Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Privire misionară

Pentru a înțelege "Amoris laetitia"

De cardinal Marc Ouellet

Titlul exortației apostolice post-sinodale a papei Francisc, Amoris laetitia: Bucuria iubirii, conține în două cuvinte totalitatea mesajului. Asociază bucuria și iubirea drept cele două părți ale uneia și aceleiași medalii marcate de sigiliul Sfintei Treimi, "mister din care provine orice iubire adevărată" (63). Alegând acest titlu, Sfântul Părinte atestă credința sa în iubirea umană generată de iubirea divină și pătrunsă de har, până acolo încât în aceste pagini este celebrată ca o reflexie imperfectă dar autentică a Sfintei Treimi: "Dumnezeul Treime este comuniune de iubire, iar familia este reflexia sa vie" (11).

Să ținem cont de această viziune biblică și teologică ce străbate întregul document pentru că îi garantează profunzimea, originalitatea și interpretarea corectă în fața reducțiilor de sens impuse de lecturi superficiale. "Bucuria iubirii" revelează cu mărime mai mare bogățiile antropologiei trinitare ca răspuns la provocările urgente ale culturilor fără Dumnezeu și fără bucurie. Propune o confruntare serioasă cu schimbarea antropologică pe care o trăim, indicând calea eficace a noii evanghelizări.

Intenția mea este de a ilustra această linie directoare a exortației apostolice Amoris laetitia, care răspunde la o căutare arzătoare a Bisericii după Conciliul al II-lea din Vatican, oferind nu numai o viziune plină de speranță, ci și o metodă pastorală profund reînnoită și adaptată situației cuplurilor și familiilor din timpul nostru. Merită de citit și de recitit această lungă meditație care merită atenție mai mare față de conținuturile sale decât față de dezbaterea publică despre punctele controversate.

Provocarea unei recitiri

Măsurată după metrul reacțiilor contrastante care au urmat după publicarea sa, exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia s-a impus atenției publicului, făcându-i pe unii să se bucure, pe alții să se indispună, însă fără a lăsa indiferent pe nimeni. Unii au văzut în ea în sfârșit vestea bună a unei deschideri, oricât de mică ar fi ea, spre un acces la sacramente pentru persoanele divorțate și recăsătorite; alții s-au plâns de o asemenea deschidere care riscă, după părerea lor, să instaureze o ruptură de învățătura și disciplina tradițională a Bisericii catolice. Capitolul 8 care tratează despre aceste probleme a atras atenția generală imediat și, după așteptările cititorilor, a furnizat o cheie de interpretare a documentului în ansamblul său, evaluat prin urmare de unii fericit și binevenit și de alții ambiguu și riscant1.

Dincolo de această primă privire condiționată de presiunea mediatică asupra celor două sinoade despre familie (2014-2015), mulți cititori mai puțin prăpăstioși și-au dat seama despre un text amplu și complex, mult mai profund și bogat în potențialitate decât lasă să se prevadă prima interpretare. Însuși papa Francisc a furnizat chei de lectură care invită la o reluare integrală a mesajului din Amoris laetitia pentru a nu-i pierde sensul. El a indicat capitolele 4 și 5 despre iubire drept centru al documentului, care trebuie să fie citit în ansamblul său pentru a percepe bine limitele și importanța unor orientări pastorale comentate pe larg dar uneori scoase din contextul lor imediat. Pe scurt, după entuziasmul prevalent în momentul publicării sale trebuie să urmeze o pauză de reflecție, de recitire și de aprofundare pentru a-i aprecia valoarea și a-i asigura corecta punere în practică. Multe conferințe episcopale au făcut deja publice orientări mai precise pentru contextul lor, determinați de dorința de claritate și de respectare a exigențelor înculturării.

Un exercițiu de acest gen mi se pare deosebit de necesar și urgent în Canada, unde se constată o diferență deschisă între învățătura oficială a Bisericii și viața cuplurilor și a familiilor; această cezură s-a lărgit progresiv după Conciliul al II-lea din Vatican, sub influența unei culturi a contracepției, a divorțului și a avortului, până acolo încât țara noastră se distinge în contextul mondial prin legislațiile sale despre avort fără restricții, eutanazie, pseudo-căsătorie între persoane de același sex, sinucidere asistată, și cine știe ce altceva, care reflectă ceea ce sfântul Ioan Paul al II-lea a deplâns ca semne ale unei "culturi a morții". Adăugăm că în acest context, intervențiile magisteriului cu privire la familie, de exemplu enciclica Humanae vitae și exortația apostolică Familiaris consortio, au primit o acceptare lâncedă, dacă nu chiar o disensiune tăcută din partea teologilor și păstorilor, lucru care n-a favorizat punerea lor pastorală în practică. Aceste lucruri, care din nefericire nu sunt exclusive ale țării noastre, caracterizează atitudinile predominante din toate societățile occidentale secularizate. Ele ne constrâng la o reflecție serioasă și mai ales să realizăm "convertirea pastorală" pe care o recomandă papa Francisc, dacă se vrea propunerea "bucuriei Evangheliei" și a "evangheliei familiei" în dialog cu realitățile sociale de astăzi.

Amoris laetitia reprezintă după părerea mea punctul fundamental al acestei convertiri, după orientarea generală din Evangelii gaudium, rod al muncii obositoare a sinoadelor din 2014 și 2015, unde s-a luat act despre schimbările culturale în desfășurare și s-au străduit să adapteze pastorația mergând dincolo de critica amară și sterilă a diferitelor derive seculariste contemporane. În această privință, papa Francisc dă exemplu înmulțind intervențiile sale în mass-media populare, predicând cu gesturile sale de apropiere și de compătimire, atent mereu la demnitatea fiecărei persoane, dar mai ales la condiția celor mai săraci, conștient că pentru a evangheliza lumea de astăzi trebuie să fie iubită și să se ajungă la ea în valorile sale, chiar dacă acestea sunt întunecate de ideologii contrare creștinismului.

De aici tonul constructiv din Amoris laetitia, limbajul său incisiv și speranța activă care emană din ea pentru a încuraja familiile și a reîntemeia pastorația familiei. "Bucuria iubirii" propusă de papa Francisc femeilor și bărbaților de astăzi are cu ce să însuflețească și să întărească toate familiile, dar tinde mai ales să relanseze misiunea familiei ca Biserică familială proclamând frumusețea sa și harul care locuiește în ea. Istoria va premia fără îndoială în măsură mai mare contribuția sa la pastorație cu atitudinile pe care el le propune și metoda de însoțire și discernământ, care vor să ajungă la aspirații și să respecte trăirea destul de diversificată a cuplurilor și familiilor de astăzi. Papa Francisc afirmă încă de la început cu părinții sinodali care la contemporanii noștri, în pofida numeroaselor semne de criză a căsătoriei, "«dorința de familie rămâne vie, în special printre tineri, și motivează Biserica»" (1).

Pentru o corectă hermeneutică

Așadar trebuie să recitim Amoris laetitia într-un spirit de convertire pastorală care presupune în primul rând o primire autentică și lipsită de prejudecăți a învățăturii pontificale; în al doilea rând o deschidere la o atitudine schimbată față de culturile depărtate de credință; în al treilea rând o mărturie convingătoare a bucuriei Evangheliei care provine din credința în Persoana lui Isus și în privirea sa de iubire și de milostivire asupra oricărei realități umane. Hermeneutica practicată de papa însuși pornește de la Cuvântul lui Dumnezeu și de la privirea lui Isus asupra familiei, pentru a descrie bucuria iubirii într-o perspectivă evanghelică și realistă, contemplând pe de o parte idealul "trinitar" al Iubirii, primatul și eficacitatea harului și a carității în viața cuplului, dar, pe de altă parte, și caracterul gradual și progresiv al experienței umane a iubirii, condiționările sale culturale, fragilitățile sale și realizările sale imperfecte. O astfel de perspectivă presupune o antropologie personalistă a iubirii înrădăcinată solid în Sfânta Scriptură, precum și pedagogie corespunzătoare care imită răbdarea lui Dumnezeu, apropierea sa grijulie de rănile fiilor săi și mai ales milostivirea sa.

Pentru a spune ca Francisc însuși, "cele două capitole centrale sunt consacrate iubirii" și conțin reflecțiile cele mai importante cu privire la propunerea originală a papei pentru a prelungi și a completa învățătura Bisericii în această privință. Aceste pagini de intensitate deosebită descriu iubirea conjugală și familială într-un mod care concretizează harul sacramentului căsătoriei. Sprijinindu-se pe "darul" sacramentului care consacră reciproca dăruire totală și definitivă a soților, papa descrie iubirea în familie pornind de la imnul adus carității de sfântul Paul, care constituie idealul fiecărui botezat și îndeosebi al celor care sunt angajați pe un drum spre desăvârșirea carității conjugale. O asemenea perspectivă, ca să spunem așa "descendentă", deoarece caritatea provine din har, este completată de o viziune antropologică "ascendentă" inspirată de sfântul Toma de Aquino, care descrie și iubirea soților ca o prietenie, adică o împărtășire de intimitate care comportă stima și sprijinul reciproc al persoanelor, dincolo de aspectele propriu-zis conjugale ale unirii lor.

Faptul de a trata în primul rând despre har și despre caritate nu izolează în planul al doilea natura specifică a iubirii conjugale și familiale, dimpotrivă, se găsește în Amoris laetitia o analiză fină a psihologiei iubirii, sentimentelor și emoțiilor care o însoțesc, a dimensiunilor sale erotice și pasionale, totul amplificând și confirmând o antropologie trinitară a iubirii care integrează în mod explicit rezultatele doctrinale ale fericitului Paul al VI-lea cu privire la deschiderea iubirii conjugale spre viață (Humanae vitae), precum și nucleul esențial al catehezelor sfântului Ioan Paul al II-lea despre "teologia trupului", îndeosebi caracterul propriu-zis nupțial înscris în dinamica iubirii și complementaritatea fizică și spirituală a bărbatului și a femeii. Ne vom întoarce la asta mai înainte cu privire la imaginea lui Dumnezeu în om, care folosește de suport doctrinal pentru toată această pastorație a familiei pe drum.

Cheia pastorației familiale: educația la iubire

Propunerea entuziastă și realistă a iubirii conjugale și familiale în exortația apostolică Amoris laetitia ar fi iluzorie și inutilă fără accentul puternic pus pe educație. Intenția papei Francisc este de a oferi o autentică antropologie a educației la autentica iubire, care este o realitate fundamentală care se trăiește în timp și în durată, care cere un proces de creștere și maturizare bine marcat și însoțit, pentru ca iubirea să fie înțeleasă și trăită ca o realitate mult mai frumoasă și profundă decât o trecătoare emotivă istorie de iubire. Această educație se bazează pe planul lui Dumnezeu care revelează cum omul este creat după chipul său, bărbat și femeie, pentru a reflecta iubirea sa cu angajarea definitivă și dăruirea totală a persoanelor într-o "comunitate de viață și de iubire" (GS 48) care constituie o celulă de bază a Bisericii, Trup și Mireasă a lui Cristos. Educația la iubire se înscrie astfel în cadrul familiei, Biserică familială, care include transmiterea credinței, însușirea virtuților umane și creștine, educația sexuală, însoțirea logodnicilor și pregătirea lor adecvată la căsătoria sacramentală printr-un autentic catecumenat, pentru ca ei să descopere înrădăcinarea căsătoriei lor sacramentale în consacrarea lor baptismală.

În acest cadru de dialog, viitorii soți sunt însoțiți de persoane cu experiență pe un drum de maturizare a iubirii, caracterizat de descoperirea celuilalt așa cum este, de acceptarea diferențelor, de respectul și deschiderea reciprocă, pentru a se înțelege mai bine, pentru a se ajuta, a se ierta și a reîncepe când apar neînțelegeri și invită să trăiască faze de creștere și de aprofundare a iubirii. Papa Francisc sprijină această pedagogie pe determinate principii de bază pe care le reia constant în diferite contexte, cum ar fi "timpul este superior spațiului", "totul este superior părții", "realitatea este mai importantă decât ideea", permițând să se întemeieze o eficace pastorație a însoțirii care o imită pe cea a lui Dumnezeu, deci impregnată în întregime de milostivire, de răbdare, de claritate cu privire la adevăr și iubire, dar și de realism în fața limitelor umane, de deschidere la recunoașterea valorilor și la asumarea lor progresivă cu decizii de conștiință ale căror multiple condiționări culturale noi le cunoaștem mai bine astăzi. De aici este necesar și exigent să se țină cont de proliferarea cuplurilor aflate în situații "iregulare", care sunt cufundate într-o cultură hedonistă și relativistă care le împiedică să recunoască pe deplin deficitul moral și sacramental al stării lor.

Elementele convertirii pastorale

Deci păstorii sunt invitați la o convertire a privirii și la o atitudine de primire care, ținând mereu în vedere idealul creștin al iubirii conjugale și familiale, se străduiește să valorizeze binele deja existent în viața persoanelor și să le însoțească progresiv spre un răspuns mai complet la planul lui Dumnezeu cu privire la viața lor. Asta presupune: 1? să se vadă valorile trăite concret în diversitatea situațiilor; 2? să se însoțească persoanele în căutarea adevărului și în respectivele lor alegeri morale; 3? să se discearnă pașii de făcut pentru a trăi în plinătate sacramentul primit deja, sau pentru a merge pas după pas spre primirea sa înțeleaptă și rodnică, sau pentru a reglementa o situație obiectiv iregulară dar nu întotdeauna imputabilă moral.

Convertirea privirii din partea păstorilor constă în a vedea nu numai norma trăită mai mult sau mai puțin perfect, ci "persoana" concretă în tinderea sa spre bine, a valoriza ceea ce ea trăiește și a o însoți în discernământul progresiv al alegerilor posibile pentru o sfințenie mai mare sau o integrare mai deplină în comunitatea eclezială, oricare ar fi pe de altă parte statusul său public de credincios în regulă, de catecumen aflat pe drum, de botezat îndepărtat, de concubin sau divorțat recăsătorit. Fără această convertire a privirii care valorizează persoana aflată pe drum nu se poate adopta atitudinea pastorală adecvată de primire, de ascultare, de dialog și de milostivire. Papa îndeamnă la o "convertire misionară" a tuturor în Biserică (201) susținând în diferite locuri că se câștigă mai mult prin misiune integrând progresiv persoanele aflate în curs de convertire, decât menținând credincioșii într-o apartenență juridic corectă dar adesea superficială (201, 293-295, 305, 308).

A astfel de abordare pastorală este tipic misionară deoarece nu se limitează să verifice conformitatea credincioșilor în privința obligațiilor contractate cu identitatea lor baptismală sau matrimonială; ea constă în a întinde mâna tuturor celor la care se constată o anumită marginalitate sau o totală înstrăinare în raport cu comunitatea. Asta presupune o capacitate de discernământ a semințelor Cuvântului răspândite în toată creația, care sunt tot atâtea puncte de forță pentru o vestire a evangheliei familiei în toată frumusețea sa și exigențele sale. Asta presupune și o respectare mai mare a conștiinței morale a persoanelor și a complexității alegerilor lor (303), ținând cont mai mult de condiționările culturale și obstacolele morale "care limitează capacitatea de decizie" și prin urmare imputabilitatea greșelilor lor (301-302). Mai mult, formarea conștiinței corecte și bine luminate cât privește implicațiile morale ale unei decizii poate să ceară timp și trebuie deci să fie însoțită de respectarea deciziilor personale, chiar dacă alegerile încă nu sunt complet în linie cu idealul evanghelic învățat de Biserică.

Îngrijirea pastorală a persoanelor divorțate și recăsătorite

În această privință, capitolul 8 din exortația apostolică merită un tratament aparte, dată fiind complexitatea problemelor înfruntate și însemnătatea anumitor deschideri care comportă o dificultate de interpretare și de aplicări ale criteriilor călăuzitoare pentru îngrijirea pastorală a cuplurilor divorțate și recăsătorite. A însoți, a discerne și a integra fragilitatea: iată cele trei verbe cheie care constituie tot atâtea orientări pastorale de urmat pentru a trata în mod corespunzător persoanele aflate în situație de fragilitate și a le reconcilia pe cât este posibil cu Dumnezeu și cu comunitatea eclezială. A însoți înseamnă a avea încredere în harul care acționează în viața persoanelor, a avea mereu în vedere idealul creștin, dar având în minte și principiul gradualității, care nu înseamnă "gradualitatea legii" ci gradualitatea asimilării valorilor sale din partea subiecților care trăiesc realizarea ei concretă2. Arta de a discerne situațiile iregulare face apel la aceleași principii și la cele din teologia morală care permit să se definească situațiile și cauzele lor, circumstanțele atenuante, schimbările posibile după conștiința morală a persoanelor, cazurile de excepție ținând cont de distanța dintre norma generală și situațiile particulare, precum și posibilitatea de a trăi subiectiv în harul sfințitor într-o situație obiectivă de păcat (301) (305). Asta poate deschide la primirea ajutorului sacramentelor Pocăinței și Euharistiei "în anumite cazuri", se spune în notă, fără a generaliza și fără a banaliza, ci a discerne cu grijă într-o logică de milostivire pastorală. Este vorba de fapt de "excepții" care nu înseamnă o schimbare a doctrinei sau a disciplinei sacramentale, ci o aplicare mai diferențiată și adaptată la circumstanțele concrete și la binele persoanelor (300). Insistă să spun că orice interpretare alarmistă care denunță o discontinuitate cu tradiția, sau laxistă care salută un acces la sacramente în sfârșit permis pentru divorțații recăsătoriți, nu este fidelă față de text și față de intenția Suveranului Pontif. Pe scurt, întregul capitol pune bazele pentru un nou dialog pastoral care poate întări un mare număr de persoane suferinde și le poate ajuta pe drumul spre o integrare mai bună în comunitate și o împlinire mai perfectă a vocației lor.

Ce speranță există în fața provocărilor actuale?

Privirea de ansamblu a documentului pe care tocmai am dat-o constituie într-un fel încadrarea generală a unei propuneri pastorale a cărei valoare și potențialități trebuie apreciate acum. Primul său merit este probabil acela de a pune în confruntare cu îndrăzneală și realism moștenirea biblică și rezultatele tradiției ecleziale cu curentele culturale contrare și limitele pastorației actuale.

În acest sens, Amoris laetitia este un răspuns la principalele provocări care împiedică înțelegerea și primirea învățăturii Bisericii despre familie. Aceste provocări sunt mai întâi culturale, în primul rând "individualismul" așa de răspândit care se manifestă printre altele cu o anumită "libertate de a alege" fără limită, care "degenerează într-o incapacitate de a se dărui cu generozitate" (33). De aici dificultatea de a înțelege "idealul matrimonial, cu o angajare de exclusivitate și de stabilitate, (care) ajunge să fie distrus de conveniențele contingente sau de capriciile sensibilității" (34). O altă provocare constă în a recunoaște că "modul nostru de a prezenta convingerile creștine" și de a trata persoanele cere "o salutară reacție de autocritică" (36). De exemplu, insistența exclusivă într-o anumită perioadă asupra "obligației procreării", sau "idealizarea excesivă a căsătoriei", fără adaosul indispensabil al încrederii în har "n-a făcut în așa fel încât căsătoria să fie mai de dorit și atractivă, ci total contrariul" (36).

Alți factori culturali sunt împotriva viziunii creștine despre familie: eșecul numeroaselor căsătorii, o concepție pur emoțională și romantică despre iubire, o afectivitate narcisistă, instabilă și schimbătoare, o mentalitate anti-natalistă cultivată cu politici coercitive, condiții materiale nefavorabile și sărăcia extremă, migrațiile forțate și îmbătrânirea populației, care comportă noi amenințări împotriva familiei. La eutanazie și la sinuciderea asistată (48) se însumează încă multiplele adăugiri, violența, abuzurile sexuale, ideologia "gender" impusă pretutindeni, în sfârșit un ultim factor și nu minor: uitarea lui Dumnezeu în societățile secularizate. Papa conclude: "Să nu cădem în păcatul de a pretinde să luăm locul Creatorului. Suntem creaturi, nu suntem atotputernici. Creația ne precedă și trebuie să fie primită ca da" (56).

Provocările pe care le-am evocat condiționează transmiterea evangheliei familiei și fac mai dificilă întruparea sa, dar nu imposibilă, pentru că spre deosebire de științele din lume, evanghelia familiei se sprijină pe darul Harului, adică pe Cristos Isus care a reluat proiectul lui Dumnezeu cu privire la familie și fa făcut din ea o instituție-cheie a Împărăției sale, un sacramente al înseși Iubirii sale. Este ceea ce explică Amoris laetitia la capitolul 2 pornind de la kerigma morții și învierii lui Cristos care restaurează iubirea conjugală și familială "după imaginea Preasfintei Treimi, mister din care provine orice iubire adevărată" (63). Această vestire nu este numai evocarea unui ideal, este proclamarea unui dar concret și întrupat care este mai întâi oferit Sfintei Familii de la Nazaret și care se prelungește în fiecare familie locuită de harul lui Cristos. Așadar papa Francisc subliniază harul sacramentului reluând viziunea cristologică a Conciliului al II-lea din Vatican: "Cristos Domnul «vine în întâmpinarea soților în sacramentul căsătoriei» și rămâne cu ei" (67).

În această lumină, sacramentul căsătoriei manifestă un status mult mai ridicat care nu se reduce nici la "o convenție socială, un rit gol sau un simplu semn extern al unui angajament" (72). Este un "dar" care nu este un "lucru" sau o "forță", ci însuși Cristos care iubește Biserica sa și "face prezentă această iubire în comuniunea soților" (73). Toată viața lor este sfințită și întărită prin harul sacramentului care provine din misterul Întrupării și al Paștelui. La rândul lor, soții "sunt chemați să răspundă la darul lui Dumnezeu cu angajarea lor, creativitatea lor, rezistența și lupta lor zilnică, dar vor putea mereu să-l invoce pe Duhul Sfânt care a consacrat unirea lor, pentru ca harul primit să se manifeste din nou în orice situație nouă" (74).

Această evocare sintetică a sacramentului din partea Sfântului Părinte este completată de amintirea foarte oportună și pertinentă a anumitor rezultate ale învățăturii Bisericii, îndeosebi "legătura intrinsecă dintre iubirea conjugală și generarea vieții" (68) pe care fericitul Paul al VI-lea a reafirmat-o în enciclica sa Humanae vitae. "Niciun act genital al soților nu poate nega această semnificație" (80). Papa Francisc se oprește și asupra privirii milostive a lui Cristos peste credincioșii care "conviețuiesc sau care au încheiat căsătorie numai civilă sau sunt divorțați recăsătoriți" (78). În această privință, el reia cu prudență și determinare îndemnul sfântului Ioan Paul al II-lea adresat păstorilor "de a discerne bine situațiile" (FC 84) și de a însoți cu răbdare și milostivire spre o realizare mai completă a realității sacramentale a căsătoriei.

Imnul adus carității conjugale, plinătate a eros-ului

Papa Francisc a consacrat șaptezeci de pagini considerațiilor despre iubire, circa o treime din document (89-199), lucru care indică deja importanța temei la care el adaugă multe aspecte complementare la învățătura predecesorilor săi. În lipsa unei sinteze, atrag atenția asupra câtorva trăsături originale ale Amoris laetitia. În primul rând, imnul adus carității din Prima Scrisoare către Corinteni meditat în strânsă relație cu virtuțile indispensabile vieții zilnice a cuplurilor și a familiilor (89-119): răbdarea, slujirea umilă, amabilitatea, dezlipirea, iertarea, confidența și speranța. "În viața familială - scrie papa - este nevoie de a cultiva această forță a iubirii, care permite să se lupte împotriva răului care o amenință. Iubirea nu se lasă dominată de supărare, de disprețul față de persoane, de dorința de a răni sau de a face să plătească ceva. Idealul creștin, și în mod deosebit în familie, este iubire în pofida a orice. Uneori admir, de exemplu, atitudinea persoanelor care au trebuit să se despartă de soț pentru a se proteja de violența fizică și totuși, din cauza carității conjugale care știe să meargă dincolo de sentimente, au fost capabile să acționeze pentru binele său, deși prin alții, în momente boală, de suferință sau de dificultate. Și aceasta este iubire în pofida a orice" (119).

El tratează după aceea în mod explicit despre caritatea conjugală care-i unește pe soți în virtutea harului sacramentului căsătoriei. "Este «o unire afectivă», spirituală și jertfelnică, însă care cuprinde în sine duioșia prieteniei și pasiunea erotică, deși este în măsură să subziste și atunci când sentimentele și pasiunea ar slăbi" (120). Este vorba despre o iubire care "reflectă", deși imperfect, iubirea lui Dumnezeu față de noi ca un semn eficace care implică - avertizează papa împreună cu sfântul Ioan Paul al II-lea - "un proces dinamic, care înaintează treptat cu integrarea progresivă a darurilor lui Dumnezeu" (122, FC 9). În afară de asta, este vorba despre "«cea mai mare prietenie»" care implică a căuta binele celuilalt, intimitatea, tandrețea, stabilitatea, la care căsătoria adaugă apartenența exclusivă și caracterul definitiv al iubirii conjugale (123). Asta integrează desigur sexualitatea cu caracterul său totalizator, cu exigența sa de fidelitate și deschiderea la procreație. "Se împărtășește orice lucru, inclusiv sexualitatea, mereu în respectul reciproc" (125).

"În căsătorie este bine de avut grijă de bucuria iubirii" (126), repetă Sfântul Părinte ca o afirmație banală în aparență, dar care este cheia întregului său mesaj. O astfel de expresie presupune "dilatarea mărimii inimii" pe care o dă caritatea care provine din har și care protejează de egoism. "Când căutarea plăcerii este obsesivă, închide într-un singur loc și nu permite să se găsească alte tipuri de satisfacție" (126). Această bucurie a iubirii este compatibilă cu durerea și cu limitele, deoarece căsătoria nu este numai o emotivă istorie de iubire, este "o necesară combinare de bucurii și de trude, de tensiuni și de odihnă, de suferințe și de eliberări" (126) care reclamă aprecierea "«valorii înalte» pe care o are celălalt" (127), și atunci când el pierde frumusețea sa, sănătatea sa sau buna sa dispoziție.

Papa vorbește și despre o pastorație a legăturii conjugale care trebuie să se bazeze pe importanța "căsătoriei din iubire" și cu o angajare publică, deoarece iubirea cere "instituția matrimonială" pentru stabilitatea sa și creșterea sa reală și concretă. "Esența sa este înrădăcinată în însăși natura persoanei umane și a caracterului său social" (131) care implică astfel o serie de obligații, "care provin însă din iubirea însăși, dintr-o iubire atât de determinată și generoasă, încât este capabilă să riște viitorul" (131).

După câteva considerații subtile despre importanța și condițiile psihologice ale dialogului dintre soți, Francisc se întreține mult asupra iubirii pasiune și asupra lumii emoțiilor. Cu ajutorul predecesorilor săi, el apără demnitatea eros-ului și pozitivitatea învățăturii Bisericii despre educația emotivității și a instinctului (148). "Sexualitatea nu este o resursă pentru a gratifica sau a întreține, din moment ce este un limbaj interpersonal, unde celălalt este luat în serios, cu valoarea sa sacră și inviolabilă". Cu dimensiunea sa erotică, ea nu este numai un izvor de rodnicie și de procreație ci cuprinde - scrie sfântul Ioan Paul al II-lea - "«capacitatea de a exprima iubirea: acea iubire întocmai, în care omul-persoană devine dar» (Cateheza din 16 ianuarie 1980)" (151).

Prin urmare - conclude papa Francisc - nu se poate înțelege "dimensiunea erotică a iubirii ca un rău permis sau ca o povară de suportat pentru binele familiei, ci ca un dar al lui Dumnezeu, care înfrumusețează întâlnirea dintre soți" (152). Totuși acest dar rămâne expus păcatului, egoismului, violenței și manipulării, el adaugă cu realism amintind că sexualitatea "trebuie să fie o chestiune care trebuie să fie tratată între soți" (154). Comentând Ef 5,22 în aceeași linia a sfântului Ioan Paul al II-lea, el afirmă cu putere că "«Iubirea exclude orice gen de supunere, prin care soția ar deveni slujitoarea sau sclava soțului [...]. Comunitatea sau unitatea pe care ei trebuie s-o construiască din cauza căsătoriei, se realizează printr-o reciprocă dăruire, care este și o supunere reciprocă» (Cateheza din 11 august 1982)" (156).

Deschiderea la rodnicia iubirii

La capitolul 5 despre "iubirea care devine rodnică", orizontul se lărgește spre primirea unei noi vieți ca deschidere la surprizele și la darurile gratuite ale lui Dumnezeu. Acest lucru este valabil în toate circumstanțele, chiar și atunci când copilul nu este dorit și așteptat. El este mereu vrednic să fie iubit deoarece "«copiii sunt un dar. Fiecare este unic și irepetabil [...] Un copil este iubit pentru că este copil: nu pentru că este frumos, sau pentru că este așa sau altfel; nu, pentru că este copil!» (Cateheza din 11 februarie 2015)" (170).

Iubirea unui tată și a unei mame este indispensabilă pentru creșterea unui copil. Papa Francisc recomandă cu discreție femeilor însărcinate: "ai grijă de bucuria ta, nimic să nu-ți ia bucuria interioară a maternității. Acel copil merită bucuria ta" (171). Cu privire la tați, "problema din zilele noastre nu pare să mai fie atât prezența invadentă a taților, cât mai ales absența lor, ascunderea lor" (176), așa de mult sunt absorbiți de munca lor, uitând prioritatea familiei asupra propriei realizări individuale.

Papa lărgește ulterior orizontul rodniciei vorbind despre adopție, îndeosebi pentru cuplurile fără copii, îndemnând la deschiderea spre familia lărgită în care se cultivă legăturile fraterne, atenția specială față de persoanele bătrâne și ajutorul reciproc organizat și generos între familiile din parohie sau din cartier. "O pereche de soți care experimentează forța iubirii, știe că această iubire este chemată să vindece rănile celor abandonați, să instaureze cultura întâlnirii, să lupte pentru dreptate" (183).

Alte perspective pastorale vor fi tratate în cadrul reflecției mele despre însoțirea, discernământul și integrarea cuplurilor și familiilor, îndeosebi aceia și acelea care trăiesc în stuații dificile. Spunem numai înainte de a încheia că orientarea în ansamblu a papei Francisc insistă asupra faptului că familiile creștine, cu harul sacramentului căsătoriei, sunt principalii actori ai pastorației familiale, nu atât cu apostolatul lor cât mai ales prin "mărturia bucuroasă a soților și familiilor, Biserici familiale" (200).

Concluzie: Bucuria iubirii, speranță a lumii

La sfârșitul acestei priviri asupra exortației apostolice post-sinodale Amoris laetitia îmi apare cu claritate că tema familiei merită nu numai o atenție reînnoită în fața evoluției culturilor, ci și o nouă metodă pastorală pe care papa Francisc a rezumat-o în trei verbe: a însoți, a discerne, a integra.

Una dintre principalele contribuții ale Amoris laetitia este aceea că dezvoltă și aprofundează reflecția Bisericii despre "legea de gradualitate" care nu primise până acum o atenție suficientă, în pofida orientării explicite din exortația apostolică Familiaris consortio (34). De fapt, declinul accelerat al căsătoriei și al familiei în Occident sub presiunea anumitor curente contrare în decursul ultimilor treizeci de ani, a făcut și mai urgentă această aprofundare teologică și pastorală.

Această metodă pastorală are o însemnătate universală și nu se limitează la situațiile numite "iregulare". Ea se sprijină pe primatul harului și al carității în experiența creștină a iubirii conjugale și familiale. Scopul său este să relanseze dialogul pastoral dintre păstori și credincioși pentru a umple prăpastia care s-a creat de câteva decenii.

Forța mesajului este că propune o viziune deschisă și atrăgătoare despre iubirea umană, reflexie a comuniunii trinitare, învăluită de milostivire deci bogată în speranță. Primită cu entuziasm și fără prejudecăți, această învățătură reprezintă un mare pas înainte în speranța ca toate familiile să devină marea resursă a Bisericii pentru evanghelizarea lumii. De fapt, familia este calea și oaza omenirii din timpul nostru, unde Cristos și Biserica se întâlnesc și își stabilesc locuința și unde, prin harul fidelității soților cu copiii lor, strălucește mărturia trinitară a Bucuriei Iubirii.

(După L'Osservatore Romano, 9 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:
1 Cf. AA. VV., Amoris laetitia: bilancio e prospettive, Anthropotes 2016/2, Cantagalli, 219-354; Philippe Bordeyne - Juan Carlos Scannone, Divorcés remariés, ce qui change avec François, Salvator, Paris, 2017, 142 șu.
2 "Nu este o «gradualitate a legii», ci o gradualitate în exercitarea prudentă a actelor libere în subiecți care nu sunt în măsură să înțeleagă, să aprecieze sau să practice pe deplin exigențele obiective ale legii" (295). Cf. și FC 34.
 


lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat