Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 6-a de peste an - Anul B - 2018

"Voi mărturisi Domnului fărădelegile mele" (Ps 32,5).

Firea păcătoasă a lui Adam s-a transmis la întreaga rasă umană, de aceea un nou născut are tot atât de mare nevoie de jertfa lui Cristos pentru a fi mântuit ca un adult, căci, cum spune David: "în păcat m-a zămislit mama mea" (Ps 51,5). Păcatul care a intrat în lume "prin invidia diavolului" (Înț 2,24), l-a afectat pe om trup și suflet, așa că nu este rău sufletesc sau trupesc care să nu fie din cauza lui; ba mai mult, a afectat și întreaga creație că nu există rău în univers care să nu fie din cauza păcatului, de aceea, întreaga creație așteaptă și ea alături de noi oamenii ziua răscumpărării ei (cf. Rom 8,22-23).

Două dintre lecturile de astăzi ne vorbesc despre lepră ca urmare, dar și ca imagine a păcatului. Prima lectură (cf. Lev 13,1-2.45-46) ne vorbește despre lepră ca despre o boală contagioasă, o boală care distruge trupul, o boală înspăimântătoare care anulează sensibilitatea și chiar o boală incurabilă! Cei care se îmbolnăveau de lepră erau obligați să părăsească comunitatea din care făceau parte și pentru a preveni răspândirea bolii, trebuiau să strige ei înșiși: "Necurat!" Mai mult decât atât, familiei si prietenilor le era interzis să-i viziteze, aceștia fiind condamnați să trăiască până la sfârșitul vieții singuri și uitați de cei dragi. Neavând unde să mai locuiască, adeseori se refugiau în cimitire sau în peșteri.

Conform unei tradiții străvechi, leprosul este imaginea păcătosului, căci așa cum este desfigurat trupul leprosului, tot așa este desfigurat și sufletul păcătosului. Iudeii considerau că lepra venea ca o judecată divină publică asupra păcatului ascuns (cf. Lev 13,2). Bubele și rănile leprei sunt imaginile păcatului care se arată în exterior prin: violență, distrugere, furturi, minciuni, rea-voință, ucideri etc. În câteva rânduri Biblia ne arată că lepra este și o urmare a păcatului. Astfel: Myriam s-a îmbolnăvit de lepră după un păcat de calomnie și cârtire (cf. Num 12,10); Naaman s-a îmbolnăvit de lepră după un păcat de agresiune și de răpire (cf. 2Rg 5,1-2); Ghehazi s-a îmbolnăvit de lepră după un păcat de lăcomie și minciună (cf. 2Rg 5,27); iar regele Ozia s-a îmbolnăvit de lepră după un păcat de neascultare și mândrie spirituală (cf. 2Cr 26,20).

Dumnezeu singur poate ridica păcatul și poate vindeca lepra. El a vindecat-o pe Myriam, sora lui Moise și Aron (cf. Num 12,15) și tot el l-a vindecat și pe Naaman Sirianul (cf. 2Rg 5,15). Și acum Dumnezeu vindecă de lepră, dar acum o face prin Isus Cristos, Fiul său, care înlătură nu numai lepra, dar și cauza ei, păcatul. În pericopa evanghelia de astăzi (cf. Mc 1,40-45), dar și multe alte locuri, evanghelia ne prezintă mulți leproși implorând mila Domnului Isus. Iar Isus, plin de compasiune, și-a pus mâinile peste ei pentru a-i curăți. Isus nu numai că putea să-i curețe și să-i vindece pe oameni, dar și dorea să o facă: "Vreau, curăță-te!" Și îndată lepra l-a părăsit și a fost curățat. (cf. Mc 1,41-42; Mt 8,1-3; Lc 17,11). Mântuitorul poate și dorește și astăzi să-i curețe și să-i vindece pe oameni de orice boală cu condiția să se recunoască păcătoși și bolnavi, căci Isus a venit să ia asupra lui păcatele noastre și să poarte bolile noastre (cf. In 1,29; Mt 8,17),

Deși făcut om, la Isus nu era pericolul să se contamineze de lepră sau de vreo altă boală, căci el era fără păcat (cf. In 8,46). Isus a făcut această vindecare pentru a arăta lumii că el are putere să înlăture și lepra și cauza ei care este păcatul. Minunea vindecării s-a petrecut chiar sub privirile mulțimii: carnea leprosului a fost refăcută, mușchii i-au devenit puternici și nervii simțitori.

Însă Isus i-a spus leprosului vindecat: "Vezi să nu spui nimic nimănui; ci du-te de te arată preotului, și adu pentru curățirea ta ce a poruncit Moise" (Mc 1,44). Isus nu dorea popularitate înainte de jertfa crucii și de învierea din morți. Atunci îi va trimite pe toți ucenicii săi să vestească mântuirea sa (cf. Mc 16,15-16). Până atunci popularitatea îi putea dăuna misiunii sale, fie prin iritarea autorităților, fie prin afluxul de curioși și doritori de minuni. Iar Isus considera minunile ca fiind ceva secundar misiunii sale, primul și cel mai mare obiectiv al lui era mântuirea sufletelor de păcate la cruce. Isus îi învăța pe oameni să caute mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei, cu deplină încredere că Tatăl ceresc va adăuga și acele binecuvântări materiale de care ei ar fi avut nevoie (cf. Mt 6,33). Iată și alte cazuri când Isus a interzis publicitatea minunilor săvârșite (cf. Mt 9,30; 12,16; Mc 5,43; 7,36; 8,26).

Dar omul acela, după ce a plecat, a început să vestească și să spună în gura mare că Isus l-a vindecat, astfel că "Isus nu mai putea să se arate pe față în nicio cetate; ci stătea afară în locuri pustii" (Mc 1,45). Aceste cuvinte ale evangheliei de astăzi ne arată că, în afară de faptul că l-a vindecat pe lepros, Isus a luat asupra sa nu numai păcatele lui, ci și marginalizarea leprosului, căci Isus nu mai putea arăta pe față în nici o cetate; ci stătea afară, în locuri pustii, asemenea leproșilor. Isus a plătit prețul întreg pentru păcatele noastre (cf. Is 53,4).

Sunt două trimiteri a bolnavilor la preot, una pentru timpul de atunci și alta pentru timpul de acum. Pentru timpul de atunci, prin trimiterea leprosului la preot, Isus a intenționat să le dovedească preoților și poporului că el respectă legile pe care el însuși le-a dat prin Moise cu multă vreme în urmă. Apoi Isus l-a trimis pe leprosul vindecat la preot ca și ei să creadă că în el se împlinesc profețiile, să nu-i mai fie potrivnici și să-i primească mântuirea, căci și pentru ei a venit (cf. Is 35,1-10).

Dar Isus trimite bolnavi la preot și pentru timpul de acum. Da, Isus, după jertfa sa de la cruce, spune zilnic fiecăruia dintre cei care cred în el: "Mergi și arată-te preotului" (Mc 1,44). Căci preoților săi le-a zis Isus după învierea sa: "Primiți pe Duh Sfânt! Celor ce le veți ierta păcatele, vor fi iertate; și celor ce le veți ține, vor fi ținute" (In 20,22-23). Chiar dacă diavolul i-a făcut pe mulți oameni să vadă în preot numai umanul, nu și harul pus în el, noi să mergem și să ne arătăm preotului, căci Isus ne-a trimis și el a știut ce face. Să fim convinși că la fiecare spovadă la preot însuși Tatăl milostiv ne iartă și ne îmbrățișează ca pe fiul risipitor și face sărbătoarea în cinstea regăsirii noastre (cf. Lc 15,11-32).

Psalmul 32 de astăzi ne spune: "Fericit este omul căruia i s-a iertat fărădelegea, căruia i s-a acoperit păcatul. Fericit este omul căruia Domnul nu-i ia în seamă greșeala și în duhul căruia nu este prefăcătorie" (Ps 32,1-2). Dacă pentru cei din vechime iertarea era o promisiune, pentru noi cei de astăzi, datorită jertfei lui Isus de la cruce, iertarea păcatelor este o certitudine. Nu trebuie decât să mergem cu păcatele noastre la Isus, căiți și hotărâți de a ne îndrepta, și ne vom întoarce iertați și vindecați, iertați și mântuiți. Psalmistul a spus: "Nu mi-am ascuns păcatul!" (Ps 32,5). Fiul risipitor a spus: "Mă voi ridica, mă voi duce la tatăl meu și-i voi zice: «Tată, am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta»" (Lc 15,18). Și au fost iertați și mântuiți. Mărturisirea în întregime a păcatului este mijlocul indispensabil pentru ca Dumnezeu să ne acopere păcatul nostru. Dacă încercăm să-l ascundem, Dumnezeu va trebui, mai devreme sau mai târziu, să ni-l pună în lumină (cf. Mt 10,26).

Spune sfântul Augustin (354-430): "Când omul își descoperă păcatele sale, Dumnezeu i le acoperă; când omul le ascunde, Dumnezeu le descoperă; când omul le recunoaște, Dumnezeu le uită". Iar sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) zice și el: "Dacă te scuzi, Dumnezeu te acuză; dacă te acuzi, Dumnezeu te scuză".

În viața sfântului Anton de Padova (1195-1231) se povestește cum într-o zi un om după ce i-a ascultat o predică, a venit să se spovedească la el. Căința omului era atât de vie, că plânsul îl împiedica să vorbească. Atunci sfântul Anton i-a zis: "Du-te acasă, scrie păcatele tale pe o hârtie, apoi întoarce-te!" Omul a plecat, și-a scris păcatele pe o foaie de hârtie, apoi s-a întors la sfântul Anton și i-a citit lista cu păcatele sale. Care nu i-a fost mirarea când, după ce a terminat de citit, foaia a rămas albă, fără nici o urmă de scris! lată imaginea sufletului care merge la spovadă cu păcatele sale.

Sfântul Carol Boromeu (1538-1584), înainte de a se spovedi, medita la trei realități: iadul, raiul și jertfa Domnului. Iadul îl umplea de o teamă mântuitoare. Raiul îl ajuta să fie hotărât în fuga de păcat. Jertfa Domnului îl ajuta să rămână credincios și plin de iubire.

Într-o altă ordine de idei, sfântul apostol Paul ne spune astăzi: "Fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, toate să le faceți spre slava lui Dumnezeu! Să fiți fără vină înaintea iudeilor, a grecilor și a Bisericii lui Dumnezeu, după cum mă străduiesc și eu să le fiu pe plac tuturor în toate, căutând nu folosul meu, ci al celor mulți ca să se mântuiască. Fiți imitatorii mei așa cum eu sunt al lui Cristos" (1Cor 10,32-11,1)!

Iată-ne deja angajați de Isus în lucrarea mântuirii. Dacă, înainte de lucrarea sa de la cruce, a fost un timp când Isus nu a avut nevoie de popularitate căci îi deranja planul de mântuire, acum însă, când mântuirea a fost realizată și când toți oamenii trebuie să o primească, intervine și trimiterea noastră în lumea întreagă și la orice făptură: "Mergeți în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16). Trebuie să predicăm cu orice, chiar și cu faptul de a mânca și a bea, de a munci și a ne odihni, a ne bucura și a suferi, a trăi și a muri (cf. 1Cor 10,32-33). Poate fi și ușor, poate fi și greu, depinde de credința și dăruirea noastră.

Isus a acceptat chiar respingerea și marginalizarea leprosului numai ca el să fie integrat în societate, în sinagogă și mai ales în împărăția lui Dumnezeu. Isus, fie că mânca, bea, dormea, călătorea, toate le făcea spre mai mare slavă a Tatălui și spre mântuirea sufletelor (cf. Fap 10,38). Astfel: A mâncat și băut cu vameșii și păcătoșii, pentru ca să-i câștige pe vameși și pe păcătoși (cf. Lc 19,1-10). A vorbit cu păcătoasa de la fântâna lui Iacob, pentru ca să o câștige pentru Dumnezeu (cf. In 4,15). A călătorit mult pentru a câștiga suflete pentru cer (cf. Mc 1,38). A dormit în barcă pentru a le stimula credința ucenicilor săi (cf. Mc 4,3,8).

Paul a fost fără vină înaintea iudeilor, a grecilor și a Bisericii lui Dumnezeu, le-a fost pe plac tuturor în toate, căutând nu folosul său, ci al celor mulți ca să se mântuiască. Asemenea lui Isus, și sfântul Paul se folosea chiar și de cele mai simple activități zilnice, cum ar fi a mânca, a bea, a dormi, a lucra, a călători, a se ruga, tot pentru slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor (cf. 1Cor 10,31-33).

Apoi ne spune și nouă: "Fiți imitatorii mei așa cum eu sunt al lui Cristos!" (1Cor 11,1). Atâta timp cât nu călcăm pe urmele lui Cristos, cât nu-i zidim sufletește pe frații noștri și cât nu-i deschidem lui Isus calea spre ei, și a lor spre el, trăim în zadar și întârziem mântuirea adusă de Isus.

În viața părinților din deșert este notată o istorioară, care spune că, într-un oraș din Egipt, trăia un om dedat la multe păcate și care, rămânând surd la toate îndemnurile și chemările de îndreptare, se avânta tot mai mult pe calea cea largă a răului. Un episcop sfânt, auzind de viața lui stricată, s-a dus să-l caute și să-l îndrepte pe calea cea bună. Găsindu-l, a început să-i vorbească despre răutatea păcatului care desfigurează sufletul asemenea leprei, care mâhnește pe Dumnezeu căruia îi strică lucrarea sa cea bună, și apoi îl pierde pe păcătos în adâncul iadului, cu diavolii, pe când el a fost creat să se bucure veșnic cu îngerii lui Dumnezeu. Pe când episcopul îi spunea acestea și-l chema la convertire cu lacrimi în ochi, acel om a văzut venind spre el o mare pasăre neagră care voia să-l doboare. Atunci a strigat după ajutor la bătrânul episcop. Acesta a prins cu ușurință pasărea neagră și a cufundat-o în apa din apropiere. La contactul cu apa, acea pasăre mare și neagră s-a transformat instantaneu într-un alb porumbel. Când a văzut această minune, acel om s-a căit de păcatele sale, s-a hotărât, a făcut o spovadă bună la episcop și a început o viață nouă, devenind el însuși un porumbel.

Doamne Dumnezeule, tu ești mântuirea noastră (cf. Ps 32,7)!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 6-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat