Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Provocarea fraternității

Cuvântul anului

De Antonio Maria Baggio

Ideea de fraternitate a cunoscut, în ultimii douăzeci de ani, o nouă și puternică manifestare de interes, mai ales cât privește posibilitatea folosirii sale în dimensiunea publică, îndeosebi ca principiu juridic și politic. Se dezvoltă școli de gândire și de acțiune care recitesc istoria popoarelor și a culturilor scoțând în evidență rolul pe care fraternitatea l-a avut în formarea identităților lor și încearcă să înțeleagă contribuția pe care fraternitatea o poate aduce în diferitele contexte geopolitice și în diferitele discipline.

Acesta este un fapt nou, mai ales în istoria raporturilor dintre Europa și America Latină, cele două continente unde această nouă tendință este mai relevantă. De fapt, nu este vorba despre o teorie care, apărută într-un loc determinat, este apoi exportată în altă parte; dimpotrivă, centrele de studiu și subiecții sociali care aprofundează fraternitatea au rădăcini bine plantate în diferitele contexte culturale, deși colaborează în mod obișnuit între ele. De altfel, înțelegerea și aplicarea fraternității în politică, tocmai pentru că este înțeleasă ca fraternitate universală, poate fi realizată numai cu contribuția originală și dialogantă din fiecare zonă culturală a planetei.

Este vorba despre o inversare a tendinței, deși inițială. De fapt, ideea de fraternitate nu aparține nici unei tradiții de studii, niciunui învățături consolidate a diferitelor discipline care se ocupă de politică, de drept sau de economie. Însuși termenul "fraternitate", până acum douăzeci de ani, era destul de absent, cu rare excepții, din dicționarele acestor discipline. Astăzi situația se schimbă; introducerea principiului de fraternitate a permis elaborarea ideii de "economie civilă", au fost obținute rezultate în studiul raportului dintre fraternitate și drept; deschiderea reflecției despre "principiul uitat" în disciplinele politologice a produs un mare număr de studii despre înculturarea fraternității și despre posibilitatea de a o face operativă în contextul științelor empirice.

Un "deficit" al gândirii

Încă din anii Șaizeci din secolul al XX-lea s-a impus percepția unui "deficit" al reflecției politice, a unei neputințe a ei, cel puțin parțiale, în înfruntarea problemelor nerezolvate, nu numai cele ale popoarelor mai fragile din punct de vedere economic și politic, dar și cele ale democrațiilor mai evoluate și puternice din punct de vedere economic. De fapt, acestea din urmă au dat o anumită realizare principiilor de libertate și egalitate, dar este sub ochii tuturor că încă sunt departe de o realizare deplină a lor; ba chiar, în mulți a început să apară îndoiala dacă democrația este efectiv în măsură să aplice aceste principii și să asigure cetățenilor drepturile universale pentru care s-a născut. Crește o mișcare de neîncredere față de instituțiile democrației, în anumite aspecte asemănător cu aceea care a favorizat nașterea regimurilor autoritare și totalitare în prima jumătate a secolului al XX-lea. Criza financiară și economică ce s-a cuibărit în țările occidentale din 2008 încoace a avut printre efectele sale acela de a polariza tot mai mult societățile avansate, mărind diferența dintre bogați și săraci și numărul absolut al acestora din urmă; și a înrăutățit ulterior condițiile popoarelor care deja trăiau cele mai mari dificultăți, împingându-i tot mai mult spre rolul de "rebut" denunțat de papa Francisc. În concluzie, astăzi suntem cu toții mai puțin liberi și mai puțin egali.

Și totuși în lume există resurse materiale și capacități organizatoare suficiente pentru a da tuturor necesarul pentru a trăi și pentru a construi propriul proiect de viață: atunci, de ce nu se rezolvă problemele? În realitate, resursele relaționale sunt cele care lipsesc, raporturile umane greșite sunt cele care împiedică libertatea și egalitatea. Unul dintre primii care și-a dat seama de acest lucru a fost Paul al VI-lea: "Dacă este adevărat că lumea suferă din cauza lipsei de gândire - scrie în 1966 în Populorum progressio - deschideți căile care conduc, prin ajutorul reciproc, prin aprofundarea științei, prin lărgirea inimii, la o viață mai fraternă într-o comunitate umană cu adevărat universală".

Această idee a fraternității drept cale de parcurs în gândire și în acțiune a început încet-încet să se impună și în afara cadrului creștin. De exemplu, Edgar Morin și Anne Kern, după aproape treizeci de ani, ajung la o considerație asemănătoare, denunțând incapacitatea generală de "a gândi criza" din partea unei mentalități dominante, caracterizată de o "inteligență oarbă" care "ne face inconștienți și iresponsabili". Morin și Kern recuperează libertatea, egalitatea și fraternitatea ca principii de tip programatic pentru realizarea unei democrații planetare depline, subliniind rolul fraternității drept criteriu care rezolvă: "Referința la fraternitate nu trebuie numai să depășească vâscozitatea și impermeabilitatea indiferenței. Trebuie să învingă dușmănia. (...) și problema cheie a împlinirii umanității este să lărgească acel noi, să îmbrățișeze, în relația matri-patriotică pământească, fiecare ego alter și să recunoască în el un alter ego, adică un frate uman". În 2007 este rândul lui Zygmunt Bauman să observe în ce mod a pierdut societatea occidentală punctele sale de referință: a avut loc, fără ca partea cea mai mare dintre noi să-și dea seama, o schimbare în semnificațiile marilor principii care au orientat căutarea fericirii personale și publice. "Tripticul" de la Revoluția franceză, scrie Bauman, susținea că "pentru a ajunge la fericire ființele umane trebuiau să fie liberi, egali și fraterni"; dar astăzi a fost înlocuit de un altul: suntem gata să renunțăm la o parte de libertate în schimbul unei "siguranțe" mai mari, în locul egalității efective există o "paritate" superficială și a schimbat adevărata fraternitate cu un înlocuitor iluzoriu al său: "rețeaua".

Rădăcinile "tripticului"

Așadar, în anii recenți are loc o redescoperire a fraternității, nu numai în dimensiunea raporturilor personale, ci ca principiu capabil de un rol social și public: este fraternitatea considerată nu separat, ci împreună cu celelalte două principii din "Tripticul" din 1789. El este un "eveniment" care trebuie considerat cel puțin sub două aspecte.

Pe de o parte, avem tradiția. Intuiția care a dat formă tripticului era rod al unui parcurs milenar care mergea mult dincolo de faptul istoric al Revoluției, chiar dacă este important: tripticul sintetizează, într-o formulă excepțional de eficace, ceea ce am putea considera ca idealul modernității. De fapt, cele trei mari principii străbat experiența istorică a Occidentului, care se desfășoară, în zona culturală indo-europeană și mediteraneană, prin Grecia antică, Roma, ebraism, creștinism. Așadar fraternitatea exista ca idee și ca practică mult înainte de 1789, provenea din religia ebraică și devine centrul vieții creștine. În cursul secolelor, fraternitatea creștină a fost trăită pe planul personal și eclezial, dar și civil: a practicat ospitalitatea, a construit spitale și ospicii pentru săraci și pentru bătrâni, școli pentru copiii din popor. Adică n-a rămas în cadrul relațiilor private, ci a asumat un rol public, a dat viață practicilor și instituțiilor pe care țările democratice din perioada contemporană le-au realizat ca drepturi ale cetățeniei, în numele libertății și egalității și, chiar, pregătind venirea și recunoașterea acestor drepturi.

Pe de altă parte, tocmai acesta este punctul: fraternitatea, înainte ca libertatea și egalitatea să se afirme ca principii politice și juridice, a fost trăită în lipsa și în locul acestora. Numai cu valul revoluționar din secolul al XVIII-lea (Boston, Paris, Port-au-Prince) și cu ulteriorul început al procesului de decolonizare în America Latină cele două principii devin constitutive ale ordinii politice și se impun: și numai din acel moment fraternitatea, împreună cu libertatea și egalitatea, devine principiu politic. Fraternitatea, compunând Tripticul, se secularizează, asumă o semnificație inedită, pe care creștinii înșiși trebuie s-o înțeleagă ca o realitate nouă. Dar și libertatea și egalitatea, care în alt mod existau în Grecia și la Roma, au în triptic o semnificație originală, sunt caracterizate ca libertate fraternă și egalitate fraternă; cele trei principii, unite împreună în Triptic, trăiesc un dinamism de raporturi care creează semnificații inexplorate.

Cain: fraternitate și politică

Revoluția franceză explică un proces de secularizare care era deja în desfășurare de secole; el constă în comunicarea de principii și valori, la origine religioase, care constituie fundamentele societății umane, culturii, societății, politicii. Acest proces se prezintă în istorie, uneori, în forme antagoniste, cu aspecte antireligioase și, mai frecvent, anticlericale. Însă în substanța sa, în semnificația sa durabilă, el este dobândirea progresivă, din partea omenirii, a darurilor pe care religiile le poartă în sine.

Adesea fraternității îi este obiectat că este un principiu religios și, pentru aceasta, nepotrivit să fie utilizat în sfera civilă și politică. Acestei obiecții i se răspunde cu ușurință: nu numai fraternitatea, ci toate marile principii antropologice și relaționale ale diferitelor civilizații încep istoria lor de la relatări originare, apartenente sferei religioase. În multe dintre aceste relatări întâlnim și unele nuclee conceptuale, adesea rod al tradițiilor mai recente și cultural mai evoluate, care se inserează într-un patrimoniu antic, transmis, mai întâi, oral; un caz foarte cunoscut, pentru a da un exemplu, este cel al relatărilor creării bărbatului și a femeii în cartea Genezei. Aceste prime narațiuni religioase dau viață la diferite culturi, cărora le transmit interpretări ale fraternității, libertății și egalității sau inegalității ființelor umane, autorității, relației bărbat-femeie, etc., pe care culturile le elaborează ulterior și, adesea, ajung să le separe de rădăcina religioasă originară. Obiecția împotriva fraternității ar trebui să fie adresată, așadar, împotriva tuturor celorlalte mari principii ale conviețuirii umane.

Pentru a intra mai profund în acest proces, să luăm cazul lui Cain și Abel. Cain, înainte de nașterea lui Abel, este fiul, moștenitorul, cel care rezumă în el toată umanitatea din viitor. Venirea lui Abel nu pune în discuție drepturile de întâi născut ale lui Cain, ci face o schimbare mai profundă: Cain nu mai este numai fiul lui Adam și Eva, este fratele lui Abel. Identitatea sa acum este schimbată, este legată de existența unui alt om, și Cain nu acceptă asta: "Nu sunt păzitorul fratelui meu"; refuză shomar, acel "a păzi", acel a avea grijă, responsabilitatea față de celălalt care, pentru Dumnezeu, este esența umanului. De fapt, când Dumnezeu îl interoghează întrebându-l "unde este" fratele său, în realitate îi adresează întrebarea despre "locul" său interior: ai dat un loc fratelui tău în inima ta? Ai mers dincolo de tine însuți și te-ai deschis lui? Ai devenit mare așa cum te-ai vrea? Răspunsul lui Cain este un refuz radical al viziunii lui Dumnezeu despre om, asemănător, prin violența sa, cu aceea pe care tatăl său Adam l-a dat atunci când, aruncând vina păcatului peste Eva, a scos-o din paritatea reciprocă în care Dumnezeu îi constituise: făcând astfel a subordonat-o creând, chiar în interiorul umanului - unitatea dintre bărbat și femeie -, prima structură nedreaptă.

Întrebările lui Dumnezeu adresate lui Cain ne revelează cine este omul în ochii Săi: este cel care știe să răspundă despre fratele său; fraternitatea este o structură antropologică ce definește ființa umană. Așadar, contează puțin dacă un frate sau o soră se nasc în casa mea, sau dacă ajung la mine pe plajă într-o barcă: ei se întâmplă "înlăuntrul" meu. Modul în care îi primesc nu spune cine sunt ei, ci cine sunt eu.

În acel moment Dumnezeu pune un semn asupra lui Cain, pentru ca el să devină inviolabil și excesul răului pe care l-a făcut să nu fie repetat de alții. Acel "Să nu ucizi!" se naște pentru a-l proteja pe fratricid, care are salvată viața și poate să reînceapă istoria sa. Geneza ne revelează, imediat după aceea, că fiul Cain "a zidit o cetate". Notăm că textul ebraic folosește cuvântul 'îr, care caracterizează cetatea propriu-zisă, în general fortificată; de fapt, traducerea greacă a Septuagintei îl traduce cu polis. Cain, în tradiția biblică, este întemeietorul vieții urbane, a vieții asociate politic: politica este prezentată aici ca o a doua posibilitate, oferită celui care l-a ucis pe fratele, de a trăi fraternitatea. Politica este recuperarea și dezvoltarea legăturii de fraternitate, nemaitrăind-o printr-un raport direct și imediat (ca frați de sânge), ci prin medierea legii, adică drept cetățeni.

Determinări formale ale fraternității

Care sunt conținuturile fraternității care reies din această relatare, care nu vorbește despre trecut, ci despre noi și despre cum suntem făcuți? Fraternitatea se prezintă înainte de toate ca un principiu de realitate: putem să-i alegem pe prietenii noștri, soția sau soțul, dar nu pe frați și pe surori: nu sunt autor al existenței lor și nu pot dispune de ei. Ei subzistă alături de mine, egali în valoare umană, demnitate și drepturi. Însă fraternitatea este în același timp principiu de diferență, pentru că nu există un frate egal cu celălalt: egalitatea, dintre frați și surori, constă în posibilitatea de a fi, fiecare, liberi în propria diversitate. Așadar fraternitatea explică modul în care ființa umană este și cu care vrea să fie considerată: liberă și egală, pentru că este frate. Așadar principiul de fraternitate implică o relație între libertate și egalitate și le dă un fundament și o măsură. Sub aceste aspecte, fraternitatea este condiția umană în obiectivitatea sa, este condiția umană așa cum noi o primim.

Însă fraternitatea cere și o componentă subiectivă: accept sau nu accept existența celeilalte ființe umane? Fraternitatea este întrerupătorul care aprinde sau stinge posibilitatea de a da viață unei comunități, care să fie familială, economică sau politică: este condiția de bază a vieții asociate. Pe baza sa pot apoi să înflorească toate celelalte moduri de a fi în relație cu ceilalți, în funcție de situații și de necesități: solidaritate, prietenie, milostivire, asistență, generozitate, călăuzire, reciprocitate în diferitele sale forme. În acest sens, fraternitatea prezintă un al treilea aspect ca principiu, în afară de realitate și de diferență: este principiu de reglementare a formelor pe care le asumă libertatea și egalitatea, în așa fel încât libertatea să nu devină legea celui mai puternic și egalitatea să nu degenereze într-o aplatizare impusă.

Din cele spuse până aici putem conclude, fără pretenția de a oferi o definiție, ci un simplu punct de sprijin pentru gândire și pentru dialog, că fraternitatea poate să fie considerată o relație orizontală între subiecți liberi și egali, care îi recunosc unul celuilalt o origine și o apartenență comune care preced orice regulă succesivă, iar acțiunile lor sunt de așa natură încât să se recunoască, să se respecte, să se favorizeze identitatea diferită a fiecăruia și să se restabilească condițiile de libertate și egalitate atunci când el ar fi dispărut.

De ce dispare fraternitatea?

Astăzi ne dăm seama cât de genială era intuiția Tripticului și cât de greu este de ținut împreună cele trei principii: o acțiune mai presus de forțele Revoluției din 1789. În acei ani, prima care dispare este fraternitatea; libertatea și egalitatea, lipsite de principiul lor de reglementare, se despart și se combat. În cele două secole care urmează vor trăi un echilibru precar și vor da viață, în secolul al XX-lea, la două sisteme politice și economice în mod radical contrapuse. În schimb, acolo unde reușesc să conviețuiască, precum în sistemele democratice cu economia socială de piață, care se constituie în Europa în a doua jumătatea a secolului al XX-lea, rezultatele vor fi net mai bune.

Dar pentru ce dispare fraternitatea în timpul marii Revoluții? Și ce procese se activează atunci, așa încât să ajungă la excluderea ei din dezbaterea publică? Din acest eveniment este mult de învățat: să încercăm să răspundem măcar la prima întrebare, indicând două din cauzele principale. Înainte de toate, Revoluția din 1789 se transformă rapid în război civil: sub conducerea terorii se impune o cultură a suspiciunii care refuză tot ceea ce se aseamănă cu încrederea, cu transparența, cu condițiile care fac posibilă fraternitatea. La 16 iulie 1794, în ultimele zile ale regimului iacobin, Bertrand Barère și Maximilien Robespierre renunță explicit la fraternitate, explicând că nu se poate fraterniza cu toți, ci numai cu "patrioții", adică aceia care gândesc ca ei, și că se va putea trăi fraternitatea, subliniază Barère, numai după ce poporul va fi "epurat", eliminându-i pe toți opozanții. Din asta învățăm că refuzarea celuilalt, logica lui Cain, se poate organiza în ideologie.

În al doilea rând, fraternitatea, împreună cu celelalte două principii din Triptic, îndură marea încercare istorică pe care, din exterior, o va revela mai mult Revoluția franceză sieși: provocarea lansată Franței de sclavii săi în colonia din Saint-Domingue, Haiti de astăzi. Revoluția nu le recunoaște negrilor drepturile pe care le-a proclamat în Declarația universală din 1789. Însă în august 1791, sclavii se răzvrătesc: decretul cu care Parisul, după trei ani, le recunoaște libertatea, vine mult timp după ce ei se eliberaseră deja singuri. În aceeași vară din 1794, când Robespierre pune în afara legii fraternitatea, fostul sclav Toussaint Louverture lansează apelul său sclavilor din plantațiile din nord, cerându-le să se unească la lupta de eliberare, numindu-i "frați". Drapelul fraternității a trecut de la Alb la Negru. După 13 ani de insurecție și de război, negrii din Haiti vor proclama, la 1 ianuarie 1804, prima "Republică Neagră" și Franța va pierde colonia cea mai bogată. Și din asta învățăm cât este de periculos a nu recunoaște drepturile celorlalți, și ale celor care, astăzi, par prea slabi pentru a se răzbuna.

Francisc și strategia fraternității

Așa cum se poate constata, fraternitatea conține o profunzime și o complexitate extraordinare imediat ce se încearcă să se scoată din ea o gândire capabilă să învingă provocările pe care trebuie să le înfruntăm astăzi; și în același timp fraternitatea trăită este limpede și simplă și trăirea ei este mereu condiția pentru a reuși s-o înțelegem. Fraternitatea a fost trăită mereu și este trăită și astăzi: nu ar exista o gândire despre fraternitate dacă n-ar fi așa. Însă, desigur, înflorirea recentă de centre de cercetare și de producție științifică, instituirea de cursuri referitoare la diferitele aspecte ale principiului de fraternitate, existența de subiecți sociali care îl asumă ca orizont de angajare și încearcă să-l transforme în proiecte concrete: acesta este realmente un element nou, solid și în fază crescândă.

Desigur fraternitatea provine din inima inteligentă a ființei umane, fără deosebiri de culturi sau de religii. Însă trebuie să luăm act că fraternitatea trebuie să fie aprinsă în inima umană, alimentată și înțeleasă. Și aceasta este o misiune pe care creștinismul și-a asumat-o și care are, în acțiunea și în gândirea papei Francisc, un izvor constant, clar, inteligent. De fapt, există o specifică "inteligență fraternă", care își asumă tocmai misiunea care astăzi este mai importantă: a depăși conflictele și diviziunile, a recupera ceea ce este rebutat sau disprețuit, a construi unitatea familiei umane.

Dacă citim Mesajul pe care papa Francisc l-a trimis pentru Ziua Mondială a Păcii la 1 ianuarie 2014 găsim o adevărată strategie a fraternității. Într-o epocă în care capătă putere tendința de a ridica ziduri și de a se retrage în propriile granițe, viziunea planetară a lui Francisc, inserată coerent în tradiția gândirii sociale creștine, explică motivele unei fraternități universale care nu este numai sentiment nici utopie, ci generează proiecte.

Însă aș vrea să subliniez că referința la fraternitate este zilnică în gândirea lui Francisc și ne revelează sufletul său fratern, cu care poporul creștin s-a pus imediat în sintonie, încă din seara alegerii sale. Fraternitatea este o categorie structurantă a gândirii sale, pentru că este profund interiorizată. Așadar există o afinitate singulară între dezvoltarea principiului de fraternitate la care asistăm în lume și acea "astăzi" a Bisericii exprimată de Francisc.

Cu toții ne amintim că primele cuvinte pe care le-a adresat Romei și lumii imediat după ce a fost ales, în seara zilei de 13 martie 2013, au fost: "Frați și surori". Le-a repetat când și-a luat rămas bun. A vorbit despre un drum de fraternitate, de iubire, de încredere "între noi"; și s-a rugat pentru ca "o mare fraternitate" să fie în toată lumea.

La 15 martie, două zile după alegere, în audiența cu cardinalii amintește "comuniunea eclezială intensă", trăită în timpul reuniunilor pregătitoare și al conclavului, ca o experiență de împărtășire fraternă caracterizată de cunoașterea și de reciproca deschidere care, subliniază el, "ne-au facilitat docilitatea față de acțiunea Duhului". Și descrie acțiunea Duhului într-o cheie tipic fraternă; de fapt, fraternitatea pe care o experimentăm în viața zilnică, este conviețuirea, în demnitate egală, a fraților care se acceptă în diversitățile lor: "Mângâietorul face toate diferențele în Biserici și pare că este un apostol de la Babel. Însă pe de altă parte este Cel care face unitatea acestor diferențe, nu în «egalitate», ci în armonie. Eu îmi amintesc de acel Părinte al Bisericii care-l definea astfel: «Ipse harmonia est». Mângâietorul care dă fiecărui dintre noi carisme diferite, ne unește în această comunitate de Biserică, ce îl adoră pe Tatăl, pe Fiul și pe El, pe Duhul Sfânt". Fraternitatea, care se împletește așa de spontan cu relația trinitară din care provine, nu este așadar un simplu sentiment, ci o logică a relațiilor: formează ambientul uman în care se poate primi Duhul și se poate discerne binele.

După câteva zile, o altă etapă esențială: Liturghia pentru începerea slujirii petrine. Ea cade pe 19 martie, solemnitatea sfântului Iosif și papa Francisc profită de ocazie pentru a interpreta puterea conferită lui Petru, și episcopului de Roma, succesorul său, în lumina a ceea ce a făcut sfântul Iosif: "Să nu uităm niciodată că adevărata putere este slujirea și că și Papa pentru a exercita puterea trebuie să intre tot mai mult în acea slujire care își are apogeul său luminos pe Cruce; trebuie să privească la slujirea umilă, concretă, bogată în credință, a sfântului Iosif și asemenea lui să deschidă brațele pentru a păzi întregul popor al lui Dumnezeu și a primi cu afecțiune și duioșie întreaga omenire (...). Însă vocația de a păzi - explică Francisc - nu se referă numai la noi creștinii, are o dimensiune care precede și care este pur și simplu umană, se referă la toți". "Păzirea" descrisă astfel, ca vocație umană universală, este tocmai fraternitatea exprimată în conținuturile sale, aceea pe care Cain a refuzat-o.

După cum se vede, în perspectiva lui Francisc fraternitatea este înrădăcinată în Iubirea Trinitară, așadar este expresie a specificului creștin; și în același timp este expresie a umanului. Creștinul și umanul, o alianță formidabilă: va ști să recompună și să realizeze proiectul Tripticului, pe care Revoluția franceză l-a anunțat și l-a distrus?

(După L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 689.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat