Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Angelelli fericit, episcopul Colombo: "Acum Argentina are propriul Romero"

De Alver Metalli

Papa i-a telefonat "la puține minute după ce a semnat declarația de recunoaștere a martiriului" episcopului Enrique Angelelli. Destăinuiește asta la Vatican Insider Marcelo Daniel Colombo, episcop de La Rioja (Argentina) din 2013 și desemnat arhiepiscop de Mendoza luna trecută de Francisc. "Vreau să-ți dau știrea că în urmă cu câteva minute am semnat decretul în raport cu martiriul lui Angelelli", afirmă Colombo care după aceea citează continuarea cuvintelor ascultate la telefon care îl invitau "ca la 4 august să se sărbătorească în La Rioja această veste bună". Francisc "m-a încurajat să pregătesc beatificarea cât mai curând posibil", adaugă episcopul care face trimitere la scrisoarea trimisă credincioșilor din dieceza sa la 8 iunie în care vorbește despre un pontif bucuros și emoționat. Și tot monseniorul Colombo a fost cel care a deschis cauza diecezană de beatificare a lui Angelelli, încheiată în octombrie 2016, "a cărui moarte într-un presupus «trist accident stradal» a fost acceptată de toți numai că, după decenii, s-a înțeles că în realitate prelatul - foarte critic cu dictatura militară - a fost asasinat cu lașitate pentru că încerca să înțeleagă motivele pentru care au fost ucise celelalte trei persoane pe care el le cunoștea".

Și astfel și Argentina propriul Romero. Episcopul salvadorian a fost asasinat de exponenți ai dreptei naționaliste ca Angelelli, recunoscut martir după mulți ani - 42 în cazul lui Angelelli, 35 în cazul lui Romero - și ambii uciși "din ură față de credință", cum se citește în respectivele decrete de martiriu...

... Și ambii manifestând o convingere profundă cu privire la protagonismul săracilor, la necesitatea unei Biserici mai prezente în mod de mărturie; în ambii am putut vedea păstorul care citește semnele timpurilor și discerne împreună cu proprii colaboratori și în comunitate, noile căi de parcurs. În cele două cazuri și înțelegerea eclezială a morții lor a fost eclipsată de așa de multe elemente externe de natură politică încât au voit să reducă la tăcere semnificația jertfei lor. În ambele cazuri s-a încercat să se înspăimânte păstorii și credincioșii; ambele morți au fost cu siguranță nu numai un mod pentru a reduce la tăcere viețile lor, ci și pentru a intimida pe cei care voiau să continue acel mod pastoral de a iubi și a sluji poporul lui Dumnezeu.

Ambii, Romero și Angelelli, s-au văzut combătuți (și ca morți) de sectoare ale Bisericii...

A exista multă frică, multă miopie, multă incapacitate de a citi semnele lui Dumnezeu, multă prejudecată.

Și diferențele cele mai vizibile între cei doi martiri unde le vedeți?

Chiar dacă ambii au fost ireproșabili în viețile lor, păstori sfinți care au captat sensul cel mai deplin al slujirii lor, în Romero a existat ca un soi de "convertire" în înțelegerea propriei misiuni, ceea ce se întâmpla în El Salvador, ceea ce Biserica trebuia să facă. În schimb, Angelelli are o viață mai liniară cât privește modul său de a fi, de a vedea și de a simți propria misiune și pe cea a Bisericii. Încă de tânăr s-a remarcat ca lider printre colegii săi: cumsecădenia, prietenia sacerdotală, angajarea cu sectoarele muncitorește și studențești făceau parte din luptele sale de preot tânăr. Ca episcop auxiliar de Córdoba și ca episcop de La Rioja, a aprofundat aceste dimensiuni, îmbogățindu-se cu noile provocări pe care le capta. Când a ajuns la La Rioja, tot acest "capital" de experiență sacerdotală, umană și pastorală l-a pus în slujba construirii unei comunități creștine identificate cu Conciliul al II-lea din Vatican și cu valorile Împărăției lui Dumnezeu. În acest sens, putem spune că a fost un martir al Conciliului.

Cu Angelelli sunt duși pe altare și preoții Carlos Murias și Gabriel Longueville și laicul Wenceslao Pedernera. Spun că dumneavoastră v-ați angajat mult pentru această "colegialitate de fericiți" argentinieni.

Au lucrat împreună pentru Împărăția lui Dumnezeu și împreună și-au dat viața pentru poporul lui Dumnezeu. Carlos Murias este un frate franciscan conventual, entuziast, plin de viață, care trăia și vibra cu mesajul lui Angelelli, luând parte la provocările pastorale în Llanos de La Rioja; Gabriel Longueville este un preot diecezan francez din dieceza de Viviers, cu o prețioasă experiență de viață ministerială acolo pe care apoi o pune la dispoziția poporului argentinian, mai întâi la Corrientes și apoi la La Rioja. În Angelelli a găsit un prieten și un martor credibil care a îmbogățit înțelegerea lumii săracilor, îndeosebi religiozitatea populară și capacitatea săracilor de a duce înainte viața lor în mijlocul atâtor suferințe și limitări. Gabriel și Carlos au crescut în prietenie și colaborare pastorală în parohia Chamical și împreună au fost răpiți și uciși. Wenceslao era un muncitor rural care s-a îndrăgostit de Cristos și de Evanghelia sa când era adult, prin "contagierea" soției sale care l-a apropiat de viața de credință. Când l-a întâlnit pe Cristos, l-a urmat cu toată inima angajându-se pentru o lume mai bună, solidar cu țăranii și cu vecinii săi. Wenceslao Pedernera a fost invitat de Angelelli să lucreze și să anime modelul cooperativist creștin. Cei patru erau animați de acest spirit creștin de slujire totală. Participarea la unul și același proiect eclezial și îndurarea morții din cauza acelei identificări cu Cristos și cu săracii îi face părtași de ceea ce ați numit pe bună dreptate "colegialitate a fericiților".

Viața lui Bergoglio se intersectează cu aceea a lui Angelelli în diferite momente. Le puteți aminti?

Nu sunt în măsură să contabilizez de câte ori s-au întâlnit. Însă câteva din acele dăți au fost foarte semnificative: la 13 iunie 1973 la Anillaco, Angelelli a fost primit cu pietre de un sector care nu accepta propunerile lor cu privire la munca rurală conform Evangheliei și doctrinei sociale a Bisericii. "Ne schimbă tradițiile; ne schimbă religia", protestau așa-numiții Cruzados ai credinței, între care unii musulmani necreștini. În aceeași zi, Angelelli l-a primit pe părintele Arrupe, vestitul superior general al iezuiților în acel moment, care era asistat de un preot tânăr, Jorge Bergoglio și alți călugări din aceeași Congregație. Angelelli le-a predicat la o zi de reculegere; trebuiau să reflecteze despre diferite lucruri, inclusiv alegerea viitorului provincial, care avea să fie Bergoglio însuși. Care, ca provincial, a vizitat de mai multe ori vestul provinciei de la La Rioja, unde lucrau iezuiții: Famatina, Guandacol... când amenințările sectoarelor de dreapta și paramilitarii au început să-și facă simțită puterea lor. În 1975 și la începutul anului 1976, Angelelli a decis să încredințeze formarea seminariștilor săi la Facultatea "San Miguel" și părintele Jorge Bergoglio a asumat această funcție cu mare responsabilitate, stabilind o legătură de profundă prietenie cu cei trei tineri care acum sunt preoți din această dieceză; unul dintre ei, părintele Quique, este actualmente episcop auxiliar de Santiago dell'Estero.

Cât este al papei în toate acestea din apropiata beatificare a lui Angelelli?

Este foarte interesant a-l asculta pe Francisc vorbind despre Angelelli, au auzi cât de puternică este convingerea sa despre sfințenia episcopului, curajul său în fața atacurilor și a amenințărilor, modul său sincer și eclezial de a trăi Conciliul, ca episcop al unei Biserici care era persecutată. Însă adevărul acestor vieți, noblețea dăruirii lor, au reieșit din investigațiile, din mărturiile și din probele adunate și prezentate. Papa a fost foarte respectuos față de diferitele instanțe și față de pașii pe care îi făceau diferitele autorități care interveneau în cauză: experți, teologi, cardinali, oficiali de la Congregația Cauzelor Sfinților și așa mai departe. Știam toți că acest proces era în inima papei, și aceasta era o angajare importantă care înmulțea energiile noastre și pe cele ale fiecărui actor în acest proces.

Dumneavoastră propuneți ca beatificarea să se facă în noiembrie.

Noiembrie-decembrie ar fi lunile posibile dacă se fac toți pașii preliminari atât de importanți pentru ceea ce constituie pregătirea ceremoniei de beatificare. Între timp, ar trebui deja să vină numirea noului episcop de La Rioja din moment ce în primele zile din august mă voi transfera în noua mea misiune pastorală în dieceza de Mendoza.

Pentru acea dată va fi și un nou prefect în funcție la Dicasterul Sfinților la Roma, fostul substitut de la Secretariatul de Stat, Giovanni Angelo Becciu, cardinal la 28 iunie. Cea a lui Angelelli și a martirilor argentinieni ar putea să fie, deci, prima sa beatificare și, dacă protocolul va fi menținut, ar fi natural ca Becciu să fie trimis ca reprezentant al papei ca să prezideze ceremonia la La Rioja.

Nu pot să nu fiu recunoscător prefectului care a fost până acum, cardinalul Amato, pentru activitatea intensă pe care a desfășurat-o, deschiderea și disponibilitatea sa de a ne primi ori de câte ori vizitam Congregația pentru consultări sau prezentări. Ar fi natural desigur ca să prezideze cardinalul Becciu această celebrare care promite să fie memorabilă pentru poporul din La Rioja și Biserica din La Rioja și din Argentina.

Și dumneavoastră veți fi prezent?

Voi fi mereu cu iubitul meu popor riojan, împreună cu comunitățile sale și cu martirii săi declarați acum formal. Nu ca episcop de La Rioja, ci ca frate, părinte și prieten al atâtora care împreună cu mine au căutat adevărul cu privire la aceste figuri de creștini exemplari. Amintirea plină de recunoștință față de Dumnezeu pentru viețile și morțile lor din iubire va continua să mă susțină oriunde voi merge. Desigur că voi veni pentru beatificare și voi continua să ajut în aceste luni până când un nou păstor va prelua ștafeta.

Permiteți-mi încă o întrebare. Știm ce gândea monseniorul Romero despre avort; pentru a folosi o expresie a lui scrisă într-un editorial al săptămânalului din San Salvador, Orientación, îl considera o practică "pentru a castra poporul". Dar Angelelli?

Într-o temă ca asta se vede toată însemnătatea gândirii pastorale a lui Angelelli, integrală, coerentă, fără soluție de continuitate. Am cel puțin trei referințe foarte clare exprimate în trei omilii care reflectă gândirea sa în această privință. La 7 octombrie 1973, în sărbătoarea Stăpânei Noastre a Rozariului, vorbește despre relele care lovesc viața familială. După ce s-a referit la divorț, atinge problema avortului: care este o iluzie. "Astăzi revine realitatea divorțului, o problemă care are nevoie de considerație specială pentru că este complexă. Dar o semnalăm. Așa cum semnalăm un alt rău care este o adevărată crimă: avortul, consecințele pastorale și sociale sunt funeste. Cine plătește consecințele este familia".

La 16 martie 1975, monseniorul Angelelli se referă specific la distrugerea vieții în sânul matern. Este foarte elocvent ceea ce spune la Liturghia din 4 mai același an: "Nu putem nega obstacolele și dificultățile grave pe care familia trebuie să le depășească în lumea de astăzi. Atacuri doctrinale, unele clare și altele subterane, la adresa legăturii familiale; exemple scandaloase pe care mijloacele de comunicare sunt responsabile că le răspândesc; campanii împotriva natalității camuflate de cele mai multe ori sub aparența de seriozitate științifică; lipsa de coeziune internă în multe familii; tentative de a-i corupe pe tineri cu drogurile; situații economice chinuitoare; pierderea respectului față de viață - în special avortul - sunt câteva elemente care pun în criză familia. Toate acestea fac dificilă însăși misiunea evanghelizatoare pe care Biserica trebuie s-o desfășoare în sânul familiilor. Dar tocmai dificultăți unei misiuni așa de dificile trebuie să ne stimuleze s-o întreprindem cu determinare și s-o ducem înainte cu perseverență". Angelelli n-a neglijat nici să sublinieze alte aspecte de moarte în viața socială din La Rioja și din Argentina în acel moment. Iată pentru ce ceea ce spune despre avort nu trebuie separat de lupta sa constantă pentru respectarea femeilor, de la denunțarea exploatării femeilor, de exemplu în numeroasele sale referințe la traficul de persoane, la condiția de sclavie în care multe femei trebuiau să-și desfășoare munca lor ca femei de serviciu aici la La Rioja sau la Buenos Aires, unde emigrau în masă. Totul este un semn al luptei sale pentru ca femeile de serviciu să aibă un sindicat, care încă funcționează.

Și dumneavoastră ce credeți despre legea pentru liberalizarea avortului care se va începe să se voteze miercurea viitoare?

Face parte din democrație a accepta să se discute toate problemele care se prezintă în viața societății. Pentru aceasta i-am votat pe reprezentanții noștri parlamentari. Pentru aceasta sunt foarte necăjit că această problemă a nepenalizării avortului n-a făcut parte din platforma nici unuia dintre partidele majoritare și că punerea sa în discuție a atras atenția societății când problemele sociale și economice presau. Nu este bine pentru o comunitate umană să se joace opunând cele două vieți: ori cea a mamei, adesea săracă și chinuită de propriul său context familial și social, ori cea a copilului, mereu lipsit de apărare și incapabil să afirme dreptul său la viață. Ca Biserică vrem să protejăm și să luptăm pentru cele două vieți. Sărmană societate aceea care-și arogă dreptul de a decide cine trăiește și cine moare! Mi-ar plăcea să mă gândesc la un leadership politic care să ducă la extrem grija pentru ca toți să trăiască bine și cu demnitate.

(După Vatican Insider, 11 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat