Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: "Bărbat și femeie Dumnezeu i-a creat"

de Enzo Bianchi

În cartea Facerii, prima carte a Bibliei, cartea lui "la început" (be-re'shit: Fac 1,1) găsim două narațiuni ale creației, compuse de autori și redactori umani, deci caracterizați de o precisă cultură, într-un timp bine definit al istoriei noastre. Aparțin unui gen literar pe care-l calificăm ca fiind cel mitic: mitul este o narațiune situată din punct de vedere cultural, dotată cu o viziune specifică, dar care vrea să semnifice ceea ce este universal, constitutiv din punct de vedere antropologic, adică, în cazul nostru, ce mai este "adam-ul, ființa umană, terestrul". Sunt redactări diferite, nu contemporane cu creația, dar care au fost puse în mod intenționat una după cealaltă de către redactorii finali ai Torah-ului: nu juxtapuse, ci așezate în succesiune, astfel ca să apară dinamica umanizării.

În prima narațiune (Fac 1,1-2,4°), un adevărat imn, o narațiune ritmată și repetitivă, este conținută cu creația "adam-ului, descrisă cu un text care, în armonia ei poetică ritmează inima mesajului biblic asupra lui Dumnezeu și a umanității, în raporturile lui cu Dumnezeu și cu animalele. Să o ascultăm într-o versiune care urmează îndeaproape versiunea ebraică: "Iar Elohim a spus: Să facem adam-ul după imaginea noastră, ca fiind asemănarea noastră: să stăpânească peștii mării, păsările cerului, animalele, tot pământul și tot ceea ce se târăște pe pământ. Și Elohim l-a creat pe ha-adam în imaginea lui, în imaginea lui Elohim l-a creat, bărbat și femeie i-a creat" (Fac 1, 26-27).

Cine este umanul creat "în imaginea lui Dumnezeu", cine este față de Dumnezeu și față de oameni? Și ce comportă acel singular "-a creat", repetat în dualul "bărbat și femeie i-a creat"? Ființele umane, umanitate ca imagine a lui Dumnezeu se află în relație cu Dumnezeu însuși și cu celelalte creaturi. Ființa umană este în sine relație, iar ceea ce atestă acest lucru în mod paradigmatic este diferența sexuală, pentru că umanul există ca bărbat și femeie, cu toate posibilele variante și intersectări ale acestei polarități. Umanii sunt imaginea lui Dumnezeu, fiecare în umanitatea din care face parte, în sine sunt uniți și se completează acceptând diferența lor reciprocă. Există în acest text o imensă valorizare a raportului bărbat-femeie, valorizare a caracterului lor complet: nu există o apreciere a sexualității, nici o viziune cinică sau chinuită a diferențierii sexuale! Sexualitatea este pozitivă, iar Dumnezeu vrea ca bărbatul și femeia împreună să ducă la bun sfârșit opera de umanizare: creați după imaginea lui Dumnezeu, trebuie să devină conformi lui, asemănători lui.

Acest lucru trebuie să aibă loc în viața de fiecare zi: în viață și nu numai în viață! A trăi înseamnă a intra în lume, a-l locui, a sta între con-creaturi, unde umanii trebuie să-și asume o responsabilitate. Umanii au un trup ca și animalele, sunt animale, dar sunt și diferiți între ei, înainte de toate în responsabilitate. Umanul este și trebuie să se facă responsabil al pământului și al ambientului, nu este pământul cel care trebuie să fie responsabilul omenirii.

În a doua narațiune (Fac 2,4b-25), mai veche decât prima cu câteva veacuri, sau poate chiar cu un mileniu, intră elemente mitologice din diferite culturi și vrea să așeze umanul în lume și să-l pună în relație, să reafirme printr-un alt itinerar că umanul este relație, este alteritate. Acum, diferența sexuală este parabolă a oricărei alterități, în numele căreia celălalt , "ceilalți - așa cum spunea Jean Paul Sartre - sunt infernul", sau mai bine zis, pot fi astfel. Umanul este cu adevărat uman atunci când trăiește în relație, dar fiecare relație de diferență comportă tensiune și conflict. Raportul bărbat - femeie este epifania diferenței și a alterității reciproce. Numai în cadrul relației umanul își găsește viața și fericirea, dar relația trebuie învățată, ordonată, exercitată, deoarece în ea trebuie dominată animalitatea prezentă în fiecare, care în cadrul raportului se manifestă ca violență.

Iată, deci, umanul, o ființă în relație cu pământul din care este luat, cu animalele ca animal și el, cu celălalt din afara lui, care are același suflu de viață primit de Dumnezeu și, în sfârșit, cu Dumnezeu însuși. Tocmai în acest cadru de relații umanul, ca bărbat și femeie, se umanizează. Iar atunci când terestrul, ieșit din toropeala în care Dumnezeu îl pusese, vede celălalt lat, partenerul, atunci vorbește cu stupoare. Iată accesul la cuvânt, posibil atunci când în față apare celălalt: în sfârșit, un partener demn, care aprinde cuvântul, care abilitează către eu-tu, către dialog, către relație! În sfârșit, spune omul, o ființă care este "os din oasele mele și carne din carnea mea. Se va numi isshah, pentru că din ish a fost luată" (Fac 2,23). Relația este deja inaugurată: iată bărbatul și femeia.

Dar dacă astăzi reușim să facem această interpretare a primelor două pagini ale Bibliei, este necesar să ne amintim că interpretarea nu a fost totdeauna aceasta. Nici să nu uităm că deja în ultima parte a celei de-a doua narațiuni apar în fundal semnele dramei care traversează istoria până la noi, până la feminicidul care, din păcate, este prezent și în zilele noastre. Într-adevăr, umanul, "ha-adam-ul, deja aici se descoperă în toată problematicitatea lui. De fapt, abia bărbatul vede femeia, nu-i vorbește acesteia, nu întreprinde drumul eu-tu, dar își vorbește sieși: "Aceasta da, este os din oasele mele și carne din carnea mea".

În acest fel exprimă un adevăr, adică faptul că femeia are aceeași natură a lui și, în consecință, aceeași demnitate și vocație a omului, dar spune greșit acest lucru, exprimând imediat posesivitatea lui: os din oasele mele și carne din carnea mea. Își vorbește sieși și vorbește despre posesia sa. Femeia tace, este redusă la tăcere, iar bărbatului îi apare ca fiind un lucru. El spune: "A fost luată din mine, este carnea mea", și astfel neagă orice alteritate, acea alteritate care reclamă ca femeia să fie un subiect în fața lui. Imediat voința și proiectul lui Dumnezeu sunt trădate, iar drama care va urma foarte repede se creionează deja aici, în ieșirea la suprafață a diferenței negate!

Scria Thomas Stearns Eliot în ale lui Patru cvartete: "În începutul meu se află sfârșitul meu... În sfârșitul meu se află începutul meu" (East Coker, începutul și sfârșitul textului). În aceste prime pagini ale acelui la început este deja prezentă întreaga istorie a umanității, este deja prezentă nerecunoașterea celuilalt partener, este deja prezentă pretenția că celălalt este o posesiune omologă, că celălalt nu este celălalt, diferit, deosebit! Culturi patriarhale și rare culturi matriarhale manifestă lupta dintre sexe, manifestă rana pe care fiecare dintre noi o simte în fața diferenței: este atras, dar îi este frică, vrea relație dar vrea să posede, vrea comuniune dar vrea și război. Aceste pagini încearcă să ne spună cum singularitățile prezente în fiecare dintre noi, datorate multor diferențe, începând cu cea sexuală, trebuie să se conjuge pentru ca să existe viață și fericire, chiar dacă semnate de limită. Diferența sexuală bărbat - femeie este paradigmă a tuturor celorlalte diferențe, dar toate diferențele sunt legate de acel drum pe care fiecare uman îl face, între naștere și moarte, atunci când fiecare dintre noi se va reîntoarce în pământul din care a fost luat (cf. Fac 3,19), deci se va reîntoarce la Cel care l-a creat. Atunci fiecare va da un răspuns foarte personal întrebării asupra drumului de umanizare ce i-a fost adresat de Dumnezeu. Mă refer la prima întrebare a lui Dumnezeu, narată imediat după, în cartea Facerii, întrebare reînnoită în fiecare zi a vieții noastre: "Adam, unde ești?" (Fac 3,9). În sfârșitul nostru se află răspunsul la întrebarea acelui la început, la responsabilitatea umanizării.

Sursa: http://www.monasterodibose.it/fondatore/articoli/articoli-su-quotidiani/11806-maschio-e-femmina-dio-li-creo

Traducere de Pr. Damian Pătrașcu


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat