Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

La școală la femei

A cincea și a șasea meditație în timpul exercițiilor spirituale la Ariccia

La școală la femei: iată propunerea sugerată de părintele José Tolentino de Mendonça, miercuri dimineața, 21 februarie 2018, în timpul exercițiilor spirituale pe care le predică papei Francisc și Curiei Romane în "Casa Divin Maestro" la Ariccia.

"Evanghelia lui Luca este aceea care păstrează mai mult amintirea femeilor", a afirmat preotul în a șasea meditație. Și "acest cortegiu feminin de figuri care străbate Evanghelia va putea desigur să fie observat în maniere diferite, dar un lucru este sigur: nu-l putem ignora". Mai ales "trebuie să ne întrebăm dacă nu suntem noi cei care construim anumite invizibilități istorice, care sunt mai mult rezultatul unei ascunderi decât al unei absențe: femeile nu sunt absente din Evanghelii, este o realitate de fapt. Însă trebuie să învățăm să apreciem mai bine prezența lor".

"În aceste femei, așa de diferite prin vârstă, condiții existențiale, economice și chiar morale - a afirmat el - putem percepe un stil singular de căutare a lui Isus și de ucenicie genuină: lumea femeilor și modul lor de a acționa ne evanghelizează și fac asta cu un limbaj al lor, cu o gramatică vitală, cu o sete pe care dacă am asculta-o am avea totul de câștigat, dacă nu pentru că ea continuă să fie modul de a se exprima al perifericilor, al celor simpli, al celor din urmă".

"Femeile din Evanghelie se exprimă de preferință cu gesturile - a relevat el - și credința lor este contrariul abstracției: se angajează mai mult în dedicarea slujirii ascunse decât în preocuparea de a discuta cu leadership-ul sau de a fi mereu cu un pas înainte". Luca, a afirmat predicatorul, "scrie că femeile erau cu Isus exact ca cei doisprezece: făceau din destinul său propriul destin". Însă în plus "slujeau: în gramatica lui Isus nu există verb mai nobil nici mai religios", așa încât "din gura lor nu ies întrebări sau comentarii" tocmai pentru că "reprezintă o poziție profund evanghelică". Și astfel femeile "sunt străine de întrebările care încearcă să-l prindă în capcană pe Isus; mai mult, o singură dată Luca relatează că din inima mulțimii a ieșit strigătul irezistibil și clarificator al unei femei anonime: «Fericit sânul care te-a purtat și pieptul la care ai supt»".

Este un fapt că, a afirmat părintele José Tolentino de Mendonça, "în mod obișnuit în piețe glasul femeilor nu se face auzit sau este perceput tremurând; dar acel strigăt numai o femeie putea să-l scoată pentru că vorbește despre gestație și creștere". Așadar, "cu femeile există un flux de realități care intervine să modeleze credința" și n-o face "prizonieră a raționalismului, a doctrinei trăite în mod mecanic, a ritului, așa cum în schimb se întâmplă adesea cu a noastră".

"În mod curios - a afirmat preotul - unul din elementele care unește personajele feminine din Luca sunt lacrimile". Și lacrimile "spun că Dumnezeu se întrupează în viețile noastre, în eșecurile noastre, în întâlnirile noastre: și Cristos plânge și ia asupra sa condiția noastră". Iată că "femeile din Evanghelii acordă drept de cetățenie lacrimilor, arătând cât de mare este importanța acestui semn: ne explică sacramentul setei". Și, de altfel, "și plânsul unui nou-născut este deja sete de relație".

Apoi, este "interesant cum mulți sfinți, între care Ignațiu de Loyola și Francisc de Assisi, plângeau copios". Preotul a făcut referință și la "psihanalista Julia Kristeva, necredincioasă, care spunea că atunci când un pacient deprimat ajungea să plângă pe fotoliu, se întâmpla un lucru foarte important: începea să se distanțeze de ispita sinuciderii pentru că lacrimile nu relatează dorința de a muri ci «setea noastră de viață»".

Așadar, "biografia poate să fie relatată și prin lacrimi: Dumnezeu le cunoaște pe toate și le primește ca pe o rugăciune", a adăugat predicatorul, amintind că pentru Grigore din Nazianz "lacrimile sunt într-un anumit sens un al cincilea botez". În timp ce "Nelson Mandela, în închisoare, și-a regăsit ochii așa de ruinați încât a pierdut capacitatea de a vărsa lacrimi dar nu setea de dreptate".

Imaginea cea mai puternică pe care părintele José Tolentino de Mendonça a relansat-o este aceea a "femeii nenumite, discipola lui Isus in pectore" pe care Luca o relatează la capitolul 7, versetele 36-50): "intră și iese în tăcere din casa fariseului care-l găzduiește pe Isus" și nu numai că ne amintește de forța "religiozității populare", ci "cu Isus ne invită să vedem nou, trecând pe un drum neobișnuit și descumpănitor".

În schimb "setea lui Isus" a fost firul conducător al celei de-a cincea meditații, propusă marți după-amiază. Tocmai "setea lui Isus, cea corporală în ora Calvarului, dovadă a întrupării sale și semn al realismului morții sale, și cea simbolică și spirituală este cheia vitală de acces - a afirmat părintele José Tolentino de Mendonça - pentru a percepe sensul profund al vieții sale și al morții sale".

Și în această meditație avem de-a face cu o femeie: de fapt, în întâlnirea cu samariteana, "Isus cere de băut, dar El e cel care dă de băut". Și "acea sete nu este numai fizică, ci și spirituală: setea lui Isus este mereu, și pe Calvar, de a încredința duhul, de a-l transmite, de a-l comunica". Și asta "vorbește și despre setea noastră, o sete existențială care se potolește făcând să conveargă viața noastră spre viața sa". Așadar pentru noi "a ne fi sete înseamnă a ne fi sete de El".

"Setea lui Isus permite așadar - a explicat predicatorul - să se înțeleagă setea care există în inima umană și să ne dispunem s-o slujim, răspunzând la setea lui Dumnezeu, la lipsa de sens și de adevăr, la dorința care subzistă în orice ființă umană de a fi mântuit, chiar dacă este o dorință ocultă sau îngropată sub reziduurile existențiale". Ne amintesc bine asta, a concluzionat el, Maica Tereza și Jean Vanier: "Setea lui Isus este sete de iubire față de persoanele luate așa cum sunt, cu sărăciile și rănile lor, măști și mecanisme de apărare, și cu toată frumusețea lor". Precum și cu certitudinea că "Duhul Sfânt este marele protagonist și forța motrice a istoriei Bisericii și a fiecărui creștin" și "ne spune că creștinismul este și prezent și viitor".

(După L'Osservatore Romano, 22 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat