Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Provocare culturală

De Timothy Radcliffe

Vocația la viața consacrată este o chemare la a trăi, la existență. Isus spune: "Eu am venit pentru ca să aibă viață și să o aibă din belșug" (In 10,10). Când am vizitat noviciatul din provincia dominicană engleză, în 1965, frații păreau plini de viață, plini de bucurie și libertate. Și tocmai pentru că am observat între ei vitalitate, am putut să-mi imaginez că voi găsi o existență cu ei. Consacrarea călugărească este un "da" spus vieții din belșug.

Ultimele cuvinte cunoscute ale lui Thomas Merton, puțin înainte de a muri lovit de fulger la Bangkok, au fost: "Cred că astăzi este important a lăsa ca Dumnezeu să trăiască în noi în așa fel încât ceilalți să-l poată simți pe Dumnezeu și să creadă în Dumnezeu pentru că-l simt pe Dumnezeu trăind în noi". Și, întreb, persoanele ne privesc și gândesc: "Iată bărbați și femei mișcați de însăși viața lui Dumnezeu"?

Cum poate viața consacrată să fie cu adevărat un semn al invitației lui Isus de a trăi când avem idei așa de diferite a ceea ce înseamnă a fi vii, care derivă din cultura noastră locală și din generația noastră?

Invitația lui Dumnezeu de a trăi în Isus are o dublă dinamică. Suntem primiți cu particularitatea noastră și chemați să mergem dincolo. Dumnezeu s-a făcut trup într-un iudeu din primul secol, care a mers la sinagogă și a fost educat conform tradițiilor, uzanțelor și obiceiurilor strămoșilor săi. A vorbit limba lor, s-a alimentat cu mâncărurile lor, a cântat cântecele lor și a visat visele lor. Isus nu era o ființă umană în general, abstractă de cultură. El exprimă iubirea deosebită a lui Dumnezeu față de poporul său ales.

Isus a ales pescari inculți, dintr-un loc izolat fără importanță, pentru a fi pietrele de hotar ale noii sale comunități. După aceea i-a împins dincolo de propria cultură și i-a trimis la întregul vast imperiu roman și chiar mai departe. Erau destinați să fie ambasadori ai unei iubiri universale. Această dinamică exprimă natura iubirii divine, care ne iubește în particular, dar care este universală și nu are granițe.

Viața consacrată ar trebui să întrupeze chiar această dinamică. Iubirea pe care o avem față de frații noștri și surorile noastre este particulară, față fiecare dintre ei. Am fost foarte mulțumit în urmă cu o lună să-i cunosc pe frații mei din Myanmar și modul lor de a fi, de a trăi, de a mânca, a cânta și a se bucura, m-a făcut foarte fericit. Dar trebuie să mărturisesc că încă n-am reușit să fiu fericit mâncând gheare de găină...! Ei, frații și nu ghearele de găină, sunt un cadou nou!

Dar a fi un dominican, un iezuit, un salezian sau un franciscan înseamnă a fi frate sau soră a unor oameni din peste o sută de țări. Bucuria cea mai mare în viața mea călugărească a fost consiliul general, cu patruzeci de frați din patruzeci de țări din cele cinci continente. N-am cunoscut niciodată o diversitate mai mare, și nici o intimitate mai mare.

Viața călugărească, asemenea iubirii divine, ne învăluie în particularitatea noastră, dar ne invită să tindem spre universalitatea sa. Și asta este ceea ce sfântul Toma de Aquino numește latitudo cordis, deschiderea totală a inimii.

Când ne gândim la culturi, trebuie să ne imaginăm cum să le îmbrățișăm și să le transcendem. Cum are loc asta? Spus în puține cuvinte, întâlnirea cu celălalt poate, cu harul lui Dumnezeu, să fie o nouă revelație a ceea ce suntem. Cu el, sau cu ea, tu ești o persoană care n-ai fost niciodată înainte.

A fi umani înseamnă a fi deschiși la tot ceea ce este diferit. Însă întâlnirea cu ceea ce este diferit poate să ne înspăimânte. Celălalt poate să fie considerat ca o amenințare pentru identitatea mea, deci să fie refuzat sau evitat.

Cultura lui millennials, adică a celor care s-au născut după 1981, tinde să vadă identitatea drept ceva ales și construit. Persoanele au multiple identități on line. Pe Facebook, fiecare alege fața pe care vrea s-o prezinte propriilor prieteni. Fotografia tipică este selfie-ul. Tu construiești stilul tău personal. Deci a deveni dominican sau salezian poate să pară că se face o alegere de consum. Alegi imaginea care-ți place mai mult. Dar dacă așa văd multe persoane identitatea, atunci pericolul este acela de a face mai târziu o altă alegere de consum, exact cum fac oamenii la supermagazin.

Identitatea nu este atât o chestiune de alegere, cât mai ales de descoperire. Descoperim cine suntem lent, în timp ce devenim frați și surori ale persoanelor de alte culturi și generații. Lăsăm să dispară identități mici și limitate. Cine suntem încă trebuie să fie revelat! Și sper că încetăm să ne preocupăm să știm cine suntem! Pentru că suntem ai lui Cristos, și cine este El, depășește cunoașterea noastră. Deci provocarea constă în a înțelege cum trebuie să fim susținuți în acest pelerinaj în îmbrățișarea culturilor particulare ale fraților noștri și ale surorilor noastre, dar și în transcenderea lor, în timp ce mergem spre Împărăție.

Viața călugărească ar trebui să fie aventura riscantă de a-l urma pe Cristos acolo unde ne poate conduce, dincolo de comoditățile lumilor noastre mici, exact cum a făcut Isus cu Petru și cu ceilalți pescari, împingându-i spre vastul univers al imperiului roman necunoscut de ei unde își vor găsi moartea. Parte din acest a muri înseamnă a muri pentru cel care tu credeai că ești. Petru credea că este un pescar din Galileea și a fost invitat să devină pescar de oameni. Ceea ce însemna asta, a descoperit puțin câte puțin până la sfârșit.

Acest lucru provoacă frică, dar așa cum a spus fratele minor Michael Anthony Perry: "În botez am renunțat la dreptul de a ne fi frică". Tinerii se vor interesa de viața consacrată numai dacă va fi văzută ca o alegere radicală de a-l urma pe Cristos.

(După L'Osservatore Romano, 2 februarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat