Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Cu sensibilitate maternă

De cardinal Peter Kodwo Appiah Turkson

Mesajul papei Francisc pentru a XXVI-a Zi Mondială a Bolnavului începe cu cuvintele lui Isus pe cruce adresate Mariei și lui Ioan, care ne introduc la încredințarea reciprocă. Este un gest de iubire și de duioșie care amintește de preocuparea și de ocuparea față de cineva, de acea relaționalitate care ne constituie, fără de care n-ar exista speranță, ci numai suferință și frică.

Reciprocitatea „fiu-mamă” este o proximitate lipsită de propuneri dominatoare și este regenerată intim de capacitatea de ascultare, de o sensibilitate capabilă să se lase implicată, fără stereotipuri. Toți suntem fii, nevoiași e adevărat, dar și capabili de îngrijire, după exemplul a ceea ce Mama noastră, Maria, a făcut cu inteligență și circumspecție, cu o grijă fără margini.

Pentru aceasta este nevoie de „empatie” care denotă proximitate, relație, solidaritate, altruism și primire. Empatia este fundamentală în procesele de împărtășire a emoțiilor ca relație cognitivă și afectivă: este invocată în spitale, în locurile de durere, doliu și boală. Este chemată să întărească strategiile de muncă ale lucrătorilor sanitari, ale formatorilor și ale asistenților sociali. Trimite la virtuți care sunt promovate de „sensibilitatea maternă”, care nu aparține în mod necesar mamelor de fapt, nu are nimic sentimentalist și retoric: este o creativitate puternică și determinată, este un acces la adevărul vehiculat de atenție și de iubire. „Inima de mamă” este în același timp „inteligență de mamă” la care sunt legate flexibilitatea, capacitatea de adaptare la situații neprevăzute. Este acest tip de apropiere inteligentă care promovează diferitele forme de subsidiaritate îndreptate spre satisfacerea de nevoi la care subiectul nu poate face față singur.

Cum afirmă papa în mesaj, „vocația maternă a Mariei, vocația de îngrijire față de fiii săi, trece la Ioan și la toată Biserica”. Această vocație maternă se exprimă fie în angajarea de a îngriji cu competență și eficiență, fie în registrele calde ale duioșiei și ale îngrijirii. Îngrijirea Bisericii este îndreptată spre bolile spirituale și spre cele fizice, este îndreptată spre toți oamenii și spre omul întreg, o îngrijire care nu contrapune îngrijirea și faptul de a avea grijă, eficacitatea tratamentelor și calitatea relațională.

În angajarea de îngrijire a Bisericii este fundamentală „proximitatea responsabilă” care înseamnă și „îngrijire a comunicării”. Datoria de a spune adevărul nu poate să fie disjunsă de „împărtășirea” adevărului comunicat; nu este vorba numai de a transfera o informație, ci de a asigura disponibilitatea de a avea grijă de celălalt. Adevărul autentic este dușman al minciunii dar nu al speranței. Datoria de a spune adevărul nu echivalează cu dreptul de a traumatiza pacienții printr-o comunicare rece și grăbită; echivalează în schimb cu datoria de a-l duce pe pacient să cunoască propriile condiții pentru a putea participa, cu medicul și cu propriile rude, la procesele decizionale care-l privesc, mai ales în fazele conclusive ale vieții sale.

Urmând invitația papei Francisc, atenția maternă merge dincolo de limbajul uscat al lucrurilor de făcut, dar se inspiră din vocabularul încrederii și al duioșiei. Acest ultim registru se înrădăcinează în conștiința limitei, o înțelepciune care previne fie îndârjirile clinice, fie cererile de eutanasie, alegeri dictate de angoasa limitei umane.

Relația de îngrijire implică reciprocitate, o relație în care toți se simt recunoscuți. Există riscul ca bolnavul să fie tratat în grabă și fără competența adecvată, dar există și riscul ca acel caregiver să devină un „eu transparent” care vede nevoile celorlalți, fără ca să fie recunoscute nevoile sale.

Suntem într-o fază istorică în care este urgentă organizarea sănătății în teritoriu, dată fiind creșterea populației în vârstă cu patologii cronice și degenerative. Îngrijirile pe care caregiver le prestează altora trebuie să fie compatibile cu cele pe care le rezervă sieși, în așa fel încât să evite situațiile de burnout. În schimb tăierile economice la sănătate, cultura rebutului, provoacă dezumanizare, ritmuri de muncă nerespectuoase, gestiunea continuă de situații de urgență.

Biserica în decursul secolelor „a simțit puternic slujirea față de bolnavi și suferinzi ca parte integrantă a misiunii sale și nu numai că a favorizat printre creștini înflorirea diferitelor opere de milostivire, ci a și exprimat din sânul său multe instituții călugărești cu finalitatea specifică de a promova, a organiza, a îmbunătăți și a extinde asistența dată bolnavilor” (Dolentium hominum, nr. 1).

Angajarea continuă astăzi atât în țările mai bogate cât și în cele sărace. În primele sănătatea este interpretată drept calitate a vieții și bunăstare. Este o noțiune amplă și complexă, care, într-o cultură hedonistă și utilitaristă, riscă să fie condiționată de alte standarde competitive, o concepție care-i poate discrimina pe cei care nu pot să fie autonomi, eficienți și cooperativi. Aici Biserica amintește demnitatea și indisponibilitatea fiecărei vieți umane, chiar și atunci când este deosebit de vulnerabilă.

În țările mai sărace sănătatea este pur și simplu „lipsa bolii”, dar rămâne adesea un ideal la care greu se poate ajunge, dată fiind sărăcia și lipsa de organizare sanitară. Aici Biserica se angajează să șteargă bolile care amenință viața încă din copilărie, să îmbunătățească condițiile igienico-sociale care provoacă pandemii. Pretutindeni Biserica nu încetează să îngrijească, și atunci când vindecarea nu este posibilă, pentru ca „persoana bolnavului să fie respectată în demnitatea sa și menținută mereu în centrul procesului de îngrijire”.

Privirea spre istoria carității Bisericii în favoarea bolnavilor ajută la proiectarea viitorului. Angajarea Bisericii s-a exprimat în favoarea umanizării sănătății, recunoscând în fiecare ființă umană o persoană și nu un lucru.

Pastorația sănătății are ca misiune promovarea civilizației creștine a îngrijirii. Este o misiune vastă, înseamnă a avea incidență asupra a ceea ce condiționează sănătatea: cultura, sistemele sanitare, factorii ambientali, politicile economice, ale muncii și ale familiei. Antropologia subînțeleasă nu este cea a autosuficienței, ci aceea a fragilității, a dublei legături – activă și pasivă – a faptului de a ajuta și a faptului de a fi ajutați.

Tot mai mult termenul îngrijire ar trebui să intre în vocabularul politicii, adoptând măsuri capabile să garanteze, la prețuri accesibile, furnizarea de medicamente esențiale pentru supraviețuirea persoanelor lipsite, fără a neglija cercetarea și dezvoltarea de tratamente care, deși nu sunt relevante pentru piață din punct de vedere economic, sunt determinante pentru a salva vieți umane.

Suntem chemați să fim conștiință critică și orientantă, fie în fața creșterii inegalităților și discriminărilor sociale, fie în fața riscurilor ambientale. Binele sănătate este un bine relațional și nu poate face abstracție de binele comun.

Trebuie să fim conștienți de dificultatea pe care o are contemporaneitatea în găsirea unui echilibru între autonomia individuală și responsabilitatea publică tocmai pentru că a devenit străină noțiunea de bine comun. Cu prevalarea raționalității instrumentale și a logicii efemerului se evaporă granițele între lucruri și persoane și totul devine utilizabil și exploatabil, este urgent să se repună în centru persoana.

Pentru aceste motive pastorația sănătății se inserează în slujire mai amplă adusă dezvoltării umane integrale și are nevoie de competențe care se formează prin studiul riguros și cercetare. Studiul ajută să nu se piardă din vedere rădăcinile spirituale și ecleziale ale acțiunii, cu scopul de a nu fi activiști, ci de a acționa în favoarea celui care suferă, în mod interior și inclusiv, fără prezumție, protagonisme și resemnare, știind să se recunoască fața lui Isus în clarobscurele vieții.

(După L'Osservatore Romano, 11 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat