Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Responsum" al Congregației pentru Doctrina Credinței la o întrebare cu privire la legitimitatea histerectomiei în anumite cazuri (3 ianuarie 2019)

La 31 iulie 1993, Congregația pentru Doctrina Credinței a publicat Răspunsuri la întrebările propuse cu privire la "izolarea uterină" și alte probleme. Aceste răspunsuri, care își păstrează toată validitatea lor, consideră legitimă din punct de vedere moral îndepărtarea uterului (histerectomia) când acesta constituie un pericol grav pentru viața sau sănătatea mamei, și consideră ilegitime, deoarece sunt modalități de sterilizare directă, îndepărtarea uterului și legarea trombelor (izolarea uterină) cu propunerea de a face imposibilă o eventuală sarcină care poate comporta vreun risc pentru mamă.

În ultimii ani au fost supuse Sfântului Scaun câteva cazuri, foarte circumstanțiate, referitoare și ele la histerectomie, care se configurează totuși ca o situație diferită de cea examinată în 1993, pentru că se referă la situații în care oricum procreația nu este posibilă. Întrebarea și răspunsul, însoțit de o Notă ilustrativă, care sunt acum publicate, se referă la această nouă situație și completează răspunsurile date în 1993.

Întrebare: Când uterul este în mod ireversibil într-o așa stare încât nu mai poate să fie capabil pentru procreație, iar medici experți au ajuns la certitudinea că o eventuală sarcină va duce la un avort spontan înainte ca fătul să poată ajunge la starea de viabilitate, este legitim să fie îndepărtat (histerectomie)?

Răspuns: Da, pentru că nu este vorba de sterilizare.

Notă ilustrativă

Întrebarea se referă la unele cazuri extreme, prezentate recent la Congregația pentru Doctrina Credinței, care constituie o situație diferită de aceea la care a fost dat răspuns negativ la 31 iulie 1993. Elementul care face diferită în mod esențial actuala întrebare este certitudinea la care au ajuns medicii experți că, în caz de sarcină, ea s-ar întrerupe spontan înainte ca fătul să ajungă la starea de viabilitate. Aici nu este vorba de dificultate sau de riscuri de importanță mai mare sau mai mică, ci de un cuplu pentru care nu este posibil să procreeze.

Obiectul propriu al sterilizării este împiedicarea funcției organelor reproductive și răutatea sterilizării constă în refuzarea copiilor: ea este un act împotriva lui bonum prolis. În schimb, în cazul prezentat în întrebare se știe că organele reproductive nu sunt în măsură să păstreze un zămislit până la viabilitate, adică nu sunt în măsură să desfășoare funcția lor procreativă naturală. Scopul procesului procreator este de a aduce pe lume o creatură, dar aici nașterea unui făt viu nu este posibilă din punct de vedere biologic. De aceea suntem în fața nu a unei funcționări imperfecte sau riscante a organelor reproductive, ci a unei situații în care scopul natural de a aduce pe lume un copil viu nu poate fi obținut.

Intervenția medicală nu poate să fie judecată anti-procreatoare, pentru că ne aflăm într-un context obiectiv în care nu sunt posibile nici procreația nici prin urmare acțiunea anti-procreatoare. Așadar, a îndepărta un aparat reproductiv incapabil de a duce la capăt o sarcină nu poate să fie calificat ca sterilizare directă, care este și rămâne în mod intrinsec ilegitimă ca scop și ca mijloc.

Problema criteriilor pentru a evalua dacă sarcina poate sau nu poate să se prelungească până la starea de viabilitate este o problemă medicală. Din punct de vedere moral, trebuie să ne întrebăm dacă s-a ajuns la întregul grad de certitudine la care se poate ajunge în medicină și, în acest sens, răspunsul dat este valabil pentru întrebarea așa cum a fost pusă ea în bună credință.

În afară de asta, răspunsul la întrebare nu spune că decizia de a practica histerectomia este mereu cea mai bună, ci numai că în condițiile menționate mai sus este o decizie legitimă din punct de vedere moral, fără a exclude de aceea alte opțiuni (de exemplu, recurgerea la perioadele infecunde sau abstinența totală). Le revine soților, în dialog cu medicii și cu directorul lor spiritual, să aleagă calea de urmat, aplicând la cazul lor și la circumstanțele lor criteriile normale de gradualitate a intervenției medicale.

Suveranul Pontif Francisc, în audiența acordată subsemnatului prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, a aprobat acest răspuns și a ordonat publicarea sa.

Roma, din sediul Congregației pentru Doctrina Credinței, 10 decembrie 2018.

Cardinal Luis F. Ladaria, S.I.
prefect

Giacomo Morandi
arhiepiscop titular de Cerveteri
secretar

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 886.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat