Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Bergoglio papă? O zguduitură de întoarcere la Biserica de la începuturi"

De Andrés Beltramo Álvarez

Atitudinea unui papă nu va distruge Biserica. Francisc poate să fie rău interpretat, dar raportul său cu credincioșii nu va fi niciodată falsificat. El propune o radicalitate evanghelică și asta zdruncină conștiințele. Criticile sunt bune, dar există o limită: respectul față de pontif. Multe din acele critici derivă dintr-o lipsă de credință și, mai ales, sunt temporare. Vor trece. Femeile care caută hirotonirea sacerdotală cu orice preț suferă de o "boală psihologică". Lumea cere un mesaj serios, în fața unui gol spiritual așa de mare. Așa se exprimă Maria Voce, președinte al Mișcării Focolarinilor. Avocată italiană, cu un caracter afabil și zâmbetul veșnic pe față, Emaus (cum o cunosc colegii săi) conduce din 2008 destinul uneia dintre cele mai numeroase Mișcări catolice din lume. În acest interviu cu Vatican Insider trece în revistă temele principale ale actualității ecleziale. Cu realism, dar mereu optimistă.

Papa Francisc a demarat o mare reformă pentru Biserică, mai ales spirituală, și a indicat noi priorități: mesajul v-a pus în criză?

Nu înseamnă că ne-a pus în criză, pentru că găsim imediat cu papa o mare sintonie; în tot ceea ce a făcut, în fiecare gest și în fiecare cuvânt pe care l-a spus ne simțim profund interpretați. Însă chemarea sa este mereu o chemare la o viață mai evanghelică, mai sobră, mai corespunzătoare acelei a carismei pe care Chiara Lubich ne-a transmis-o. ȘI asta cu siguranță este, în acest sens, o "criză" pozitivă, adică să ne cheme încontinuu să fim ceea ce ar trebui să fim, să fim cei pe care carisma ne cere să fim.

Rolul Mișcărilor în Biserică

În timpurile lui Ioan Paul al II-lea, Mișcările ecleziale au experimentat un boom dar și dorința de a face lucruri mărețe. În schimb, Francisc cheamă la esențial. A venit timpul de a lăsa deoparte marile manifestații și triumfalismul? Dumneavoastră percepeți asta în acest mod?

Da, da, dar nu sunt surprinsă, sunt fericită, pentru că spun: probabil este momentul în care nu este posibil atât să ne extindem ci să mergem în profunzime. Acest a merge în profunzime, după părerea mea, este cheia pentru un nou tip de extindere. Papa ne împinge în această direcție.

Nu este pentru a renunța la misiune?

Absolut nu. Dimpotrivă! Este o invitație de a acționa în mod diferit.

Francisc insistă mult asupra laicilor în Biserică, dar avertizează și împotriva tendinței lor de "a se clericaliza" sau de a zăpăci misiunea lor. Cât de înrădăcinate sunt aceste obiceiuri rele?

Este o întrebare grea. Eu simt că papa se preocupă mult de relații, când îi valorizează pe laici nu subevaluează clerul, deoarece consideră că Biserica este compusă din laici și din cler, ci respectând fiecare funcțiunile celuilalt. Mi se pare că pentru el este mai important ca laicul să fie laic, să nu devină în Biserică acel "factotum" și clerul să continue să fie cler, să fie cu adevărat păstor, slujitor, care slujește poporul lui Dumnezeu, dar și în măsură să dea poporului lui Dumnezeu posibilitatea de a se simți Biserică împreună cu ei.

Pare că atunci când papa vorbește, de exemplu, despre cler, vrea să-i bată pe unii dintre ei și să-i justifice pe alții. După părerea dumneavoastră este așa? De ce există această percepție?

Nu știu. Cred că este corect ca mass-media să pună accentul pe ceea ce papa spune sau face, pentru că este tot mai mult o autoritate care trebuie să fie ascultată de toți. Ceea ce mi se pare că este exagerat de mass-media, uneori, este faptul de a recepta aceste lucruri ca o noutate absolută. Acest a vedea istoria Bisericii între "înainte, asta se făcea așa" și "acum nu se mai face așa". Este adevărat, într-un anumit sens, există lucruri care nu mai sunt făcute ca înainte, dar pentru ce? Pentru că societatea s-a schimbat, s-a schimbat resursa umană căreia Biserica trebuie să-i slujească. De aceea, papa de astăzi înfruntă necesitățile și provocările omenirii de astăzi. Mi se pare corect să se scoată în evidență asta, dar mi se pare la fel de corect să se spună că e vorba despre un drum în istoria Bisericii.

Această neliniște de discontinuitate este deci exagerată?

Această neliniște de noutate, de a voi să se găsească neapărat o discontinuitate.

Asta poate falsifica imaginea papei?

Da, desigur.

Poate falsifica și mesajul sau imaginea papei care ajunge la credincioși?

Cred că raportul papei cu credincioșii nu este falsificat. Probabil este mai falsificat în raportul cu mass-media, sau mai mult în raportul cu instituțiile decât cu credincioșii, pentru că papa știe să ajungă la inima credincioșilor, mi se pare mie. Știe cum să sară peste obstacole.

Papa Francisc ar putea să fi fost răstălmăcit de multe ori?

Desigur.

Percepeți preocupare în persoanele care ascultă aceste mesaje și se agită, deși după aceea își dau seama că nu sunt în mod necesar adevărate?

Se poate întâmpla. Însă eu nu pot spune că am simțit preocupări în rândul persoanelor pe care le frecventez cu privire la ceea ce face sau spune papa. Dimpotrivă, am simțit mereu o mare apreciere, o deschidere maximă spre ceea ce spune el.

Criticile aduse papei

Alegerea lui Francisc a generat o zguduire în Biserică, ce părere aveți?

Mie mi se pare că este o zguduire de întoarcere la Biserica de la începuturi. În Biserică drept instituție, precum și în popor, această zguduire se poate simți. Dar este salutară. Se mulțumește lui Dumnezeu pentru această zguduire, în afară de unele cazuri în care desigur sunt prea înrădăcinați în propria situație pentru a fi pregătiți pentru noutate. Deoarece noutatea există și nu se poate ascunde. Dar este o întoarcere, astăzi, la începuturi. Și noutatea poate provoca frică, poate incomoda.

Pe dumneavoastră vă uimește această neîncredere evidentă în unele sectoare ale Bisericii?

Nu mă surprinde, cred că face parte din acest drum și că va trece. Istoria va spune că a existat o perioadă în care noutățile au fost combătute, eventual criticate uneori, însă până la urmă a obținut lucrul pentru care a promovat aceste noutăți. Istoria va judeca pozitiv.

Se vorbește prea mult despre criticii papei pentru că disensiunea este știre, ce atitudine ar trebui să aibă credincioșii obișnuiți în fața discuției aflate în desfășurare?

Poporul creștin trebuie să se gândească la faptul că Cristos e cel care duce înainte istoria Bisericii, deci nu atitudinea unui papă va distruge Biserica. Acest lucru nu este posibil: Cristos nu lasă ca Biserica să fie distrusă, nici măcar de un papă. Dacă Cristos duce înainte Biserica sa, papa care este astăzi va face pași necesari pentru a o duce înainte. Dacă suntem creștini ar trebui să raționăm în acest mod.

Deci, preocuparea excesivă cu privire la lucrurile vremelnice pe care o face papa poate să denote o anumită lipsă de credință?

Da, eu cred că în mod fundamental derivă din asta, din faptul de a nu fi înrădăcinați în credință, din faptul de a nu fi siguri că Dumnezeu l-a trimis pe Cristos pentru a întemeia Biserica și că El va duce la sfârșit planul său prin istorie, cu persoane care se vor pune la dispoziția sa. Aceasta este credința necesară pentru a evalua orice persoană și orice eveniment, nu numai pe papa.

Se dă prea multă importanță acestor critici?

Funcția critică a umanității este, există și nu este nici măcar greșită, pentru că trebuie să știm să evaluăm situațiile. Și cu Benedict al XVI-lea existau atâția contrari, ca și cu Ioan Paul al II-lea.

Care este limita la critici? Istoria este plină de persoane care îi acuză pe papi că sunt eretici, nu este o noutate, care este granița opiniei libere în Biserică?

Respectul față de papa. Credința în magisteriu. În învățătura catolică, magisteriul este important ca și tradiția și revelația. De aceea, trebuie să avem credința în acest har al magisteriului Bisericii pentru a interpreta semnele timpurilor și pentru a da răspunsuri adecvate. Dacă în urmă cu câțiva ani cineva ar fi spus că persoanele aflate într-o nouă unire aparțineau Bisericii, ar fi generat scandal. Astăzi ar fi un scandal să nu se afirme asta, pentru că s-ar spune: "Papa limitează Biserica numai la acele persoane care sunt corect căsătorite, bune, care nu merg împotriva sacramentelor...". Deci dacă a evoluat situația istorică a societății, în mod logic evoluează și răspunsul pe care, în tradiția Bisericii, magisteriul îl găsește pentru aceste noi răni. Trebuie să fim siguri că magisteriul Bisericii nu trădează revelația, ci o interpretează aplicând-o la nevoile de astăzi.

Rolul femeilor în Biserică

Cum vedeți reflecția lui Francisc despre rolul femeilor în Biserică?

Așa cum spuneam înainte, papa scoate în evidență relația. Deci nu scoate în evidență femeia pentru a-l înjosi pe bărbat. Amândoi sunt importanți în Biserică, pentru că sunt importanți în planul lui Dumnezeu. Această complementaritate este ceea ce se află mai mult la inima papei. De aici recunoașterea că fără aportul "geniului feminin" în Biserică lipsește ceva; așa cum lipsește ceva dacă lipsește "geniul masculin". Însă "geniul masculin" nu lipsește, este preponderent și a fost mereu așa în Biserică. Contribuția "geniului feminin" a lipsit, chiar dacă niciodată n-a lipsit complet pentru că au existat mereu sfinte, au existat consiliere ale papilor, dar n-a fost suficient de evaluată.

Se pare că pe sfinte le-a costat dublu, așa este astăzi?

Da, este un pic același fenomen, adică a avea egalitate, care nu înseamnă a voi să se aibă aceleași roluri, ci să fie recunoscută aceeași demnitate de a putea colabora cu bărbații. Femei, cler și non-cler, laici, toți, să poată colabora la realizarea planului lui Dumnezeu cu privire la Biserică, un plan care este al acestui unic popor, împreună.

Însă opinia publică cere semne concrete, fără roluri pare că nu există "valorizare". Cum se ajunge la această reevaluare fără a știrbi planul original al Bisericii?

Și de roluri este nevoie; eu nu spun că femeile nu trebuie să aibă roluri pentru a fi reevaluate.

Mă refer la hirotonirea sacerdotală. Dumneavoastră știți că există grupuri de femei care lucrează de mulți ani numai pentru acest scop...

Devine obsesiv. După părerea mea este o boală psihologică a voi cu orice preț să devii preot când tu ești femeie!

Voi vorbiți mult despre asta?

Nu vorbim mult, dar trăim asta simplu. Prin statut, în Mișcare președintele va fi mereu o femeie. Acest lucru a fost aprobat de Biserică. Însă în Mișcare sunt și mulți bărbați care fac partea lor împreună cu președintele femeie. În toate activitățile Mișcării autoritatea se află mereu în raportul dintre un bărbat și o femeie. Desigur, o femeie este cea care manifestă unitatea întregii Mișcări, care manifestă importanța spiritului marian în Biserică. și asta nu numai prin aspectul bunăvoinței, ci prin caracterul generator pe care îl are femeia în sine și pe care trebuie să-l reverse în Biserică, fără a-l sufoca pe bărbat. Mama preferă adesea să aibă copii băieți, pentru că există această complementaritate și între sexe, însă aceștia nu se simt striviți ci valorizați. Așa ar trebui să fie în Biserică, un sex îl valorizează pe celălalt și slujesc pe toți.

Mișcarea Focolarinilor astăzi

Care este starea de sănătate a Mișcării Focolarinilor?

Mi-ar veni să spun: "Totul e bine, mulțumesc!". Acest lucru este adevărat, chiar dacă resimte o anumită, să-i spunem, criză. Un soi de oboseală care vine după câtva timp, de conștiință că eventual persoanele care au inițiat-o nu mai sunt tinere și că deși există un schimb generațional, nu este suficient din punct de vedere numeric. Însă asta nu influențează asupra sănătății profunde a Mișcării, expansiunea spiritualității sale continuă și o găsim răspândită și acolo unde nu ne așteptam. Vedem că, în pofida dificultăților și conflictelor care se înfruntă în lume, persoanele din Mișcare, dincolo de posibilele divergențe de opinii, fac orice pentru a rămâne unite în iubire și în respect reciproc, într-o unitate profundă, adevărată, întemeiată pe credința în Dumnezeu și în fraternitatea pe care paternitatea sa ne-o dăruiește. Acesta este lucrul cel mai important.

Care sunt provocările pe care le identificați?

Cel mai important este acela de a continua să mergem în fidelitate față de acea carismă pe care Chiara (Lubich, fondatoare) ne-a lăsat-o. Este o carismă de unitate ca răspuns la diviziunile din lume. Acestea nu sunt aceleași din 1943, iată pentru ce este esențial a întrupa această carismă care trebuie să devină tot mai mult răspuns concret la exigențele și la necesitățile societății și ale Bisericii. Noi credem că în viitor va fi o mare dezvoltare a dialogurilor la toate nivelurile, nu numai ecumenic și interreligios, ci și cu cultura și între generații.

Spre care părți ale lumii se gândesc să-și concentreze propriile eforturi?

În acest moment, un pic pentru prima dat, facem un soi de "geopolitică" a Mișcării noastre. Încercăm să găsim locurile unde este o mare nevoie de fraternitate, precum Orientul Mijlociu, dar nu numai. Papa a convocat un sinod despre Amazonia, acolo în Brazilia ducem înainte un proiect de evanghelizare în satele din jurul fluviului. Ne gândim și la India, dar Asia întreagă ne interpelează mult. Prezența poate să fie stabilă sau temporară.

Provocările lumii de astăzi

În timp ce Biserica propune mesajul său, lumea merge într-o altă direcție. Credincioșii, cufundați în această realitate, par să cadă într-un soi de "viață dublă". Cum trebuie înfruntat acest paradox?

Aceasta este o mare problemă. Valorile erau mult mai răspândite înainte, pentru că erau cunoscute în familie, în parohie și acum nu se mai simt. Mie mi se pare că există un gol enorm în omenire, un gol de sens, și asta se vede și din rezultate: din creșterea numărului de violențe, de sinucideri, de tineri care cad în vicii necunoscute mai înainte.

O panoramă sumbră...

Însă vreau să văd asta mai degrabă ca o oportunitate decât o dificultate: acest gol reclamă un mesaj serios. Creștinii trebuie să fie vigilenți în a lua în serios acest gol și a da un mesaj trăit, nu atât prin cuvinte. Din păcate, uneori se pare că trebuie să facem compromisuri, de ce? Pentru a menține poziția, pentru a face carieră... Nu sunt motivații pentru creștini, așadar nu se pot face compromisuri. Radicalitatea evanghelică, la care face referință papa încontinuu, este un mesaj clar care astăzi poate să aibă impactul maxim asupra unei lumi care nu are niciun mesaj clar de dat. Există golul. În fața acestei lipse de sens, cel care are un mesaj clar și știe să-l transmită cu o integritate a vieții, are o posibilitate bună de a găsi teren fertil. Deci vreau să văd acest gol ca un timp pe care Dumnezeu ni-l dăruiește pentru a spune: "Creștinilor, treziți-vă!". Nu că mesajul nu mai valorează, ci creștinii care nu trăiesc autentic mesajul său. Deci trebuie să ne convertim. Cred că este o chemare la convertire.

(După Vatican Insider, 20 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat