Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica întâia din Postul Mare - Anul B - 2018

"S-a împlinit timpul și s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu. Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15)!

Am început împreună cu Isus drumul mântuirii noastre, drumul spre înviere. Dacă ne amintim din Miercurea Cenușii, când Biserica ne-a vorbit din Evanghelia despre practicile postului, rugăciunii și milosteniei (cf. Mt 6,1-6.16-18), că ne-a vorbit despre ele ca despre niște practici biblice vechi (cf. Gen 2,17), ca despre niște practici sfinte care atrag bunăvoința și mântuirea lui Dumnezeu (cf. Est 4,16; Idt 4,11; Ioel 2,12-18), ca de niște practici sfinte care schimbă chiar o sentință divină (cf. Iona 3,10), ca de niște practici sfinte care trebuie să însoțească orice convertire și orice activitate binecuvântată de Dumnezeu (cf. Fap 9,11).

De aceste practici sfinte, post, rugăciune și fapte bune s-a folosit însuși Isus chiar de la începutul misiunii sale, spre groaza diavolului, dar spre admirația îngerilor și spre satisfacția oamenilor, a animalelor și a întregii creații (cf. Mc 1,12-13), acum când s-a împlinit timpul mântuirii, s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu, a sosit timpul convertirii și al credinței în evanghelie" (cf. Mc 1,15).

Pentru a împlini mântuirea omului și a creației, Isus, noul Adam, conform planului veșnic, după ce și-a asumat de bunăvoie condiția de om, afară de păcat (cf. Evr 4,15), pentru a-i fi supus Tatălui în ascultare până la moartea pe cruce, condiție a mântuirii noastre (cf. Fil 2,8; Mt 20,28), avea nevoie de bunăvoința și suportul aceluiași Tată ceresc. Iar postul, rugăciunea și faptele de dragoste sunt acte de supunere și de recunoaștere a acestei nevoi, fapte care atrăgeau bunăvoința Tatălui pentru a birui cursele diavolului (cf. Mt 4,1-11; Lc 4,1-13) și îl ajutau la împlinirea mântuirii de la cruce (cf. 1Pt 3,18).

Așa cum am spus și cu alte ocazii, supunerea lui Isus față de Tatăl era numai "ca Fiu făcut om" (cf. In 1,14), căci Tatăl și Isus "sunt una și egali în mărire" (cf. In 10,30; 17,22; Fil 2,6). Iar această supunere a lui Isus ca Dumnezeu făcut om spre mântuirea noastră (cf. In 1,14), s-a arătat nu numai prin post, rugăciune și milă, dar s-a arătat și prin alte fapte de dependență asumată față de el. Astfel Isus: spunea cuvintele Tatălui (cf. In 8,28; 12,49; 14,24); împlinea voința și faptele Tatălui (cf. In 4,34; 6,38); mulțumea pentru toate Tatălui (cf. In 11,41-42); pregătea programul de urmat împreună cu Tatăl (cf. Mt 14,23; Mc 6,46: Lc 6,12). Deci, deși era Fiul lui Dumnezeu, Isus nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, în schimb noi, oameni fiind, am păcătuit voind să fim ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5).

Dar să ne oprim la acțiunile lui Isus de astăzi. Isus, mergând pe linia eroilor credinței din Vechiul Testament: Moise, Ilie, Daniel, Estera, Ezra și Iuditha, care s-au ajutat de post, rugăciune și milostenie în misiunile lor, și-a început și el misiunea de mântuitor al păcătoșilor și al întregului univers afectat de păcat, împlinind și el aceste fapte: postul, rugăciunea și faptele de dragoste, care atrag bunăvoința lui Dumnezeu și care arată mare dragoste față de oameni (cf. In 15,13).

Tatăl ceresc rânduise împreună cu Isus din veșnicie: postul ca remediu al lăcomiei omului; mila ca remediu al căderii din rai prin urcarea Calvarului pietros și nu saltul falnic de pe templu protejat de îngeri; rugăciunea prin întinderea brațelor pe cruce, spre îmbrățișarea Tatălui, a omului și a creație, și nu închinarea la diavol, ca remediu al întinderii mâinilor omului spre pomul oprit. Evangheliștii Matei și Luca ne vorbesc pe larg despre împlinirea acestor fapte de către Isus la începutul misiunii sale de mântuitor (cf. Mt 4,1-11; Lc 4,1-13).

Când satana l-a văzut pe Isus postind și rugându-se Tatălui din milă față de noi oamenii, a tresărit de groază, a venit să-l tulbure și să-l abată pe Isus de la ele, oferindu-i niște scurtături amăgitoare prin care să-l împingă la neascultare față de Tatăl, așa cum făcuse începând cu primii oameni (cf. Gen 3,1-7).

Parafrazând vorbele satanei către lui Isus (cf. Mt 4,1-11; Lc 4,1-13; Mc 1,12-15), le-aș putea reda cam așa: "Isuse, ce rost să postești când eu îți pot aduce pâine cât un munte pe care tu o poți face numai cu un cuvânt! Ce rost are să te trudești ca să-i câștigi pe oameni când eu ți-i pot da foarte ușor, căci sunt ai mei! Ce rost au patimile, moartea și răstignirea dureroasă pentru slava ta veșnică și a lor, când eu îți pot da și ție și lor slavă fără nici o durere, făcând doar un gest de reverență în fața mea!" Toate aceste oferte amăgitoare n-au ținut la Isus, de aceea diavolul a trebuit să plece învins. Nimeni nu-l mai biruise pe diavol până acum. Era începutul sfârșitului domniei lui, dar și al sclaviei omului.

Este interesant de observat că diavolul ca să pară convingător în minciunile sale, cita incomplet Scriptura pentru a-l împinge pe Isus la neascultare. Citând Psalmul 91,11-12, diavolul a omis cu bună știință să adauge și versetul următor 13, care vorbește de propria lui zdrobire: "Vei păși peste lei și balauri". Leul este simbolul diavolului care rage căutând pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8), dar leu care a fost învins de David (cf. 1Sam 17,34). Balaurul, năpârca și șarpele este tot simbolul diavolului strecurat în Eden (cf. Gen 3,1-7), dar șarpe căruia Isus, "sămânța femeii" îi va zdrobi capul la cruce (Gen 3,15).

Deși foamea era grea, deși biciuirea și urcarea Calvarului erau grele, deși răstignirea și moartea pe cruce erau grele, misiunea dată lui Isus de Tatăl, salvarea și aducerea oamenilor în rai, eliberarea creației din mâinile diavolului și a oamenilor răi, l-au făcut pe Isus să urmeze acest drum dureros cu bucurie și curaj, cu determinare și tărie, căci erau spre reușita misiunii sale. În Eden, fără să-i lipsească nimic, cel dintâi oameni au suferit o triplă înfrângere: prin "pofta cărnii", "pofta ochilor" și "trufia vieții" (cf. 1In 2,16). În pustiu, Fiul Omului, lipsit fiind de toate a triumfat asupra șarpelui cel vechi prin puterea pâinii Cuvântului lui Dumnezeu (cf. Dt 8,3; Mt 4,4).

Isus care a plâns de milă față de oameni (cf. Mt 23,37; Lc 13,34), pentru ei nu a făcut numai post, rugăciune și milă (cf. Mt 4,1-11; Lc 4,1-13), nu a luptat numai cu diavolul și a predicat (cf. Mc 1,12-15), dar a mers cu bucurie și la umilință, și la suferință, și la cruce și la moarte. A suferit pentru că așa a voit (cf. In 10,18). Dar pătimind, și murind iar apoi înviind, a mântuit oamenii, animalele și creația, dintr-un cataclism mult mai mare decât potopul de pe vremea lui Noe, despre care ne vorbește prima lectură (cf. Gen 9,8-15).

La cruce noi nu am primit numai o speranță a mântuirii, ci împlinirea mântuirii, am primit fiecare personal germenul vieții și mântuiri veșnice odată Botezul nostru (cf. 1Pt 3,21-22). De aceea, prin rugăciunea psalmului 25, cântat de noi astăzi, Biserica cheamă toată omenirea să iasă în întâmpinarea lui Isus aflat în glorie și care stă să revină pentru a ne lua cu el (cf. In 14,2-3) și a ne face casnicii lui Dumnezeu cu sfinții și îngerii (cf. Ef 2,19), căci Isus este scopul și rațiunea de a fi a omenirii.

Deci, glorificarea lui Isus cel îmbrăcat cu trupul nostru la dreapta Tatălui (cf. Evr 9,12; 10,12) ne vorbește mult mai bine decât curcubeul, căci el ne spune nu numai că am scăpat de o judecată și de o pedeapsă mult mai grozave decât potopul, dar ne spune că prin glorificarea sa de după patima, moartea și învierea sa, am ajuns deja cetățeni ai cerului promis și casnicii lui Dumnezeu (cf. Fil 3,20; Ef 2,19). Ba mai mult, ne spune că împreună cu Isus, unul fiecare din noi cei botezați, am devenit "un curcubeu și o lumină" pentru cei care doresc mântuirea (cf. Mt 5,14-16), căci asemenea unui curcubeu noi strălucim astăzi în Cristos de toate culorile virtuților și ale fericirii.

Spre învățătura noastră să revenim la cele trei practici ale Postului Mare: postul, rugăciunea și pomana, practici care atrag bunăvoința și binecuvântarea divină, practici în care s-a exercitat și Isus nu numai la începutul vieții sale, dar și în toată viața sa, căci el nu a avut pe pământ loc unde să-și plece capul (cf. Mt 8,20), nu a avut resurse, ci era ajutat de femeile cu stare (cf. Lc 8,3) și pescuia pentru a plăti dările către templu (cf. Mt 17,27).

Deci, asemenea drepților din Vechiul Testament, Isus, călăuzit de Duhul Sfânt, s-a exercitat în post, rugăciune și milostenie, nu numai la începutul activității sale, dar și toată viața lui, ceea ce i-a adus suportul Tatălui și al Duhului Sfânt în reușita mântuirii, prin înfrângerea diavolului și a morții (cf. 1In 3,8; 1Cor 15,54; Mt 4,11; Lc 4,13), și prin deschiderea porților cerului pentru credincioși (cf. Fap 7,56).

De la Isus au învățat apostolii și prima comunitate creștină ca să-și înceapă misiunea cu post și rugăciune. De exemplu, la trimiterea lui Paul și Barnaba în misiune, întreaga comunitate creștină din Antiohia a postit și s-a rugat (cf. Fap 13,1-3). Și ce apostolat rodnic au avut au avut Paul și Barnaba! Apoi Paul la rânduirea de noi prezbiteri, a implicat iar întreaga comunitate la post și rugăciune (cf. Fap 14,23). Și ce ucenici sfinți au avut! Să nu mai vorbim de strângerea de ajutoare pentru săracii din Ierusalim, prin care Bisericile darnice din Roma, Macedonia, Ahaia și Corint, au crescut în credință și în număr (cf. Rom 15,25-26; 1Cor 16,1; 2Cor 9,1). Iată de ce multe comunități de astăzi nu progresează nici în credință și nici în număr.

Încă din Vechiul Testament, căsătoria a fost o acțiune tainică și mântuitoare pentru orice om. Căsătoriile reușite, fără amestecul diavolului și cu ajutorul maxim al lui Dumnezeu sunt cele pregătite din timp, sunt cele în încheiate în credință și nu cele nepotrivite în credință, sunt cele prefațate de post și rugăciune, cele prefațate de abstinență de la păcat. Am văzut în gândurile de mai sus că cele mari reușite din viața lui Isus, a apostolilor și a sfinților, au început cu Dumnezeu, au început cu refuzul păcatului, au început cu post, rugăciune și milostenie, căci acolo unde este Dumnezeu, diavolul nu are putere și fuge. Avem în Biblie multe căsătorii, însă Biserica citește la nunți căsătoria lui Tobit cu Sara, cei care și-au pregătit căsătoria lor fericită din care a fugit satana și a intrat Dumnezeu, rugându-se și postind și făcând milostenie din tinerețe, fugind de căsătoria cu păgânii și fără să se întineze trupește înainte de căsătorie: "Și acum, Doamne, tu știi că nu din neînfrânare o iau pe această soră de soție, ci o fac cu inimă curată. Binevoiește a te îndura de mine și de ea și fă-ne să ajungem împreună sănătoși la bătrânețe" (Tob 8,7). Toate aceste elemente sunt semnul călăuzirii Duhului Sfânt (cf. Mc 1,12). Cine are urechi de auzit, să audă (cf. Mc 4,9).

Ca și la Isus diavolul vine la fiecare om și-i spune: De ce să asculți de Dumnezeu și să te căsătorești în credință și să fii curat până la altar, când eu îți dau eu plăcerea fără căsătorie, cum le dau și altora bani fără să muncească, diplome fără școală, funcții fără specialitate. Zice că dă toate acestea, dar ce nu spune nu este numai pentru cât timp și cu ce preț, dar nu spune nici că devii sclavul lui, nici că pierzi ajutorul lui Dumnezeu în viață, nici că trăiești în lacrimi și nici că îți ia fericirea veșnică după moarte.

Charles-Pierre Baudelaire (1821-1867) un poet francez, spunea că cea mai mare șiretenie a diavolului este să ne facă să credem că el nu există, să ne facă să credem că suntem liberi și că nici o forță străină nu ne influențează. Dar în realitate este o luptă crâncenă. Ne mângâie însă gândul că în această luptă îi avem alături pe Cristos, pe îngeri și pe sfinți, adică pe toți cei care l-au învins. Isus l-a învins pe diavol cu un cuvânt biblic corect. Sfânta Fecioară Maria l-a învins pe diavol la Lourdes cu o simplă privire curată. Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) l-a învins totdeauna pe diavol prin rugăciune și post. Să ne folosim de post, rugăciune și pomană, de celelalte arme ale lui Dumnezeu (cf. Ef 6,11-12) și să-i chemăm în ajutor pe Isus și pe sfinți ca să ne ajute în lupta noastră cu ispititorul.

Închei accentuând că nu trebuie să uităm că Dumnezeu a cerut oamenilor postul ca semn de binecuvântare, dar și semn de ascultare față de el, încă din Eden: "Din pomul cunoștinței binelui și răului să nu mănânci, căci în ziua în care vei mânca din el vei muri negreșit" (cf. Gen 2,17). Să nu uităm că pe parcursul timpului Dumnezeu a cerut și rugăciunea și pomana, pe care ni le-a transmis prin profeții săi, așa cum ne-a revelat Isus prin cuvânt (cf. Mt 6,1-6-16-18) și prin practică (cf. Lc 4,1-13). Să nu uităm că apostolii și sfinții Bisericii au folosit cu succes aceste practici sfinte și le-au adus până la noi (cf. Fap 13,1-3; 2Cor 9,1). Să nu uităm să le transmitem mai departe. Să uităm că cine împlinește aceste practici sfinte primește binecuvântare spre mântuire și putere contra satanei, iar cine nu le împlinește încă, să creadă în evanghelie și să se convertească (cf. Mc 1,15).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica 1 din Postul Mare. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat