Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la octava mondială de rugăciuni pentru unitatea creștinilor - 2018

"Dreapta ta, Doamne, s-a glorificat prin putere" (Ex 15,6).

Duminică, 21 ianuarie 2018, la ora 10.00, în biserica parohială din Tomești, Decanatul de Iași, a avut loc un moment de celebrare, de meditare și de rugăciune pentru unitatea creștinilor, de față fiind creștinii catolici din Tomești și câțiva vizitatori de ocazie dintre frații ortodocși.

De 110 ani, în perioada 18-25 ianuarie, are loc Octava Mondială de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor. Această dată a fost propusă în anul 1908 de către Paul Wattson (1863-1940), un preot anglican din Statele Unite, convertit la catolicism în anul 1909, și a fost adoptată de toate bisericile. Această perioadă acoperă timpul dintre sărbătoarea Catedra sfântului apostol Petru și cea a convertirii sfântului apostol Paul, niște sărbători grăitoare pentru cei care doresc unitatea cerută de Isus (cf. In 17,21).

Însăși expresia "octava mondială de rugăciuni" spune că ceva rău s-a întâmplat și că acum împreună cu Dumnezeu cel întreit și unic, privind la unitatea Preasfintei Treimi, voim să reparăm răul făcut. Biserica în practica ei, chiar de la început, proceda la mai multe zile de rugăciuni numai în cazuri de calamități sau tragedii. Deci, prin această "octava mondială de rugăciuni" la care suntem chemați să ne rugăm toți creștinii de pe pământ, Biserica vrea să ne spună că o mare "tragedie" și o mare "calamitate" s-au întâmplat: unitatea Bisericii lui Isus a fost ruptă, turma a fost risipită și lupul este în mijlocul turmei răpind după plac (cf. In 10,12). Satana și acoliții săi cu chip de lumină și cu nume din numele lui Dumnezeu (cf. 2Cor 11,14), dar în realitate "lupi strecurați în turmă" (cf. Mt 7,15; Fap 20,29), în timp ce își râd satisfăcuți de isprava lor rea, preventiv pentru a nu fi deranjați din delectarea lor malefică, strigă că sunt "agresați" de "oițele și mielușeii" care cer ca unitatea turmei să fie refăcută. Apoi după ce sugerează că unitatea este o utopie, un ideal, un vis frumos, dar nerealist și nerealizabil, clamează unitatea cerută de Isus ca fiind o "erezie periculoasă", ca cei interesați să nu o mai caute.

Iată ce au făcut și fac "lupii strecurați în Biserică", îl fac pe Isus și pe ucenicii lui fideli, eretici.

Creștinii primelor veacuri, ca și primii oameni, n-au fost atenți la cuvintele divine de a veghea care le-au fost adresate: "Luați seama, dar, la voi înșivă și la toată turma peste care v-a pus Duhul Sfânt episcopi, ca să păstoriți Biserica Domnului, pe care a câștigat-o cu însuși sângele său. Știu bine că, după plecarea mea, se vor băga între voi lupi răpitori, care nu vor cruța turma; și se vor scula din mijlocul vostru oameni care vor învăța lucruri stricăcioase, ca să tragă pe ucenici de partea lor. De aceea vegheați și aduceți-vă aminte că, timp de trei ani, zi și noapte, n-am încetat să sfătuiesc cu lacrimi pe fiecare din voi" (Fap 20,28-31). Și astfel "balaurul cel mare de la început" (Ap 12,9), - balaur însemnând șarpe cu două sau mai multe capete, iar satana este un astfel balaur care are atâtea capete câți diavoli îl urmează (cf. Mc 5,9; Lc 8,30), balaur care, după ce i-a dezbinat pe oameni în Eden și apoi l-a golit, i-a dezbinat acum și pe oamenii din Biserică, "anticamera paradisului", care prin intrarea satanei și a oamenilor săi a început prin a avea două capete, mai târziu șapte, iar acum are capete fără număr, prin care speră să o distrugă (cf. Ap 12,3-4). Numai că au uitat zisa Domnului că "porțile iadului" nu vor birui Biserica fondată de el pe credința lui Petru (cf. Mt 16,16-18).

Ce sunt oare atâtea "căpetenii" ivite fără mandat de la Domnul în turma Tatălui, decât expresia balaurului cu multe capete intrat în Biserică ca să o distrugă? În Biblie satana este prezentat sub figuri fioroase și destructive ca: lupul care sfâșie (cf. In 10,12), leul care rage căutând pradă (cf. 1Pt 5,8) și balaurul care stă să înghită suflete (Cf. Ap 12,3-4). Dar să ascultăm ceea ce ne spune Scriptura: "Va veni o zi în care Domnul va lovi cu sabia lui cea aspră, mare și tare leviatanul, Babilonul, șarpele fugar (Asur) și leviatanul, șarpele inelat (Babel), și va ucide balaurul de lângă mare (Egiptul)" (Is 27,1). Aici balaurul cel mare este personificat în popoarele vrăjmașe lui Israel, poporul Domnului.

Rana sufletească a despărțirii dintre frații creștini a fost și este o rană dureroasă și greu de suportat pentru adevărații fii ai Bisericii, care sunt nevoiți să trăiască despărțiți și în ură impusă, în numele credinței și iubirii. Grea robie a creștinilor căzuți în mâinile, "cailor pe care-i călărește satana pentru a face rău Bisericii", cum plastic se exprimă marele Origene (185-254). Despărțirea creștinilor a fost și rămâne o lucrare a lui satan, cel care a ieșit din corurile îngerilor pentru a strica planul de fericire a lui Dumnezeu pentru îngeri și pentru om, pentru a impune planul său destructiv: "Mă voi sui în cer, îmi voi ridica scaunul de domnie mai presus de stelele lui Dumnezeu, voi ședea pe muntele adunării dumnezeilor, la capătul miază noapte, mă voi sui pe vârful norilor, voi fi ca cel Preaînalt" (Is 14,13-14).

În textul propus în anul acesta 2018 de Biserică pentru hrană, meditație și speranță, text pregătit de creștinii ecumenici din Caraibe, oameni care mult timp au fost sub jug străin, dar acum s-au eliberat, ne dă tocmai această speranță: Domnul va birui pentru Biserica sa balaurul schismelor de orice fel, așa cum Dumnezeu a biruit pentru evrei jugul, balaurul egiptean. Și atunci creștinii eliberați de jugul dezbinării, asemenea evreilor eliberați de sub jugul egiptean, vor putea cânta cu bucurie Domnului: "Dreapta ta, Doamne, s-a glorificat prin putere" (Ex 15,6)! Domnul va reface unitatea Bisericii sale în ciuda opoziției tuturor dușmanilor, ba chiar și atunci când cei care o caută acum poate o vor uita.

Lucifer, deși a fost cel mai strălucitor dintre îngeri, cu toate acestea Domnul Cristos a fost ales căpetenie peste îngeri (cf. Evr 1,1-14). Iar satana s-a răsculat împărțind în două ceata îngerilor.

Între apostoli unii l-au întâlnit pe Isus mai întâi, dar primul chemat, apoi primul făcut căpetenie peste ei, a fost Petru (cf. Mt 16,16-18). Unii care au primit putere de la oameni și nu de la Cristos ca Petru, plini de mândrie și cugetând luciferic în inima lor, au socotit că lor și cetăților lor li s-ar cuveni primatul, și astfel au rupt Biserica, cămașa fără cusătură a lui Isus, aruncând și ținând în lacrimi creștini fără număr. Și care cu cât văd mai multe lacrimi, cu atât se simt mai bine, căci împreună cu "tatăl minciunii" (cf. In 8,44) trăiesc din lacrimile oamenilor.

Însă ceea ce au uitat: lupii, leii și balaurii strecurați în Biserică, este, așa cum spune textul propus pentru anul acesta, 2018, Dumnezeu va învinge balaurul dezbinării oricât de multe capete ar avea (cf. Ex 15,6), așa cum a învins în decursul istoriei și alți balauri cu chip de om (cf. Is 27,1). Chiar dacă acum cu plugul și condeiul falsifică istoria căutând să amăgească pe cât mai mulți, se amăgesc de fapt pe ei înșiși, căci se exclud de la împărăția cerurilor (cf. 1Cor 6,9-10; Gal 5,21), căci dreapta lui Dumnezeu s-a glorificat prin putere.

Să nu credem că ruperea unității Bisericii au făcut-o creștinii cei buni din răsărit sau apus, ci lupii, leii și balaurii strecurați în Biserica din răsărit și apus; și nici să nu credem că ruperea unității Bisericii doare numai pe creștinii din apus sau numai pe cei din răsărit, căci ruperea unității doare întreaga Biserica. Îmi vin în minte acum niște frații ortodocși, sfinții Ciril (827-869) și Metodiu (815-885), care, deși prigoniți de opozanții unității, au luptat până în ultima clipă a vieții lor pentru unitatea creștinilor voită de Isus. Amintesc apoi de sfântul Iosafat (1580-1623), un alt creștin ortodox pe care l-a durut ruperea unității Bisericii, și care a lucrat pentru refacerea ei chiar cu prețul vieții. Să ne gândim la apoi la ortodocșii din Ardeal și din Ucraina, care la 1700 s-au unit cu Biserica Romei. Să ne gândim apoi și la protestanții: Paul Wattson 1908, James Haldane 1820, Ignatius Spencer 1840, Lambeth 1867, care plini de durere au inițiat și susținut rugăciunile și întâlnirile pentru unitate. Plini de Duhul Sfânt, toți aceștia au lansat strigătul sfâșietor: "Creștini din toate țările, uniți-vă!" Să ne gândim și la anglicanii și la luteranii care în ultimele timpuri cer insistent unirea cu Roma. Să nu uităm apoi de Biserica Catolică care a militat și militează continuu pentru unitatea cerută de Isus în jurul lui Petru și a succesorilor săi.

Sfântul Ignatiu Teoforul (35-108) zicea: "Oricine vorbește și face altceva decât cele statornicite, chiar de ar fi demn, chiar de ar posti, chiar de ar păzi fecioria, chiar de ar face minuni, chiar de ar prooroci, să-ți fie acela ca un lup în piei de oaie, care lucrează moartea oilor".

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spunea: "Pacea și armonia între oameni sunt temelia principală a unității Bisericii și a solidarității creștinilor. Biserica, pe care Paul o numește Biserica lui Dumnezeu, trebuie să fie într-adevăr una, căci numele Bisericii nu este acela de dezbinare, ci de unire și armonie. Deși separată prin distanțe, Biserica trebuie să fie totuși una; chiar dacă locurile îi separă pe creștini. Domnul, Stăpânul lor comun, îi unește. Unitatea în Domnul este mai puternică decât unitatea de loc, pentru înfăptuirea unirii".

Pentru cei care sfidează Biserica clădită de Isus pe mărturisire de credință a lui Petru (cf. Mt 16,16-18) și unitatea ei cerută de Isus (cf. In 17,21), numind-o "erezie", și care cu ură diabolică luptă împotriva unioniștilor și chiar îi ucid, cu politețe și cu drag le spunem să nu uite că Biserica este de origine divină, că Biserica este a lui Dumnezeu și că ei, asemenea lui Faraon cel cufundat în apele mării, din textul ecumenic de astăzi, amăgiți de satana, nu au înțeles planul divin de fericire.

Dumnezeu cel întreit și unic, care în Biblie ni se recomandă ca fiind "iubire" (cf. 1In 4,8.16) și "fericire" (cf. 1Tim 1,11), nu a voit să păstreze numai pentru sine iubirea și fericirea sa, ci a făcut un plan divin prin care s-o împartă cu cât mai mulți. De aceea, a creat îngerii, a creat oamenii, a creat animalele, a creat arborii și plantele vii, a creat întreg universul ca tot ceea ce există să se bucure de iubirea și de fericirea sa și la rândul lor să devină cauză de iubire și fericire, pentru cei din jur asemenea lui.

Dar acest plan universal de mântuire, iubire și de fericire, Dumnezeu l-a lăsat liber de acceptat de către creația lui. Și trebuie să spunem că acest plan divin de fericire împreună cu Dumnezeu cel întreit și unic, a avut chiar de la început un potrivnic, Lucifer devenit satana, mincinosul, diavolul, balaurul, care a voit mai mult decât a primit, care a voit să fie ca Dumnezeu, care a voit ca îngerii și oamenii să fie "fericiți împreună cu el în iad" și nu cu Dumnezeu în paradis. După ce i-a amăgit la răzvrătire o treime din îngeri (cf. Ap 12,4), i-a amăgit la răzvrătire și pe oameni, care mulți dintre ei au dorit și doresc încă să fie ca Dumnezeu, dar fericiți fără el (cf. Gen 3,5).

Aceasta a fost o mare capcană luciferică, căci fără Dumnezeu nu există nici fericire, nici iubire, nici mântuire. Această robie a oamenilor a fost una asemănătoare cu robia din Egipt, unde oamenii au plecat plini de mirajul belșugului, dar s-au trezit curând sclavii egiptenilor. Din acest adânc al sclaviei de la egipteni și de la idolii lor, evreii au strigat către Dumnezeu care i-a auzit și l-a trimis la ei pe Moise și familia lui ca să-i elibereze. Iar textul biblic propus pentru anul acesta 2018 spre meditare și izvor de rugăciune scoate în evidență tocmai această eliberare realizată de Dumnezeu prin Moise, dar cu trimitere la Isus care urma să vină, împlinitorul de drept și de facto al planurilor divine.

În timp ce Paștele celebrat înainte de a părăsi Egiptul, reprezintă aspectul eliberării de sub judecata lui Dumnezeu, luată asupra sa de un miel, Mielul Isus (cf. In 1,29), și îl arată pe Dumnezeu împotriva păcatului; Marea Roșie, imaginea Botezului (cf. 1Cor 12,13), ilustrează salvarea păcătosului de sub puterea lui satan și îl arată pe Dumnezeu pentru păcătos. Moartea intrată în lume odată cu păcatul lui Adam este învinsă; poporul lui Dumnezeu este de acum luat din acest "veac rău", înălțat cu Cristos, de cealaltă parte a morții. Cristos nu este numai cel care eliberează, ci și cel care dă tonul laudelor în mijlocul Adunării (Ps 22,22; Evr 2,12). "Atunci Moise și fiii lui Israel au cântat Domnului această cântare" (cf. Ex 15,1). Este prima cântare din Scriptură. Cum ar fi putut poporul să cânte sub poverile egiptenilor (cf. Ps 137,4)? Acum însă bucuria umple inima tuturor răscumpăraților. Sub conducerea lui Cristos, adevăratul Moise, ei au privilegiul de a-l lăuda pe cel care i-a salvat de talazurile morții și de puterea vrăjmașului.

Întreg episodul trecerii Mării Roșii este o lecție. Dacă ne uităm la concluzia capitolului 15 vom vedea că imediat după trecerea mării poporul face primul popas la apele amare de la Mara, ape îndulcite cu o bucată de lemn, imaginea crucii care îndulcește viața oamenilor, dar și imagine lucrurilor mărunte care pot avea efect mare; apoi face al doilea popas la Elim. Acolo erau 12 izvoare și 70 de finici. Era un mic paradis în mijlocul deșertului. Drumul spre paradis trece și pentru noi prin apele amare ale dezbinării, ce le putem îndulci la cruce, dar și prin faptele noastre, aparent mici și de neluat în seamă, ca și bucățica de lemn care au îndulcit apele amare de la Mara.

Isus s-a dus în Galileea, ținut de întuneric și moarte spirituală, și, prin faptele sale de fiecare zi, l-a transformat în ținut de lumină și viață. Petru, după exemplul lui Isus, s-a dus și el în cel mai întunecat loc de pe pământ, în cel mai greu loc de pe pământ, în inima Babilonului, adică în inima Romei păgâne, și prin pătimirile și moartea lui acolo, a transformat-o în "cetate a luminii" și în "capitala lumii creștine". David a câștigat prietenia lui Ionatan fiul lui Saul, a unit două regate rivale prin puțină bunăvoință. Noi toți suntem chemați să fim "bucata de lemn miraculoasă", care să îndulcim și să luminăm zona de amar și de întuneric în care ne aflăm. Trebuie să pornim de la gesturi simple, un surâs, un salut, o atenție, o strângere de mână, un mic ajutor și atunci Dumnezeu va pune tot ce lipsește ca noi să fim fericiți și să putem cânta împreună.

Deci, textul propus anul acesta 2018 de către Biserică spre meditare, rugăciune și încurajare vrea să ne transmită nouă, celor de astăzi, îndurerați de ruperea unității Bisericii, că Dumnezeu va birui în curând peste toți dușmanii unității, așa cum a biruit peste armatele lui faraon, înecându-le în mare, nu fără aportul nostru, "bucățica de lemn care îndulcește", și atunci noi vom cânta împreună cu toți cei eliberați: "Dreapta ta, Doamne, s-a glorificat prin putere" (Ex 15,6).

Pr. Ioan Lungu

*

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat