Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Correctio? Metodă incorectă: nu discută, condamnă"

De Andrea Tornielli

"Judecă și condamnă". Și mai mult, ei folosesc o "metodă incorectă". Filozoful Rocco Buttiglione, profund cunoscător al gândirii lui Ioan Paul al II-lea, în acest interviu lung cu Vatican Insider intră în problematica - discutându-le - tuturor acuzelor de erezie pe care semnatarii recentei "correctio filialis" au adresat-o actualului pontif.

Ce părere aveți despre "correctio filialis" trimisă papei și despre faptul că un grup de studioși face afirmații așa de grele cu privire la succesorul lui Petru?

Isus n-a scris un manual de metafizică și nici de teologie. S-a încredințat unui grup de oameni și apoi unuia, Petru. Le-a promis asistența Duhului Sfânt. Aici un grup de oameni se consideră judecători peste papa. Nu expun obiecții, nu discută. Judecă și condamnă. Cine i-a autorizat să se constituie judecători peste papa?

Unii semnatari au susținut după publicarea documentului că niciodată nu l-au considerat eretic pe papa. Din lectura textului nu transpare asta?

Să citim textul: "suntem constrânși să vă adresăm o corectare din cauza propagării câtorva erezii dezvoltate prin intermediul exortației apostolice Amoris laetitia și prin alte cuvinte, fapte și omisiuni ale Sanctității Voastre". Dacă aceasta nu este o acuză de erezie, atunci nu știu ce este. Semnatarii documentului care spun că nu l-au considerat eretic pe papa probabil că n-au citit textul pe care l-au semnat.

Înainte de a intra în problematica celor 7 "erezii" voiam să mă opresc asupra limbajului folosit: se fac afirmații (propositiones) lăsând să se înțeleagă că papa le-a scris, le-a spus sau le-a susținut: în realitate niciuna dintre acestea n-a fost afirmată de Francisc. Este o metodă corectă?

Nu, nu este o metodă corectă. Propozițiile nu rezumă în mod corect gândirea papei. Să dăm un exemplu: în a doua propoziție îi atribuie papei afirmația că divorțatul recăsători care rămâne în această stare cu știință deplină și consens deliberat este în harul lui Dumnezeu. Papa spune un alt lucru: în unele cazuri un divorțat recăsători care rămâne în această stare fără știință deplină și consens deliberat poate să fie în harul lui Dumnezeu.

De ce este semnificativ acest exemplu?

Criticii au început susținând că în niciun caz un divorțat recăsătorit poate să fie în harul lui Dumnezeu. Apoi cineva (eu, de exemplu) i-am amintit că pentru a avea un păcat de moarte este necesară nu numai o materie gravă (și adulterul este desigur materie gravă de păcat) ci și știință deplin și consens deliberat. Acum pare că dau înapoi: au înțeles și ei că în unele cazuri divorțatul recăsătorit poate să fie scutit de vină din cauza unor atenuante subiective (lipsa de știință deplină și consens deliberat). Pentru a acoperi retragerea ce fac ei? Îi atribuie papei afirmația că divorțatul recăsătorit care rămâne în situația sa cu știință deplină și consens deliberat este totuși în stare de har. Această falsificare a poziției papei la care se văd constrânși exprimă cât de disperată este situația lor din punct de vedere logic. Ei admit implicit că există unele situații în care divorțatul recăsătorit poate primi Împărtășanie, dar toată revolta împotriva lui Amoris laetitia s-a născut din refuzarea viscerală a acestei posibilități.

Biserica, atunci când condamna propoziții considerate eretice, era mereu precisă în a stabili ceea ce a fost spus precum și intenția celui care a spus. În acest caz nu s-a făcut așa...

Corectorilor le place să se considere Noul Sfânt Oficiu, dar desigur nu-i cunosc bine procedurile...

Intrând în problematica celor 7 "erezii" atribuite pontifului, se vede că toate se învârt pe punctul împărtășaniei date divorțaților recăsătoriți. Sunt întemeiate după părerea dumneavoastră?

Prima corecție atribuie papei afirmația că harul nu este suficient pentru a permite omului să evite toate păcatele. Papa spune cu toată claritatea un alt lucru: cooperarea omului cu harul este adesea insuficientă și parțială. Pentru aceasta nu reușește să evite toate păcatele. În afară de asta, cooperarea cu harul se desfășoară în timp. Când omul începe să se miște spre mântuire adesea poartă cu sine o încărcătură de păcate de care se va elibera numai puțin câte puțin. Pentru aceasta, o persoană care încă nu reușește să îndeplinească în întregime faptele legii poate să fie în harul lui Dumnezeu. Este noțiunea de păcat venial.

Despre a doua am vorbit deja, să trecem la a treia.

A treia corecție îi atribuie papei afirmația că se poate cunoaște porunca lui Dumnezeu și se poate încălca și cu toate acestea se poate rămâne în harul lui Dumnezeu. Și aici papa spune cu toată claritatea un alt lucru: este posibil a cunoaște cuvintele poruncii și a nu le înțelege sau a nu le recunoaște în adevărata lor semnificație. Cardinalul Newman distingea între un asentiment noțional (am înțeles sensul verbal al unei propoziții) și asentimentul real (am înțeles ce înseamnă pentru viața mea). Ceva asemănător spune și sfântul Toma când vorbește despre eroare în bună credință.

A patra cenzură îi atribuie papei afirmația că se poate comite un păcat ascultând de voința lui Dumnezeu.

Probabil că redactorul cenzurii are în minte un text din Amoris laetitia în care papa spune că atunci când un cuplu de divorțați recăsătoriți decide să trăiască împreună ca frate și soră (adică să acționeze conform legii Domnului) se poate întâmpla ca să ajungă să aibă raporturi sexuale cu terțe persoane și să distrugă cuibul pe care l-au creat și în care copiii lor găsesc mediul corect pentru creșterea lor și maturitatea lor umană. Papa nu trage concluzii din această afirmație empirică. Însă dacă se vrea să se tragă concluzii este nevoie de multă răutate și prejudecată pentru a trage concluzia propusă de cenzori. Concluzia cea mai clară este: duhovnicul să recomande cuplului să întrerupă raporturile sexuale, dar să ia serios în considerare teama lor de a nu reuși și de a trece de la un păcat (adulterul) la un păcat mai rău (adulterul + trădarea și celei de-a doua relații). Duhovnicul să însoțească perechea până când maturizarea lor interioară le permite lor să facă pasul cerut de legea morală.

A cincea propoziție atribuie papei afirmația că actele sexuale ale divorțaților recăsătoriți între ei pot să fie bune și plăcute lui Dumnezeu.

Aici probabil că autorul are în minte un text din Amoris laetitia unde papa spune că "această conștiință poate recunoaște nu numai că o situație nu răspunde obiectiv la propunerea generală a Evangheliei; poate recunoaște cu sinceritate și onestitate și ceea ce pentru moment este răspunsul generos care se poate oferi lui Dumnezeu și descoperi cu o anumită siguranță morală că aceea este dăruirea pe care Dumnezeu însuși o cere în mijlocul complexității concrete a limitelor, deși încă nu este pe deplin idealul obiectiv". Papa nu spune că Dumnezeu este mulțumit de faptul că divorțații recăsătoriți continuă să aibă raporturi sexuale între ei. Conștiința recunoaște că nu este în ordine cu legea. Însă conștiința știe și că a început un drum de convertire. Unul încă se mai culcă cu o femeie care nu este soția sa, dar a încetat să se drogheze și să frecventeze prostituate, și-a găsit un loc de muncă și se îngrijește de copiii săi. Are dreptul să creadă că Dumnezeu este mulțumit de el, cel puțin în parte (sfântul Toma ar spune: secundum quid). Dumnezeu nu este mulțumit de păcatele pe care continuă să le facă. Este mulțumit de virtuțile pe care începe să le practice și desigur așteaptă să facă mâine alți pași înainte.

Puteți da un alt exemplu al acestei situații?

Imaginați-vă un tată care are un copil bolnav și copilul se face mai bine. Încă are febră, dar nu mai vomită, reușește să țină în stomac ceea ce mănâncă, a început o terapie care pare să funcționeze. Tatăl este mulțumit. Este mulțumit de faptul că este bolnav copilul? Nu, este mulțumit de faptul că acel copil dă simptome de îmbunătățire și de vindecare. Gândiți-vă o clipă la văduva din Evanghelie care oferă la visteria templului două monede mici de bronz. Isus comentează: această femeie a dat mult mai mult decât bogații și puternicii care au vărsat și ei tone de monede de aur și de argint. Aceia au dat din ceea ce le prisosea, ea a dat tot ceea ce avea. În același mod Dumnezeu probabil că se bucură mai mult pentru un pas nesigur spre bine făcut de unul care este născut într-o familie dezbinată, a fost botezat dar n-a fost niciodată evanghelizat cu adevărat, n-a avut niciodată în fața ochilor un exemplu de iubire adevărată între un bărbat și o femeie, a crescut într-o ideologie dominantă pentru care sexul este real și iubirea în schimb nu există decât prin respectarea perfectă a legii din partea unuia care a avut părinți buni, exemple bune, un paroh bun și (poate cel mai important dintre toate) o soție bună.

Să trecem la a șasea cenzură, care îi atribuie papei afirmația: nu există acte intrinsec rele dar că, în funcție de circumstanțe, orice act uman poate să fie bun sau rău.

Aici vrea să fie strivit papa cu privire la așa-numita "etică a situației". Încă o dată Amoris laetitia spune un alt lucru, absolut tradițional, pe care l-am studiat cu toții când eram copii în catehismul Bisericii catolice, nu numai în cel nou al sfântului Ioan Paul al II-lea, ci și în cel vechi al sfântului Pius al X-lea. Pentru a avea un păcat de moarte sunt necesare trei condiții: materia gravă (adulterul este mereu și fără excepții materie gravă de păcat), știință deplină (trebuie să știu că ceea ce fac este rău) și consens deliberat (trebuie să aleg liber să face ceea ce fac). Dacă lipsește știința deplină și consensul deliberat, un păcat poate să devină din păcat de moarte păcat venial. Acțiunea este întotdeauna greșită, însă subiectul care o săvârșește nu poartă întotdeauna întreaga responsabilitate. Este ca în dreptul penal: tu conduci respectând toate regulile și un bețiv se aruncă sub roțile mașinii tale. Poate că vei fi iertat sau te vei trezi cu o pedeapsă mică. Tu nu respecți regulile codului, conduci beat și ucizi un sărman care trecea pe acolo. Vei avea o condamnare severă. Folosește mașina ca o armă pentru a ucide o persoană pe care o urăști. Tu meriți închisoarea pe viață.

În a șaptea și ultima "corecție filială" din document este acuzat papa că vrea să dea împărtășania divorțaților recăsătoriți care "nu au căință pentru starea lor de viață și propunerea fermă de a se corecta".

Papa vrea să-i însoțească pe divorțații care au căința pentru starea lor de viață și propunerea fermă de a se corecta. Nu spune că trebuie să li se dea împărtășania mereu și oricum. Însă spune că trebuie să fie însoțiți în situația concretă în care se află și să se evalueze și nivelul lor de responsabilitate subiectivă. Punctul de sosire al drumului este (când reconcilierea cu adevăratul soț nu este posibilă) renunțarea la raporturile sexuale. Însă pe acest drum există multe etape. Pot exista cazuri în care o persoană poate să fie în harul lui Dumnezeu din cauza atenuantelor subiective (lipsa de știință deplină și consens deliberat) chiar dacă ea continuă să aibă raporturi sexuale cu propriul partener. Gândiți-vă la o femeie care ar vrea să facă această alegere de castitate dar bărbatul nu vrea și dacă ea i-ar impune-o s-ar simți trădat și ar pleca distrugând legătura de iubire în care cresc copiii. Cine ar refuza atenuantele subiective ale unei femei care continuă să aibă raporturi sexuale cu bărbatul său în timp ce pe de altă parte perseverează în tentativa sa de a-l convinge să facă o alegere de castitate? În disciplina canonică ce nu-i admite pe divorțații recăsătoriți la sacramente trebuie să se distingă două elemente sau, dacă vreți, două motive diferite. Primul este un motiv care derivă din teologia morală. Adulterul este în mod intrinsec rău și nu poate fi niciodată justificat. Însă asta nu împiedica faptul ca persoana să poată fi responsabilă nu în întregime pentru acea încălcare din cauza circumstanțelor atenuante subiective. Există o imposibilitate absolută de a da împărtășania celui care este în păcat de moarte (și această regulă este de drept divin, deci inderogabilă), dar dacă, din cauza lipsei de știință deplină și de consens deliberat, nu există păcat de moarte, împărtășania se poate da, din punctul de vedere al teologiei morale, chiar și unui divorțat recăsătorit. Există apoi o altă interdicție, nu morală ci juridică. Conviețuirea extra-matrimonială contrazice în mod clar legea lui Dumnezeu și generează scandal. Pentru a proteja credința poporului și a întări conștiința indisolubilității căsătoriei, autoritatea legitimă poate decide să nu dea împărtășania divorțaților recăsătoriți și în cazul în care nu sunt în păcat de moarte. Însă această regulă este de drept uman și autoritatea legitimă poate permite derogări pentru motiv just.

Vi se pare că semnatarii lui correctio țin cont de posibilele circumstanțe atenuante?

Dacă noi confruntăm acest ultim document cu cele precedente nu este greu să vedem urmele unei anumite nesiguranțe. Documentele precedente ignorau complet problematica referitoare la circumstanțele atenuante. Acum încearcă să țină cont de ele. Pentru a face asta trebuie să dea impresia că nu înțeleg ceea ce a spus papa cu adevărat. O consecință și mai importantă este că, acum, dacă se trag consecințele logice ale afirmațiilor lor, chiar și criticii admit că în unele cazuri divorțații recăsătoriți pot să fie scutiți de vină gravă din cauza atenuantelor subiective, deci pot să primească împărtășania. Însă acesta este, încă de la început, adevăratul obiect al disputei.

Obiectivul criticii, după părerea dumneavoastră, sunt numai unele afirmații ale actualului pontif sau este în discuție, mai în general, magisteriul ultimilor papi și în fond al Bisericii post-conciliare?

Nu-i cunosc pe toți semnatarii lui correctio. Dintre cei pe care-i cunosc eu, unii sunt lefebriști. Erau împotriva Conciliului, împotriva lui Paul al VI-lea, împotriva lui Ioan Paul al II-lea, împotriva lui Benedict al XVI-lea și acum sunt împotriva papei Francisc. Alții sunt apropiați de mișcarea Tradiç?o, Familia, Propriedade, care a susținut în timpul său regimul militar din Brazilia. Unii afirmă public că devierea Bisericii începe cu Leon al XIII-lea și enciclica Au milieu des sollicitudes cu care Leon al XIII-lea a trădat alianța tronului și altarului și a renunțat la principiul dreptului divin al regilor... Se încearcă izolarea papei Francisc opunându-l predecesorilor săi, dar acești adversari ai săi sunt și adversarii predecesorilor săi. Nu văd printre semnatari mulți cardinali (ba chiar, nu văd niciunul), nu văd mulți episcopi (unul singur, în vârstă de 94 de ani), nu văd mulți profesori ordinari de teologie sau de filozofie (este însă Antonio Livi, pe care eu îl stimez mult).

Nu este îndoială că documentul a avut un mare ecou mediatic...

Văd o campanie de opinie foarte bine orchestrată pentru a da impresia unei revolte a "experților", așa de experți încât își pot permite să dea lecții papei. Clar că nu este așa. Să-mi fie permis în sfârșit să exprim o preocupare. Am impresia că unii cred că Biserica există pentru a apăra o Tradiție care o precede, care se opune oricărei schimbări istorice și care nu este Tradiția creștină. Înțelepții, care sunt depozitarii acestei Tradiții necreate și veșnice, au dreptul să judece și Biserica, atunci când ea nu-și îndeplinește misiunea sa de a combate modernitatea. O gândire de acest tip s-a prezentat cu putere în "Action Française" și a fost condamnată de Pius al XI-lea. Urmând o gândire de acest tip, René Guenon a trecut în timpul său de la catolicism la islam, convins că el ar oferi o apărare mai eficace a Tradiției împotriva modernității...

(După Vatican Insider, 3 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat