Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

(Re)thinking Europe. Mons. Robu: Pentru România UE înseamnă libertate și dezvoltare. Dar să se respecte diversitățile

De Gianni Borsa

"În discursul său adresat șefilor de stat și de guvern din UE, în martie 2017, papa Francisc vorbea despre unitate a diferențelor și unitate în diferențe și amintea că părinții fondatori puneau accentul pe faptul de a pune în comun resursele și talentele fiecăruia. Iată, cred că Europa ar trebui să redescopere că este o comunitate de persoane și de popoare și că fiecare țară membră ar trebui să lărgească privirea, pentru a vedea un bine mai mare care aduce binefaceri tuturor". Mons. Ioan Robu, arhiepiscop de București și președinte al Conferinței Episcopilor din România, reflectă cu agenția SIR pornind de la titlul - "(Re)thinking Europe" - dat dialogului din Vatican, promovat de COMECE și Sfântul Scaun.

Un "dialog" voit de Biserica Catolică pentru "a regândi Europa". Mai avem timp - în pofida crizei existente - pentru a relansa proiectul pentru o Europă unită, pacificată, solidară, deschisă spre lume? Cum se poate recuceri încrederea cetățenilor europeni?

Da, cred cu putere că proiectul european poate și trebuie să fie relansat. Și momentele de criză nu trebuie să ne descurajeze, dimpotrivă, ar trebui să le valorizăm ca oportunități pentru a privi înapoi, a vedea cât drum s-a parcurs deja, a identifica tot ceea ce ne-a îndepărtat, poate, de drumul nostru și a porni din nou cu mai multă determinare spre țintă, care nu este un punct de sosire, ci o bucată de drum de parcurs împreună. Este adevărat că încrederea cetățenilor în instituțiile europene scade. De exemplu, în România dacă încrederea era de 67% în momentul intrării țării noastre în UE, în urmă cu zece ani, acum este de 48%. Și cred că este, înainte de toate, o problemă de identitate. Nimeni nu neagă avantajele pe care apartenența la UE le-a adus cetățenilor români și dezvoltării țării noastre, însă mulți cu greu se identifică cu actualul proiect european, care tinde spre o aplatizare culturale și să impună un anumit portret robot de cetățenie europeană. Europa nu este o sumă de norme de respectat sau de impus, nici un manual de proceduri de executat. Este făcută din popoare, așadar cred că trebuie să se repună în centru omul și demnitatea sa transcendentă și inalienabilă, să se valorizeze împreună frumusețea și bogăția unității în diversitatea culturilor și tradițiilor. Trebuie redescoperite împreună valorile care unesc popoarele europene, pornind de la rădăcinile creștine ale continentului și de la pilaștri pe care părinții fondatori au edifica casa comună europeană: în afară de centralitatea omului, solidaritatea, căutarea păcii și a binelui comun, deschiderea spre lume și spre viitor. Și cred și că un rol important pentru a relansa proiectul european și a mări încrederea în instituțiile europene îl au școala și mass-media.

În Europa am văzut că apar noi bariere, Regatul Unit a făcut un pas înapoi, Catalonia vrea să se despartă de restul țării, experimentăm o întoarcere a particularismelor. Cum evaluați aceste fapte?

Noi românii venim dintr-o istorie recentă care ne-a ținut închiși, izolați de restul Europei și al lumii, timp de aproape 50 de ani. Și primul lucru pe care românii l-au apreciat după căderea regimului lui Ceaușescu a fost libertatea, îndeosebi libertatea de circulație. Din 2007, de când suntem parte a Uniunii, Europa a devenit și casa noastră. La noi încă mai sunt sate unde oamenii nu încuie ușile casei: există încredere unii în alții. Barierele pe care le ridicăm în jurul nostru, ca persoane, comunități etnice, țări, sunt semn de neîncredere, care ne face să-l privim pe celălalt nu ca pe un frate, ci ca pe o amenințare. Pare un paradox faptul că într-un timp în care țările Europei încearcă să (re)construiască împreună o casă comună, în interiorul ei sunt semne de fragmentare. Spun asta gândindu-mă la Catalonia, la recentele referendumuri consultative convocate în Italia de regiunile Lombardia și Veneto, la vocile care în România ar vrea autonomie pentru o regiune cu populație majoritară de etnie maghiară. Când ridicăm ziduri vizibile, mai înainte le-am ridicat în inima noastră: ziduri de neîncredere, de resentiment, chiar de ură. Trebuie să ne deschidem și să căutăm căi de dialog care să ducă la o armonie constructivă, liberă de hegemonii distructive, la o conviețuire pașnică, la căutarea binelui comun.

Ce raport poate să existe între identitate - istorică, culturală, religioasă - și construcția politică a unei mari "case comune"?

Această întrebare este foarte importantă. De fapt, cetățenii din Uniunea Europeană ar trebui să vadă cu ochii lor, sau ar trebui să fie ajutați să vadă concret, că valorile comune (efective, concrete, "obiective"), pornind de la București și străbătând toată Europa până la Londra, sunt mult mai numeroase față de diferențele dintre popoarele europene. Între altele trăim împreună în interiorul unui spațiu geografic însuflețit de două milenii de creștinism... Acum cred că a venit momentul pentru a reconstrui o Europă unită și solidară, bazându-ne mai mult pe ceea ce unește decât pe ceea ce ne desparte, și privind diferențele ca o bogăție și nu ca un pericol pentru identitatea fiecărui popor.

România a intrat în Uniune în urmă cu zece ani. Ce a însemnat această experiență pentru țara dumneavoastră?

Intrarea României în Uniunea Europeană a adus cu sine atâtea avantaje pentru cetățenii români. Și mă gândesc la libera circulație, care a favorizat și posibilitatea, mai ales pentru tineri, să frecventeze diferite universități din Europa, să aibă experiențe de muncă în diferite societăți europene, să se îmbogățească din punct de vedere cultural. Desigur, această libertate și căutarea unei vieți mai bune au favorizat o emigrație care ne îngrijorează, ca națiune și ca Biserică. Un alt avantaj este dezvoltarea economică, favorizată de ajutoarele pe care România le-a primit de la Uniune. Apoi mă gândesc la justiție, și îndeosebi la rolul Curții Europene a Drepturilor Omului (care depinde de Consiliul Europei), care constituie într-un fel o garanție pentru respectarea drepturilor umane, între care libertatea de religie. Noi înșine, ca Biserică, am apelat la Curtea europeană de la Strasbourg când n-am găsit dreptate în țara noastră: arhidieceza de București, în cazul blocului uriaș ilegal construit aproape de catedrala "Sfântul Iosif"; diferite parohii greco-catolice, în cazurile negării restituirii edificiilor de cult.

În schimb, care sunt probleme pe care dumneavoastră le-ați observat?

De la Uniunea Europeană așteptăm o sensibilitate mai mare față de culturile care o comun. Europa nu va fi unită impunând țărilor membre, sub influența laicismului anticreștin, norme contrare obiceiurilor lor și culturii lor. Și mă gândesc la presiunile care se fac asupra României, de exemplu, pentru "a lărgi" definiția familiei, sau pentru a echivala unirile de fapt sau unirile homosexuale cu familia naturală, pentru a impune teoria gender... Cum spuneam, unitatea Europei este un drum de parcurs împreună, respectând diferențele.

Papa a vorbit de multe ori despre Europa, încurajând drumul UE. Ce rol poate desfășura Biserica în acest sens?

Biserica însoțește, în mod activ, drumul Europei unite. Și astăzi Biserica ar trebui să aibă un glas clar, simplu și direct în promovarea demnității transcendente a persoanei umane în societatea europeană. Papa Francisc este omul potrivit venit la momentul potrivit. Să ne rugăm ca el, cu ajutorul Sfintei Fecioare Maria și al sfinților patroni ai Europei, să poată inspira creștinilor de toate denominațiunile curaj și determinare în a reconstrui împreună o Europă unită și deschisă. Timpurile noastre sunt la fel de dificile ca timpurile pe care le-a trăit sfântul Ioan Paul al II-lea. Atunci o anumită lume intra în dizolvare; astăzi lumea noastre renaște. Renașterea și moartea sunt momente dureroase, dar în același timp pline de speranță.

(După agenția SIR, 27 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat