Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc: Vizita pastorală la Alessano (Lecce), în Dieceza de Ugento – Santa Maria di Leuca, și la Molfetta (Bari), în Dieceza de Molfetta-Ruvo-Giovinazzo-Terlizzi, la a 25-a aniversare a morții ES Mons. Tonino Bello (20 aprilie 2018)

Întâlnirea cu credincioșii

Vineri, la 7.35, Sfântul Părinte Francisc a plecat de la aeroportul Ciampino pentru a merge la Alessano (Lecce), în Dieceza de Ugento – Santa Maria di Leuca, și la Molfetta (Bari), în Dieceza de Molfetta-Ruvo-Giovinazzo-Terlizzi, la a 25-a aniversare a morții ES Mons. Tonino Bello. Avionul a aterizat la aeroportul militar „Fortunato Cesari” din Galatina, de unde papa, cu elicopterul, a plecat imediat la Alessano. La sosirea sa, în parcarea adiacentă de cimitirul din Alessano, papa a fost primit de ES Mons. Vito Angiuli, episcop de Ugento – Santa Maria di Leuca, și de primarul de Alessano, avocatul Francesco Torsello. Sfântul Părinte a mers la mormântul Monseniorului Tonino Bello pentru un moment de rugăciune, apoi i-a salutat pe cei din familia slujitorului lui Dumnezeu. La sfârșit, papa Francisc a salutat o reprezentanță de credincioși. La 10.15, elicopterul cu Sfântul Părinte a decolat îndreptându-se spre Molfetta. Publicăm în continuare discursul pe care Sfântul Părinte l-a rostit în cursul întâlnirii cu credincioșii:

Iubiți frați și surori,

Am venit pelerin în acest ținut care a dat naștere slujitorului lui Dumnezeu Tonino Bello. Tocmai m-am rugat la mormântul său, care nu se înalță monumental în sus, ci este complet plantat în pământ: Don Tonino, semănat în pământul său – el, ca o sămânță semănată –, pare că vrea să ne spună cât de mult a iubit acest teritoriu. Asupra acestui lucru aș vrea să reflectez, evocând înainte de toate câteva cuvinte ale sale de recunoștință: „Mulțumesc, ținut al meu, mic și sărac, care m-ai făcut să mă nasc sărac ca tine dar care, tocmai pentru asta, mi-ai dat bogăția incomparabilă de a-i înțelege pe cei săraci și de a mă putea dispune astăzi să-i slujesc”[1].

A-i înțelege pe săraci era pentru el adevărată bogăție, era și a o înțelege pe mama sa, a-i înțelege pe săraci era bogăția sa. Avea dreptate, pentru că săracii sunt realmente bogăție a Bisericii. Să ne amintească iarăși, don Tonino, în fața ispitei dese de a ne așeza la coadă în spatele puternicilor care sunt la rând, de a căuta privilegii, de a ne acomoda într-o viață comodă. Evanghelia – obișnuia să amintească asta la Crăciun și la Paște – cheamă la o viață adesea incomodă, pentru că acela care-l urmează pe Isus îi iubește pe săraci și pe umili. Așa a făcut Învățătorul, așa a proclamat Mama sa, lăudându-l pe Dumnezeu pentru că „a dat jos de pe tron pe cei puternici și i-a înălțat pe cei smeriți” (Lc 1,52). O Biserică ce are la inimă pe cei săraci rămâne mereu sintonizată pe canalul lui Dumnezeu, nu pierde niciodată frecvența Evangheliei și simte că trebuie să se întoarcă la esențial pentru a mărturisi cu coerență că Domnul este unicul bine adevărat.

Don Tonino ne amintește să nu teoretizăm apropierea de cei săraci, ci să fim aproape de ei, așa cum a făcut Isus, care pentru noi, bogat fiind, s-a făcut sărac (cf. 2Cor 8,9). Don Tonino simțea nevoia de a-l imita, implicându-se personal, până la deposedarea de sine. Nu-l deranjau cererile, îl rănea indiferența. Nu se temea de lipsa de bani, ci se preocupa pentru nesiguranța locului de muncă, problemă care și astăzi este atât de actuală. Nu pierdea ocazia pentru a afirma că pe primul loc se află muncitorul cu demnitatea sa, nu profitul cu aviditatea sa. Nu stătea cu mâinile încrucișate: acționa local pentru a semăna pace global, având convingerea că modul cel mai bun pentru a preveni violența și orice gen de războaie este îngrijirea celor nevoiași și promovarea dreptății. De fapt, dacă războiul generează sărăcie, și sărăcia generează război[2]. De aceea, pacea se construiește începând de la case, de la străzi, de la prăvălii, acolo unde artizanal se plăsmuiește comuniunea. Spunea, plin de speranță, don Tonino: „Din atelier, ca într-o zi din atelierul din Nazaret, va ieși cuvântul de pace care va îndrepta omenirea, însetată de dreptate, spre noi destine”[3].

Iubiți frați și surori, această vocație de pace aparține ținutului vostru, acestui minunat ținut de frontieră – finis-terrae – pe care Don Tonino îl numea „ținut-fereastră”, pentru că din sudul Italiei se deschide larg spre multele sud-uri din lume, unde „cei mai săraci sunt tot mai numeroși în timp ce bogații devin tot mai bogați și tot mai puțini”[4]. Sunteți o „fereastră deschisă, de la care să vedeți toate sărăciile care apasă asupra istoriei”[5], dar sunteți mai ales o fereastră de speranță pentru ca Mediterana, bazin istoric de civilizație, să nu fie niciodată un arc întins de război, ci o arcă primitoare de pace[6].

Don Tonino este om al ținutului său, pentru că în acest ținut s-a maturizat preoția sa. Aici a îmbobocit vocația sa, pe care îi plăcea s-o numească evocație, evocație a ceea ce Dumnezeu iubește la nebunie, una câte una, viețile noastre fragile; ecou al glasului său de iubire care ne vorbește în fiecare zi; chemare de a merge mereu înainte, de a visa cu îndrăzneală, de a descentra propria existență pentru a o pune în slujire; invitație de a ne încrede mereu în Dumnezeu, singurul capabil să transforme viața într-o sărbătoare. Iată, aceasta este vocația conform lui don Tonino: o chemare de a deveni nu numai credincioși evlavioși, ci adevărați îndrăgostiți de Domnul, cu ardoarea visului, elanul dăruirii, îndrăzneala de a nu ne opri la jumătăți de măsură. Pentru că atunci când Domnul incendiază inima, nu se poate stinge speranța. Când Domnul ne cere un „da”, nu se poate răspunde cu un „poate că”. Va face bine, nu numai tinerilor, ci nouă tuturor, tuturor celor care caută sensul vieții, să ascultăm și să reascultăm cuvintele lui Don Tonino.

În acest ținut, Antonio s-a născut Tonino și a devenit don Tonino. Acest nume, simplu și familial, pe care-l citim pe mormântul său, ne vorbește încă. Relatează dorința sa de a se face mic pentru a fi apropiat, de a scurta distanțele, de a oferi o mână întinsă. Invită la deschiderea simplă și genuină a Evangheliei. Don Tonino a recomandat-o așa de mult, lăsând-o ca moștenire preoților săi. Spunea el: „Să iubim lumea. Să-i vrem binele. S-o luăm sub braț. Să fim milostivi cu ea. Să nu ne opunem ei mereu în fața rigorilor legii dacă nu le-am temperat mai înainte cu doze de duioșie”[7]. Sunt cuvinte care revelează dorința unei Biserici pentru lume: nu lumești, ci pentru lume. Fie ca Domnul să ne dea acest har: o Biserică nu lumească, ci în slujba lumii. O Biserică curată de autoreferențialitate și „extrovertită, îndreptată spre, nu încâlcită înlăuntrul său”[8]; nu așteptând să primească, ci să presteze prim ajutor; niciodată ațipită în nostalgiile trecutului, ci aprinsă de iubire pentru prezent, după exemplul lui Dumnezeu, care „atât de mult a iubit lumea” (In 3,16).

Numele de „don Tonino” ne spune și alergia sa salutară față de titluri și onoruri, dorința sa de a se priva de ceva pentru Isus care s-a despuiat de toate, curajul său de a se elibera de ceea ce poate aminti semnele puterii pentru a da spațiu puterii semnelor[9]. Desigur, don Tonino nu făcea asta din conveniență sau pentru a căuta consensuri, ci mișcat de exemplul Domnului. În iubirea față de El găsim forța de a nu mai folosi hainele care împiedică pasul pentru a ne îmbrăca în slujire, pentru a fi „Biserică a șorțului, singurul veșmânt sacerdotal înregistrat de Evanghelie”[10].

Din acest iubit ținut al său ce anume ne-ar mai putea spune don Tonino? Acest credincios cu picioarele pe pământ și ochii spre cer, și mai ales cu o inimă care lega cer și pământ, a creat, printre multe altele, un cuvânt original, care transmite fiecăruia dintre noi o mare misiune. Îi plăcea să spună că noi creștinii „trebuie să fim niște contempl-activi [contempl-attivi, cu dublul t], adică oameni care pornesc de la contemplație și apoi lasă să ajungă dinamismul său, angajarea sa în acțiune”[11], oameni care nu separă niciodată rugăciunea de acțiune. Dragă don Tonino, ne-ai avertizat să nu ne cufundăm în vârtejul ocupațiilor fără a ne planta în fața tabernacolului, pentru a nu ne înșela că lucrăm în zadar pentru Împărăție[12]. Și noi ne-am putea întreba dacă pornim de la tabernacol sau de la noi înșine. Ai putea să ne întrebi și dacă, odată plecați, mergem; dacă, asemenea Mariei, Femeia drumului, ne ridicăm pentru a ajunge la om și a-l sluji pe om, pe fiecare om. Dacă ne-ar întreba asta, ar trebui să simțim rușine pentru imobilismele noastre și pentru justificările noastre continue. Retrezește-ne, așadar, la înalta noastră vocație; ajută-ne să fim tot mai mult o Biserică contemplativă, îndrăgostită de Dumnezeu și pasionată de om!

Iubiți frați și surori, în fiecare epocă Domnul pune pe drumul Bisericii martori care întrupează vestea bună a Paștelui, profeți ai speranței pentru viitorul tuturor. Din ținutul vostru Dumnezeu a făcut să se ridice unul, ca dar și profeție pentru timpurile noastre. Și Dumnezeu dorește ca darul său să fie primit, ca profeția sa să fie pusă în practică. Să nu ne mulțumim să adnotăm amintiri frumoase, să nu ne lăsăm încâlciți de nostalgii trecute și nici de bârfe răutăcioase din prezent sau de frici față de viitor. Să-l imităm pe don Tonino, să ne lăsăm transportați de tânăra sa ardoare creștină, să auzim invitația sa urgentă de a trăi Evanghelia fără precupețire. Este o invitație puternică adresată fiecăruia dintre noi și nouă ca Biserică. Într-adevăr ne va ajuta să răspândim astăzi bucuria plăcut mirositoare a Evangheliei.

Acum, toți împreună, s-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria și după aceea vă voi da binecuvântarea, de acord?

[Bucură-te Marie și binecuvântarea]

Franciscus

***

Concelebrare euharistică

Vineri, la ora 11.05, elicopterul care-l avea la bord pe Sfântul Părinte Francisc, venind de la Alessano, a aterizat în piața „Cala Sant’Andrea” de lângă domul din Molfetta. La sosirea sa, papa a fost primit de episcopul de Molfetta-Ruvo-Giovinazzo-Terlizzi, E.S. Mons. Domenico Cornacchia, și de primar, dr. Tommaso Minervini. După aceea, Sfântul Părinte a mers la portul Molfetta și a ajuns la scena pregătită pentru celebrarea euharistică. La ora 11.20, în portul Molfetta, Sfântul Părinte a prezidat Sfânta Liturghie. La sfârșit, după salutul E.S. Mons. Domenico Cornacchia, papa a salutat autoritățile locale și din localitățile vecine, pe organizatori, pe voluntari și pe bolnavi. În sfârșit, înainte de a pleca din orașul Molfetta, papa Francisc i-a salutat pe credincioșii prezenți străbătând în papamobil băncile din port. La ora 13.40, Sfântul Părinte a plecat cu elicopterul din portul Molfetta pentru a se întoarce la Roma. Publicăm în continuare omilia pe care papa a rostit-o în cursul Sfintei Liturghii:

Lecturile pe care le-am ascultat prezintă două elemente centrale pentru viața creștină: Pâinea și Cuvântul.

Pâinea. Pâinea este hrana esențială pentru a trăi și Isus în Evanghelie ni se oferă nouă ca Pâine a vieții, ca și cum ne-ar spune: „nu puteți să vă lipsiți de mine”. Și folosește expresii puternice: „Mâncați trupul meu și beți sângele meu” (cf. In 6,53). Ce înseamnă? Că pentru viața noastră este esențial să intrăm într-o relație vitală, personală cu El. Trup și sânge. Euharistia este asta: nu un ritual frumos, ci comuniunea cea mai intimă, cea mai concretă, cea mai surprinzătoare cu Dumnezeu care se poate imagina: o comuniune de iubire atât de reală încât ia forma mâncării. Viața creștină repornește de fiecare dată de aici, de la această masă, unde Dumnezeu ne satură cu iubire. Fără El, Pâinea vieții, orice efort în Biserică este zadarnic, așa cum amintea don Tonino Bello: „Nu sunt suficiente faptele de caritate, dacă lipsește caritatea faptelor. Dacă lipsește iubirea de la care pornesc faptele, dacă lipsește izvorul, dacă lipsește punctul de plecare care este Euharistia, orice angajare pastorală rezultă numai o vârtelniță de lucruri”[13].

Isus adaugă în Evanghelie: „Cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine” (v. 57). Ca și cum ar spune: cine se hrănește cu Euharistia asimilează aceeași mentalitate a Domnului. El este Pâine frântă pentru noi și cine-l primește devine la rândul său pâine frântă, care nu dospește de orgoliu, ci se dăruiește celorlalți: încetează să trăiască pentru sine, pentru propriul succes, pentru a avea ceva sau pentru a deveni cineva, ci trăiește pentru Isus și ca Isus, adică pentru alții. A trăi pentru este distincția celui care mănâncă această Pâine, „distincția de fabrică” a creștinului. A trăi pentru. S-ar putea expune ca anunț în afara oricărei biserici: „După Liturghie nu mai trăim pentru noi înșine, ci pentru alții”. Ar fi frumos ca în această dieceză a lui don Tonino Bello să fie acest anunț, la ușa bisericilor, pentru ca să fie citit de toți: „După Liturghie nu mai trăim pentru noi înșine, ci pentru alții”. Don Tonino a trăit așa: între voi a fost un episcop-slujitor, un păstor care s-a făcut popor, care în fața tabernacolului învăța să se lase mâncat de oameni. Visa o Biserică înfometată de Isus și intolerantă față de orice mondenitate, o Biserică ce „știe să vadă trupul lui Cristos în tabernacolele incomode ale mizeriei, suferinței, singurătății”[14]. Pentru că, spunea el, „Euharistia nu suportă sedentarismul” și fără a ne ridica de la masă rămâne „un sacrament neterminat”[15]. Putem să ne întrebăm: în mine, acest sacrament se realizează? Mai concret: îmi place numai să fiu slujit la masă de Domnul sau mă ridic pentru a sluji ca Domnul? Dăruiesc în viață ceea ce primesc la Liturghie? Și ca Biserică am putea să ne întrebăm: după atâtea Împărtășanii, am devenit oameni ai comuniunii?

Pâinea vieții, Pâinea frântă este de fapt și Pâinea păcii. Don Tonino susținea că „pacea nu vine atunci când unul își ia singur pâinea sa și merge s-o mănânce pe contul său. […] Pacea este ceva în plus: este ospitalitate”. Înseamnă „a mânca pâinea împreună cu alții, fără a ne despărți, a ne pune la masă între persoane diferite”, unde „celălalt este o față de descoperit, de contemplat, de mângâiat”[16]. De ce conflictele și toate războaiele „își au rădăcina în apariția/dispariția fețelor”[17]. Și noi, care împărtășim această Pâine a unității și a păcii, suntem chemați să iubim fiecare față, să coasem orice petic; să fim, mereu și peste tot, constructori de pace.

Împreună cu Pâinea, Cuvântul. Evanghelia prezintă discuții aspre în jurul cuvintelor lui Isus: „Cum poate acesta să ne dea trupul său să-l mâncăm?” (v. 52). Există un aer de defetism în aceste cuvinte. Atâtea cuvinte ale noastre se aseamănă cu acestea: cum poate Evanghelia să rezolve problemele din lume? La ce folosește a face bine în mijlocul la atâta rău? Și astfel cădem în eroarea acelor oameni, paralizați de discuția despre cuvintele lui Isus, în loc să fie pregătiți să primească schimbarea vieții cerute de El. Nu înțelegeau că acel Cuvânt al lui Isus este pentru a merge în viață, nu pentru a se așeza ca să vorbească despre ceea ce merge sa nu merge. Don Tonino, chiar în timpul Paștelui, dorea să se primească această noutate a vieții, trecând în sfârșit de la cuvinte la fapte. De aceea îndemna din inimă pe cel care nu avea curajul de a se schimba: „specialiștii perplexității. Contabilii pedanți ai acelor pro și contra. Calculatorii prevăzători până la spasm înainte de a se mișca”[18]. Lui Isus nu i se răspunde conform calculelor și conveniențelor momentului; i se răspunde însă cu „da”-ul întregii vieți. El nu caută reflecțiile noastre, ci convertirea noastră. El țintește la inimă.

Însuși Cuvântul lui Dumnezeu sugerează asta. În prima lectură, Isus înviat i se adresează lui Saul și nu-i propune raționamente subtile, ci îi cere să-și pună viața în joc. Îi spune: „Ridică-te, intră în cetate și ți se va spune ce trebuie să faci” (Fap 9,6). Înainte de toate: „Ridică-te”. Primul lucru de evitat este de a rămâne la pământ, de a îndura viața, de a rămâne încleștați de frică. De câte ori repeta don Tonino: „În picioare!”, pentru că „în fața Celui Înviat nu este permis decât să stăm în picioare”[19]. A ne ridica mereu, a privi în sus, pentru că apostolul lui Isus nu poate vegeta cu mici satisfacții.

După aceea Domnul îi spune lui Saul: „Intră în cetate”. Spune și fiecăruia dintre noi: „Mergi, nu rămâne închis în spațiile tale asigurate, riscă!”. „Riscă!”. Viața creștină trebuie investită pentru Isus și dedicată pentru alții. După ce l-a întâlnit pe Cel Înviat nu se poate aștepta, nu se poate amâna; trebuie mers, ieșit, în pofida tuturor problemelor și incertitudinilor. Să-l vedem de exemplu pe Saul care, după ce a vorbit cu Isus, deși orb, se ridică și merge în cetate. Să-l vedem pe Anania care, deși fricos și șovăielnic, spune: „Iată-mă, Doamne!” (v. 10) și imediat merge la Saul. Toți suntem chemați, în orice situație ne aflăm, să fim purtători ai speranței pascale, „cireneeni ai bucuriei”, cum spunea don Tonino; slujitori ai lumii, dar ca înviați, nu ca angajați. Fără a ne întrista vreodată, fără a ne resemna vreodată. Este frumos să fim „poștași ai speranței”, distribuitori simpli și bucuroși ai lui aleluia pascal.

În sfârșit îi spune lui Saul: „Ți se va spune ce trebuie să faci”. Saul, om hotărât și afirmat, tace și pleacă, docil față de Cuvântul lui Isus. Acceptă să asculte, devine răbdător, înțelege că viața sa nu mai depinde de el. Învață umilința. Pentru că umil nu înseamnă timid sau descurajat, ci docil față de Dumnezeu și golit de sine. Atunci și umilirile, ca aceea simțită de Saul pe pământ pe calea Damascului, devin providențiale, pentru că despoaie de prezumție și îi permit lui Dumnezeu să ne ridice din nou. Și Cuvântul lui Dumnezeu face așa: eliberează, ridică din nou, face să mergem înainte, umili și curajoși în același timp. Nu face din noi niște protagoniști afirmați și campioni ai propriei bravuri, nu, ci niște martori genuini ai lui Isus, mort și înviat, în lume.

Pâine și Cuvânt. Iubiți frați și surori, la fiecare Liturghie ne hrănim cu Pâinea vieții și cu Cuvântul care mântuiește: trăim ceea ce celebrăm! Astfel, ca don Tonino, vom fi izvoare de speranță, de bucurie și de pace.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

[1] «Mulțumesc, Biserică din Alessano», La terra dei miei sogni. Bagliori di luce dagli scritti ugentini, 2014, 477.

[2] Cf. Sf. Ioan Paul al II-lea, „Dacă tu cauți pacea, mergi în întâmpinarea săracilor”, Mesaj pentru Ziua Mondială a Păcii, 1 ianuarie 1993.

[3]La terra dei miei sogni, 32.

[4] «Pentalogul speranței», Scritti vari, interviste aggiunte, 2007, 252.

[5] «Speranța scumpă», Scritti di pace, 1997, 348.

[6] Cf. «Profeție dincolo de mafie», ivi, 280.

[7] «Teasc și spirit. Omilie pentru Liturghia crismei 1993», Omelie e scritti quaresimali, 2015, 97.

[8] «Preoți pentru lume», Cirenei della gioia, 2004, 26.

[9] «De la săraci spre toți», ivi, 122 șu.

[10] «Configurați lui Cristos cap și preot», ivi, 61.

[11]Ivi, 55.

[12] Cf. «Contempl-activi viața de zi cu zi», Non c’è fedeltà senza rischio, 2000, 124; «A suferi lucrurile lui Dumnezeu și a suferi lucrurile omului», Cirenei della gioia, 81-82.

[13] «Configurați lui Cristos cap și preot», Cirenei della gioia, 2004, 54-55.

[14] «Sunt credibile Euharistiile noastre?», Articoli, corrispondenze, lettere, 2003, 236.

[15] «Slujitori în Biserică pentru lume», ivi, 103-104.

[16] «Nonviolența într-o societate violentă», Scritti di pace, 1997, 66-67.

[17] «Pacea drept căutare a feței», Omelie e scritti quaresimali, 1994, 317.

[18] «Drojdia veche și aluatul nou», Vegliare nella notte, 1995, 91.

[19]Ultimul salut la sfârșitul o saluto al termine della Messa Crismale, 8 aprile 1993.


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat