Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 2-a din Postul Mare - Anul B - 2018

Cu Isus toate căile Postului Mare, chiar cea a crucii, duc la înviere și la fericire veșnică.

După investirea lui Petru ca "prim apostol", ca "primă piatră a Bisericii sale", ca "prim păstor al turmei sale", Biserica și după înmânarea "cheilor împărăției cerurilor", Isus a început să le spună deschis ucenicilor săi că trebuie să urce la Ierusalim, că trebuie să pătimească multe, să fie răstignit și să moară (conform voinței Tatălui referitoare la mântuirea noastră), dar că a treia zi va învia plin de slavă (cf. Mt 16,18-21). La această veste apostolii au rămas descumpăniți și pe moment n-au mai auzit și cuvintele că el "va învia". De aceea, Petru, amăgit de "cel rău", a protestat și s-a opus. Iar când Isus le-a mai spus ucenicilor săi că și ei trebuie să-și ia crucea și să-l urmeze, căci cine va voi să-și scape viața o va pierde (cf. Mt 16,24-25; Mc 8,34-35) au fost descurajați cu totul. Acum parcă se îndoiau de divinitatea lui și parcă le părea rău că l-au urmat. A fost numai o neînțelegere de moment a misiunii lui Isus și a lor, misiune vestită deja cu mult înainte de către profeți (cf. Is 53,1-12). Apoi nici Isus care nu lasă pe nimeni în îndoială, nu i-a lăsat nici pe ei, nici pe noi.

Chiar imediat după anunțul patimilor și morții pentru el și pentru ei, Isus le-a spus ucenicilor săi că sunt unii dintre ei nu vor muri până nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere (cf. Mc 9,1). Iar după șase zile de la acest anunț, Isus i-a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, i-a dus pe un munte înalt și acolo și-a schimbat înfățișarea înaintea lor. Hainele lui au devenit strălucitoare și atât de albe cum nici un albitor de pe pământ nu le putea albi (cf. Mc 9,2-3). Era o pregustare a împărăției pe care a promis că unii o vor vedea chiar de pe pământ, dar și o dovadă a dumnezeirii sale, și o pregustare a învierii sale veșnic fericite pe care avea s-o împartă cu toți cei care îl vor urma cu credință pe această cale.

Ascultând lecturile biblice de astăzi, unde ni se vorbește despre Isaac cel cruțat de la moarte prin jertfa unui miel nevinovat; de David cel scăpat de neliniște, tristețe și moarte de Dumnezeu ca prin miracol; de apostolul Paul apăsat de sentimentul vinovăției, dar îndreptățit de jertfa de bunăvoie a celui pe care îl prigonise; de Petru și de tovarășii lui apostoli răvășiți de teama de a rămâne singuri și neajutorați, dar întăriți de revelarea gloriei divine a lui Isus de pe Tabor, m-am gândit că pentru aceste lecturi nu este numitor comun mai sugestiv decât acesta: Cu Isus toate căile Postului Mare, chiar cea a crucii, duc la înviere și la fericire veșnică.

Da, cu Isus care este Dumnezeu adevărat ca și Tatăl ca și Duhul Sfânt, care are viața în sine (cf. In 5,26), viață pe care o poate da și lua înapoi când vrea (cf. In 10,30); cu Isus care ne iubește ca pe niște prieteni (cf. In 15,13), deși îi suntem păcătoși, dușmani și neputincioși (cf. Rom 5,6.8.10); cu Isus care merge până acolo că își dă viața pentru fericirea noastră (cf. Gal 2,20), zic, împreună cu Isus toate drumurile noastre duc la mântuire și fericire veșnică.

În timpul Postului Mare Biserica pune accentul pe drumurile noastre împreună cu Isus, drumuri care trec prin: post, rugăciune, fapte de dragoste, umilință, iertare și facere de bine chiar și dușmanilor, suferință, cruce și moarte.

Ascultând și auzind mereu că drumurile noastre împreună cu Isus trec aproape fără excepție, așa cum am spus mai sus, prin: post, rugăciune, fapte de dragoste, umilință, răbdare, renunțare, iertare și facere de bine chiar dușmanilor, suferință, cruce și moarte, ne vine parcă să întrebăm cu cântecul religios: De ce, Isuse, atâtea lacrimi? De ce, Isuse, atâtea bice? De ce, Isuse, așa coroană? De ce, Isuse, așa o cruce? De ce, Isuse, așa o moarte? În credință, răspunsul este atât de clar și atât de simplu: Pentru că pe aceste căi nu umblă satana și acoliții lui, ci numai Dumnezeu și îngerii lui! Pentru că asupra oamenilor care umblă pe aceste căi, satana și acoliții săi nu au putere, însă are Dumnezeu. Dacă am înțeles asta am rezolvat scandalul suferinței care a dus deja la căderea multora.

De aceea, Isus însuși de la leagăn până la mormânt a umblat pe aceste căi: "Oare nu voi bea paharul pe care mi l-a dat Tatăl să-l beau" (In 18,11); Alt drum nu este, de vreme ce Tatăl a stabilit acest drum pentru "Fiul său preaiubit", de vreme ce Isus însuși a urmat acest drum fără șovăire, de vreme ce pe acesta cale a putut ajunge la învierea lui și a noastră, de vreme ce și ne-a chemat și pe noi pe acest drum: "Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine" (In 14,6) și de vreme ce însuși Tatăl la schimbarea la față a lui Isus, ne-a zis: "Acesta este Fiul meu preaiubit: de dânsul să ascultați!" (cf. Mc 9,7).

Apostolii, care la început au protestat când au auzit de această cale a suferinței, spunând: "Ferească Dumnezeu" (cf. Mt 16,22), atunci când au înțeles înțelepciunea tainei suferinței prevăzută de sfatul divin încă din veșnicie (cf. Lc 9,31), taină pe care toți profeții o știau, au acceptat-o și au trăit-o (cf. Fap 7,52), nu numai că nu mai fugeau de suferințe, dar privind-o prin prisma învierii, se bucurau când sufereau ocară pentru Cristos (cf. Fap 5,41), se lăudau cu suferințele (cf. 2Cor 11,23-33) și se lăsau uciși (cf. Fap 12,1-3), conștienți fiind că: "Așa cum sunt părtași ai suferințelor lui Isus, la fel vor fi părtași ai mângâierilor lui (cf. 2Cor 1,7).

Mesajul schimbării la față a lui Isus este acesta: Așa cum Isus urmând planul Tatălui a ajuns la gloria învierii, tot astfel orice ucenic urmând același plan al Tatălui împreună cu Isus, mergând pe calea lui Dumnezeu și nu pe cea a diavolului, va ajunge și el la glorioasa sa înviere. Abia acum înțelegem și cântarea creștină care spune: "Preaiubitul meu e Domnul fără seamăn pe pământ, glasul lui e armonie, farmec e a lui cuvânt. Orice drum pe unde trece, de miresme-alese-i plin, câmpu-i mai frumos pe-acolo, cerul este mai senin. Dulcea lui înfățișare plină e de farmec sfânt, mii de primăveri coboară dintr-odată pe pământ. Preaiubitul meu e Domnul, nimeni asemeni nu-i, cât ați da de l-ați cunoaște ca să fiți și voi ai lui".

Sfântul Petru Damian (1007-1072), un orfan care ajuns episcop cardinal, pornind de la oferirea unei sfinte Liturghii cu un ban găsit, unul care a înțeles și purtat încă din copilărie crucea împreună cu Isus, spunea: "Așteaptă cu bucurie binecuvântarea care vine după tristețe!" Da, cu Isus, totdeauna după durere vine bucuria, mai sigur de cum după noapte vine ziua, mai sigur de cum după nori vine seninul, mai sigur decât după frig vine căldura, căci se va întâmpla ca odată după toate acestea să nu mai vină nimic, dar nu se va întâmpla în veci ca după durere împreună cu Isus să nu mai vină bucuria cea veșnică.

Dar după efemera plăcere a păcatului, care înseamnă lepădarea lui Isus, totdeauna vine amărăciunea. Într-o scrisoare către un coleg de școală, sfântul Gabriel al Maicii Îndurerate (1858-1862), după ce l-a pus în garda împotriva primejdiilor seducătoare și fatale ale prieteniilor rele, ale spectacolelor, ale lecturilor rele, ale distracțiilor lumești, încheia astfel: "Spune-mi, Filipe, puteam eu să-mi îngădui mai multe distracții și plăceri decât cele care le-am avut în lume? Ei bine, și ce mi-a mai rămas din ele? Ți-o mărturisesc, nimic altceva decât amărăciune". De aceea sfântul Ioan apostolul ne avertizează cu tărie: "Să nu iubiți nici lumea, nici lucrurile din lume! Dacă unul iubește lumea, iubirea Tatălui nu este în el, pentru că tot ce este în lume, pofta trupului, pofta ochilor și mândria vieții nu vin de la Tatăl, ci de la lume. Și lumea trece cu pofta ei; dar cine împlinește voința lui Dumnezeu rămâne în veci" (1In 2,15-17).

Să spunem și să facem ca psalmistul de astăzi: "Voi umbla înaintea Domnului pe pământul celor vii" / "Voi lua potirul mântuirii și voi invoca numele Domnului". Isus însuși a cântat și a împlinit acest psalm după noua celebrare pascală, înainte de a pleca spre Muntele Măslinilor (cf. Mt 26,30). În momentul acela, Isus îi mulțumea Tatălui, pentru că, în Euharistie, încredințase oamenilor misterul răscumpărării lor. În Euharistie, Isus consumase oferta de sine adusă Tatălui pentru mântuirea tuturor și, în mod tainic, celebrase, mai înainte de pătimire, "victoria și triumful asupra morții" (SC 6).

Moartea și infernul sunt personificate, văzute ca niște adversari fără scrupule, care îl strâng pe cel care se roagă, ca să-l facă să moară (cf. Ps 18,4-7). Euharistia și Calvarul sunt izvoarele care ne întăresc și ne arată cerul încă de pe acest pământ.

Fericitul papă Paul al VI-lea (1897-1978), făcând referință la Evanghelia acestei duminici observa: Ora pe care au trăit-o ucenicii pe Tabor a fost unică și minunată, dar poate fi pentru noi una continuă și obișnuită dacă ne vom fixa privirea pe fața lui Cristos și a Bisericii pentru a zări fața ascunsă, fața adevărată, fața interioară a Domnului și a trupului său mistic (21.02.1964).

În timpul celui de-al doilea război mondial, într-un sanatoriu de boli epidemice din Răsărit, era o soră miloasă care îngrijea bolnavii de holeră. După un timp s-a molipsit și ea și acum zăcea grav bolnavă. Singura ei speranță, consolare și fericire fiind Cristos pe care-l întâlnea zilnic în Euharistie. În fiecare dimineață un preot îi aducea Sfânta Împărtășanie. Într-o dimineață părea să fie ațipită. Asistenta îi întinse brațul și spuse: "Iată Mântuitorul este aici". Deodată bolnava se schimbă, își împreună mâinile, fața ei iradia de fericire, era total transfigurată și ochii ei se îndreptau spre sfânta Ostie ca și cum ar fi văzut cerul deschis. Cu Isus pe calea suferinței acceptate, vedem împreună cu Ștefan, cu această soră și cu toți cei asemenea lor, cerul deschis și pregustăm încă de aici fericirea veșnică.

Închei cu îndemnul papei Francisc din predica sa de la deschiderea și primirea tinerilor la ziua mondială a tineretului de la Rio de Janiero (2013), când spunea: "Atunci când se pregătește o mâncare bună și vezi că lipsește sarea, atunci tu "adaugi" sare; lipsește uleiul, atunci tu "adaugi" ulei...". Și noi când vedem că nu este credință, să adăugăm credință; când vedem că nu este speranță, să adăugăm speranță; când vedem că nu este iubire, să adăugăm iubire; când vedem că nu este lumină, să adăugăm lumina lui Cristos. Căci fără Cristos nu există credință, nu există speranță, nu există iubire, nu există lumină, nu există viitor.

Ne întoarcem acasă cu aceste gânduri minunate: Cu Isus toate căile Postului Mare, chiar cea a crucii, duc la înviere și la fericire veșnică. Umblăm cu Isus în: post, rugăciune, fapte de dragoste, umilință, răbdare, renunțare, iertare și facere de bine, chiar dușmanilor, suferință, cruce și chiar moarte, pentru că pe aceste căi nu umblă satana și acoliții lui, ci numai Dumnezeu și îngerii lui; pentru că asupra oamenilor care umblă pe aceste căi, satana și acoliții săi nu au putere, însă are Dumnezeu. Umblăm pe aceste căi, pentru că ele ne conduc împreună cu Isus și cu Maica sa preasfântă la gloria transfigurării și învierii veșnic fericite. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 2-a din Postul Mare. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat