Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Luther și ordinul augustinian

La cinci secole de la Reformă

De Alejandro Moral Antón

Ordinul augustinian, la care aparținea Luther, nu are motiv să celebreze al cincilea centenar al Reformei, dar cu siguranță să-l comemoreze, reflectând asupra luminilor și umbrelor parcursului istoric și spiritual al călugărului german. Este ceea ce afirmă priorul general într-o scrisoare adresată fiilor și fiicelor spirituali ai sfântului Augustin, pe care o publicăm integral.

Într-un mod care poate să par un pic reductiv, s-a voit să se fixeze începutul Reformei în expunerea publică a celor 95 de teze ale sale despre indulgențe, la 31 octombrie 1517, pe care Martin Luther a făcut-o la Wittenberg. În orice caz, nu este îndoială că Luther a dat naștere unei adevărate crize religioase care a provocat o fractură în creștinătatea occidentală și a pus bazele nu ale secularismului, ci ale procesului de secularizare și ale nașterii unei noi Europe. Tezele au implicat și o schimbare în modul de a se înțelege pe sine însuși. Atunci și-a schimbat prenumele său, din Luder, a trecut să se semneze pentru o perioadă cu Eleutherios (cel liber) și, în sfârșit cu Luther.

Personalitatea sa puternică, bogată și sugestivă în contrastele sale, noua teologie pe care a dezvoltat-o, consecințele revoluției pe care a dezlănțuit-o, fac din el o figură decisivă în istoria universală și a creștinismului. Putem afirma că există un înainte și un după Luther.

Nu putem uita că Martin Luther (1438-1546) era un augustinian. A intrat în ordinul nostru în 1505 și era membru al congregației cu regulă din Saxonia. A aparținut comunității conventului din Erfurt mai întâi și din Wittenberg după aceea. A primit diferite funcții de conducere: vice-prior și regent de studii (1512-1515), apoi vicar provincial din Turingia și Meissen (1515-1518). A exercitat aceste funcții cu responsabilitate și înțelepciune, luând decizii atunci când erau necesare, fără a ignora dificultățile și căutând binele comun. A fost un renumit profesor (titlul cel mai îndrăgit de el era cel de doctor în teologie) și predicator acreditat, s-a arătat disponibil pentru a presta serviciile sale atunci când i-au fost cerute, așa cum s-a întâmplat pentru aceea care se referă la problema internă (conflictul dintre observanți și conventuali) care a dus la călătoria sa la Roma în 1511-1512. Toate izvoarele evidențiază că a fost un frate evlavios, politicos și fervent. Până în 1521 obișnuia să semneze mereu "Martin Luther, augustinian" și a folosit haina până în 1524, păstrând până la moartea sa mult din faptul de a fi frate în ceea ce privește evlavia și stilul.

Este adevărat și că Luther nu numai că a abandonat ordinul, ci a detestat cu toate forțele sale viața călugărească, respingând practicile ascetice și de evlavie, recitarea breviarului și alte obligații, a modificat radical teologia sacramentară, a condamnat voturile și a promovat abandonarea și fuga în masă a consacraților. Dauna provocată ordinului și vieții călugărești în Germania a fost enormă. Luther a fost un confrate al nostru pentru o perioadă și a împărtășit carisma noastră, dar el însuși s-a pus în afara ordinului cu opțiunile sale, cu inițiativele sale și cu deciziile sale.

Ordinul sfântului Augustin, la care aparținea Luther, nu are motiv de a celebra cei 500 de ani de la începutul Reformei, dar cu siguranță de a-i comemora. Și facem asta cu seninătate, scoțând în evidență aspectele pozitive care au fost la început: reevaluarea fiecăruia, o încredere mai mare în Dumnezeu, centralitatea Scripturii, apropierea liturgiei de popor, dezvoltarea simțului comunitar, laicitatea sănătoasă, necesitatea unei reforme înțelese ca întoarcere la esențial. Ce ar putea învăța Biserica catolică de la tradiția luterană? Papa Francisc răspunde așa: "Două cuvinte îmi vin în minte: Reforma și Scriptura". Gestul de reînnoire pentru o Biserică semper reformanda și alegerea făcută de a pune Cuvântul lui Dumnezeu în mâinile poporului.

Trebuie să învățăm și să evităm ca ceea ce ar trebui să fie un proces de reformă și revitalizare a întregii Biserici să degenereze într-o "stare" de separare și ruptură, și ca apropierea de Sfânta Scriptură să se rezolve în subiectivism. Pentru aceasta, conform cuvintelor teologului luteran Wolfhart Pannenberg, "diviziunea Bisericii în secolul al XVI-lea nu poate să fie înțeleasă ca succesul Reformei, ci numai ca exprimarea eșecului său temporar; de fapt, Reforma tindea la reînnoirea întregii Biserici, cu referință la originea sa biblică". În afară de asta, putem spune că schisma Bisericii este o exprimare de eșec pentru toți creștinii.

Astăzi, amintind figura lui Martin Luther ne oprim asupra omului cu profunde intuiții religioase, asupra mesagerului și predicatorului cuvântului divin, asupra ingeniozității și creativității sale, asupra extraordinarei sale capacități de muncă, asupra modului în care a folosit tiparul și progresele timpului în slujba comunicării, asupra evlaviei sale profunde. "Toți suntem cerșetori, hoc est verum", a scris la 16 februarie 1546, cu două zile înainte de a muri. A fost un creștin sincer și un om al rugăciunii, un bun soț și tată de familie, un prieten simplu și ospitalier, o călăuză atentă a persoanelor care căutau sfatul său. Cu temperament afectuos și expansiv, în pofida preocupărilor și bolilor care l-au lovit, a fost un model de virtuți familiale. În afară de asta, trebuie amintite luptele sale interioare împotriva angoaselor și ispitelor, forma sa directă de exprimare, deschiderea sufletului și modul încrezător de a împărtăși intimitatea sa cu aceia care îi erau apropiați, sensibilitatea sa spirituală.

Cu toate acestea, nu putem evita să vorbim despre un alt aspect mai puțin lingușitor: acela care face referință la intoleranța sa. Încăpățânat și inflexibil, pasional și vehement, Luther folosea expresii tăioase împotriva celui care i se opunea, ajungând să fie injurios și bădăran. Adesea era samavolnic și ofensiv, ajungând la calomnie. Cel ales de Dumnezeu, "profetul de la sfârșitul timpurilor", se considera cu adevărat și, de aceea, răspundea în termeni agresivi la orice dezacord. Pentru el nu era posibilă retractarea pentru că nu asuma posibilitatea de greșeală sau de eroare. Este semnificativă fixația sa față de figura papei, care evoluează de la ascultarea reverențioasă la aversiune și la repulsie, ajungând la ură în ultimii săi ani. Sunt cu adevărat triste și exagerate insultele sale și agresiunile sale la adresa Bisericii din Roma ("papist", conform terminologiei sale speciale). Lectura acelor texte ne umple de durere. Astăzi, mulțumire fie lui Dumnezeu, timpurile s-au schimbat: nu sunt numai cordiale relațiile dintre luterani și catolici, ci s-a ajuns, pe calea ecumenismului, și la puncte de întâlnire precum Declarația comună despre doctrina justificării, semnată în 1999, la care a aderat recent Comuniunea Mondială a Bisericilor Reformate.

Cât privește gândirea sa, este imposibil de expus aici, nici nu vreau s-o rezum. Voi spune doar că Luther a manifestat neîncrederea sa în rațiune și refuzarea filozofiei în repulsia viscerală față de scolastică, față de aristotelism, față de sistemele teologice excesiv de structurate, față de jocurile intelectului, față de clasificări, față de sofisme, față de subtilitatea școlilor. Luther susținea că toate acestea ne îndepărtează de la întâlnirea cu Cristos și împiedică adevărata credință care se întemeiază pe Scriptură, pe cuvânt. Dumnezeu nu este o ipoteză filozofică, ci ni se revelează și ne vorbește în Cristos. Pentru aceasta este necesară o simplitate mai mare, să se abandoneze artificiile pentru a merge la izvor și a face posibilă întâlnirea. Și cere și să apropie Cuvântul lui Dumnezeu de popor, facilitându-i contactul și asimilarea personală. Din acest baze putem înțelege că Luther a dedicat mult timp și atenție traducerii și exegezei Sfintei Scripturi și predicării. El a arătat o cunoaștere excelentă a limbii sale native. Traducerea Bibliei de către el este de o importanță fundamentală, atât în sens pastoral cât și în sens filologic. Luther a avut un rol decisiv în alegerea lexicală și în stil, în care se reflectă vivacitatea și spontaneitatea limbii vorbite. Este un inovator al limbii, pe care o înzestrează cu mare precizie și realism, până acolo încât să fie considerat determinant în unificarea limbii germane și în fixarea germanei moderne. Predicator recunoscut, cuvântările sale au avut mereu o rezonanță enormă. Cu stil simplu, concret și didactic; foarte practic. Vorbea cu profundă convingere, concentrat asupra a ceea ce spunea, fără a se pierde în gestualități sau teatralități, ci folosind locuțiuni populare și expresii populare. A fost "ecleziastul din Wittenberg", predicatorul și transmițătorul prin excelență al Cuvântului lui Dumnezeu.

Un alt punct esențial al gândirii sale, în linia augustiniană, este realitatea harului referit îndeosebi la justificare. În această lume în care triumfă indiferența, în care de atâtea ori se trăiește ca și cum Dumnezeu n-ar exista, în care Dumnezeu este redus la un concept sau la o regulă, Luther ne duce din nou la Dumnezeul revelat în Cristos, care este Iubire ce se concretizează în Iubire. Centrul vieții sale și reflecția sa a fost fără îndoială problema despre Dumnezeu. Chinuit încă din tinerețe de problema mântuirii, a găsit liniște și bucurie în principiul justificării prin credință (cf. Rom 1,17). De aceea, dreptatea lui Dumnezeu nu trebuie să fie înțeleasă în sens activ sau răzbunător (un Dumnezeu drept care-i pedepsește pe păcătoși), ci în sens pasiv sau justificativ (Dumnezeu care ne face drepți și care ne dăruiește sfințirea). Nu faptele, oricât de bune ar fi ele, obțin mântuirea, ci încrederea în Cristos, unicul Răscumpărător, care ni se comunică prin credință. Solus Christus, soli Deo gloria. Dumnezeul de temut se transformă astfel în Tatăl milostivirii și Cristos justițiarul în unicul Mântuitor prin cruce. Luther simte incapacitatea efortului uman fără har, dar radicalizează această doctrină ducând-o la extrem. Pentru el este imposibil ca ființa umană să poată colabora activ la propria mântuire, pentru că rămâne păcatul: numai că, pentru meritele lui Cristos, nu ne este imputat.

Sola Scriptura, sola gratia, sola fide. Consecințele percepției luterane au dus la negarea liberului arbitru, la inovația dogmatică a sacramentelor, la refuzarea liturghiei ca jertfă, la negarea preoției ministeriale, la demolarea magisteriului și a ierarhiei ecleziastice, la demonizarea papalității. Cu toate acestea, Luther se arată surprinzător de servil față de principii protestanți și se manifestă ca un apărător pasionat al ordinii sociale și politice legitime, chiar cu preț scump. Poziția sa în Războiul țăranilor (1524-1525) ne oferă un bun exemplu pentru asta și constituie una dintre cele mai discutate caracteristici ale reformatorului. Așa cum sunt și alte două aspecte, prezente în Luther, care au aruncat o umbră neagă asupra istoriei din ultimele secole: naționalismul și antisemitismul.

Figura lui Luther nu este ușor de interpretat, dar este fără îndoială fascinantă. Este plină de contraste care fac dificilă obiectivitatea și imparțialitatea, dar oferă trăsături enorm de inovatoare și este, fără îndoială, foarte actuală. În pofida celor cinci secole trecute, continuă să provoace reacții extreme: adeziunea sau refuzul visceral. Și în cadrul nostru augustinian, din păcate, continuă să rămână încă necunoscut. În ordin avem nevoie de specialiști ca Luther, atât în domeniul istoric cât și în cel teologic. Sper ca această comemorare a Reformei luterane să fie o chemare și un impuls pentru studii în această direcție. Sunt recunoscător pentru interesul manifestat și pentru inițiativele întreprinse în diferitele circumscripții ale ordinului, mai ales în domeniul academic, cu organizarea de congrese, zile de studiu și publicații foarte bune. Consiliul general a voit să se implice în acest sens încurajând organizarea Întâlnirii intitulate: "Luther și Reforma: sfântul Augustin și ordinul augustinian", care se va ține la Roma, de la 9 la 11 noiembrie. Sper ca să fie un bun punct de plecare.

Doresc să închei cu reflecția acută a papei Benedict al XVI-lea, făcută la Augustinerkloster din Erfurt, în timpul călătoriei în Germania: "Pentru Luther, teologia nu era o chestiune academică, ci o luptă interioară cu el însuși și asta, apoi, era o luptă cu privire la Dumnezeu și cu Dumnezeu. «Cum pot să am un Dumnezeu milostiv?». Faptul că această întrebare a fost forța motrice a întregului său drum mă uimește mereu din nou. De fapt, cine se preocupă astăzi de aceasta, chiar și printre creștini? Cea mai mare parte a oamenilor, chiar și a creștinilor, astăzi consideră sigur că Dumnezeu, în ultimă analiză, nu se interesează de păcatele noastre și de virtuțile noastre. El știe, întocmai, că toți suntem numai carne. Dacă astăzi se mai crede încă într-o lume de dincolo și într-o judecată a lui Dumnezeu, atunci aproape toți presupunem în practică faptul că Dumnezeu trebuie să fie generos și, la sfârșit, în milostivirea sa, va ignora micile noastre lipsuri. Problema nu ne mai preocupă. Dar sunt într-adevăr așa de mici lipsurile noastre? Oare nu este devastată lumea din cauza corupției celor mari, dar și a celor mici, care se gândesc numai la propriul interes? Oare nu este devastată din cauza puterii drogurilor care trăiește, pe de o parte, din dorința de viață și de bani și, pe de altă parte, din aviditatea de plăcere a persoanelor dedicate lor? Oare nu este amenințată de dispoziția crescândă la violență care, nu rar, se maschează cu aparența religiozității? Foamea și sărăcia ar putea să devasteze până acolo întregi părți din lume dacă în noi iubirea lui Dumnezeu și, pornind de la El, iubirea față de aproapele, față de creaturile lui Dumnezeu, oamenii, ar fi mai vie? Întrebările în acest sens ar putea continua. Nu, răul nu este o bagatelă. El n-ar putea să fie așa de puternic dacă noi l-am pune cu adevărat pe Dumnezeu în centrul vieții noastre. Întrebarea: Care este poziția lui Dumnezeu față de mine, cum mă aflu eu în fața lui Dumnezeu? - această întrebare tulburătoare a lui Martin Luther trebuie să devină din nou, și desigur în formă nouă, și întrebarea noastră. Cred că acesta este primul apel pe care ar trebui să-l simțim în întâlnirea cu Martin Luther".

(După L'Osservatore Romano, 26 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat