Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Patriarhul Teofil al III-lea: Cu privire la Status quo și papa este cu noi

De Gianni Valente

Întâlnirea care de curând a avut loc între patriarhul Teofil și papa Francisc a fost o etapă specială din "tour"-ul special pe care conducătorul Bisericii ortodoxe din Ierusalim îl face printre liderii politici și religioși din toată lumea, nu cu titlu personal ci în numele tuturor conducătorilor Bisericilor prezente în Țara Sfântă. Cu intenția declarată de a-i sensibiliza pe toți despre ceea ce este descrisă ca o tentativă de a destabiliza regulile codificate care de secole disciplinează viața comunităților creștine în țara unde s-a născut și a trăit Isus. O "campanie" care, în viitor, ar putea ajunge și până la Putin și la Trump.

Dumneavoastră, de puțin timp, ați cerut și ați obținut o întâlnire cu papa Francisc. Ce doreați să-i spuneți episcopului de Roma?

L-am întâlnit pe papa Francisc în numele tuturor conducătorilor Bisericilor și ai comunităților creștine din Țara Sfântă. Voiam să-i spun că în Țara Sfânt drepturile istorice ale comunităților creștine sunt amenințate, pentru că este pus sub atac Status Quo-ul, seria de reguli codificate care de secole disciplinează viața comunităților creștine și tutelează modalitatea lor de acces la Locurile Sfinte și gestionarea proprietăților lor. Există grupuri care vor să modifice această stare de lucruri, deschizând breșe în Status Quo, și asta creează o situație riscantă.

La ce vă referiți, în concret?

Grupuri de colonizatori folosesc metode ascunse și încâlcite pentru a lua în stăpânire bunuri ale Bisericilor. În august, curtea israeliană a respins inițiativele legale cu care patriarhia greco-ortodoxă de Ierusalim a încercat să demonstreze aproprierea ilegală a unei proprietăți a ei din Orașul Vechi din partea unuia dintre aceste grupuri de dreapta. Patriarhia a făcut recurs acum la Curtea Supremă. Credem că vor asculta argumentele noastre legale. Însă pericolele nu privesc o singură Biserică. Lovesc toate Bisericile. O demonstrează un proiect de lege, semnat de patruzeci de deputați în Israel, care dacă ar fi aprobată ar pune în pericol drepturile Bisericilor asupra multora dintre proprietățile ecleziastice.

Cum vă gândiți să înfruntați această situație?

Conducătorii Bisericilor din Țara Sfântă înfruntă această situație în unitate deplină și au semnat un documente pentru a denunța toți împreună că recentele atacuri la adresa Status Quo-ului exprimă o "tentativă sistematică pentru a amenința integritatea Cetății Sfinte" și pentru "a slăbi prezența creștină în Țara Sfântă". Acum este vorba de a face să crească conștiința cu privire la toate acestea, chiar și în afara Țării Sfinte.

Papa Francisc, în discursul pe care vi l-a adresat, a afirmat că Status Quo-ul trebuie să fie apărat și ocrotit. Este suficientă, pentru dumneavoastră, această declarație?

Papa înțelege situația. O cunoaște prin ochii creștinilor din Țara Sfântă. Sprijinul său este necesar. Și dacă el spune că Status Quo-ul trebuie să fie ocrotit, acest lucru este suficient. Înseamnă că trebuie protejat de tentative ulterioare făcute pentru a modifica forțat profilul multietnic, multicultural și multireligios al Cetății Sfinte. Status Quo-ul garantează și ca Bisericile să fie libere să gestioneze proprietățile lor. Este formula sintetică la care se recurge pentru a spune că prezența creștină trebuie să rămână așa cum este astăzi, în locurile și în zonele unde este înrădăcinată astăzi.

Care sunt conținuturile propunerii de lege care vă preocupă?

Propunerea de lege se referă la proprietățile tuturor Bisericilor și prevede că statul poate să exproprieze proprietățile ecleziastice dacă se îndeplinesc anumite condiții. Chiar dacă proiectul de lege nu va fi aprobat sau va fi modificat, însuși faptul că o treime dintre parlamentari au semnat ar trebui să sune ca un semnal de alarmă pentru toți.

Înainte de papa, dumneavoastră ați avut alte întâlniri cu autorități politice, ecleziale, pentru a-i sensibiliza despre toate acestea.

În ultimele timpuri l-am vizitat pe patriarhul ecumenic Bartolomeu, pe regele Abdallah al Iordaniei, pe primul ministru palestinian Rami Hamdallah și pe președintele izraelian Reuven Rivlin. În curând va fi întâlnirea cu primatul anglican Justin Welby. Apoi vom decide împreună cu conducătorii celorlalte Biserici cum să continuăm. Avem în program să întâlnim autoritățile grecești și pe cele britanice, în afară de reprezentanții Uniunii Europene la Bruxelles. Apoi va trebui să evaluăm reacțiile, și eventual să mai continuăm, întâlnind și autoritățile din Rusia și din SUA.

În Țara Sfânt există grupuri care acuză patriarhia ortodoxă de Ierusalim că gestionează rău sau că vinde proprietățile Bisericii.

Este un argument incandescent și supus la manipulări ușoare. Pentru aceasta reprezintă o platformă ideală pentru persoane care vor să exploateze această problemă pentru a urmări o agendă proprie, eventual pentru a dobândi vizibilitate mediatică sau pentru propriile interese de afirmare politică. Siglele grupurilor organizate care alimentează aceste campanii de acuze se reprezintă numai pe ele însele. Nimeni nu i-a ales, nimeni nu i-a desemnat.

Cum răspundeți la aceste acuze?

Noi am moștenit probleme de la epocile precedente, probleme care nu pot să fie ignorate și pe care le rezolvăm. Facem ce putem mai bine. Avem contacte cu instituțiile guvernamentale israeliene, iordaniene și palestiniene. Comunicările pe care le primim de la instanțele oficiale ne confirmă că ele susțin patriarhia și înțeleg ceea ce facem. Din păcate, există unii politicieni care susțin siglele care ne atacă. Dar când cerem explicații, ni se răspunde că acei politicieni, în intervențiile lor despre această chestiune, acționează cu titlu personal și nu reprezintă pozițiile autorităților oficiale.

Unitatea creștinilor nu este numai un a face "front comun" în raporturile cu autoritățile civile. Ce îi împiedică pe catolici și pe ortodocși să meargă zvelt spre unitatea vizibilă deplină?

Nu există ceva care împiedică asta. Aș spune că este vorba de un proces. La Roma, întâlnindu-l și pe cardinalul Kurt Koch și pe colaboratorii săi de la Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor, am recunoscut că unitatea deplină nu poate veni de seara până dimineață, ci ceea ce contează este procesul, a merge înainte pe drum. Noi trebuie să facem partea noastră, iar restul este în mâinile Domnului. Deja acum multe lucruri s-au schimbat față de trecut. Acum există înțelegere reciprocă și respect reciproc. Nu există certuri, prejudecăți, suspiciuni, bigotisme între noi.

Care este contribuția specifică pe care patriarhia de Ierusalim poate s-o ofere dialogului teologic dintre catolici și ortodocși?

Toate denominațiunile și comunitățile creștine recunosc că Ierusalimul este locul unde a apărut Biserica primară, Biserica de la începuturi. De acolo Biserica s-a răspândit în toată lumea. Și grupurile creștine care pun în centrul interesului lor Biblia recunosc imediat ceea ce unește Ierusalimul cu Biblia. Biserica din Ierusalim poate să ofere asta. Bisericii din Ierusalim pot să i se aplice cuvintele sfinților evangheliști Matei și Luca, atunci când vorbesc despre cloșca ce reunește puișorii sub aripile sale.

Papa Francisc repetă că prozelitismul între diferitele Biserici este "păcătos". Modul în care el exercită slujirea sa de episcop de Roma poate favoriza vreun pas înainte pe drumul spre unitatea deplină între creștini?

El se bucură de mare respect în toată lumea. Poate că și pentru că încearcă să "rupă cercul". Și știm că profeții, și în Vechiul Testament, au fost combătuți și chiar persecutați... Tocmai pentru că rupeau "cercurile închise", pentru a face să ajungă darurile la popor. Pentru mine, când îl întâlnești, îți dai seama că poți într-adevăr să comunici cu el, pentru că papa Francisc este o persoană care crede în ceea ce spune și în ceea ce predică.

În trecut creștinii s-au certat adesea pentru gestionarea Locurilor Sfinte la Ierusalim. În schimb, acum restaurarea capelei Sfântului Mormânt a avut loc cu contribuția comună a patriarhiei greco-ortodoxe, a patriarhiei armene și a Custodiei din Țara Sfântă. Ce importanță atribuiți acestui fapt?

Restaurarea împărtășită a capelei Sfântului Mormânt reprezintă un punct de cotitură în contextul nostru. Eu sper și mă rog ca asta să ne ajute să mergem înainte. Este un eveniment care ne-a îmbucurat pe noi și pe atâția oameni în toată lumea. Însă sfântul Ioan Damaschinul spunea că "omul este o rană" și eu țin minte asta mereu. În adâncul ființei noastre noi toți purtăm o rană și asta înseamnă că suntem supuși corupției. Suntem oameni și nu trebuie să ne așteptăm ca să devenim îngeri. Patriarhul Benedict, când eram tineri, ne spunea: nu pretind ca voi să fiți îngeri, doresc ca să fiți umani. Și unoeri a fi îngeri ar fi mult mai ușor decât a fi oameni.

Patriarhia de Ierusalim cum se situează față de relațiile dintre Bisericile ortodoxe? Considerați Conciliul din Creta un adevărat Conciliu? Și cum vedeți rolul Rusiei și al Bisericii rusești în Orientul Mijlociu?

Patriarhia de Moscova are un rol important din punct de vedere istoric, și în Țara Sfântă. Cu privire la evenimentul care a avut loc la Creta, cred că a fost vorba despre un eveniment istoric important, pentru că a arătat unitatea Bisericilor ortodoxe și acum toți îi percepem importanța. Astăzi Bisericile ortodoxe trebuie să se măsoare cu o problemă "existențială": ele nu se mai bucură de garanții și de susțineri constituționale din partea națiunilor lor respective. Grecia este singura națiune în care Biserica este garantată în mod constituțional, dar pretutindeni se afirmă principiul de separare între Biserică și stat. Desigur, există atâția politicieni care apără Biserica ortodoxă, însă politicienii pleacă și vin, și asta nu va dura pentru totdeauna. Bisericile ortodoxe au nevoie să se susțină reciproc și pentru aceasta unitatea care s-a manifestat la Marele Sinod din Creta a fost de importanță paradigmatică. Acel Sinod a arătat în manieră tangibilă că Bisericile sunt unite și merg împreună.

Însă câteva Biserici importante erau absente...

Patriarhi care nu au participat, fiecare avea motivațiile sale. Pentru a fi onest, cred că fiecare dintre ei avea probleme interne. Apoi, niciunul n-a refuzat rezultatele acelui Sinod. Pentru că și cel care n-a luat parte la acel Sinod rămâne în comuniune deplină cu toate celelalte Biserici. Există unii care susțin că acel Conciliu trebuie să fie dus înainte. Și de fapt, Sinodul din Creta poate pregăti drumul pentru colaborări tot mai intense între Biserici. Este numai chestiune de timp.

Deci, patriarhia ecumenică de Constantinopol a făcut bine să convoace marele Sinod ortodox...

În Bisericile ortodoxe, problema este adesea impasul cu privire la cine trebuie să ia inițiativa. Și în această privință experiența Sinodului a fost o experiență pozitivă, pentru că acum ne bucurăm de roadele acelei inițiative. Pentru patriarhul Bartolomeu n-a fost ușor să-și ia toată responsabilitatea și să facă față atâtor distinguo cu caracter cultural și politic care se impuseseră în diferitele Biserici. Însă la sfârșit, după atâția ani, acest obiectiv a fost obținut.

(După Vatican Insider, 27 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat