt. Evanghelie însemnează "veste bună". Suntem în adevăr aducători de vești bune când spunem oamenilor că pot fi iertați, dacă ei cred în jertfa lui Cristos de la cruce și devin ucenicii lui; ba mai mult, pot deveni mireasa lui pe vecie. Chemarea Evangheliei este o chemare la iertare, la pace, la nunta veșnică, la bucurie și la fericire. "Este puțin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob și să-i aduci înapoi pe cei rămași ai lui Israel. Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6). "Cât sunt de plăcute pe munți picioarele celui care aduce vestea cea bună, care anunță pacea, care vestește binele, care anunță mântuirea, zicând Sionului: Dumnezeul tău domnește" (Is 52,7). Și unitatea Bisericii este un dar al Duhului Sfânt, dar despre ea voi trata într-o altă reflecție.

Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, harul să luăm parte cu vrednicie la aceste taine, pentru că, ori de câte ori se celebrează memorialul acestei jertfe, se împlinește lucrarea răscumpărării noastre.

Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 635.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat