Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sete de nimic

A treia și a patra meditație în timpul exercițiilor spirituale de la Ariccia

Există o carte a Bibliei care "ne face să zâmbim, și să zâmbim salutar despre noi înșine, în loc să facem drame pentru tot și pentru nimic"; o carte prin care se învață că "înțelepciunea este de partea vestitorilor de speranță și nu a apocalipticilor predicatori de tragedii". Este cartea lui Iona, figură aleasă de părintele José Tolentino de Mondonça pentru a explica - în dimineața zilei de marți 20 februarie, în a patra meditație a exercițiilor spirituale ținute la Ariccia pentru papa Francisc și Curia Romană - o situație deosebită în care se poate afla omul: aptia.

Pentru a rămâne în tema generală a exercițiilor ("Elogiul setei"), este vorba despre acea situație în care suntem asaltați de o paralizantă "sete de nimic". De fapt, a explicat predicatorul, dacă setea înțeleasă în sensul mai amplu și existențial "ne învață arta de a căuta, de a învăța, de a colabora, pasiunea de a sluji", atunci "când renunțăm la sete, începem să murim".

Acesta este un pericol, a avertizat el, care se poate trăi nu numai "la nivel individual", ci se poate experiment și "în instituțiile și practicile comunitare. Biserica însăși se poate lăsa trasă de această derivă a dorinței de nimic". Între altele, a adăugat el, este un "scurtcircuit" care "lovește mulți preoți" în misiunea lor pastorală, în fața dificultăților, a insucceselor, uneori și în fața miilor de lucruri de făcut trăite numai din punct de vedere organizator. În acest impas "este fundamental să nu uităm că inima umană este fragilă și vulnerabilă. Când ne simțim iubiți ca o persoană unică, susținuți de o rețea de afect și de însoțire, când simțim că facem o lucrare care ne interesează, ne implică și ne pasionează, atunci avem certitudinea că existăm. Însă când ne simțim abandonați, neînțeleși și cu inima rănită de dureri pe care nu suntem în stare să le îngrijim, avem impresia că nu contăm nimic pentru nimeni. Rămâne numai un gol". Este vorba despre o "gaură existențială" care uneori este umplută "cu angoasă și cu false paliative cum sunt mondenitatea, alcoolul, social network, consumismul sau hiperactivitatea". În unii, a explicat părintele Tolentino de Mondonça, reies fragilități determinate de "plângeri, eșecuri, accidente", în alții se manifestă "rănile abandonării sau ale abuzurilor de când erau copii", alții "trăiesc în sărăcia economică, în barăci sau în lumea a patra".

Este nevoie să se înțeleagă că nu trebuie să se răspundă neapărat la canoane prestabilite: "Fiecare poartă cu sine propria frumusețe și suferință" și "frumusețea umană este, în fond, a ne accepta așa cum suntem". Numai atunci "ne descoperim iubiți de Dumnezeu și prețioși în ochii lui". Deci este nevoie de o adevărată "terapie a dorinței". Ca aceea administrată de Domnul lui Iona care era chiar "o ființă fără dorință", cu mentalitatea unui "funcționar", un "om alintat care nu suportă să fie contrazis" și care era "pradă a indolenței spirituale". Și cu o bună doză de umor, textul biblic arată cum Domnul depășește "surzenia" lui Iona, care este până la urmă surzenia fiecărui om atunci când este "refractar față de conținutul voinței lui Dumnezeu". Domnul îl conduce din nou la "o relație existențială nouă, inspirând vitalitate și încredere".

Așadar, apatiei și "tristeții" care o caracterizează (ca aceea a tânărului bogat din episodul evanghelic) i se opune "terapia dorinței". Dorință care "este dorință de viață", nu "posesia, ci așteptarea". Și dacă, așa cum spunea Weil, "când avem o sete mare, nu reușim să stăm un minut în plus fără a bea" și se ajunge să se strige tare pentru a obține apa, dorința zdruncină apatia, invită la luptă. Și "inima noastră se maturizează în acea capacitate de a ajunge la punctul de a suferi pentru asta și pentru cei care sunt iubiți". Acesta este "drumul urmării, în stilul lui Isus".

În acest sens, Simone Weil cita un text din Apocalips în care mireasa spune: "Vino!". O invocație care revelează "necesitatea profundă, necesitate intimă, dureroasă, pe care Biserica o simte în raport cu venirea Duhului". "Vino!", a concluzionat părintele Tolentino de Mondonça, este cuvântul în care "este urma la tot ceea ce avem nevoie, motivația strigătului nostru, motivația speranței noastre și, de multe ori, motivația disperării noastre, a eșecului nostru, a oboselii noastre, și necesitatea de a depăși toate acestea în Dumnezeu".

"Terapia dorinței", capacitatea omului de a striga la Domnul "Vino!" pentru a umple setea, poate ajunge dacă devenim conștienți de o problemă ulterioară: de fapt, se poate întâmpla "să fim complet însetați și să nu ne dăm seama de asta". Și acesta este aspectul tratat de predicatorul portughez în a treia meditație rostită în după-amiaza zilei de luni 19 februarie. O meditație care a fost, esențial, o chemare puternică de a sta cu picioarele pe pământ, de a nu ne tolăni în atâtea pseudo-certitudini intelectuale, să ne dăm seama "de existența reală și nu de ficțiunea de noi înșine la care ne adaptăm de prea multe ori". Trebuie să fim conștienți, a explicat părintele Tolentino de Mondonça, că "a intra în contact cu propria sete nu este o operațiune ușoară, dar dacă nu facem asta viața spirituală pierde aderența la realitatea noastră". Devenim ca un teren așa de uscat încât ne facem impermeabili pentru că "ploii îi este greu să pătrundă până în straturile interne".

Deci primul lucru este să nu ne fie "frică să recunoaștem setea noastră și uscăciunea noastră", înțelegând în ce grad de ariditatea interioară suntem. Înainte de toate trebuie să nu "intelectualizăm prea mult credința". De fapt, se întâmplă că suntem "preocupați mai mult de credibilitatea rațională a experienței de credință decât de credibilitatea sa existențială, antropologică și afectivă": se întâmplă, până la urmă, ca "să ne ocupăm mai mult de rațiune decât de sentiment".

Dar cum "să verificăm starea setei noastre"? Literatura poate ajuta pentru că, a explicat predicatorul, ea are caracteristici absolut funcționale pentru acest obiectiv: de fapt, ea propune o "metaforă integrală a vieții" și mai ales știe să atingă existența concretă. Deci poate să fie un suport valabil pentru viața spirituală care "nu este prefabricată", ci este "implicată în singularitatea radicală a fiecărui subiect". Astfel, chiar dintr-un text autobiografic al scriitoarei braziliene Clarice Lispector, în care artistul explică modul în care "și-a dat seama că este însetată", părintele Tolentino de Mondonça s-a inspirat pentru a-i invita pe toți la o ascultare "profundă a propriei vieți". De fapt, se poate întâmpla ca, "scufundați în rutina noastră zilnică, să avem cea mai mare dificultate chiar și de a admite că suntem însetați". În schimb, cu răbdare, trebuie "interpretată dorința care este în noi" și să n-o confundăm cu "nevoile", cu "necesitățile care se satisfac cu posesia unui obiect". Dorința "este o rană deschisă mereu", o aspirație care ne transcende, este "dorință de infinit". Dorința nu este sete de posesie, ci aspirație de "a fi iubit, privit, îngrijit, dorit și recunoscut".

Apoi predicatorul s-a întrebat: în societăți ca acelea în care trăim, "organizate în jurul consumului", cei botezați sunt "o comunitate de doritori? Creștinii au vise?". Trebuie învinse "ispitele autosuficienței și autoreferențialității", și "îmbrățișate propriile vulnerabilități" ajungând până la deschiderea la dorință. "Poate că noi creștinii - a concluzionat el - și îndeosebi noi păstorii, trebuie să valorizăm spiritualitatea setei, mai mult decât structurile. Poate că avem nevoie să regăsim dorința, itineranța și deschiderea sa mai mult decât codificările în care totul este deja prevăzut, stabilit, garantat". Fără a uita că "credinciosul este un cerșetor de milostivire. Dacă ne simțim în această condiție, să nu ne îngrijorăm: acesta este locul nostru".

(După L'Osservatore Romano, 21 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat