Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un conciliu cu orientare ecumenică

La a șaizecea aniversare a anunțării Conciliului Vatican II

De cardinal Kurt Koch

Președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

"Rostim în fața dumneavoastră, desigur tremurând un pic de emoție, dar în același timp cu umilă hotărâre de propunere, numele și propunerea dublei celebrări: a unui Sinod diecezan pentru Urbe și a unui Conciliul ecumenic pentru Biserica universale". Cu aceste cuvinte, în urmă cu șaizeci de ani, la sfârșitul Octavei de rugăciune pentru unitatea creștinilor, sfântul papă Ioan al XXIII-lea anunța Conciliul Vatican II, la "Sfântul Paul din afara Zidurilor", într-un discurs scurt ținut în fața unui grup restrâns de cardinali. El a adăugat că ambele evenimente vor contribui la "aducerea la zi a lui Codex Iuris Canonici". Acest anunț, dat de Sfântul Părinte când încă nu trecuseră trei luni de la alegerea sa ca succesori al papei Pius al XII-lea, i-a prins pe toți nepregătiți, pentru că era complet neașteptat.

Desigur, era evident că un "Conciliu ecumenic" nu avea să fie un conciliu al întregii creștinătăți, ci un eveniment intra-catolic. Totuși, se prospecta deja la orizont problema ecumenică, ce nu mai putea fi exclusă din realitatea eclezială. A aminti anunțarea conciliului de acum șaizeci de ani este acum o ocazie bună pentru a ne opri asupra începutului oficial al mișcării ecumenice în Biserica catolică și să ne întrebăm în manieră mai decisă cu privire la ce anume l-a însuflețit cu scopul de a scoate o încurajare ulterioară pentru drumul de astăzi.

Strălucirile începutului transpar în mod deosebit dacă luăm în considerare figura sfântul papă Ioan al XXIII-lea și viziunea pe care o avea el despre Conciliul Vatican II. Cele două priorități care l-au determinat pe pontif să convoace conciliul sunt strâns legate: reînnoirea Bisericii catolice și recompunerea unității creștinilor. Papa era convins că Biserica catolică se va putea reînnoi numai dacă va fi recunoscut problemei ecumenice un rol prioritar. Acest lucru este evident și din decizia luată de Sfântul Părinte de a institui Secretariatul pentru Unitatea Creștinilor deja cu doi ani înainte de deschiderea conciliului și de a încredința conducerea sa iezuitului Augustin Bea, a cărei a cincizecea aniversare a morții i-am comemorat-o la 16 noiembrie anul trecut.

Despre legătura strânsă dintre reînnoirea Bisericii și promovarea unității creștinilor era convins și sfântul papă Paul al VI-lea. Obiectivul ecumenic era pentru el un leitmotiv important exact și pentru reînnoirea Bisericii catolice și a auto-înțelegerii ei, așa încât putem vorbi despre o adevărat interrelație între deschiderea ecumenică a Bisericii catolice și reînnoirea ecleziologiei sale. Papa Paul al VI-lea, deja la începutul celei de-a doua sesiuni a conciliului, în discursul său fundamental de inaugurare, a subliniat că apropierea dintre creștini și dintre Bisericile despărțite era una dintre intențiile principale, adică drama spirituală, la baza convocării conciliului. Însuși pontiful, promulgând decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, a afirmat că el explica și completa constituția dogmatică despre Biserică: ea doctrina explicationibus completa. Această expresie evidențiază că Paul al VI-lea atribuie decretului despre ecumenism o mare valoare teologică.

Și pontifii care au urmat după conciliu au continuat să promoveze chestiunea ecumenică. Acest lucru este valabil îndeosebi pentru sfântul papă Ioan Paul al II-lea, care, în enciclica sa despre angajarea ecumenică Ut unum sint, care va furniza orientări importante pentru viitor, a confirmat că drumul ecumenic este drumul Bisericii și "aparține organic la viața sa și la acțiunea sa" și a reafirmat clar că decizia luată de Biserică în favoarea ecumenismului este ireversibilă, pentru că Biserica catolică, odată cu Conciliul Vatican II, "s-a angajat în mod ireversibil să parcurgă calea căutării ecumenice, punându-se astfel în ascultarea Duhului Domnului, care învață cum să citim atent «semnele timpurilor»". În lumina acestor cuvinte este ușor de înțeles de ce îl preocupa mult pe papa Ioan Paul al II-lea să traducă ecleziologia conciliară și într-un limbaj juridic, să evidențieze legătura dintre ecleziologia conciliară și codificarea dreptului Bisericii universale și cu referință la angajarea ecumenică a Bisericii și să formuleze în cele două noi coduri de drept canonic obligația juridică explicită a Bisericii catolice de a participa la mișcarea ecumenică. În acest mod, se subliniază în mod expres că "Biserica este ținută să promoveze prin voința lui Cristos" restabilirea unității dintre toți creștinii.

Și papa Benedict al XVI-lea a rezervat obiectivului ecumenic un rol prioritar. Deja în primul mesaj rostit după alegerea sa la tronul pontifical a afirmat că angajarea primară a succesorului lui Petru este aceea de "a lucra fără precupețire de energii la reconstituirea unității depline și vizibile a tuturor ucenicilor lui Cristos. Aceasta este ambiția sa, aceasta este datoria sa imperioasă". Pentru papa Benedict al XVI-lea unitatea Bisericii poate să fie numai unitate în credința apostolică încredințată, în momentul Botezului, fiecărui nou membru al Trupului lui Cristos. De aceea, ecumenismul, la nivelul cel mai profund, este o chestiune de credință, deci de adeziune a tuturor celor botezați la rugăciunea sacerdotală a lui Isus: ca toți să fie una. Această rugăciune este locul interior al unității creștinilor; de aceea vom deveni una "dacă ne vom lăsa atrași în această rugăciune". Ea este "calea primară pentru a ajunge la comuniunea deplină".

Papa Francisc, în stilul care-i este propriu, continuă pe calea dialogului ecumenic. Pentru el este fundamental ca diferiții creștini și diferitele comunități ecleziale să parcurgă împreună drumul unității, rugându-se și lucrând unii cu alții. De fapt, el este convins că unitatea crește în timp ce se merge și că a merge împreună înseamnă deja a trăi și a practica unitatea: "unitatea nu va veni ca un miracol la sfârșit: unitatea vine pe drum, o face Duhul Sfânt pe drum". Așadar papa Francisc consideră că obiectivul eforturilor ecumenice este refacerea comuniunii depline între creștini, care trebuie să ajungă în comuniunea euharistică. El a exprimat de mai multe ori regretul său și durerea sa cu privire la faptul că încă nu putem celebra împreună Euharistia; în același timp, nu încetează să ne îndemne să întreprindem noi pași curajoși: "Suntem conștienți că încă rămâne drum de parcurs pentru a ajunge la acea plinătate de comuniune care să se poată exprima și în împărtășirea de la aceeași Masă euharistică, pe care o dorim cu ardoare; însă divergențele nu trebuie să ne înspăimânte și să paralizeze drumul nostru".

Dacă, în lumina acestor orientări oferite de diferiții pontifi, luăm în considerare ultimii șaizeci de ani de angajare ecumenică începând de la anunțarea Conciliului Vatican II, avem motive bune pentru a fi recunoscători pentru tot ceea ce conciliul a pus în mișcare și pentru ceea ce diferiții papi au întreprins pentru a promova ecumenismul. Este decisiv faptul că, la sfârșitul celei de-a treia ședințe, la 21 noiembrie 1964, decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio a fost aprobat de părinții conciliare cu majoritate foarte mare, cu 2137 de voturi favorabile și 11 contrare, și a fost promulgat de sfântul papă Paul al VI-lea. Cu această decizie, Biserica catolică și-a însușit obiectivul fundamental al mișcării ecumenice, aderând la această mișcare mondială în manieră oficială și definitivă. De fapt, conciliul nu intenționa să contrapună mișcării ecumenice, apărută în interiorul creștinătății necatolice, un ecumenism propriu, adică o cale catolică separată, pentru a ajunge la unitatea Bisericii. Mai degrabă, el era convins că putea să existe un ecumenism unic și dorea să se insereze în procesul mișcării ecumenice, la originea căruia recunoștea în mod explicit "harul Duhului Sfânt". De aceea, Conciliul Vatican II n-a fost numai un conciliu pentru epoca ecumenică, ci a contribuit și la progresarea în manieră determinantă a ecumenismului. A aminti anunțarea conciliului în urmă cu șaizeci de ani ne determină să ne gândim din nou la originile mișcării ecumenice. O asemenea reflecție nu trebuie să fie o fugă în trecut. Așa cum se întâmplă la conducerea unei mașini, când numai dacă mai înainte se privește în oglinda retrovizoare se poate efectua o depășire în siguranță, tot așa, în ecumenism, întoarcerea la începuturi ne poate ajuta să găsim parcursul viitor cu elan reînnoit. Acest lucru este valabil în mod deosebit pentru cele trei dimensiuni fundamentale în care mișcarea ecumenică s-a dezvoltat și continuă să crească. Va fi bine să le reactualizăm pentru a putea înțelege ce pași să facem în viitor.

Mișcarea ecumenică a fost, în primul rând, o mișcare de rugăciune. Această trăsătură esențială a sa a fost evidențiată de papa Benedict al XVI-lea cu o imagine elocventă: "Barca ecumenismului n-ar fi ieșit niciodată din port dacă n-ar fi fost mișcată de acest larg curent de rugăciune și împinsă de suflul Duhului Sfânt". De fapt, începutul mișcării ecumenice a fost marcat de introducerea Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, care, născută ca inițiativă ecumenică, a fost preluată de papa Benedict al XV-lea și extinsă la toată Biserica catolică. Conciliul Vatican II a ajuns chiar să vadă în "ecumenismul spiritual" pilonul tuturor eforturilor ecumenice, adică "sufletul întregii mișcării ecumenice". Conciliul a exprimat în acest mod ideea că lucrarea ecumenică este în mod esențial o îndatorire spirituală și că, așadar, fără rugăciune nu poate să fie unitate, așa cum repetă mereu papa Francisc: "Angajarea ecumenică răspunde, în primul rând, la rugăciunea Domnului Isus însuși și se bazează în mod esențial pe rugăciune".

Cu rugăciunea pentru unitate, noi creștinii exprimăm convingerea de credință conform căreia unitatea nu poate să fie realizată în primul rând - și desigur nu numai - pe baza eforturilor noastre: noi nu putem face singuri unitatea, nici nu putem să-i determinăm forma și timpul de realizare. Noi creștinii putem provoca diviziuni, așa cum demonstrează atât istoria cât și prezentul. Însă unitatea putem doar s-o primim în dar. Rugăciunea pentru unitate ne amintește că trebuie să facem spațiu lucrării nemanipulabile a Duhului Sfânt și să ne punem în El măcar atâta încredere câtă ne punem în înseși eforturile noastre. Modul cel mai bun pentru a ne pregăti să primim unitatea ca dar al Duhului Sfânt este rugăciunea pentru unitate. Mișcarea de rugăciune din urmă cu peste o sută de ani nu este așadar un început pe care putem să-l lăsăm în urma noastră, ci un început care trebuie mai degrabă să meargă cu noi și să însoțească toate eforturile noastre ecumenice. Un ecumenism credibil stă sau cade cu aprofundarea forței sale spirituale și cu adeziunea din partea creștinilor la rugăciunea sacerdotală a lui Isus, "ca toți să fie una".

O formă specială de ecumenism spiritual este cea definită "ecumenism al martirilor" de papa Ioan Paul al II-lea și "ecumenism al sângelui" de papa Francisc. Această formă face referință la faptul tragic că astăzi foarte mulți creștini sunt victime ale persecuțiilor masive, persecuții care le depășesc chiar și pe cele făcute în primele secole ale creștinismului, până acolo încât Bisericile creștine au devenit Biserici de martiri. De fapt, astăzi toate Bisericile și comunitățile creștine au martirii proprii, așa încât se poate vorbi despre un adevărat ecumenism al martirilor. Creștinii nu mai sunt persecutați pentru că sunt ortodocși sau catolici, evanghelici sau anglicani, ci sunt persecutați pentru că sunt creștini. Și totuși, în pofida tragediei acestei realități, în ecumenismul martirilor se ascunde o mare promisiune: Biserica primară era convinsă că sângele martirilor va fi sămânță de noi creștini. Tot așa și noi astăzi trebuie să nutrim speranța că sângele așa de multor martiri din timpul nostru va fi într-o zi sămânță a unității ecumenice depline a Trupului lui Cristos. Și trebuie să fim siguri chiar că, în sângele martirilor, deja am devenit una. Pentru că suferința așa de multor creștini în lumea de astăzi este o experiență comună care se revelează mai puternică decât diferențe care încă separă Bisericile creștine, martiriul comun al creștinilor este astăzi semnul cel mai convingător al ecumenismului.

În al doilea rând, mișcarea ecumenică a fost o mișcare de convertire, începută cu conștientizarea păcatului dezbinărilor în Biserică. Pentru a reprezenta acest păcat, nu există imagine mai emblematică decât aceea a daunei aduse integrității tunicii necusute a lui Isus, despre care Biblia ne spune expres că era cusută dintr-o bucată: "țesută dintr-o bucată, de sus până jos" (In 19,23b). Este semnificativ faptul că, în relatarea pătimirii, nici soldații romani n-au îndrăznit să rupă această prețioasă haină a lui Isus pământesc: "Să nu o rupem, ci să tragem la sorți pentru ea, a cui să fie" (In 19,24). Astfel, în istoria creștină, tunica lui Isus a devenit simbolul unității Bisericii ca Trup al lui Cristos. Tragedia deplorabilă în această istorie este că înșiși creștinii au făcut ceea ce soldații romani n-au îndrăznit să facă. Iată că, așa cum a afirmat cardinalul Edward Idris Cassidy, fost președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, tunica lui Isus este ruptă astăzi "în bucăți și fâșii, în confesiuni și denominațiuni care adesea în istorie luptă una împotriva celeilalte, în loc să împlinească mandatul încredințat nouă de Domnul, adică să fim una". Această imagine, care exprimă situația profund anormală a creștinătății, este forma cea mai elocventă de invitație la convertire ecumenică. Dacă aruncăm o privire la istoria mișcării ecumenice, ne dăm seama că ecumenismul a primit noi impulsuri numai atunci când creștinii din Biserici diferite au avut curajul și umilința de a recunoaște împreună, deschis, scandalul persistent al unei creștinătăți divizate și s-au simțit chemați la convertire. De fapt, unitatea, care ne-a fost dăruită în Cristos, va putea să fie regăsită numai dacă noi creștinii ne convertim împreună la Isus Cristos. Convertirea este elixirul de viață lungă a unui adevărat ecumenism, așa cum a afirmat decretul despre ecumenism în manieră programatică: "Nu există un adevărat ecumenism fără convertire interioară. Într-adevăr, dorința de unitate se naște și crește din reînnoirea cugetului, din lepădarea de sine și din revărsarea liberă a iubirii". În enciclica sa despre angajarea ecumenică, Ut unum sint, sfântul papă Ioan Paul al II-lea a subliniat cu emfază că întregul decret despre ecumenism este "impregnat de spiritul de convertire".

Nu este vorba atât de convertirea celorlalți cât mai ales de convertirea proprie, care presupune disponibilitatea de a recunoaște în manieră autocritică propriile slăbiciuni și propriile lipsuri, de a le admite cu umilință, de a lua ca metru de măsură Evanghelia lui Isus Cristos și de a se pune în slujba refacerii unității. Așadar, convertirea trebuie să fie înainte de toate o convertire la căutarea pasionată a unității creștinilor. Acesta este adevăratul sens al lui Unitatis redintegratio.

În al treilea rând, mișcarea ecumenică a fost și o mișcare misionară. Această dimensiune a fost evidentă încă de la început, când în 1910 a avut loc în Scoția, la Edinburgh, prima Conferință mondială despre misiune. Pentru participanți era foarte clar scandalul înnăscut în faptul că diferitele Biserici și comunități ecleziale făceau concurență în munca misionară și în acest mod amenințau credibilitatea vestirii Evangheliei lui Isus Cristos mai ales în continentele mai îndepărtate, pentru că au dus în alte culturi, împreună cu Evanghelia lui Cristos, și diviziunile Bisericii din Europa. Așadar erau în mod trist conștienți că diviziunea dintre creștini constituia cea mai mare piedică pentru misiunea în lume. În același spirit, și Conciliul Vatican II a avut curajul de a denunța diviziunea permanentă în creștinătate ca un scandal pe care-l oferim lumii și care dăunează vestirii mesajului creștin.

Dacă diviziunea creștinilor este contra-mărturia predicării Evangheliei, atunci, în sens invers, reconcilierea ecumenică este condiția fundamentală pentru o misiune credibilă a Bisericii. În lumea de astăzi este posibil să se dea o mărturie despre Isus Cristos - credibilă, deci ecumenic comună - numai dacă Bisericile creștine depășesc diviziunile lor și reușesc să trăiască unitatea într-o diversitate reconciliată. Prin urmare, ecumenismul și misiunea sunt indisolubile; ele se cer și se susțin reciproc. O Biserică misionară este, prin natura sa, o Biserică ecumenică, și o Biserică angajată ecumenic este fundamentul unei Biserici misionare. Iată de ce, conform papei Francisc, "angajarea pentru o unitate care să faciliteze primirea lui Isus Cristos încetează să fie simplă diplomație sau o activitate forțată, pentru a se transforma într-o cale a evanghelizării de care nu se poate face abstracție".

Încă de la început, mișcarea ecumenică a fost o mișcare de rugăciune, o mișcare de convertire și o mișcare misionară. Aceste trei mișcări au contribuit considerabil la progresul făcut de mișcarea ecumenică în ultimele decenii. Ele vor trebui să mențină vitalitatea lor și în viitor, dacă mișcarea ecumenică vrea să fie la înălțimea provocărilor care o așteaptă. De altfel, este clar că nu există alternativă la ecumenism. El este indispensabil pentru credibilitatea credinței creștine și a misiunii Bisericii în lumea de astăzi, corespunde voinței Domnului și este un rod al Duhului Sfânt, așa cum a subliniat Conciliul Vatican II. Așadar am demonstra o credință scăzută dacă nu ne-am încrede în Duhul, care va duce la împlinire, în modurile și în timpurile în care va voi El, ceea ce a demarat în manieră așa de promițătoare. A-l asculta pe Duhul este îndatorirea ecumenică a momentului, în timp ce amintim anunțarea Conciliului Vatican II petrecută în urmă cu șaizeci de ani.

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 544.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat