Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 3-a din Advent - Anul B - 2017

Sufletul meu va tresălta de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu (cf. Is 61,10)

Suntem în duminica a treia din timpul Adventului, timp de așteptare și pregătire pentru venirea lui Isus atât de la Crăciunul care se apropie, dar mai ales pentru venirea lui Isus de-a doua. Tradițional, duminica a treia din Advent se mai numește și duminica "Gaudete", adică a bucuriei; a bucuriei că suntem aproape de retrăirea anuală a întrupării Domnului Isus și a adeziunii noastre la el, care, cum spune o cântare, vine "să se nască și să crească, să ne mântuiască" prin sângele său de la cruce; dar și a bucuriei reîntâlnirii noastre cu el, după ce a primit de la Tatăl ceresc: "puterea, bogăția, înțelepciunea, tăria, cinstea, slava și lauda" (Ap 5,12) și acum vine să ne ia cu el. Încă înainte de cruce Isus a promis: "Mă voi duce și vă voi pregăti un loc și mă voi întoarce și vă voi lua cu mine, ca acolo unde sunt eu, să fiți și voi" (In 14,3). "Mă duc și iarăși voi veni la voi" (In 14,28). "Vă voi vedea din nou și inima voastră se va bucura, iar bucuria voastră nimeni nu o va lua de la voi" (In 16,22).

Mi-amintesc de acasă, de așteptarea și bucuria noastră de copii, de atunci când tata lucra la o fabrică din Roman, de atunci când se întorcea de la muncă acasă, de atunci când ne aducea uneori câte ceva "dulce", că nu ne mai trebuia nimic mai mult. Acum, privind în urmă cu alți ochi, înțeleg că Dumnezeu voia să ne vorbească nouă copiilor și de bunătățile sale veșnice pe care ni le trimisese deja și pe care avea să ni le mai trimită prin Isus Cristos, Fiul său, prin venirile sale, căci niciodată Isus nu vine la noi din cer fără să nu ne aducă ceva "dulce" de la Tatăl ceresc. Sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153) spunea că în timpul Adventului așteptăm trei veniri ale lui Isus, toate binecuvântate și toate pline de daruri: cea în trup de la Betleem, cea tainică de la sfânta Liturghie și din evenimentele zilnice și cea din slavă de la sfârșitul timpului.

Da, bunuri și bucurii ne aduce Isus la fiecare Crăciun, când credincioși și necredincioși îi fac sărbătoare; când mulți îi așază chipul de prunc în casele și bisericile lor; când mulți învață să fie buni, blânzi și smeriți ca el; dar mai ales când cei credincioși îi pregătesc un loc în inima lor prin convertire și curățirea de păcat; când cei credincioși îl cheamă să se nască în inima lor și să le fie mântuitor și călăuzitor. Bunuri și bucurii mari aduce Isus și prin venirile sale zilnice și tainice de la sfânta Liturghie, unde ne dă evanghelia sa, unde ne dă trupul său jertfit și înviat ca hrană, unde ne dă toată puterea cu care el a învins păcatul, diavolul și moartea. Dar cea mai mare bucurie Isus ne-o va aduce la venirea sa glorioasă de la sfârșitul timpului, când se va întoarce din cer, glorificat, măreț și stăpân a toată puterea; când ne va lua în brațe și ne va dezmierda pe genunchi (cf. Is 66,12); când ne va șterge orice lacrimă din ochi; când ne va duce în cer unde nu este nici plâns, nici tânguire, nici țipăt, nici durere și nici moarte (cf. Ap 21,4); și unde personal ne va ospăta din toate bunătățile paradisului (cf. Lc 12,32).

În prima lectură de astăzi (cf. Is 61,1-11), profetul Isaia ne vorbește despre Mesia cel promis încă din Eden (cf. Gen 3,15), Mesia care va veni să aducă vestea cea bună săracilor, să lege rănile celor cu inima zdrobită, să vestească eliberare celor captivi, să deschidă porțile celor închiși; să vestească un an de bunătate a Domnului, dar și judecata Domnului (cf. Is 61,1-3). Isaia este profetul Domnului care a primit cele mai multe iluminări de la Dumnezeu referitoare la Mesia: despre nașterea lui din fecioară (cf. Is 7,14), despre multele nume care i se vor da (cf. Is 9,6), despre lucrările lui în mijlocul poporului sub puterea Duhului Sfânt (cf. Is 61,1-11), despre pătimirile sale mântuitoare (cf. Is 53,1-12), despre bucuriile pe care avea să le aducă lumii prin învierea și venirea sa ca judecător (cf. Is 16,5).

Este interesant de observat că Isus Cristos, cel născut la Betleem, venind la Nazaret (cf. Lc 4,16-19), locul unde a fost crescut, la oamenii pe care i-a cunoscut și pe care i-a iubit cel dintâi, căci el a iubit la fel întreaga omenire, și citind el textul mesianic din Isaia 61, text din care am citit și de noi astăzi la prima lectură, text pe care îl cunoștea toată suflarea din Nazaret, text a cărui împlinire și-o doreau cu toții, Isus și-a însușit cuvintele acestui text spunând că el este Mesia cel așteptat, că el a fost trimis de Tatăl ceresc ca să le împlinească: adică să aducă vestea cea bună săracilor, să lege rănile celor cu inima zdrobită, să vestească eliberare celor captivi, să deschidă porțile celor închiși; să vestească un an de bunătate a Domnului. Numai că la Nazaret, Isus a lăsat necitite cuvintele referitoare la "ziua de răzbunare a Domnului", lăsând să înțeleagă că cine va crede în el și îl va urma va scăpa de judecata divină; și mai lăsând să se înțeleagă că va mai avea loc o altă venire a sa, când va împlini pentru cei care nu l-au primit și urmat și ceea ce a lăsat necitit acum (cf. Is 61,2; 2Tim 4,1; 1Pt 4,5).

Da, pentru cei care vor asculta cuvintele lui Isus și vor crede în el, pentru cei care îl vor primi pe Isus ca Domn și mântuitor, cuvintele referitoare la "ziua de răzbunare a Domnului" pentru păcate nu numai că vor fi suspendate și păcatele lor vor fi înecate în mare pentru totdeauna, așa cum a promis Dumnezeu prin alți profeți (cf. Ps 32,2; Mih 7,19; Rom 4,7-8; 2Cor 5,19), dar la binefacerile primei sale veniri: vestea cea bună săracilor, legarea rănilor celor cu inima zdrobită, vestirea eliberării celor captivi, deschiderea porților celor închiși, vestirea îndurării veșnice a Domnului (cf. Is 61,1-2), vor fi adăugate la venirea sa de la sfârșitul lumii, pentru cei care s-au implicat alături de el în lucrarea mântuirii, vor fi adăugate multe alte bunuri, ca de exemplu: mângâiere veșnică pentru toți cei care au fost întristați pe pământ din cauza păcatelor lor și ale lumii; cunună împărătească în loc de cenușă pentru toți cei care au făcut pocăință pentru păcatele lor și ale altora; untdelemn de bucurie pentru toți cei care au plâns pentru păcatele lor și ale altora; o haină de laudă în locul unui duh mâhnit pentru toți cei pe care i-a durut păcatele lor și ale altora; un nume nou de "terebinți ai neprihănirii", "răsaduri ale Domnului" și "slujitori ai slavei lui", pentru toți cei care și-au schimbat viața și i-au ajutat și pe alții să și-o schimbe, cu prețul ocărilor și al suferințelor nedrepte. Terebintul este un copac aromatic din care, prin zdrobire, se extrage o substanță folosită la tăbăcirea și păstrarea pieilor crude - aici cu referință la cei drepți care prin jertfele lor vor aduce oameni la credință și îi vor păstra pe căile Domnului. De aceea Isaia spune în continuare că: vor zidi iarăși vechile dărâmături, vor ridica iarăși ruinele din vechime, vor reface cetăți pustiite (cf. Is 61,2-4).

Dar pentru cei care nu l-au primit încă, de mai bine de 2000 de ani Domnul amână judecata exprimată de Dumnezeu în Isaia 61,2, lăsând loc îndurării (cf. 2Pt 3,9), pentru ca toți cei care mai trăiesc încă nevrednici ca smochinul neroditor să aducă roade (cf. Lc 13,7); pentru ca toți cei care trăiesc paraziți ca neghina vrăjmașului să devină grâul lui Cristos (cf. Mt 13,27-28), pentru ca toți cei care s-au făcut peștii răi și inutili în ape bune să se schimbe (cf. Mt 13,48; 14,17), pentru ca toți cei care s-au făcut fecioare nebune deși trăiau între fecioare înțelepte să se convertească (cf. Mt 25,1-12), căci Domnul îi iubește pe toți (cf. Ap 1,5); căci Domnul nu vrea moartea păcătoșilor (cf. Ez 33,11); căci Domnul nu vrea să se piardă nici unul dintre oamenii pentru care a murit și i-a chemat la mântuire (cf. Lc 9,56).

Acum înțelegem bucuria profetului Isaia, a lui Ioan Botezătorul, a sfântului Paul și a Sfintei Fecioare Maria din psalmul responsorial de astăzi, bucurie la care sunt chemați toți credincioșii să se asocieze.

Dar cei care refuză și în acest timp de așteptare convertirea, primirea și mărturisirea lui, așa cum a cerut la prima venire: "S-a împlinit vremea, și împărăția lui Dumnezeu este aproape. Convertiți-vă și credeți în Evanghelie" (Mc 1,15) și cum ne cere zilnic în venirea sa tainică de la sfânta Liturghie: "Să ne mărturisim păcatele", căci el este credincios și drept ca să ne ierte și să ne curețe (cf. 1In 1,9), la sfârșit vor avea parte de surprize neplăcute. De aceea, Ioan Botezătorul ne spune astăzi din partea lui Isus: "Eu sunt glasul celui care strigă în pustiu: «Îndreptați calea Domnului!», după cum a spus și Isaia profetul" (In 1,23; Is 40,3). Iar sfântul Petru adaugă: "Cine iubește viața și vrea să vadă zile bune să-și înfrâneze limba de la rău și buzele de la cuvinte înșelătoare, să se depărteze de rău și să facă binele, să caute pacea și s-o urmărească. Căci ochii Domnului sunt peste cei neprihăniți, și urechile lui iau aminte la rugăciunile lor. Dar fața Domnului este împotriva celor ce fac răul" (1Pt 3,10-12).

Datorită păcatului oamenii s-au îndepărtat de Dumnezeu, s-au împietrit și s-au uscat ca deșertul arid. Scopul delegației de farisei, preoți și leviți venită de la Ierusalim la Ioan Botezătorul, care boteza dincolo de Iordan, nu a fost acela de a-și îneca păcatele în apa botezului lui Ioan Botezătorul (cf. Mih 7,19), ci a fost teama de a nu-și pierde privilegiile temporare. Mesajul lui Ioan pentru ei, dar și pentru noi care venim la sfânta Liturghie fără dorința de a ne converti, este: "Neteziți calea Domnului"! Cu alte cuvinte, vine Mesia, eliminați din viața voastră orice lucru care v-ar putea împiedica să-l primiți pe Isus și mântuirea lui. Întoarceți-vă de la păcatele voastre, pentru ca Isus să poată veni, să se poată naște și să poată domni peste voi ca rege.

Ioan, care ne vorbește astăzi în evanghelie, nu era el lumina, ci a venit să dea mărturie despre lumină (cf. In 1,8). Ioan nu era el Cristos, ci era numai glasul celui care strigă în pustiu ce pregătea calea lui Cristos, Cuvântului întrupat (cf. In 1,23; Is 40,3). Cuvântul are mereu nevoie de un glas care să-i ducă mesajul, dar glasul nu are nici o valoare fără Cuvântul întrupat, care este Dumnezeu (cf. In 1,1).

"Eu botez cu apă", spunea Ioan, ca semn exterior al schimbării și curățirii petrecute înăuntrul vostru. Isus însă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc (cf. Mt 3,11; Lc 3,16), adică cu Duhul învierii (cf. Rom 8,11) și cu focul iubirii (cf. Lc 12,49). Ioan continua: "Isus este în mijlocul vostru dar voi nu-l cunoașteți" (cf. In 1,26). Eu nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei (cf. In 1,27). Isus este Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii (cf. In 1,29), de aceea el trebuie să crească, iar eu trebuie să mă micșorez (cf. In 3,30). Fariseii, cărturarii și marii preoți, pentru că doreau ca ei să crească și Isus să se micșoreze, au fost micșorați de Dumnezeu că astăzi nu se mai văd.

La fel se va întâmpla și cu toți cei care vor să crească și Isus să se micșoreze, care trăiesc fără a ține seama de Cristos, de învățătura și de mântuirea lui. Să ne amintim de împăratul roman, Iulian Apostatul (330-363), care a murit strigând de disperare: "Ai învins, Galileene"! Să ne amintim de împăratul roman Diocletian (244-311) care a ucis creștini fără număr și care a bătut monedă cu dispariția creștinismului; la moartea lui disperată, a lăsat un imperiu roman creștin. Să ne amintim de filozoful francez Voltaire (1694-1778) care a declarat că în douăzeci de ani va distruge creștinismul, exact la douăzeci de ani de la acea afirmație nechibzuită a murit disperat. Să nu uităm niciodată cântul mexicanilor "cristeros": Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!

Dar, să revenim la evanghelia de astăzi care ne vorbește despre Ioan Botezătorul, primul dintre prietenii "Mirelui Cristos" (cf. In 3,29), care a dat mărturie despre lumină (cf. In 1,8), care a dat "glas" Cuvântului divin (cf. In 1,23), și să nu uităm că și noi suntem "prietenii săi" (cf. In 15,15) și ca atare avem și noi privilegiul de a fi "martori" și "glas" ai lui Isus. Lecturile biblice de astăzi ne spun că Ioan a fost martor și glas, Isaia a fost martor și glas, Maria dusă în vizită la Elisabeta a fost martor și glas, Elisabeta a fost martor și glas, Paul a fost martor și glas. Toți eroii credinței din Scripturi și din istoria Bisericii au fost martori și glas ai lui Isus. Deci, și unul fiecare dintre noi trebuie să fim martori și glas ai lui Isus. Și asta nu oricum, ci cu bucurie, căci așa cum spune cântarea religioasă, "nu poți să nu vorbești de cel care-l iubești" (cf. 1Pt 2,9).

Întreaga noastră viață trebuie să fie încadrată în îndemnurile sfântului Paul din lectura a doua de astăzi (cf. 1Tes 5,15-24). Dacă este vorba de a ne bucura, aceasta trebuie să fie întotdeauna; dacă este vorba de a ne ruga, aceasta trebuie să fie fără încetare; dacă este vorba de a aduce mulțumiri, acestea trebuie să fie pentru toate lucrurile primite! Credința ne permite să-i mulțumim Domnului chiar și pentru ceea ce ne pare supărător.

"Bucurați-vă totdeauna" (1Tes 5,16). Creștinii trebuie să fie ca privighetorile care cântă mereu, cântă și când este senin, cântă și când este înnorat. Când vin norii, vântul și ploaia, celelalte păsări încetează de a mai cânta, dar privighetorile continuă să cânte. Ele cântă pe soare și liniște, dar cântă și pe nori cu furtună. Bucuria unui creștin nu trebuie să depindă de împrejurările plăcute sau neplăcute. Bucuria trebuie să fie întemeiată pe Isus care acum locuiește în inima lui prin credință, dar și pe Isus care va veni într-o zi nu prea îndepărtată să-l ia cu sine în bucuriile paradisului. Scopul credinței este acela de a oferi creștinului motive de bucurie în orice situație. De aceea sfântul Paul ne îndeamnă astăzi: "Bucurați-vă totdeauna" (1Tes 5,16).

"Rugați-vă fără încetare" (1Tes 5,17). Un preot american povestea că în satul său natal de mai mulți ani la rând nici un suflet nu mai căuta mântuirea, iar tineretul trăia într-o indiferență totală. Într-un loc, la marginea satului, locuia însă un fierar credincios înaintat în vârstă; el se bâlbâia atât de tare, încât ți se făcea milă când îl auzeai vorbind. Într-o zi, pe când el era singur la fierăria lui, întristat de faptul că în satul lui oamenii se răciseră pentru Dumnezeu, a găsit de cuviință să închidă atelierul, iar după-amiaza aceea s-o folosească în rugăciune către Dumnezeu. S-a rugat fierbinte, și Dumnezeu a ascultat strigătul acestui om bâlbâit. După rugăciune s-a dus plin de încredere la preot și i-a spus că duminică vor veni mulți oameni la slujbă. Când s-a apropiat ora pentru Liturghie au venit atât de mulți oameni că biserica a ajuns neîncăpătoare. A fost o lucrare minunată. Multe suflete au fost puse în mișcare când fierarul acela credincios a început să stea pe genunchi rugându-se stăruitor Domnului. Rugăciunea fierbinte, făcută cu credință, are o mare putere (cf. Iac 5,16). Când ne-am rugat ultima dată pentru credința noastră și a semenilor?

"Aduceți mulțumiri pentru toate" (cf. 1Tes 5,18). Părintele Alois Chiavarino, în cartea sa: "Cea mai mare comoară ", ne spune că prin participarea la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, înălțăm lui Dumnezeu cea mai perfectă rugăciunea de adorație, de laudă, de mulțumire, de iertare și de cerere. Cum prețuim noi sfânta Liturghie, unde Cristos ne întâlnește și ne fericește?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat