Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc către președintele Academiei Pontificale pentru Viață cu ocazia celei de-a XXV-a aniversări a instituirii acesteia (11 februarie 1994 - 11 februarie 2019)

Humana communitas

[Comunitatea umană]

Comunitatea umană este visul lui Dumnezeu încă înainte de crearea lumii (cf. Ef 1,3-14). În ea Fiul veșnic născut de Dumnezeu a luat carne și sânge, inimă și afecte. În misterul generării marea familie a umanității se poate regăsi pe ea însăși. De fapt, inițierea familială la fraternitate între creaturile umane poate să fie considerată o adevărată comoară ascunsă, în vederea reașezării comunitare a politicilor sociale și a drepturilor umane, a cărei necesitate se simte puternic astăzi. Pentru aceasta trebuie să creștem în conștiința descendenței noastre comune din creația și din iubirea lui Dumnezeu. Credința creștină mărturisește generarea Fiului ca misterul inefabil al unității veșnice de "a face să fie" și de "a iubi" care se află în intimitatea lui Dumnezeu Unul și Întreit. Vestirea reînnoită a acestei revelații neglijate poate deschide un nou capitol în istoria comunității și a culturii umane, care invocă astăzi - parcă "gemând în durerile nașterii" (cf. Rom 8,22) - o nouă naștere în Duh. În Fiul Unicul Născut se revelează duioșia lui Dumnezeu și voința sa de răscumpărare a oricărei umanități care se simte pierdută, abandonată, rebutată, condamnată fără apel. Misterul Fiului veșnic, care s-a făcut unul dintre noi, sigilează o dată pentru totdeauna această pasiune a lui Dumnezeu. Misterul Crucii sale - "pentru noi și pentru a noastră mântuire" - și al Învierii sale - ca "primul născut dintre mulți frați" (Rom 8,29) - spune până la ce punct această pasiune a lui Dumnezeu este îndreptată spre răscumpărarea și spre împlinirea creaturii umane.

Trebuie să restituim claritate acestei pasiuni a lui Dumnezeu față de creatura umană și față de lumea sa. Ea a fost făcută de Dumnezeu după "chipul" său - "bărbat și femeie" i-a creat (cf. Gen 1,27) - drept creatură spirituală și sensibilă, conștientă și liberă. Relația dintre bărbat și femeie constituie locul eminent în care întreaga creație devine interlocutoare a lui Dumnezeu și martoră a iubirii sale. Această lume a noastră este locuința pământească a inițierii noastre la viață, locul și timpul în care putem deja începe să gustăm locuința cerească la care suntem destinați (cf. 2Cor 5,1), unde vom trăi în plinătate comuniunea cu Dumnezeu și cu toți. Familia umană este o comunitate de origine și de destinație, a cărei reușită "este ascunsă, cu Cristos, în Dumnezeu" (Col 3,1-4). În acest timp al nostru, Biserica este chemată să relanseze cu putere umanismul vieții care erupe din această pasiune a lui Dumnezeu față de creatura umană. Angajarea de a înțelege, a promova și a apăra viața fiecărei ființe umane ia elan de la această iubire necondiționată a lui Dumnezeu. Este frumusețea și atracția Evangheliei, care nu reduce iubirea față de aproapele la aplicarea de criterii de conveniență economică și politică nici la "unele accente doctrinale sau morale care provin din opțiuni ideologice determinate" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 39).

O istorie pasionată și rodnică

1. Această pasiune a animat activitatea Academiei Pontificale pentru Viață încă din momentul instituirii sale în urmă cu douăzeci și cinci de ani, din partea sfântului Ioan Paul al II-lea, în urma sugestiei slujitorului lui Dumnezeu și mare om de știință Jérôme Lejeune. Acesta, convins în mod lucid de profunzimea și de rapiditatea schimbărilor în desfășurare în domeniul biomedical, a considerat oportun să susțină o angajare mai structurată și organică pe acest front. Academia a putut astfel să dezvolte inițiative de studiu, formare și informare cu obiectivul de a face "clar că știința și tehnica, puse în slujba persoanei umane și a drepturilor sale fundamentale, contribuie la binele integral al omului și la realizarea proiectului divin de mântuire (cf. Gaudium et spes, 35)" (Ioan Paul al II-lea, Motu proprio Vitae mysterium, 11 februarie 1994, 3). Elan reînnoit a imprimat activităților Academiei elaborarea noului Statut (18 octombrie 2016). Intenția este de a face reflecția asupra acestor teme tot mai atentă la contextul contemporan, în care ritmul crescând al inovației tehnico-științifică și globalizarea înmulțesc interacțiunile, pe de o parte, între culturi, religii și științe diferite, pe de altă parte, între dimensiunile multiple ale familiei umane și ale casei comune în care ea locuiește. "De aceea, este urgent să se intensifice studiul și confruntarea cu privire la efectele acestei evoluții a societății în sens tehnologic pentru a articula o sinteză antropologică aptă să fie la înălțimea acestei provocări epocale. Deci zona consultanței voastre calificate nu poate să fie limitată la soluționarea problemelor ridicate de situații specifice de conflict etic, social sau juridic. Inspirația de conduite coerente cu demnitatea persoanei umane privește teoria și practica științei și tehnicii în fundamentarea lor în ansamblu în raport cu viața, cu sensul său și cu valoarea sa" (Discursul adresat participanților la Adunarea Generală a membrilor Academiei Pontificale pentru Viață, 5 octombrie 2017).

Degradarea umanului și paradoxul "progresului"

2. În acest moment al istoriei pasiunea față de uman, față de întreaga omenire, este în dificultate gravă. Bucuriile relațiilor familiale și ale conviețuirii sociale apar profund deteriorate. Neîncrederea reciprocă a indivizilor și a popoarelor se hrănește dintr-o căutare exacerbată a propriului interes și dintr-o competiție exasperată, care nu fuge de violență. Distanța dintre obsesia pentru propria bunăstare și fericirea umanității împărtășite pare să se lărgească: ajungând să se creadă că între individ și comunitatea umană este de acum în desfășurare o adevărată schismă. În enciclica Laudato si' a scos în evidență starea de urgență în care se află raportul nostru cu istoria pământului și a popoarelor. Este o alarmă provocată de atenția scăzută acordată problemei mari și decisive a unității familiei umane și a viitorului său. Erodarea acestei sensibilități, făcută de puterile lumești ale dezbinării și războiului, este în creștere globală, cu o viteză mult superioară celei a producerii bunurilor. Este vorba despre o adevărată cultură - ba chiar, ar fi mai bine să se spună despre o anti-cultură - a indiferenței față de comunitate: ostilă față de bărbați și față de femei și aliată cu prepotența banilor.

3. Această urgență revelează un paradox: cum s-a putut întâmpla ca, tocmai în momentul istoriei lumii în care resursele economice și tehnologice disponibile ne-ar permite să ne îngrijim suficient de casa comună și de familia umană, onorând darul lui Dumnezeu însuși, chiar de la ele, de la resursele economice și tehnologice, vin diviziunile noastre cele mai agresive și coșmarurile noastre cele mai rele? Popoarele simt în mod acut și dureros, chiar dacă adesea în mod confuz, deprimarea spirituală - am putea spune nihilismul - care subordonează viața unei lumi și unei societăți supuse acestui paradox. Tendința de a anestezia această profundă suferință, printr-o goană oarbă după satisfacția materială, produce melancolia unei vieți care nu găsește destinație la înălțimea calității sale spirituale. Trebuie s-o recunoaștem: bărbații și femeile din timpul nostru sunt adesea demoralizați și dezorientați, fără viziune. Suntem toți un pic concentrați asupra noastră înșine. Sistemul banului și ideologia consumului selecționează nevoile noastre și manipulează visele noastre, fără nicio o atenție față de frumusețea vieții împărtășite și față de locuibilitatea casei comune.

O ascultare responsabilă

4. Poporul creștin, preluând strigătul suferințelor popoarelor, trebuie să reacționeze la spiritele negative care hrănesc diviziunea, indiferența, ostilitatea. Trebuie să facă asta nu numai pentru sine, ci pentru toți. Și trebuie să facă asta imediat, înainte ca să fie prea târziu. Familia eclezială a discipolilor - și a tuturor oaspeților care caută în ea motivele speranței (cf. 1Pt 3,15) - a fost semănată pe pământ ca "sacrament [...] al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (Lumen gentium, 1). Reabilitarea creaturii lui Dumnezeu la speranța fericită a destinației sale trebuie să devină pasiunea dominantă a vestirii noastre. Este urgent ca bătrânii să creadă mai mult în "visele" lor mai bune; și ca tinerii să aibă "viziuni" capabile să-i determine să se angajeze curajos în istorie (cf. Il 3,1). O nouă perspectivă etică universală, atentă la temele creației și a vieții umane, este obiectivul spre care trebuie să ne îndreptăm pe planul cultural. Nu putem continua pe drumul greșelii urmat în atâtea decenii de deconstrucție a umanismului, confundat cu o oarecare ideologie a voinței de putere. Trebuie să contrastăm o asemenea ideologie, care se folosește de sprijinul convins al pieții și al tehnicii, în favoarea umanismului. Diferența vieții umane este un bun absolut, demn să fie prezidat etic, prețios pentru îngrijirea întregii creații. Scandalul este faptul ca umanismul să se contrazică pe sine însuși, în loc să ia inspirație din actul iubirii lui Dumnezeu. Biserica mai întâi trebuie să regăsească frumusețea acestei inspirații și să-și facă partea sa, cu entuziasm reînnoit.

O misiune dificilă pentru Biserică

5. Suntem conștienți că am întâlnit dificultăți, la redeschiderea acestui orizont umanist, și în sânul Bisericii. Așadar, cei dintâi ne întrebăm cu sinceritate: astăzi, comunitățile ecleziale au o viziune și dau o mărturie la înălțimea acestei urgențe din epoca prezentă? Sunt concentrate în mod serios asupra pasiunii și asupra bucuriei de a transmite iubirea lui Dumnezeu pentru a locuirea fiilor săi pe Pământ? Sau se pierd încă prea mult în propriile probleme și în ajustări timide care nu depășesc logica acestui compromis lumesc? Trebuie să ne întrebăm serios dacă am făcut suficient pentru a oferi contribuția noastră specifică drept creștini la o viziune despre uman capabilă să susțină unitatea familiei popoarelor în actualele condiții politice și culturale. Sau dacă noi chiar am pierdut din vedere centralitatea ei, punând mai înainte ambițiile hegemoniei noastre spirituale cu privire la conducerea cetății seculare, închisă în ea înseși și în bunurile sale, de îngrijirea comunității locale, deschisă ospitalității evanghelice față de cei săraci și cei disperați.

A construi o fraternitate universală

6. Este timpul de a relansa o nouă viziune pentru un umanism fratern și solidar a individului și al popoarelor. Noi știm că credința și iubirea necesare pentru această alianță iau elanul lor din misterul răscumpărării istoriei în Isus Cristos, ascuns în Dumnezeu încă înainte de crearea lumii (cf. Ef 1,7-10; 3,9-11; Col 1,13-14). Și știm și că conștiința și afectele creaturii umane nu sunt deloc impermeabile, nici insensibile față de credință și față de lucrările acestei fraternități universale, semănate de Evanghelia Împărăției lui Dumnezeu. Trebuie să o repunem în prim plan. Pentru că una este să ne simțim constrânși să trăim împreună, alta este să apreciem bogăția și frumusețea semințelor de viață comună care trebuie să fie căutate și cultivate împreună. Una este să ne resemnăm să concepem viața ca luptă împotriva antagoniștilor care nu se termină niciodată, alta este să recunoaștem familia umană ca semn al vitalității lui Dumnezeu Tatăl și promisiune a unei destinații comune la răscumpărarea întregii iubiri care, deja acum, o ține în viață.

7. Toate căile Bisericii conduc la om, așa cum a proclamat solemn sfântul papă Ioan Paul al II-lea în enciclica sa inaugurală (Redemptor hominis, 1979). Înaintea lui, sfântul Paul al VI-lea a amintit, și el în enciclica programatică și conform lecției Conciliului, că familiaritatea Bisericii se extind prin cercuri concentrice la fiecare om: chiar și la cel care se consideră străin de credință și de adorarea lui Dumnezeu (cf. Enciclica Ecclesiam suam, 1964). Biserica găzduiește și păstrează semnele binecuvântării și milostivirii care sunt destinate de Dumnezeu pentru fiecare ființă umană care vine în această lume.

A recunoaște semnele de speranță

8. În această misiune sunt încurajatoare semnele lucrării lui Dumnezeu în timpul actual. Ele trebuie recunoscute, evitând ca orizontul să fie întunecat de aspectele negative. În această optică sfântul Ioan Paul al II-lea înregistra gesturile de primire și de apărare a vieții umane, răspândirea unei sensibilități contrare războiului și pedepsei cu moartea, o atenție crescândă față de calitatea vieții și față de ecologie. El indica printre semnele de speranță și răspândirea bioeticii, ca "reflecție și dialog - printre cei care cred și cei care nu cred, precum și printre credincioșii din diferite religii - despre probleme etice, chiar fundamentale, care interesează viața omului" (Enciclica Evangelium vitae, 25 martie 1995, 27). Comunitatea științifică de la Academia Pontificală pentru Viață a arătat, în cei douăzeci și cinci de ani de istorie, că se înscrie exact în această perspectivă, oferind propriul aport înalt și calificat. Mărturie sunt angajarea pentru promovarea și tutelarea vieții umane în toată perioada desfășurării sale, denunțarea avortului și a suprimării bolnavului cu boli foarte grave, care contrazic Duhul vieții și ne fac să ne prăbușim în anti-cultura morții. Pe această linie trebuie desigur continuat, cu atenție față de alte provocări pe care conjunctura contemporană le oferă pentru maturizarea credinței, pentru o înțelegere mai profundă a ei și pentru o comunicare mai adecvată oamenilor de astăzi.

Viitorul Academiei

9. Înainte de toate trebuie să locuim în limba și în istoriile bărbaților și femeilor din timpul nostru, inserând vestea evanghelică în experiența concretă, așa cum ne-a indicat Conciliul Vatican II cu autoritate. Pentru a percepe sensul vieții umane, experiența la care trebuie să ne referim este aceea care se poate recunoaște în dinamica generării. Astfel se va evita să se reducă viața ori la un concept numai biologic ori la un universal rupt de relații și de istorie. Apartenența originară la trup precede și face posibilă orice altă conștiință și reflecție, înlăturând pretenția subiectului de a fi origine pentru el însuși. Putem deveni doar conștienți că suntem în viață odată ce deja am primit-o, înainte de orice intenție și decizie a noastră. A trăi înseamnă în mod necesar a fi copii, primiți și îngrijiți, chiar dacă uneori în mod inadecvat. "Apare așadar rațional a face o punte între acea îngrijire care s-a primit încă de la începutul vieții, și care i-a permis ei să se dezvolte pe tot parcursul desfășurării sale, și grija care trebuie acordată în mod responsabil celorlalți. [...] Această legătură prețioasă se află în fruntea unei demnități, umane și teologale, care nu încetează să trăiască, nici măcar cu pierderea sănătății, a rolului social și a controlului asupra propriului trup" (Scrisoarea cardinalului secretar de stat cu ocazia Întâlnirii despre îngrijirile paliative, 28 februarie 2018).

10. Noi știm bine că pragul respectării fundamentale a vieții umane este încălcat astăzi în moduri brutale nu numai de comportamente individuale, ci și de efectele alegerilor și așezărilor structurale. Organizarea profitului și ritmul de dezvoltare a tehnologiilor oferă posibilități inedite de a condiționa cercetarea biomedicală, orientarea educativă, selectarea nevoilor, calitatea umană a legăturilor. Posibilitatea de a orienta dezvoltarea economică și progresul științific spre alianța bărbatului și a femeii, pentru îngrijirea umanității care ne este comună și pentru demnitatea persoanei umane, se inspiră desigur dintr-o iubire față de creație pe care credința ne ajută s-o aprofundăm și s-o iluminăm. Perspectiva bioeticii globale, cu viziunea sa amplă și atenția față de impactul mediului asupra vieții și asupra sănătății, constituie o oportunitate însemnată pentru a aprofunda noua alianță a Evangheliei și a creației.

11. Comuniunea în unicul neam omenesc impune o abordare globală și ne cere nouă tuturor să înfruntăm întrebări care se pun în dialogul dintre diferitele culturi și societăți care, în lumea de astăzi, sunt tot mai strâns în contact. Fie ca Academia pentru Viață să fie loc curajos al acestei confruntări și dialog în slujba binelui tuturor. Să nu vă fie frică să elaborați argumentări și limbaje care să fie folosibile într-un dialog intercultural și interreligios, precum și interdisciplinar. Participați la reflecția despre drepturile umane, care constituie un nod central în căutarea de criterii împărtășite universal. Este în joc înțelegerea și practicarea unei dreptăți care să arate rolul de necontestat al responsabilității în discursul despre drepturile umane și corelația lor strânsă cu obligațiile, pornind de la solidaritatea cu cel care este mai mult rănit și suferind. Papa Benedict al XVI-lea a insistat mult asupra importanței unei "noi reflecții despre modul în care drepturile presupun obligații fără de care se transformă în arbitriu. Se asistă astăzi la o contradicție apăsătoare. Pe de o parte, în timp ce se revendică drepturi presupuse, cu caracter arbitrar și de lux, cu pretenția de a le vedea recunoscute și promovate de structurile publice, pe de altă parte există drepturi elementare și fundamentale nerecunoscute și încălcate față de o mare parte din omenire", între care papa emerit menționează "lipsa de hrană, de apă potabilă, de instruire de bază sau de îngrijiri sanitare elementare" (Enciclica Caritas in veritate, 43).

12. Un alt front pe care trebuie dezvoltă reflecția este acela al noilor tehnologii definite astăzi "urgente și convergente". Ele includ tehnologiile informației și comunicării, biotehnologiile, nanotehnologiile și robotica. Folosindu-se de rezultatele obținute de fizică, de genetică și de neuroștiințe, precum și de capacitatea de calculare a mașinilor tot mai puternice, astăzi este posibil să se intervină foarte profund în materia vie. Și corpul uman poate fi supus la intervenții care pot să modifice nu numai funcțiunile și prestațiile sale, expunându-l tot mai mult logicilor pieții. Deci trebuie înțeles înainte de toate transformările epocale care se anunță pe aceste noi frontiere, pentru a găsi modul de a le orienta în slujba persoanei umane, respectând și promovând demnitatea sa intrinsecă. O misiune destul de exigentă, dată fiind complexitatea și incertitudinea cu privire la dezvoltările posibile, care cere un discernământ și mai atent decât este de dorit în mod obișnuit. Un discernământ pe care-l putem defini ca "lucrarea sinceră a conștiinței, în angajarea sa de a cunoaște binele posibil pa baza căreia să se decidă responsabil în exercitarea corectă a rațiunii practice" (Sinodul Episcopilor dedicat tinerilor, Document final, 27 octombrie 2018, 109). Un parcurs de căutare și de evaluare care are loc deci prin dinamicile conștiinței morale și care pentru credincios se desfășoară în cadrul și în lumina relației cu Domnul Isus, asumând intenționalitatea sa în acțiune și criteriile sale de alegere (cf. Fil 2,5).

13. Medicina și economia, tehnologia și politica ce sunt elaborate în centrul cetății moderne a omului, trebuie să rămână expuse și mai ales evaluării care este rostită de periferiile pământului. De fapt, resursele multe și extraordinare puse la dispoziția creaturii umane de cercetarea științifică și tehnologică riscă să întunece bucuria împărtășirii fraterne și frumusețea acțiunilor comune, din a cărei slujire scot în realitate semnificația lor autentică. Trebuie să recunoaștem că fraternitatea rămâne promisiunea neîmplinită a modernității. Respirația universală a fraternității, pe care adorarea lui Dumnezeu în duh și adevăr o generează printre umani, este noua frontieră a creștinismului. Fiecare detaliu al vieții trupului și sufletului în care strălucesc iubirea și răscumpărarea noii creaturi care se formează în noi, surprinde ca adevăratul miracol al unei învieri deja în desfășurare (cf. Col 3,1-2). Domnul să ne dăruiască să înmulțim aceste miracole! Mărturia sfântului Francisc de Assisi, cu capacitatea sa de a se recunoaște frate al tuturor creaturilor pământești și cerești, să ne inspire în actualitatea sa perenă. Domnul să vă dea să fiți pregătiți pentru această nouă fază a misiunii, cu candelele încărcate cu untdelemnul Duhului, pentru a lumina drumul și a conduce pașii voștri. Picioarele celor care duc vestea bună a iubirii lui Dumnezeu față de viața fiecăruia și a tuturor celor care locuiesc pe pământ sunt foarte frumoase (cf. Is 52,7; Rom 10,15).

Din Vatican, 6 ianuarie 2019

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 409.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat