Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte Francisc
pentru a 52-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale

13 mai 2018

"Adevărul vă va elibera" (In 8,32).
Fake news și jurnalismul de pace

Iubiți frați și surori,

În proiectul lui Dumnezeu, comunicarea umană este o modalitate esențială pentru a trăi comuniunea. Ființa umană, chip și asemănare a Creatorului, este capabilă să exprimă și să împărtășească ceea ce este adevărat, bun, frumos. Este capabilă să relateze propria experiență și lumea și să construiască astfel amintirea și înțelegerea evenimentelor. Însă omul, dacă urmează propriul egoism orgolios, poate să se folosească greșit și de facultatea de a comunica, așa cum arată încă de la început episoadele biblice despre Cain și Abel și despre turnul Babel (cf. Gen 4,1-16; 11,1-9). Alterarea adevărului este simptomul tipic al acestei distorsiuni, atât pe plan individual, cât și pe cel colectiv. Dimpotrivă, în fidelitate față de logica lui Dumnezeu, comunicarea devine loc pentru a exprima propria responsabilitate în căutarea adevărului și în construirea binelui. Astăzi, într-un context de comunicare tot mai rapidă și în cadrul unui sistem digital, asistăm la fenomenul "știrilor false", așa-numitele fake news: el ne invită să reflectăm și mi-a sugerat să dedic acest mesaj temei adevărului, așa cum au făcut deja de mai multe ori predecesorii mei începând de la Paul al VI-lea (cf. Mesaj 1972: Comunicațiile sociale în slujba adevărului). Astfel aș vrea să ofer o contribuție angajării comune pentru a preveni răspândirea știrilor false și pentru a redescoperi valoarea profesiei jurnaliste și responsabilitatea personală a fiecăruia în comunicarea adevărului.

1. Ce este fals în "știrile false"?

Fake news este un termen discutat și obiect de dezbatere. În general se referă la dezinformarea răspândită online sau în media tradiționale. Cu această expresie ne referim, așadar, la informații nefondate, bazate pe date inexistente sau deformate și care au ca țintă să-l înșele și chiar să-l manipuleze pe cititor. Răspândirea lor poate să răspundă la obiective voite, să influențeze alegerile politice și să favorizeze profituri economice.

Eficacitatea acestor fake news este datorată în primul rând naturii lor mimetice, adică acelei capacități de a apărea plauzibile. În al doilea rând, aceste știri, false, dar verosimile, sunt înșelătoare, în sensul că sunt apte să capteze atenția destinatarilor, bazându-se pe stereotipuri și prejudecăți răspândite în cadrul unui țesut social, exploatând emoții ușoare și imediat de provocat, cum sunt neliniștea, disprețul, furia și frustrarea. Răspândirea lor poate să se bazeze pe o folosire manipulatoare a social network și a logicilor care-i garantează funcționarea: în acest mod conținuturile, deși lipsite de fundament, câștigând o atare vizibilitate încât chiar și dezmințirile autoritare cu greu reușesc să le zăgăzuiască daunele.

Dificultatea de a dezvălui și a dezrădăcina fake news este datorată și faptului că persoanele interacționează adesea în cadrul unor ambiente digitale omogene și impermeabile la perspective și opinii divergente. Rezultatul acestei logici a dezinformării este că în loc să existe o confruntare serioasă cu alte surse de informare, lucru care ar putea să pună pozitiv în discuție prejudecățile și să deschidă un dialog constructiv, se riscă să se devină actori involuntari în răspândirea de opinii subversive și nefondate. Drama dezinformării este discreditarea celuilalt, reprezentarea sa ca dușman, până la o demonizare care poate alimenta conflicte. Știrile false revelează astfel prezența de atitudini în același timp intolerante și hipersensibile, cu singurul rezultat că aroganța și ura riscă să se răspândească. În ultimă analiză, la asta conduce falsitatea.

2. Cum putem să le recunoaștem?

Niciunul dintre noi nu se poate scuti de responsabilitatea de a contrasta aceste falsități. Nu este o acțiune ușoară, deoarece dezinformarea se bazează adesea pe discursuri variate, în mod voit evazive și în mod subtil înșelătoare, și se folosește uneori de mecanisme rafinate. De aceea sunt lăudabile inițiativele educative care permit să se învețe cum să se citească și să se evalueze contextul comunicativ, învățând să nu fie divulgatori inconștienți de dezinformare, ci actori ai dezvăluirii sale. Sunt la fel de lăudabile inițiativele instituționale și juridice angajate în a defini normative menite să blocheze fenomenul, precum și cele întreprinse de tech și media company, menite să definească noi criterii pentru verificarea identităților personale care se ascund în spatele milioanelor de profiluri digitale.

Însă prevenția și identificarea mecanismelor dezinformării cere și un discernământ profund și atent. De fapt, este de demascat ceea ce s-ar putea defini ca "logică a șarpelui", capabil peste tot să se camufleze și să muște. Este vorba despre strategia utilizată de "șarpele viclean", despre care vorbește Cartea Genezei, care, la începuturile umanității, s-a făcut artizan al primei "fake news" (cf. Gen 3,1-15), care a dus la consecințele tragice ale păcatului, concretizate după aceea în primul fratricid (cf. Gen 4) și în alte nenumărate forme de rău împotriva lui Dumnezeu, a aproapelui, a societății și a creației. Strategia acestui abil "tată al minciunii" (In 8,44) este tocmai imitarea, o seducție sfâșietoare și periculoasă care se impune în inima omului cu argumente false și atrăgătoare. De fapt, în relatarea păcatului strămoșesc ispititorul se apropie de femeie prefăcându-se că îi este prieten, că se interesează de binele său și începe discursul cu o afirmație adevărată, dar numai în parte: "A spus cu adevărat Dumnezeu să nu mâncați din niciun pom al grădinii?" (Gen 3,1). Ceea ce Dumnezeu i-a spus lui Adam nu era în realitate să nu mănânce din niciun pom, ci numai dintr-un pom: "Din pomul cunoașterii binelui și răului să nu mănânci" (Gen 2,17). Femeia, răspunzând, îi explică șarpelui, dar se lasă atrasă de provocarea sa: "Numai din rodul pomului din mijlocul grădinii a zis Dumnezeu: «Să nu mâncați din el, nici să nu vă atingeți de el, ca să nu muriți!»" (Gen 3,2). Acest răspuns are ceva legalist și pesimist: dând credibilitate falsificatorului, lăsându-se atrasă de modul său de a prezenta lucrurile, femeia se rătăcește. Astfel, mai întâi acordă atenție asigurării sale: "Nicidecum nu veți muri!" (v. 4). Apoi deconstrucția ispititorului asumă o aparență credibilă: "Dumnezeu știe că în ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul" (v. 5). În sfârșit, se ajunge la discreditarea recomandării paterne a lui Dumnezeu, care era îndreptată spre bine, pentru a urma atracția seducătoare a dușmanului: "Femeia a văzut că pomul era bun de mâncat și plăcut ochilor și că pomul era de dorit" (v. 6). Acest episod biblic revelează, așadar, un fapt esențial pentru discursul nostru: nicio dezinformare nu este nevătămătoare; dimpotrivă, încrederea în ceea ce este fals, produce consecințe nefaste. Și o deformare a adevărului în aparență ușoară poate să aibă efecte periculoase.

De fapt, în joc este dorința noastră intensă. Fake news devin adesea virale, adică se răspândesc în mod rapid și cu greu de blocat, nu din cauza logicii de împărtășire care caracterizează social media, cât mai degrabă din cauza bazării lor pe dorința nesătulă care se aprinde cu ușurință în ființa umană. Înseși motivațiile economice și oportuniste ale dezinformării au rădăcina lor în setea de putere, de avere și de profit, care în ultimă analiză ne face victime ale unei încurcături mult mai tragice decât orice manifestare a sa: aceea a răului, care se mișcă din falsitate în falsitate pentru a ne fura libertatea inimii. Iată pentru ce a educa la adevăr înseamnă a educa la a discerne, la a evalua și la a pondera dorințele și înclinațiile care se mișcă înlăuntrul nostru, pentru a nu ne găsi lipsiți de bine "căzând" la fiecare ispită.

3. "Adevărul vă va elibera" (In 8,32)

Contaminarea continuă cu un limbaj înșelător ajunge de fapt să întunece interioritatea persoanei. Dostoievski a scris ceva important în acest sens: "Cine se minte pe sine însuși și ascultă propriile minciuni ajunge până acolo încât să nu mai poată distinge adevărul, nici înlăuntrul său, nici în jurul său, și astfel începe să nu mai aibă stimă nici de sine însuși, nici de alții. Apoi, de vreme ce nu mai are stimă de nimeni, încetează și să iubească și atunci, în lipsa iubirii, pentru a se simți ocupat și pentru a se distrage se abandonează patimilor și plăcerilor vulgare și din cauza viciilor sale devine ca o bestie; și toate acestea derivă din faptul de a minți încontinuu, pe alții și pe sine însuși" (Frații Karamazov, II, 2).

Așadar, cum să ne apărăm? Cel mai radical antidot la virusul falsității este să ne lăsăm purificați de adevăr. În viziunea creștină adevărul nu este numai o realitate conceptuală, care se referă la judecarea lucrurilor, definindu-le adevărate sau false. Adevărul nu este numai faptul de a aduce la lumină lucruri întunecate, "a dezvălui realitatea", așa cum vechiul termen grec care-l desemnează, aletheia (de la a-lethes, "neascuns"), ne face să credem. Adevărul are de-a face cu întreaga viață. În Biblie, poartă cu sine semnificațiile de sprijin, soliditate, încredere, cum dă de înțeles rădăcina 'aman, de la care provine și Amin-ul liturgic. Adevărul este cel pe care ne putem sprijini pentru a nu cădea. În acest sens relațional, singurul cu adevărat credibil și demn de încredere, pe care se poate conta, adică "adevărat", este Dumnezeul viu. Iată afirmația lui Isus: "Eu sunt adevărul" (In 14,6). Așadar, omul descoperă și redescoperă adevărul atunci când îl experimentează în el însuși ca fidelitate și credibilitate a celui care-l iubește. Numai asta îl eliberează pe om: "Adevărul vă va elibera" (In 8,32).

Eliberarea de falsitate și căutarea relației: iată cele două ingrediente care nu pot să lipsească pentru ca vorbele și gesturile noastre să fie adevărate, autentice, credibile. Pentru a discerne adevărul trebuie analizat ceea ce însoțește comuniunea și promovează binele și ceea ce, dimpotrivă, tinde să izoleze, să dezbine și să contrapună. Așadar, adevărul nu se câștigă cu adevărat atunci când este impus drept ceva extrinsec și impersonal; apare în schimb din relații libere între persoane, în ascultarea reciprocă. În afară de asta, nu se încetează niciodată să se caute adevărul, pentru că mereu poate să se strecoare ceva fals, chiar și când se spun lucruri adevărate. De fapt, o argumentare impecabilă se poate baza pe fapte de netăgăduit, dar dacă este folosită pentru a-l răni pe celălalt sau pentru a-l discredita în ochii altora, oricât de justă ar putea să apară, nu este locuită de adevăr. Din roade putem distinge adevărul enunțărilor: dacă provoacă polemică, alimentează dezbinări, inspiră resemnare sau dacă, în schimb, conduc la o reflecție conștientă și matură, la dialogul constructiv, la o activitate profitabilă.

4. Pacea este adevărata știre

Cel mai bun antidot împotriva falsităților nu sunt strategiile, ci persoanele: persoane care, libere de dorința intensă, sunt gata să asculte și prin truda unui dialog sincer lasă să reiasă adevărul; persoane care, atrase de bine, se responsabilizează în folosirea limbajului. Dacă drumul de ieșire din răspândirea dezinformării este responsabilitatea, deosebit de implicat este cel care prin funcție este ținut să fie responsabil în a informa, adică jurnalistul, păzitor al știrilor. El, în lumea contemporană, nu desfășoară numai o meserie, ci o adevărată misiune. Are îndatorirea, în frenezia știrilor și în vârtejul scoop-urilor, să amintească faptul că în centrul știrii nu sunt rapiditatea în a o da și impactul asupra audience, ci persoanele. A informa înseamnă a forma, înseamnă a avea de-a face cu viața persoanelor. Pentru aceasta acuratețea surselor și păzirea comunicării sunt adevărate procese de dezvoltare a binelui, care generează încredere și deschid căi de comuniune și de pace.

De aceea doresc să adresez o invitație de a promova un jurnalism de pace, neînțelegând cu această expresie un jurnalism "cumsecade", care să nege existența de probleme grave și să asume tonuri îndulcite. Dimpotrivă, înțeleg un jurnalism fără prefăcătorii, ostil falsităților, sloganelor cu efect și declarațiilor bombastice; un jurnalism făcut de persoane pentru persoane și care se înțelege ca slujire adusă tuturor persoanelor, în special celor - sunt majoritatea în lume - care nu au glas; un jurnalism care să nu ardă știrile, ci să se angajeze în căutarea motivelor reale ale conflictelor, pentru a favoriza înțelegerea lor din rădăcini și depășirea prin demararea de procese virtuoase; un jurnalism angajat să indice soluții alternative la escalation a zgomotului și violenței verbale.

Pentru aceasta, inspirându-ne dintr-o rugăciune franciscană, am putea să ne adresăm astfel Adevărului în persoană:

Doamne, fă din noi instrumente ale păcii tale.
Fă-ne să recunoaștem răul care se strecoară într-o comunicare care nu creează comuniune.
Fă-ne capabili să eliminăm otrava din judecățile noastre.
Ajută-ne să vorbim despre alții ca despre frați și surori.
Tu ești fidel și vrednic de încredere; fă ca vorbele noastre să fie semințe de bine pentru lume:
unde este zgomot, fă să practicăm ascultarea;
unde este învălmășeală, fă să inspirăm armonie;
unde este ambiguitate, fă să aducem claritate;
unde este excludere, fă să aducem împărtășire;
unde este senzaționalism, fă să folosim sobrietate;
unde este superficialitate, fă să punem întrebări adevărate;
unde este prejudecată, fă să provocăm încredere;
unde este agresivitate, fă să aducem respect;
unde este falsitate, fă să aducem adevăr.
Amin.

Vatican, 24 ianuarie 2018,
comemorarea Sfântului Francisc de Sales

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat