Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Excesul de milostivire are un sens

A șaptea și a opta meditație în timpul exercițiilor spirituale

"Nu există milostivire fără excese": nu a recurs la perifrază părintele Tolentino de Mendonça, propusă joi dimineața, 22 februarie 2018, în timpul exercițiilor spirituale pe care le predică papei și Curiei Romană în "Casa Divin Maestro" la Ariccia. Însă "excesul de milostivire are un sens", a afirmat el, inspirându-se din parabola fiului risipitor. Pentru că "milostivirea nu înseamnă a da altuia ceea ce merită". Ba chiar, "cu un efect etic de inversare, putem afirma că milostivirea înseamnă a oferi altuia exact ceea ce nu merită. Înseamnă a da mai mult, înseamnă a da dincolo de limită, a merge dincolo".

De altfel "milostivirea nu se lasă închisă într-o definiție - a relansat predicatorul - și pentru a o înțelege trebuie să ne întrupăm pentru ca s-o putem atinge". Și să verificăm că "este compasiune, bunătate, iertare, punerea în locul celuilalt, a-l lua pe celălalt pe umeri, reconciliere profundă" cu un "stil de gratuitate și iubire". Până acolo încât, dacă "noi cu ușurință îmbrăcăm toga judecătorului pentru a stabili ce anume merită celălalt, Tatăl milostiv nu se lasă sechestrat de impulsul judecății". De fapt "dacă nu există exces de iubire care să ajute la îngrijirea rănilor, să deschidă un alt orizont și să fie pârghie pentru schimbare, nu poate exista soluție".

Părintele Tolentino de Mendonça - după ce a schițat profilurile familiei propuse de parabolă, "oglindă" și pentru noi, insistând asupra relațiilor lor reciproce și cu tatăl, între puțină milostivire, "așteptări bolnave", "invidie", "cinism autist" și "patologie a dorinței" - a afirmat că "Tatăl nu este inconștient, știe tot, și totuși îmbrățișează tot și acoperă tot cu iubirea sa". De fapt, nouă "cu siguranță ne sunt necesare «nu»-uri care fac să crească dar este nevoie de «da» pentru a atinge însuși misterul vieții". Și "milostivirea înseamnă a spune «da» când s-ar aștepta un «nu»; este "o datorie la care nimeni nu ne obligă" și pentru aceasta este "exigentă, angajantă". Dar "nu există viață fără milostivire".

Până la urmă, a concluzionat el, "știm bine că imaginea unui Dumnezeu intransigent și pedepsitor a aruncat generații întregi într-o angoasă paralizantă. Și că încă subzistă o înțelegere greșită cu privire la dreptatea lui Dumnezeu, cu atâtea fantome și frici care îi sunt asociate". De aceea trebuie "vestit în mod absolut că dreptatea divină nu este punitivă ci iluminată și revoluționată de milostivire".

Considerația de a fi "păstori și nu stăpâni" a condus a șaptea meditație de miercuri după-amiază, 21 februarie. "Cu privire la Dumnezeu și cu privire la drumul spiritual - a avertizat părintele Tolentino de Mendonça - nouă credincioșilor ne face bine să-i ascultăm pe cei care nu cred" care pot "privi cu o prospețime surprinzătoare la viața de credință pe care o trăim noi și astfel să neutralizeze rutina noastră". De altfel, a afirmat el, "nu este bine niciodată ca Biserica să rămână ca să vorbească singură sau să se izoleze într-un turn de fildeș". Așadar, atenție să nu încredințăm "conducerea spirituală unui pilot automat" ajungând să fim "păzitori ai sacrului în loc de căutători; administratori în loc de a ne considera exploratori, interogatori și îndrăgostiți".

"Credința creștină este o experiență de nomadism", a insistat predicatorul, avertizând cu privire la riscul de "sedentarism spiritual" datorită prea multor "conforturi", cu o "atrofiere interioară care din Ecclesia peregrinans ne face să devenim Biserică de birou, ocupată total în științe și diagnoze încât nu are nici măcar timpul pentru mers și pentru drum". Cu o întrebare directă: "Și dacă mare parte din anxietatea noastră și din tulburările noastre ar proveni dintr-o activitate spirituală redusă?". Așadar, a relansat preotul portughez, suntem "călăuze de pelerini dar nu mai peregrinăm; predicatori ai unui cuvânt pe care nu-l mai ascultăm; învățăm să se roage dar nu ne rugăm". Și vorbim și despre contemplație ca "prizonieri ai activismului" și despre caritate fără "gratuitate și dăruire". Astăzi creștinilor le lipsește ideea de "a exista în construcție" deoarece, pentru a o spune cu Don Quijote a lui Cervantes, "drumul are să ne învețe mai mult decât hanul".

Părintele Tolentino de Mendonça a afirmat, citându-l și pe teologul Gustavo Gutiérrez, că "la nicio etapă drumul spiritual nu ne impermeabilizează de vulnerabilitate" și că eventual și un pic de umor n-ar face rău. În fond "credința rezistă și se aprofundează în nevoi, în angoase, în afronturi, în suferințe, adică înlăuntrul unei existențe atacate de sete. Nu este o experiență din care să ne putem elibera sau să se poată depăși o dată pentru totdeauna: în interiorul ei eu descopăr forța". Așa încât "marele obstacol în calea vieții lui Dumnezeu în noi nu este fragilitatea sau slăbiciunea, ci duritatea și rigiditatea. Nu este vulnerabilitatea și umilirea ci contrariul său: orgoliul, autosuficiența, autojustificarea, izolarea, violența, delirul puterii".

În concluzie, predicatorul a sugerat o cheie de lectură concretă a celor "trei ispitiri a Domnului ca embleme ale setei noastre", și în lumina cărții Isus din Nazaret a lui Benedict al XVI-lea. Și este "un risc enorm - a spus el - când ispita puterii, pe o scară mai mult sau mai puțin mare, ne îndepărtează de misterul crucii, când ne îndepărtează de slujirea fraților. Isus învață, în schimb, să nu ne lăsăm făcuți sclavi de nimeni și să nu facem pe nimeni sclav ci să aducem cult numai lui Dumnezeu și să slujim".

Între timp, episcopul Marcello Semeraro, secretar al consiliului cardinalilor, într-un interviu dat portalului Vatican media, a afirmat că "exercițiile spirituale al Curiei Romane sunt reformă în desfășurare" pentru că amintesc că, dincolo de organizații și structuri, "prima schimbare care trebuie făcută, și permanent, este o schimbare a mentalității". De aici, a explicat, importanța de a întrerupe "munca obișnuită și prin gestul simbolic de îndepărtare de locul obișnuit de muncă pentru a intensifica o întâlnire cu Dumnezeu" pentru a trăi "o reflecție care îi are unul lângă altul pe diferiții colaboratori ai papei în Curia Romană".

(După L'Osservatore Romano, 23 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat