Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 5-a de peste an - Anul B - 2018

Domnul este mângâiere în orice suferință (cf. Ps 147,3).

Liturgia duminicii de astăzi, ca, de altfel, în toate duminicile și sărbătorile, îl are în centru pe Isus, așa cum trebuie să-l aibă și viața unuia fiecăruia dintre noi. De ce? Pentru că Isus, Fiul lui Dumnezeu fiind, nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, ci pentru mântuirea noastră s-a despuiat de sine însuși luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor; s-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,6-8). "Cristos a luat asupra lui slăbiciunile noastre și a purtat bolile noastre" (Mt 8,17).

Răspunsul la chinuitoarele sale întrebări orice om îl primește de la Dumnezeu în evanghelia de astăzi. Dumnezeu nu este nici surd, nici absent, nici indiferent la suferința omului, și ne-a dat răspunsul său în Isus Cristos, adică: mergeți la Isus! Iar în textul evanghelic de azi îl vedem pe Isus combătând febra, bolile de tot felul, și mai ales posesia diabolică. Să mergem la Isus, el este răspunsul lui Dumnezeu la toate întrebările și suferințele noastre

Iob, uitând că se trage din Adam, se credea drept și din această cauză suferea mult. În final Iob se luminează și înțelege că în Adam este "un vas întinat" și "un veșmânt pătat" și că starea jalnică a omului pe pământ cu trudă, suspin, decepție, sărăcie, frământare, amărăciune, strâmtorare, dezgust, deșertăciune, vine de aici. De aceea, Iob strigă: "Am păcătuit" (Iob 7,20). Păcatul este mai întâi și mai presus de toate o ofensă adusă lui Dumnezeu. Dumnezeu însuși caută să ne convingă că păcatul este o ofensă adusă lui și că are legătură directă cu starea noastră mizerabilă. Numai Dumnezeu ne poate mântui de păcat, și a făcut-o deja, prin Cristos și Duhul Sfânt.

Din sinagoga din Cafarnaum unde a vindecat un îndrăcit, Isus a intrat în casa lui Petru, unde a vindecat-o pe soacra sa și pe mai mulți bolnavi care așteptau acolo. El le-a predicat sosirea mântuirii sale prin care el va ridica povara păcatului, a diavolul și a bolilor, și îi va strămuta în împărăția sa, unde el însuși le va șterge orice lacrimă din ochii lor. Și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut (cf. Ap 21,4). Cu predica luminează, iar cu minunile încurajează. Predica și vindecările lui Isus, predica și vindecările apostolilor, predica și vindecările fiilor Bisericii, vor să ne convingă că numai Isus ne poate vindeca de răutatea păcatului, de bolile și de durerile noastre și de uneltirile diavolului și de pierzarea noastră.

Psalmul responsorial de astăzi, 147,1, care ne spune că Domnului îi place când îi cântăm și îl lăudăm, ne ajută să înțelegem lecturile biblice de astăzi. Deși greu încercați ca Iob, avem totuși și destule motive să-i cântăm și să-l lăudăm, căci "priceperea lui nu are margini" (Ps 147,5), adică toate căile lui sunt drepte și pline de iubire. De această realitate a fost convins sfântul apostol Paul în epistola sa către Filipeni, în care apostolul întemnițat în Roma vorbește de 16 ori despre bucurie; iar întemnițat la Filipi, cu picioarele și mâinile în butuci, cântă și se roagă în închisoare. Da, toate căile Domnului sunt drepte în bucurie și în durere (cf. Fap 16,25). Lucrările nepătrunse ale lui Dumnezeu care au în vedere mântuirea noastră cuprind în ele aspecte atât de diferite, cum ar fi: de la vindecarea celor care au inima zdrobită (cf. Ps 147,3) și până la socotirea numărului stelelor (cf. Ps 147,4). Pentru noi, Dumnezeu face să alterneze bucuria și durerea, așa cum face să alterneze anotimpurile: pregătește ploaia (cf. Ps 147,8; Dt 28,12), dă zăpada (cf. Ps 147,16), face să sufle vântul său (cf. Ps 147,18), dă bucuriile, dă necazurile, căci noi suntem ogorul lui Dumnezeu care are nevoie de ele (cf. 1Cor 3,9).

Despre răutatea păcatului, despre viclenia satanei și despre încrederea în mântuirea lui Dumnezeu, despre asta a predicat și a căutat să ne convingă Isus, și tot despre asta ne-a trimis Isus să predicăm și să-i convingem pe oameni: "Mergeți în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit. Iată semnele care vor însoți pe cei ce vor crede: în numele meu vor scoate diavoli; vor vorbi în limbi noi; vor lua în mână șerpi; dacă vor bea ceva de moarte, nu-i va vătăma; își vor pune mâinile peste bolnavi, și bolnavii se vor însănătoși" (Mc 16,15-18). Și iarăși: "Iată că v-am dat puterea să călcați peste șerpi și peste scorpioni și peste toată puterea vrăjmașului, și nimic nu vă va putea vătăma. Totuși, să nu vă bucurați de faptul că duhurile rele vi se supun, ci bucurați-vă pentru că numele voastre sunt scrise în ceruri" (Lc 10,19-20). Nu știu dacă am realizat vreodată câtă lumină aduce și cât de mult vindecă un cuvânt bun, un surâs, o mică atenție, un mic ajutor. Asta înseamnă concret a predica și a face minuni și toate acestea stau mereu la îndemâna noastră, de aceea sunt obligatorii pentru ucenicii lui Isus.

De aceea, sfântul apostol Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi, ne spune: "Fraților, dacă vestesc evanghelia, asta nu este pentru mine un motiv de laudă, căci mă achit de o datorie care mi s-a impus. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16)!

Așa cum Isus nu a folosit în interes propriu egalitatea sa cu Dumnezeu și toate caracteristicile divine (cf. Fil 2,6), tot astfel nici Paul și nici creștinii cei buni nu și-au folosit darurile primite în folos propriu, ci pentru evanghelizare, spre demascarea diavolului și a păcatului și spre revelarea mântuirii lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, fapte prin care ni se scrie numele în cer și ni se șterg lacrimile în veșnicie (cf. Ap 21,4).

Sfântul apostol Paul, știind că a primit de la Dumnezeu darul vorbirii și al scrisului, nici nu s-a gândit să le folosească în avantaj propriu. El și-a pus toate darurile în slujba evangheliei, spre cucerirea sufletelor pentru împărăția lui Dumnezeu. El spunea: "Fraților, dacă vestesc evanghelia, acest lucru nu este pentru mine un motiv de laudă; este o obligație care mi s-a impus. Vai mie, dacă nu vestesc evanghelia! M-am făcut sluga tuturor, ca să pot câștiga pe cât mai mulți. M-am făcut slab cu cei slabi, pentru ca să-i câștig pe cei slabi. M-am făcut totul pentru toți, ca să mântuiesc cu orice preț măcar pe unii. Toate acestea le fac pentru evanghelie, ca să am parte și eu de mântuire" (1Cor 9, 16-23).

Deci, trebuie să punem în slujba Domnului toate darurile pe care le avem. Sunt niște talanți prin care trebuie să câștigăm alții, adică să câștigăm alte suflete pentru împărăția cerurilor. Unii au câștigat suflete prin darul vorbirii: sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) și sfântul Augustin (354-430). Unii au câștigat suflete prin darul minunilor: sfântul Anton de Padova (1195-1231). Unii au câștigat suflete prin frumusețea fizică: sfânta Cecilia (200-230). Unii au câștigat suflete cu forța lor fizică: sfântul Ursus (+230) și sfântul Cristofor (+250). Unii au câștigat suflete dăruind avutul lor: sfântul Iosif Barnaba (cf Fap 4, 36-37). Unii au câștigat suflete prin slujirea lor: cei șapte sfinți diaconi (cf Fap 6, 5-6). Unii au câștigat suflete prin dăruirea vieții lor ca: apostolii, martirii și misionarii.

Nici un dar nu l-am primit ca să-l folosim după bunul plac (cf. 1Pt 4,10). Toate darurile pe care le-am primit de la Dumnezeu, începând cu viața și continuând cu tot ce suntem și avem, multe sau puține, toate le-am primit să le punem în slujba lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor.

Oare noi pentru ce ne folosim viața, sănătatea, vigoarea, calitățile, darurile, abilitățile? Dar cum ne folosim chiar defectele, slăbiciunile, bolile, necazurile și greutățile vieții, pentru slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor, sau pentru altceva?

Se spune că actorul englez Sir Norman Joseph Wisdom (1915-2010) avea nasul cam mare, dar el și-a folosit acest defect pentru a aduce bucurie, mai ales copiilor descurajați de viață, pe care îi săruta dându-și nasul la o parte cu mâna, iar copii descurajați începeau să zâmbească și prindeau gust de viață. Deci, să nu ne mai plângem atâta de defectele noastre, dar să slujim cu ele pentru a-i bucura pe oameni. Un cocoșat fiind întrebat odată ce poartă în spate, a răspuns că poartă o cutie în care Dumnezeu i-a pus aripile pentru viața veșnică.

O fetiță și-a folosit boala și suferința, asemenea Sfintei Tereza a Pruncului Isus, pentru slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletelor. Ea a refuzat să meargă într-un pelerinaj gratuit la Lourdes, ca Maica Domnului să nu o vindece, ca să mai poată suferi cu Isus la mântuirea lumii.

Dacă vom privi toate câte le avem, bune și rele, ca venind de la priceperea fără margini a lui Dumnezeu (cf. Ps 147,5), ca venind din mâna iubitoare a lui Dumnezeu, ca venind din dreptatea lui Dumnezeu, ca fiind spre slava lui Dumnezeu și mântuirea sufletelor, ferice de noi căci am găsit cheia, am găsit puterea de a trece peste toate cu folos, iar la judecată îl vom auzi pe Domnul care ne va spune: "Bine slugă bună, pentru că ai fost credincioasă în puține lucruri, peste multe te voi pune, primește stăpânirea a zece cetăți" (Lc 19,17)

Dar dacă folosim toate câte ne-au fost date numai spre folosul nostru trecător, numai pentru a ne satisface patimile și pentru a pentru a sluji diavolului, vai de noi! "Și dacă nu ați fost credincioși în lucrurile altuia, cine vă va da ce este al vostru" (cf. Lc 16,12)? În cer avem o comoară care nu poate fi cuantificată. Pentru a o pierde și a deveni săraci asemenea lui, diavolul ne amăgește să nu-i fim credincioși lui Dumnezeu în folosirea darurilor sale pentru adeverirea împărăției cerurilor.

Lucram ca preot undeva. Acolo era o tânără care cânta angelic. Dar a refuzat să mai cânte în corul bisericii pentru că în cor venise și o altă tânără pe care ea nu o plăcea. De aceea, cânta numai pe la Casa de cultură și pe la serbări laice. Știți ce s-a întâmplat cu ea? Și-a pierdut vocea și nici n-a realizat ceva serios în viață, căci atunci când trebuia să învețe, ea își pierdea timpul cu serbări, turnee, spectacole.

Ceea ce impresionează în această pericopă evanghelică este faptul că Isus se roagă, conversează cu Tatăl ceresc pe care îl laudă, îi mulțumește și-i oferă lumea întreagă spre mântuire. Isus este convins că tot ce îi va cere Tatălui în rugăciune va primi (cf. Mt 21,22). De aceea, ne-a spus și nouă că pildă ne-a dat, ca așa cum a făcut el să facem și noi (cf. In 13,15), adică să veghem tot timpul și să ne rugăm (cf. Lc 21,36), căci fără el nimic nu putem face (cf. In 15,5).

Încă din Vechiul Testament era o lege care îl chema pe cel credincios să aducă cel puțin două jertfe pe zi, una dimineața și alta seara, jertfe din primele roade și din primii miei din turmă (cf. Num 28,4). Domnului îi plac primele roade ale pământului din țara pe care a dat-o în dar poporului său, căci aceasta înseamnă credință și iubire (cf. Dt 26,1-3). Dar Domnului îi plac primii miei din turmă, pentru că asta preamărește dragostea sa care l-a dat pe Isus ca jertfă pentru noi și vădește speranța noastră (cf. In 3,16). Biblia ni-l prezintă pe Dumnezeu ca pe un călător prin lumea sa dată oamenilor și cere să fie primit (cf. Ap 3,20), ca să-și lase darurile lui acolo (cf. Ct 5,2; Lc 12,37; In 14,23). "Daniel a intrat în casa lui, unde ferestrele odăii de sus erau deschise înspre Ierusalim, și de trei ori pe zi îngenunchea, se ruga și lăuda pe Dumnezeul lui, cum făcea și mai înainte" (Dan 6,10).

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus s-a rugat ca să poată duce la bun sfârșit misiunea încredințată lui de către Tatăl Ceresc, dar sigur s-a rugat și pentru ucenicii săi din toate timpurile și locurile, pentru ca ei să poată continua misiunea începută de el în lume. Dacă el s-a rugat ca să-și poată face lucrarea, atunci noi, care suntem țărână, cu mult mai mult trebuie să ne rugăm, mai întâi pentru înțelegerea planului lui Dumnezeu cu noi, și apoi pentru împlinirea acestui plan, căci nu ne este ușor să-l împlinim, mai ales că diavolul și mulți oameni de-ai lui ne vor pune mii de piedici împotrivă.

Rugăciunea este recunoașterea imensei noastre nevoi de Dumnezeu, fără de care nu putem face nimic (cf. In 15,5). Nimeni nu s-a rugat așa cum a făcut-o Isus. Viața lui i-a fost plină de realizări pentru că nu a încetat să se roage. "A doua zi dimineața, pe când era încă întuneric de tot, Isus s-a sculat, a ieșit, și s-a dus într-un loc pustiu. Și se ruga acolo" (Mc 1,35). "În zilele acelea, Isus s-a dus în munte să se roage, și a petrecut toată noaptea în rugăciune către Dumnezeu" (Lc 6,12). Se spune despre rugăciune că este respirația sufletului. Așa cum ne este imposibil să supraviețuim dacă nu respirăm, tot așa viața noastră spirituală nu poate exista fără rugăciune. Iar Isus a știut bine acest lucru. Sfântul Paul se ruga și cerea rugăciuni: "rugați-vă pentru noi, ca să se răspândească cuvântul Domnului și să fie glorificat" (2Tes 3,1). "Rugați-vă unii pentru alții, ca să fiți vindecați. Mare putere are rugăciunea fierbinte a celui neprihănit" (Iac 5,16).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 5-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat