Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Schiță a locurilor din catedrala
"Adormirea Maicii Domnului" din Iași
în care se făceau rugăciuni
pentru preoți și episcopi răposați,
notată de pr. Iosif Malinowski,
2 noiembrie 1891
cu presupusa poziție a mormântului
ep. Iosif Bonaventura Berardi
Ep. Iosif Bonaventura Berardi - 200 de ani de la moarte

S-au împlinit, la 20 aprilie 2018, două sute de ani de la moartea lui Iosif Bonaventura Berardi, ultimul episcop de Bacău. El a fost înmormântat în biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Iași. Se speră ca săpăturile arheologice, în curs de finalizare din catedrală, să-i descopere mormântul. Amintind această comemorare, preluăm o parte din articolul pr. Fabian Doboș, „Din activitatea ultimului episcop de Bacău: Iosif Bonaventura Berardi, O.F.M. Conv”. din „Buletin istoric”, nr. 2 / 2001, p. 44-49.

În cele ce urmează ne vom îndrepta atenția spre ultimul episcop de Bacău, Mons. Iosif Bonaventura Berardi, O.F.M. Conv. și vom încerca să redăm succint adevărata stare a Misiunii din Moldova din acea perioadă.

Pentru a avea o imagine reală și completă a activității acestui episcop, am cules informații atât din Arhiva Episcopiei Romano-Catolice Iași, cât și din imensa Arhivă a Congregației De Propaganda Fide din Roma. Nenumăratele scrisori pe care le-am consultat, credem că sunt în măsură să ne prezinte adevărata personalitate a ultimului episcop de Bacău, Mons. Iosif Bonaventura Berardi.

La 3 ianuarie 1812, superiorii Congregației De Propaganda Fide l-au numit pe părintele franciscan conventual Iosif Bonaventura Berardi prefect pentru Misiunea Franciscană din Moldova[1]. În acel timp, episcopul celor 23.000 de catolici din Moldova[2] era Mons. Carenzi[3], care se găsea la Roma. Întrucât condițiile politice, în special războiul ruso-turc care se desfășura pe teritoriul Principatelor Române, nu-i permiteau acestuia din urmă venirea în Moldova[4], printr-o scrisoare specială, Mons. Carenzi îl numește pe părintele Berardi vicarul său general, luând astfel această funcție fostului prefect, Alois Landi[5].

În luna aprilie a anului 1812, noul prefect a trimis o circulară în care cerea misionarilor să fie un exemplu bun pentru turma pe care Domnul le-a încredințat-o. De asemenea, în această scrisoare părintele Berardi fixează reguli pastorale precise pentru ca lucrarea misiunii să progreseze[6].

După războiul ruso-turc (1806-1812), la 28 mai 1812, la București, a fost semnat tratatul de pace prin care Moldova rămânea sub jurisdicție otomană. Totuși, la 2 octombrie 1812, rușii au luat o parte din teritoriul Moldovei, cunoscut sub numele de Basarabia. Așadar, teritoriul misiunii s-a restrâns considerabil. Din cauza epidemiei de ciumă, frontiera de est a Moldovei era închisă total[7]. Preoții nu puteau merge în Basarabia nici măcar cu pașaport. Catolicii dintre Prut și Nistru erau în acel moment asemenea unei turme fără păstor.

Din cauza distrugerilor pricinuite de război prețurile s-au mărit și în multe locuri se făcea simțită foametea. Printre catolici această nenorocire nu a cauzat mari pierderi[8]. Totuși, din cauza foametei s-a mărit numărul hoților, iar siguranța oamenilor era pusă în pericol. Mai mult, în aceste condiții, părintele Silvestri a fost ucis în casa parohială din Valea Seacă, la 8 aprilie 1813[9]. Mulți misionari, speriați, aveau intenția de a părăsi misiunea, dar prefectul a reușit să-i convingă că prezența lor era necesară în acele momente grele prin care treceau catolicii din Moldova. Un singur misionar plecă din motive personale: părintele Ioan de Negro[10].

În timpul prefecturii sale, Berardi a fost nevoit să-l înfrunte pe părintele Barbieri, care, reîntors în misiune, nu îl asculta și dorea ca prefectul să-i împlinească mereu doleanțele[11]. După multe avertizări inutile, prefectul l-a suspendat a divinis[12]. Abia în anul 1814 părintele Barbieri a părăsit misiunea, plecând la Constantinopol, așa cum de mult timp i-au cerut superiorii Congregației De Propaganda Fide[13].

În 1814 prefectul a vizitat misiunea, și, imediat după aceea, a trimis o lungă relatare Congregației De Propaganda Fide, în care prezenta situația Misiunii din Moldova și încheia spunând că misiunea, în ciuda datoriilor pe care le avea, putea să întrețină un episcop[14]. La acea dată, misiunea avea nouă parohii: Grozești, Cleja, Faraoani, Călugăra, Săbăoani, Hălăucești, Adjudeni, Huși și Iași[15]. Dacă în sate credința era exprimată prin frecventarea deasă a sfintelor sacramente, la oraș, în special în Iași, indiferența catolicilor față de religie ajungea la extrem. Pentru a înțelege mai bine mediocritatea vieții religioase a credincioșilor de la oraș, vom cita un fragment din raportul pe care părintele Berardi l-a trimis Congregației De Propaganda Fide, după vizitarea parohiilor, în anul 1814: „În general vorbind, această Parohie de Iași nu este decât o adunătură de persoane din toate națiunile, astfel încât, cu excepția unor polonezi și unguri și persoane interesate, restul credincioșilor sunt catolici doar cu numele. Aceștia nu vor nici măcar să audă de poruncile bisericești, iar dacă în caz de boală cheamă preotul, acest lucru îl fac din pur obicei și din teama că, în cazul în care vor muri, nu vor fi îngropați în cimitirul nostru. Trăiesc în concubinaj, dar cred că sunt onești deoarece au o singură femeie... Cu toate acestea trebuie să păstrez în această parohie cel puțin un misionar, care să știe germana și poloneza, deoarece aceste două limbi se vorbesc aici foarte mult”[16].

Episcopul Carenzi, văzând că nu reușea să obțină pașaportul, simțindu-se prea bătrân pentru o nouă călătorie misionară, a decis să nu mai meargă în Moldova și a renunțat la scaunul episcopal[17]. După demisia lui Carenzi, superiorii Congregației De Propaganda Fide l-au ales la 6 martie 1815 ca episcop de Bacău pe părintele Iosif Bonaventura Berardi, O.F.M. Conv.; acesta era unicul care ar fi putut conduce Dieceza de Bacău, întrucât cunoștea deja foarte bine situația catolicilor din Moldova[18]. El a fost numit de papa Pius al VII-lea, la 4 noiembrie 1815[19]. Această numire punea o problemă destul de delicată în ceea ce privește îndatoririle episcopului și cele ale prefectului: misiunea avea nevoie de un nou prefect, care să coordoneze activitatea misionarilor. În mod provizoriu, Congregația De Propaganda Fide a permis noului episcop să îndeplinească ambele funcții; Mons. Berardi era foarte încântat de acest lucru[20].

Consacrarea episcopală a părintelui Berardi a avut loc abia la 25 februarie 1816, la Viena. A fost consacrat de nunțiul din Viena, de un episcop sufragan de Viena și de un simplu prelat, care primise de la Sfântul Scaun o împuternicire specială în acest scop[21].

Notăm faptul că imediat după plecarea părintelui Berardi la Viena pentru consacrare, Divanul Moldovei, având în frunte pe mitropolitul ortodox Veniamin Costachi, a decis împiedicarea prezenței unui episcop catolic în Moldova, iar această sentință a fost aprobată de Poartă, printr-un firman special, cu puține zile înainte de consacrarea episcopală a părintelui Berardi[22]. De fapt, Divanul luase de mult hotărârea de a se împotrivi șederii unui episcop catolic în Moldova, dar a așteptat plecarea din Iași a părintelui Berardi pentru ca acesta să nu se poată apăra. După o săptămână de la plecarea episcopului din Moldova, domnul țării l-a chemat pe consulul austriac, Raab, și i-a comunicat motivele pentru care Divanul nu poate permite prezența unui episcop catolic în Moldova, sintetizând nenumăratele motive în trei puncte:

– orașul Bacău făcea parte din episcopia ortodoxă de Roman, iar după canoane nu puteau exista doi episcopi în același oraș;

– toți episcopii catolici din Moldova au adus nemulțumiri în rândul oamenilor, care s-au răzvrătit deseori împotriva lor;

– un episcop catolic care nu se întreține prin mijloace proprii trebuie să-i oblige pe supușii săi la plata taxelor, iar prin aceasta aduce nemulțumiri și lipsuri poporului din Moldova[23].

În realitate, cauza acestei decizii era creșterea numărului de catolici și prosperitatea Misiunii Franciscane din Moldova. Adevăratul motiv al acestei hotărâri, nefaste pentru credincioșii catolici, era teama că unii ortodocși ar fi putut deveni catolici[24]. În plus, numele de episcop de Bacău l-ar fi estompat pe acela de episcop de Roman sau de mitropolit de Iași.

În ciuda acestui lucru și împotriva sfaturilor curții imperiale din Viena[25], episcopul Berardi, însoțit de trei preoți, fără să anunțe pe nimeni, porni spre Iași, la 24 octombrie 1816, ajungând la destinație după o lună[26]. Noul episcop era convins că dacă va lipsi din Moldova un episcop catolic, planul mitropolitului Veniamin Costachi de a-i face ortodocși pe catolici va fi ușor de împlinit. Abia ajuns la Iași, episcopul Berardi a fost primit de domnul Scarlat Callimachi într-o audiență privată. În timpul acestei vizite domnul i-a spus că, deși era mulțumit de prezența sa în Iași, nu-l putea recunoaște public ca episcop până în momentul în care Poarta nu-și va schimba atitudinea sa ostilă față de Misiunea Franciscană din Moldova[27]. Episcopul Berardi, cu ajutorul consulului austriac la Iași (Raab), a reușit să convingă autoritățile civile și bisericești să-i permită să rămână în Iași în calitate de simplu vicar apostolic[28].

După întoarcerea în Moldova, episcopul Berardi ar fi dorit să rămână și prefect al misiunii. Acest lucru nu era însă acceptat de consulul austriac Raab, care susținea că cele două funcții trebuiau obligatoriu separate: episcopul trebuia să se ocupe doar de pastorația diecezei în timp ce prefectul ar fi vegheat asupra modului în care misionarii aplicau regula Ordinului Franciscan. În acest sens, Raab îl propunea ca prefect pe părintele Alois Landi. Superiorii Congregației De Propaganda Fide, păstrând tradiția și ascultând parțial propunerile lui Raab, l-au numit prefect pentru Misiunea din Moldova pe părintele Scarpati, care însă se afla în Italia. Episcopul Berardi, deși cunoștea bine regula Ordinului, cerea cu insistență ca cele două funcții să fie îndeplinite de aceeași persoană, întrucât ortodocșii acceptau mai ușor titlul de prefect decât pe cel de episcop, și deci numirea lui Scarpati periclita prezența sa în Iași. După multe ezitări, Congregația De Propaganda Fide a fost nevoită să anuleze numirea părintelui Scarpati și să îl confirme pe Mons. Berardi în funcția de prefect al misiunii[29].

La sfârșitul lunii august a anului 1817, episcopul Berardi a început vizita misiunii. Astfel, episcopul putea să se convingă de stadiul real al misiunii. În plus, vizitând comunitățile diecezei sale, episcopul nu mai putea fi hărțuit de autoritățile din Iași[30]. În toate locurile pe care le vizita, era primit ca un adevărat episcop, dar el renunța la fastul exagerat, pentru a nu trezi în credincioșii ortodocși sentimentul urii. Misionarii își îndeplineau cu multă atenție îndatoririle lor, dar erau prea puțini pentru a reuși să satisfacă necesitățile spirituale ale credincioșilor. În luna decembrie 1817, vizita fu suspendată din cauza frigului și a sărbătorilor de Crăciun. Continuarea ei a fost amânată pentru luna martie 1818. Imediat după reînceperea vizitei, episcopul a fost lovit de o febră puternică, fiind nevoit să se întoarcă la Iași pentru a-și îngriji sănătatea. Dar puterile episcopului Berardi nu erau îndeajuns de mari pentru a învinge boala care îi amenința viața. A murit asistat de preoții misionari Ștefan Iannucci și Inocențiu Pamfili. Ultimele cuvinte ale episcopului Berardi au fost cele ale lui Isus: „In manus tuas Domine, commendo spiritum meum[31]. A fost îngropat în prezbiteriul catedralei din Iași[32].

Moartea ultimului episcop de Bacău a însemnat o gravă pierdere pentru Misiunea Franciscană din Moldova. Părintele Iannucci a trimis o scrisoare către Prefectul Congregației De Propaganda Fide în care susținea că, dacă Mons. Berardi ar mai fi trăit puțin, ar fi fost recunoscut de domn ca episcop de Bacău întrucât acesta, când a aflat de moartea episcopului, i-a spus consulului austriac, Raab: „Chiar dacă era împotriva voinței Porții, eu toleram prezența episcopului catolic în Iași; mai mult, l-am lăsat să-și exercite îndatoririle episcopale. M-a durut foarte mult moartea episcopului Berardi”[33].

Cu moartea Mons. Berardi se termină seria episcopilor de Bacău și începe perioada Vicariatului Apostolic al Moldovei, care a durat până în anul 1884, când Sfântul Scaun a înființat Dieceza de Iași.

Pr. Fabian Doboș

Note:

[1] A.P.F., Acta 1812, f. 42.

[2] A.P.F., Moldavia, vol. 6, f. 74?77.

[3] Părintele Carenzi a fost numit episcop de Bacău la data de 20 decembrie 1808 (Bonaventura Morariu, Series chronologica episcoporum ac praefectorum apostolicorum missionis fratrum minorum conventualium in Moldavia (Romania) dura seculo XIX, Roma, 1942, p. 5.

[4] P. Tocănel, Storia della Chiesa Cattolica in Romania, vol. III/1, Padova, 1960, p. 108.

[5] N. Iorga, op. cit., p. 163?164, nr. 123.

[6] A.E.R.C. Iași, dosar 1/1812, f. 9?13.

[7] N. Iorga, op. cit., p. 164, nr. 124.

[8]  Ibidem, p. 164, nr. 124; p. 197, nr. 151.

[9] A.P.F., Moldavia, vol. 6, f. 794, 802, 805, 807?809.

[10] Ibidem, vol. 6, f. 799?801.

[11] A.E.R.C. Iași, dosar 1/1812, f. 4. Părintele Barbieri ar fi vrut să fie numit episcop de Bacău. (N. Iorga, op. cit., p. 165, nr. 125) Trebuie să observăm caracterul puternic al acestui misionar: Hurmuzaki a publicat o scrisoare a sa adresată ministrului de Externe italian în care cerea un ajutor concret pentru catolicii din Moldova și pentru Misiune: E. Hurmuzaki, Documente privitoare la istoria românilor, vol. II, supl. I, București, 1885, p. 486.

[12] A.P.F., Moldavia, vol. 7, f. 12?13, 26.

[13] Ibidem, f. 799, 801, 804?806.

[14] Ibidem, f. 34?36, 53, 79; A.E.R.C. Iași, dosar 1/1812, f. 24?41.

[15] N. Iorga, op. cit., p. 175, nr. 134.

[16] Ibidem, p. 182, nr. 134.

[17] B. Morariu, op. cit., p. 5.

[18] A.P.F., Moldavia, vol. 7, f. 126, 134, 138.

[19] I. Pal, Originea catolicilor din Moldova și franciscanii, păstorii lor de veacuri, Săbăoani?Roman, 1942, p. 152; G. Schmidt, Romano?catholici per Moldaviam episcopatus et rei romano?catholicae res gestae, Budapesta, 1887, p. 136.

[20] A.P.F., Acta 1815, f. 58?62, 73?74.

[21] Idem, Moldavia, vol. 7, f. 254?257.

[22] Ibidem, f. 262; N. Iorga, op. cit., p. 354?357, nr. 39?40, p. 443, nr. 32. Superiorii Congregației De Propaganda Fide au scris în luna septembrie a anului 1815 domnul Moldovei, Scarlat Callimachi, o scrisoare în care îl rugau să?i ia în ocrotire pe catolicii moldoveni. (A.E.R.C. Iași, dosar 1/1812, f. 72)

[23] I. Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II (ms.), p. 289.

[24] Ibidem, p. 288.

[25] Ibidem, p. 287.

[26] A.P.F., Moldavia, vol. 7, f. 336?339, 334; N. Iorga, op. cit., p. 196, nr. 149.

[27] P. Tocănel, op. cit., p. 158.

[28] N. Iorga, op. cit., p. 196, nr. 149.

[29] P. Tocănel, op. cit., 162?163; I. Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II (ms.), p. 295.

[30] A.P.F., Moldavia, vol. 7, f. 386, 390, 396.

[31] Ibidem, f. 402?404; G. Schmidt, op. cit., p. 140.

[32] I. Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, vol. II, (ms.), p. 303.

[33] A.P.F., Moldavia, vol. 7, f. 402?404.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat