Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Prezentarea la templu a lui Isus - 2018

"Ochii mei au văzut mântuirea ta" (Lc 2,30).

Încep această reflecție cu un cuvânt al fericitului papă Paul al VI-lea (1897-1978): "Sărbătoarea de la 2 februarie, Prezentarea Domnului la templu, trebuie considerată, ca să fie cinstită în toată amplitudinea conținutului ei, ca o comemorare îngemănată a Fiului și a Mamei, adică celebrarea unui mister al mântuirii săvârșit de Cristos, la care Fecioara Maria a fost intim asociată ca mamă a slujitorului suferind al lui Iahwe, ca executantă a unei misiuni aparținând vechiului Israel și ca model al noului popor al lui Dumnezeu, încercat continuu de suferință și de persecuție în credința și în speranța sa" (cf. Lc 2,31-35) (cf. Marialis cultus 7).

Da, sărbătoarea de la 2 februarie, Prezentarea lui Isus la templu, este o comemorare îngemănată a Fiului și a mamei, este celebrarea unui mister al mântuirii săvârșit de Cristos la care Fecioara Maria a fost intim asociată, dar la care suntem asociați și noi prin sfântul Botez, când am murit și am înviat împreună cu Isus (cf. Col 2,12).

Sărbătoarea Întâmpinării Domnului a fost introdusă la Roma de papa Gelasiu în anul 494. Ea ne amintește de o străveche și apusă sărbătoare păgână, cea a Lupercaliilor, de la 15 februarie, când aveau loc și procesiuni cu făclii aprinse în jurul orașului, în onoarea zeului Pan, supranumit și Lupercus, învingătorul lupilor și ocrotitorul turmelor. În Răsărit această sărbătoare a introdusă în timpul domniei împăratului Iustin I (526). Întâmpinarea Domnului este o chemare de a veni cu mic cu mare la biserică, căci Preasfânta Fecioară Maria și sfântul Iosif l-au adus în mijlocul nostru pe Isus, adevăratul biruitor al "lupilor sufletelor noastre", diavolii.

Sărbătoarea de astăzi exprimă faptul că Mesia, conform profeției lui Malahia (cf. Mal 3,1-4), trebuia să vină în templul său pentru a întâlni poporul lui Dumnezeu din Vechiul Testament, popor reprezentat astăzi de Simeon și Ana și de ceilalți credincioși din templu. Semnificația sărbătorii este dată de Cristos care aduce lumina lui Dumnezeu într-o lume întunecată de păcat. Creștinii trebuie să ia lumină de la el, ba chiar să devină lumini din această lumină pe care apoi să o ducă în lume, dat fiind că împărtășesc misiunea și viața lui Cristos (cf. Mt 5,14-16). Isus a devenit Lumina lumii (cf. In 8,12) la moartea sa, când prin jertfa sa, când arzând de iubire pentru noi ca o torță vie, a nimicit puterea diavolului.

Episcopul francez Jacques-Benigne Bossuet (1627-1704) spune că, prin actul de prezentare la templu, Cristos s-a consacrat cu desăvârșire Tatălui, chiar de la intrarea sa în viață pământească, arătând că el aparține cu totul lui Dumnezeu și substituindu-se din prima clipă tuturor jertfelor oferite cerului. Formal, el a fost răscumpărat de părinții săi în schimbul unei perechi de turturele sau doi pui de porumbel, în amintirea cruțării de la moarte a primilor născuți evrei, dar din acel moment Cristos s-a înfățișat că jertfă oferită Tatălui pentru iertarea păcatelor tuturor oamenilor. Toată viața sa va avea caracterul de kenoză și de jertfă activă, adusă în vederea mântuirii oamenilor (cf. Evr 2,14-18).

Prezentarea la templu a lui Isus poate fi definită ca o sărbătoare a oferirii, ca o sărbătoare a luminii și ca o sărbătoare a întâlnirii.

În primul rând poate fi definită ca o sărbătoare a oferirii. Un frumos cânt religios spune așa: "Cum să-ți mulțumesc pentru atâta iubire? Inima-ți străpunsă, pentru noi e viață. De-am putea să facem în lume să fie, veșnică-nchinare jertfei tale sfinte. Tu ești Domnul meu, tu cel căutat. Ființa mea după tine strigă. Vreau ca legea ta să-mi conducă pașii. Sunt însetat de dragostea ta".

Astăzi, prin prezentarea lui Isus ca jertfă la templu, întreaga Sfântă Treime ni s-a oferit. De aceea, astăzi se cuvine să-i aducem mulțumiri, în primul rând Tatălui ceresc, care "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Dumnezeu, în adevăr, n-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). Apoi se cuvine să-i aducem mulțumiri și Fiului lui Dumnezeu, căci pe când eram noi păcătoși și dușmani (cf. Rom 5,8.10), ne-a socotit de prieteni ai săi și a murit pentru noi: "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ce vă poruncesc eu" (In 15,13-14). Și iarăși, se cuvine să-i aducem mulțumiri și Duhului Sfânt, căci dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată prin el în inimile noastre (cf. Rom 5,5).

Dar astăzi se cuvine să-i aducem mulțumiri și preacuratei Fecioare Maria, mama lui Isus, care asemenea Tatălui ceresc, a consimțit ca Fiul ei iubit, Isus Cristos, să moară pentru salvarea păcătoșilor, ba chiar ea însăși l-a adus și l-a oferit Tatălui ceresc pentru a face din el o jertfă nepătată pentru mântuirea lumii. De aceea, o salutăm și-i spunem: "Bucură-te, Marie, cea plină de har, Domnul este cu tine, binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul trupului tău Isus!"

Prezentarea lui Isus la templu este și o sărbătoare a luminii. Așa cum lumânările pe care le purtăm astăzi în mâini, consumându-se, ne încălzesc și ne luminează, tot astfel Isus, oferindu-se ca jertfă vie pentru noi, ne încălzește și ne luminează spre mântuire. El devine cu adevărat lumină a lumii pe cruce (cf. In 8,12). La cruce lumina a fost pusă pe candelabru ca să lumineze tuturor celor din casă (cf. Mt 5,15), adică întregii lumi. La cruce Isus a fost glorificat, cum spune sfântul Ioan, a fost înălțat și a început să atragă la sine pe toți oamenii (cf. In 12,32).

Sărbătoarea de astăzi este și o prevestire a misterului pascal, căci procesiunea noastră de astăzi cu lumânări aprinse este o anticipare a procesiunii din Noaptea învierii, când îl urmăm pe Cristos Lumina simbolizat prin lumânarea pascală.

Prezentarea lui Isus la templu este, de asemenea, și o sărbătoare a întâlnirii. Noi mergem în întâmpinarea lui Isus, lumina, pentru a trăi în lumina lui și pentru a deveni lumină din lumina lui: "Tot așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 5,16).

Întâmpinarea Domnului este prăznuită la 40 de zile de la nașterea lui Cristos, la 2 februarie. Mântuitorul este dus la Templu de Fecioara Maria și dreptul Iosif pentru împlinirea Legii, care prevedea că orice întâi născut, în amintirea cruțării de la moarte a întâilor născuți ai evreilor, la eliberarea din Egipt, grație unui miel jertfit, imagine îndepărtată a lui Cristos mântuitorul lumii (cf. Ex 13,10-15), copiii de parte bărbătească să fie închinați lui Dumnezeu în a 40-a zi de la naștere, iar fetițele la 80 de zile de la nașterea lor. Tot atunci se făcea și curățirea mamei (cf. Lev 12,2-8). În Templu, Isus, Maria și Iosif au fost întâmpinați de dreptul Simeon și de Ana prorocița.

Potrivit Tradiției, dreptul Simeon a făcut parte dintre traducătorii Vechiului Testament din limba ebraică în limba greacă, numită și Septuaginta. În momentul în care bătrânul Simeon a ajuns la textul "Iată Fecioara va zămisli și va naște fiu", a înlocuit termenul "fecioara" cu "femeie" (cf. Is 7,14). Spre convingerea și învățătura sa, Dumnezeu i-a făgăduit lui Simeon că nu va muri până ce nu-l va vedea pe Mesia născut din Fecioară (cf. Lc 2, 25-26). Ana făcea parte din Tribul lui Așer, un trib care a încălcat porunca Domnului și nu i-a izgonit pe canaaniți din Țara promisă (cf. Jud 1,31-32), un trib care nu a ajutat-o pe Debora (cf. Jud 5,17), un trib comod, un trib care s-a rupt de tribul lui Iuda și al lui David și a trecut de partea lui Ieroboam, fiul lui Nebat, care a dus poporul la idoli, un trib care drept pedeapsa, în anul 722 îC, a fost deportat în Asiria. Mult mai târziu de la aceste evenimente, Ana prorocița, din seminția lui Așer (cf. Lc 2,36) văduvă îmbătrânită de zile, s-a bucurat la vederea Pruncului Isus și a mântuirii sale. Simeon și Ana, cândva greșiți, au devenit oamenii credincioși și reprezentau atunci așteptarea și speranța popoarelor și care reprezintă acum speranța mântuirii pentru toți cei care se convertesc.

Evenimentul prezentării lui Isus la templu cuprinde și un aspect dureros. Deși este recunoscut drept Mesia și Mântuitorul tuturor neamurilor, Isus este arătat și ca acela care va aduce tulburare în lume, fiind un permanent semn de contradicție prin viața și învățătura sa divină, spre durerea celor credincioși care vor purta câte o sabie în inimă (cf. Lc 2,34-35). Este ciudat faptul că Fiul, venit în lume pentru a-l împăca pe om cu Dumnezeu și pentru a restabili pacea între oameni și între elementele universului, va fi totuși și o pricină de cădere pentru unii. Acest aspect dureros va fi depășit numai la învierea finală, când toată creația răscumpărată va intra la nunta Mielului și îl va adora.

Alături de sfântul Iosif, apare în templu și Maria. Alături de Simeon apare în templu și Ana. Toți aceștia vin în templu pentru a arăta că Pruncul Isus este nădejdea mântuirii lui Israel și a lumii întregi. Prezența lor împreună are un sens adânc. Nu numai bărbații, ca Iosif și Simeon trebuiau să dea mărturie Pruncului divin, ci și femeile, ca Maria și Ana, trebuiau să dea mărturie Pruncului divin. Femeia, care alături de Adam a pricinuit căderea omului, este chemată să-l preamărească pe Dumnezeul întrupat și să-l descopere celor din jurul său. Maria și Ana îl mărturisesc astăzi. Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul îl va întâmpina pe Isus la vizita Mariei. Iar Maria Magdalena îl va întâmpina după înviere și le va face cunoscută apostolilor biruința sa asupra morții. Femeia este mereu prezentă în paginile Noului Testament, adeverind astfel că și ea participa la marea taină a lucrării lui Dumnezeu privind mântuirea oamenilor.

La această frumoasă sărbătoare, totul ne vorbește, chiar perechea de turturele și cei doi pui de porumbel. După cum spune sfântul Grigore de Nisa (335-394), "la jertfelnicul cel de sus, în loc de perechea de turturele, noi trebuie să aducem curăția sufletului și a trupului, iar în loc de doi pui de porumbel, noi trebuie să fim cu luare aminte nu numai cum ne purtăm înaintea lui Dumnezeu, ci să fim atenți cum ne purtăm și înaintea oamenilor. Și așa cum, după săvârșirea celor după lege, Cristos s-a întors în patria sa, împlinindu-se și crescând în înțelepciune, și noi trebuie să ne întoarcem în adevărată noastră patrie, care este Ierusalimul ceresc, trăind duhovnicește, după legea sfânta, crescând în înțelepciune și în har și ajungând la vârstă plinătății lui Cristos, desăvârșiți cu sufletul și vase adevărate ale Duhului Sfânt".

"Este datoria noastră, după cum spune sfântul Atanasie cel Mare (296-373), să ne asemănăm cu dreptul Simeon și cu prorocița Ana. Trebuie și noi să-l întâmpinăm pe Cristos îmbrăcați în nevinovăție, în pocăință, în cumințenie, în curăție, cu un cuvânt în dragoste de Dumnezeu și de oameni. Nimeni nu poate să-l întâlnească într-un alt fel pe Cristos, care este viața cea adevărată".

Începând cu Simeon și Ana, oamenii au început să vadă mântuirea și să o vestească și altora (cf. Lc 2,38). Slobozirea lui Simeon nu este o simplă mutare la cele binecuvântate, ci este și o misiune primită de a răspândi și morților vestea bună a întrupării noului Adam. Astfel, le este arătată și celor răposați lucrarea lui Cristos de la cruce, când porțile raiului vor fi deschise.

Începând cu Iosif și Maria, începând cu Simeon și Ana, bărbați și femei fără număr au început să se consacre lui Dumnezeu într-o slujire deosebită, într-o slujire feciorelnică, pentru o mai bună dedicare predicării evangheliei și o mai bună slujire fraților aflați în dificultate. În sărbătoarea de astăzi se celebrează și Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate, zi instituită în anul 1997, de Ioan Paul al II-lea, "pentru a ajuta întreaga Biserică să valorizeze tot mai mult mărturia persoanelor care au ales să-l urmeze pe Cristos mai îndeaproape prin practicarea sfaturilor evanghelice". Această zi este pentru persoanele consacrate și o "ocazie de reînnoirea propunerilor și pentru reaprinderea sentimentelor care trebuie să inspire dăruirea lor Domnului". Cu această ocazie, le dorim tuturor consacraților lui Dumnezeu, bărbați și femei, o bună reușită în slujirea lor și să ajungă în cer lângă Preasfânta Treime, lângă Iosif și Maria, lângă Simeon și Ana, lângă toți îngerii și sfinții.

Închei cu o evocare sugestivă. Cu ceva secole în urmă, într-un sat de munte din Europa, un nobil bogat se întreba ce moștenire să lase oamenilor din cetate sa. Și nobilul nostru a făcut o alegere bună, anume să le clădească o biserică. Cu ocazia inaugurării, oamenii s-au strâns și s-au minunat de frumusețea noii bisericii. Nimic nu scăpase din atenția proiectantului, toate păreau la locul lor, până când cineva a remarcat: "Stai puțin! Dar unde sunt lămpile? Cum va fi luminată biserica seara"? Atunci nobilul le-a dat fiecăruia câte o lampă pe care de fiecare dată când veneau la biserică ca să se închine, trebuiau să o ia cu ei. "Ori de câte ori veți fi aici, locul unde veți sta va fi luminat. Dar de fiecare dată când veți lipsi, locul vostru va fi întunecat".

Astăzi, de sărbătoarea luminilor, Cristos ne cheamă să nu ne lăsăm locul întunecat de la jertfa Liturghiei, de la jertfa mântuirii noastre.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 108.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat