Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Va fi fericit cardinalul Wyszyński, erou al Bisericii din Polonia

De Salvatore Cernuzio

Pentru Ioan Paul al II-lea era un prieten și un frate. Pentru Polonia, care-l venerează ca pe un "părinte al patriei", este figura crucială care a salvat Biserica și națiunea în perioada întunecată a ocupației sovietice, apărându-i pe creștini de persecuțiile înfăptuite de guvernul comunist din ură față de credință. Este greu de rezumat măreția unei figuri ca aceea a cardinalului Stefan Wyszyński, primat al Poloniei din 1948 până la moartea petrecută la Varșovia în 1981: astăzi Biserica îi recunoaște virtuțile eroice cu un decret promulgat de Congregația pentru Cauzele Sfinților aprobat ieri de papa Francisc.

Pontiful argentinian "deblochează" astfel cauza de beatificare a arhiepiscopului voită și demarată de Wojtyła în 1989, dar rămasă blocată mai mulți ani. Deci Wyszyński va fi fericit. Pentru credincioșii polonezi este vorba totuși numai despre un pro forma, pentru ei cardinalul este deja fericit, ba chiar un sfânt, care în cursul vieții sale a trăit sărăcia și a îndurat samavolnicii și violențe psihologice, care a fost constrâns la închisoare, la fugă, la clandestinitate, reușind totuși să rămână trainic în rolul de călăuzitor al țării într-un echilibru perfect între curaj, credință și diplomație.

De altfel, dificultățile au fost o constantă în viața lui Wyszyński. Încă de la naștere, petrecută la Zuzela (un sat din estul Poloniei) în 1901, într-o familie numeroasă, a trebuit să se confrunte cu sărăcia și cu boala. Tatăl său, organist și sacristan al parohiei locale, nutrea o puternică devoțiune față de Sfânta Fecioară Maria de la Czestochowa pe care a transmis-o și fiului. Stefan, la 23 de ani, în 1924, a primit hirotonirea sacerdotală și a făcut studiile de drept canonic la Universitatea Catolică din Lublin. Apoi a venit ocupația nazistă și episcopul i-a poruncit preotului, dată fiind sănătatea șubredă, să părăsească seminarul unde locuia și preda. Wyszyński a ascultat nu fără suferință, după aceea s-a ascuns la țară. Deja atunci s-a evidențiat curajul său: cu toate că trebuie să schimbe constant domiciliul pentru a scăpa de raziile naziste, continua să-i slujească în mod clandestin pe credincioșii din acel loc unde se afla în trecere. Porunca episcopului s-a dovedit după aceea providențială, de fapt mai târziu s-a descoperit că numele Wyszyński figura în lista religioșilor considerați periculoși de Gestapo și destinați deportării în lagărele de exterminare. Aceeași listă avea și numele lui Maximilian Kolbe, ucis la Auschwitz în 1941.

În 1944, în timpul insurecției din Varșovia împotriva invadatorului german, Wyszyński a asumat rolul de capelan militar, susținându-i pe răniți și asistându-i pe muribunzi. Atât polonezi cât și nemți, nu conta. Patru ani mai târziu a venit numirea de arhiepiscop de Gneizno și Varșovia, și ca alți prelați din estul Europei și Wyszyński a fost împiedicat, în plin stalinism, să exercite propria misiune.

Forța sa a reieșit în timpul represiunii dure a autorităților comuniste împotriva Bisericii poloneze și a activităților sale în primii ani din '50: școli, spitale, ziare au fost închise sau preluate de guvern. Preoți și călugări erau încarcerați fără un adevărat proces, de cele mai multe ori au fost asasinați. În 1952, Pius al XII-lea îl numește pe Wyszyński cardinal, dar a fost împiedicat să meargă la Roma. Anul următor, în 1953, guvernul comunist a promulgat o lege care prevedea controlul numirilor ecleziastice, imitând un proces aplicat în Uniunea Sovietică după revoluție.

Un adevărat atac frontal împotriva Bisericii. Wyszyński, care până în acel moment a avut o atitudine conciliantă în căutarea unui modus vivendi cu adversarii săi, și-a suflecat mânecile și a scris cu mâna sa o scrisoare rămasă în istorie, semnată la unison de toți episcopii și trimisă guvernului, care a marcat un punct de cotitură în relațiile dintre episcopatul polonez și guvernul marxist. "Afirmăm că decretul amintit nu poate să fie recunoscut de noi ca legitim și în vigoare, de vreme ce este contrar Constituției [care recunoștea libertatea de cult] și legilor lui Dumnezeu și ale Bisericii". "Dacă ar trebui să ne aflăm în fața alternativei de a supune jurisdicția ecleziastică drept un instrument de conducere civilă sau să acceptăm o jertfă personală, nu vom șovăi", se citea mai departe în text. "Vom urma glasul apostolic al vocației și conștiinței noastre sacerdotale; vom merge cu pace interioară, cu conștiința că n-am dat motiv pentru persecuție și că suferințele care ni se vor întâmpla nu vor fi pentru altă cauză decât pentru aceea a lui Cristos și a Bisericii sale. Nu putem sacrifica lucrurile lui Dumnezeu pe altarul Cezarului! Non possumus!". Cuvinte înflăcărate care au provocat furia comuniștilor care se puteau lăuda cu controlarea țării, dar nu asupra Bisericii catolice.

Wyszyński era pe deplin conștient de reacția pe care acea declarație avea s-o provoace în guvern, dar s-a declarat gata pentru martiriu. În noaptea de 25 septembrie 1953 as fost arestat și dus în închisoare. Ieșind din palatul episcopal a spus unei călugărițe care se grăbea să-i pregătească un bagaj: "Soră, nu voi lua nimic. Am intrat sărac în această casă și voi ieși sărac". Închisoarea a durat trei ani și în fiecare zi era marcat de teroarea că va fi executat. Cardinalul va fi transferat în diferite locuri pentru a menține secretul ascunderii sale. Numai în ultimul an de închisoare i s-a permis să trăiască izolat într-un convent din Carpații Orientali cu posibilitatea de a trimite și a primi scrisori.

Glasul său a răsunat din nou în octombrie 1956, când Polonia s-a răzvrătit împotriva dictaturii sovietice și a pornit pe calea națională spre socialism încredințând din nou conducerea partidului lui Władysław Gomułka (Revolta de la Poznań) pe care regimul lui Bierut îl închisese. Cardinalul a dat dovadă de o însemnată sensibilitate politică și a fost gata să concordeze cu Gomułka un raport între stat și Biserică evitând atitudini care ar fi putut să mărească tensiunea în țară și să favorizeze o intervenție armată sovietică (cum a avut loc, de fapt, câteva săptămâni mai târziu ca urmare a Revoltei din Ungaria).

Noul lider Gomułka a cerut arhiepiscopului să se întoarcă la Varșovia și să ia în posesie sediul episcopal. Wyszyński a acceptat cu condiția ca să fie respectate câteva condiții, adică să fie eliminat decretul despre numirile episcopilor, să fie garantată libertatea de cult și independența între stat și Biserică. De aceea, la 28 octombrie, primatul s-a întors la Varșovia și la 8 decembrie s-a semnat noul acord care semna condițiile puse de cardinal.

Curia din Roma, în facțiunea sa mai conservatoare, considera excesivă această moderație. Și când primatul polonez, în 1957, a putut efectua călătoria sa la Roma pentru a-l vizita pe papa Pius al XII-lea, a trebuit să aibă câteva zile de așteptare. Însă după aceea, în al doilea conclav din octombrie 1978, cel care trebuia să-l aleagă pe succesorul lui Ioan Paul I, numele său a fost considerat printre cei mai papabili. Însă mărturii din acea vreme afirmă că el însuși l-a "candidat" ca posibil pontif pe arhiepiscopul de Cracovia, Karol Wojtyła, de care era legat de o profundă stimă și o solidă prietenie.

Ioan Paul al II-lea a lăudat adesea curajul său, dar n-a putut să ia parte la înmormântare - care a fost un eveniment național - pentru că era internat la Policlinica Gemelli după atentatul din 13 mai, care a avut loc cu cincisprezece zile înainte de moartea cardinalului, la 28 mai 1981. Wojtyła a trimis o scrisoare emoționantă națiunii poloneze cu care a convocat treizeci de zile de reculegere și de rugăciune pentru a medita asupra "figurii neuitatului primat" și "a învățăturii sale, a rolului său într-o perioadă așa de dificilă a istoriei noastre".

Trupul lui Wyszyński este astăzi înhumat în bazilica arhicatedrală "Sfântul Ioan Botezătorul" din Varșovia. În 1989, Ioan Paul al II-lea a deschis procesul de beatificare care ajunge deci la o etapă decisivă.

(După Vatican Insider, 19 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat