Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cu limbajul băștinașilor digitali

A patra congregație generală a Sinodului

Și Sinodul începe să spună lucrurile importante. Fără bârfe. Cu o "privire de iubire", care devine ascultare și apoi dialog, a atins vineri, 5 octombrie 2018, înainte de amiază, în a patra congregație generală, probleme fierbinți cum ar fi primirea dată migranților și așa-numiților "tineri nimeni" pentru că sunt rebutați. Lucrările au început la ora 9, în prezența papei, cu rugăciunea de la Ora Medie și meditația cardinalului președinte de rând Bo. Au fost douăzeci de intervenții ale părinților sinodali, la care s-au adăugat contribuțiile vii ale trimisului special fr?re Alois de la Taizé, a trei auditoare și a cinci auditori.

"Astăzi mulți vorbesc despre tineri, dar nu mulți le vorbesc tinerilor": cuvintele lui Paul al VI-lea au fost un pic firul conducător al lucrărilor dinainte de amiază. Tinerii au mărturisit "experiențele lor pozitive de Biserică" și au împărtășit visele lor, dar au sugerat și propuneri și noutăți, dând glas celor de vârsta lor pe care-i reprezintă aici. Au voit să spună părerea lor și cu privire la problema gravă a abuzurilor, cerând dreptate. Și au invocat un rol mai incisiv pentru femei. Tineri și tinere, așadar, vor să se angajeze în prima linie și personal în Biserică "prin vocație". Și vor să facă asta acum.

În aulă au urmat reflecții profunde, dar și provocatoare. Primite cu deschidere de părinții sinodali, care au recunoscut noilor generații, definite "lichide", potențialități enorme pentru a face binele în toate domeniile, tocmai prin deschiderea lor naturală la schimbare, la bucurie, la speranța, cu o alipire generoasă de valorile solidare. Și cunoașterea doctrinei sociale ale Bisericii ar putea da trup setei lor de dreptate și de adevăr, de pace și de solidaritate. În concret, vorbind tocmai despre dreptate și solidaritate, a fost repropusă problema tinerilor refugiați: de primit dar și de ajutat în țările lor de origine.

Însă, s-a afirmat, tinerii trebuie considerați un adevărat "loc teologic" și nu o simplă "zonă pastorală". În această perspectivă este nevoie înainte de toate de o adevărată ascultare: o afirmație devenită inderogabilă în fiecare intervenție din aulă, așa încât a culminat în propunerea de a institui o "slujire de ascultare" încredințată și laicilor.

Tinerii, s-a afirmat, au nevoie mai mult de martori credibili și de gesturi autentice decât de atâtea cuvinte. Au nevoie să meargă împreună cu generațiile adulților pentru a trăi cu adevărat Biserica drept comuniune de iubire. Și trebuie să se simtă nu numai primiți, ci protagoniști. În schimb, s-a afirmat, astăzi lipsesc însoțitori la înălțime capabili și să respecte sanctuarul conștiinței fiecărui tânăr. Precum și educatorii și formatorii trebuie să se actualizeze, în stilul și în limbajul de comunicare, confruntându-se cu web-ul: cu aspectele sale pozitive dar și cu riscurile, inclusiv cel al "singurătății îmbelșugate". Așadar există necesitatea unei convertiri misionare curajoase și în structurile educative catolice. Această angajare formativă a Bisericii este astăzi, de altfel, împiedicată fie de riscul unei secularizări pătrunzătoare care îi slăbește identitatea catolică fie de criza economică ce le împiedică celor mai săraci accesul la studii.

Și că tinerii sunt noii săraci este de acum o realitate de fapt. De aceea trebuie să se vorbească despre "opțiune preferențială". O viziune culturală a dialogului cu tinerii este așadar fundamentală. Analizând bine noile modele etico-sociale, pentru a recurge după aceea la un nou limbaj care să reușească într-adevăr să vorbească cu "băștinașii digitali" și "info-obezii", suspendați între "bulimia informatică și anorexia viselor".

După aceea a fost reafirmată centralitatea familiei - remarcată îndeosebi necesitatea paternității responsabile - precum și a parohiilor, care nu trebuie să aștepte ca tinerii să meargă să bată la ușa casei parohiale. Și odată ce ei au intrat în parohie, a fost sugerat, catehezele și omiliile să nu fie plictisitoare și liturgiile să fie celebrate mereu în mod demn, cu o atenție față de frumusețea muzicii. În sfârșit, împărtășirea de experiențe pastorale locale a adus la cunoștință și episoade grave de discriminări ale tinerilor creștini, precum și episoade de intoleranță religioasă violentă.

Fiind încheiate intervențiile despre prima parte din Instrumentum laboris, vineri după-amiază, începând de la 16.30, are loc prima sesiune a cercurilor mici.

(După L'Osservatore Romano, 6 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat